Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایه

مقاومت الکتریکی چیست و انواع مقاومت الکتریکی کدامند؟

مقاومت الکتریکی (electrical resistance) یکی از پرکاربردترین و مهمترین اجزا همه مدارهای الکترونیکی محسوب می شوند. ما می دانیم که عامل اصلی هر مدار الکترونیکی جریان الکتریسیته است. مواد استفاده شده در مدار جریان به دو دسته رسانا و عایق طبقه بندی می شوند.

رساناها اجازه می دهند الکترون ها به راحتی از آنها عبور کنند در حالی که عایق ها این اجازه را نمی دهند. اما میزان الکتریسیته ای که می خواهیم از این مواد رسانا عبور کند، به مقاومت الکتریکی آنها بستگی دارد. اگر الکتریسته با ولتاژ بالا از یک رسانا مانند فلز عبور کند، کل ولتاژ از آن عبور خواهد کرد. در صورت معرفی مقاومت در مدار می توان مقدار ولتاژ و جریان الکتریسته را کنترل کرد. شما قبلا  در مبحث مقاومت الکتریکی چیست علوم هشتم با  مقوله مقاومت الکتریکی آشنا شده اید،  با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید تا توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه دهیم

فهرست مطالب

مقاومت الکتریکی چیست و واحد آن چیست؟

قبل از اینکه بتوانیم درباره  این قطعات الکترونیکی چیزهای زیادی بیاموزیم، ابتدا باید بدانیم مقاومت چیست. مقاومت توانایی یک ماده برای مقاومت در برابر جریان الکتریکی است. همه مواد دارای مقاومت قابل اندازه گیری هستند. برخی از مواد مانند لاستیک و شیشه دارای مقاومت فوق العاده بالایی در برابر جریان الکتریکی هستند و از آنها به عنوان عایق یاد می شود. موادی مانند مس و طلا مقاومت بسیار کمی دارند و به عنوان رسانا شناخته می شوند.

با این حال، برخی از مواد دارای مقاومتی بین رسانا و عایق ها هستند که به عنوان نیمه رسانا شناخته می شوند. در مواد رسانا همیشه مقدار کمی مقاومت وجود دارد. مقاومت چیزی جز مخالفت نیست. مقاومت الکتریکی یک قطعه الکترونیکی یک جزء اساسی است که برای مخالفت با جریان یا دستگاه طراحی می شود. هدف اصلی مقاومت الکتریکی محدود کردن مقدار خاصی از جریان الکتریکی در یک مدار خاص است.

این قطعه دارای اشکال مختلفی است و می تواند از مواد مختلفی با مقاومت های متفاوت ساخته شود. مقاومت یکی از سه عنصر اصلی مدار غیرفعال است و به همین دلیل نمی تواند قدرت را ذخیره کند. قدرت در مقاومت بدون در نظر گرفتن قطب ولتاژ و جهت فعلی همیشه مثبت است. این قطعات فقط جریان را محدود می کنند. اگرچه همه مقاومت های الکتریکی در برابر جریان مقاومت می کنند، اما انواع مختلفی دارند و برای کاربرد های متفاوت استفاده می شوند.

عملکرد مقاومت الکتریکی

مقاومت الکترونیکی یکی از اجزایی است که در بیشتر مدارهای الکترونیکی یافت می شود. تقریبا همه تجهیزات الکترونیکی از آن استفاده می کنند. مقاومت ها (resistance)  معمولا با نماد R مخفف می شوند. واحد مقاومت یک اهم (Ω) است. اصطلاح OHM برگرفته از نام مخترع آن، یعنی جورج سیمون اهم است. عملکرد مقاومت در مدارهای الکترونیکی شامل موارد زیر است:

  • به عنوان محدود کننده جریان الکتریکی استفاده می شود
  • به عنوان تنظیم کننده جریان الکتریکی استفاده می شود
  • به عنوان تقسیم کننده ولتاژ استفاده می شود
  • به عنوان کاهنده ولتاژ استفاده می شود

فرمول مقاومت الکتریکی

واحد SI مقاومت اهم [Ω] است. مقادیر کمتر و بیشتر اهم عبارتند از میلی اهم، کیلو اهم [KΩ]، مگا اهم [MΩ]. بنابراین، مقاومت الکتریکی را می توان ولتاژ مورد نیاز برای ایجاد جریان ۱ آمپر در مدار الکترونیکی تعریف کرد. اگر مدار برای ایجاد جریان ۱ آمپر به ۱۰۰ ولت الکتریسته نیاز داشته باشد، مقاومت آن ۱۰۰ اهم خواهد بود.

به طور خلاصه اگر مقاومت پایین بیاید، جریان بالا می رود و اگر مقاومت بالا رود، جریان کاهش می یابد. فرمول مقاومت الکتریکی در مدار در شکل زیر برای شما ارائه شده است.

 

مقاومت الکتریکی چیست و انواع مقاومت الکتریکی کدامند؟
مقاومت الکتریکی چیست و انواع مقاومت الکتریکی کدامند؟

 

شماتیک مقاومت الکتریکی در مدار الکترونیکی

 

مقاومت الکتریکی چیست و انواع مقاومت الکتریکی کدامند؟
مقاومت الکتریکی چیست و انواع مقاومت الکتریکی کدامند؟

در شماتیک الکترونیکی، مقاومت ها می توانند یکی از دو نماد بالا را داشته باشند، بسته به اینکه از استاندارد آمریکایی یا استاندارد بین المللی پیروی می کنید. شماتیک آمریکایی از خطوط پیچیده ای استفاده می کند. این شماتیک از زمانی به وجود آمده است که مقاومت ها از رشته های نازک سیم پیچیده شده بر روی یک بدنه ساخته شده بودند.

شماتیک بین المللی از جعبه مستطیلی شکل استفاده می کند و نمادی است که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. اینکه شما از کدام یک استفاده می کنید بستگی به شما دارد، اما بهتر است استاندارد بین المللی را رعایت کنید، زیرا بیشتر کشورها از آن استفاده می کنند.

دو نوع اصلی از مقاومت ها وجود دارد. مقاومت ها به دو دسته ثابت و متغیر تقسیم می شوند. مقاومت های ثابت آنهایی هستند که مقاومت آنها در طول جریان تغییر نمی کنند، در حالی که مقاومت های متغیر می توانند مقاومت خود را در طول جریان تنظیم کنند. دو نماد نشان داده شده در بالا فقط برای مقاومت های ثابت هستند، در حالی که مقاومت های متغیر همگی بسته به نوع خود نمادهای متفاوتی دارند.

مقاومت ثابت چیست؟

مقاومت  ثابت، مقاومت مداوم را در سراسر یک مدار ارائه می دهد. این نوع مقاومت ها بیشتر در صفحات مدار چاپی و در وسایل الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند. مقاومت های ثابت را می توان با اندازه ها و ترکیبات مختلف مواد تهیه کرد.

مقاومت متغیر چیست؟

بر خلاف مقاومت ثابت، مقادیر مقاومت این قطعات را می توان از طریق صفحه، دکمه یا پیچ تغییر داد. از آنجا که آنها قادر به کنترل ولتاژ و جریان هستند، معمولا در تجهیزات رادیویی و صوتی استفاده می شوند. انواع متداول مقاومت های متغیر عبارتند از:

پتانسیومترها

این مقاومت ها معمولا از طریق صفحه یا دکمه کنترل می شوند. آنها از سه پایانه تشکیل شده اند، با مقدار مقاومت تنظیم شده توسط یک قطعه متحرک که به شفت کنترل متصل است. چرخاندن محور کنترل باعث افزایش یا کاهش ولتاژ مقاومت می شود. این مقاومت ها معمولا در ساخت تجهیزات صوتی و تصویری و در مبدل ها استفاده می شوند.

رئوستات ها

این مقاومت ها همچنین به عنوان مقاومت سیم پیچ متغیر نیز شناخته می شوند. این مقاومت از یک کنتاکت کشویی برای تنظیم ولتاژ استفاده می کنند. هسته این مقاومت شبیه به مقاومت سیم پیچ ساخته شده است. مانند پتانسیومترها، از این مقاومت ها برای کنترل ولتاژ در تجهیزات صوتی و تصویری و مبدل ها استفاده می شود.

ساخت مقاومت الکتریکی

این قطعات الکترونیکی از نظر ظاهر یکسان به نظر می رسند. این قطعات شبیه یک کرم کوچک با نوارهای رنگی در کنار هستند. انواع مختلفی از مقاومت ها موجود است. رایج ترین آنها میله سرامیکی است که توسط سیم های مسی در داخل پیچ خورده است. تعداد چرخش مس و ضخامت مس، مقاومت قطعه را تعیین می کند.

اگر دورهای سیم مسی بیشتر و ضخامت کمتر باشد، مقاومت بیشتر است. همچنین مقاومت هایی با الگوهای مارپیچی کربن به جای سیم پیچ مسی وجود دارد. چنین الگوهایی برای ساخت مقاومت های با ارزش کمتر استفاده می شود. اجازه دهید نگاهی دقیق تر به همه مقاومت ها بیندازیم.

مقاومت الکتریکی سیم پیچ

به مقاومت های  الکتریکی دارای میله سرامیکی که با سیم مسی پیچیده شده اند، مقاومت سیم پیچ گفته می شود. چنین  قطعات الکترونیکی به دلیل دارا بودن سیم پیچ مسی دارای اثر القایی هستند. حتی اگر سیم ها در بخش هایی با وضعیت معکوس متناوب پیچیده شوند، یک سلف ایجاد می شود. بنابراین، انواع مختلف سیم پیچ استفاده می شود.

یک نوع مقاومت سیم پیچ، نازک مسطح نامیده می شود که به کاهش سطح مقطع سیم پیچ تا حد زیادی کمک می کند. انواع دیگری از مقاومت های سیم پیچ به نام سیم پیچ Ayrton-Perry و سیم پیچ دوطرفه وجود دارد. برخی از مقاومت های سیم پیچ دارای بدنه آلومینیومی هستند، تا بتوان آنها را به سینک های حرارتی متصل کرد، تا گرما را از بین ببرند.

مقاومت الکتریکی چیست و انواع مقاومت الکتریکی کدامند؟
مقاومت الکتریکی چیست و انواع مقاومت الکتریکی کدامند؟

مقاومت الکتریکی ترکیبات کربن

این نوع مقاومت یکی از قدیمی ترین انواع قطعات موجود در بازار است. این مقاومت ها، مقاومت های معمولی با یک عنصر مقاومتی به شکل استوانه هستند. عنصر مقاومتی در این قطعات مخلوطی از پودر کربن و سرامیک است. این مخلوط با کمک رزین در کنار هم نگه داشته می شود.

این مخلوط با سیم های خاصی بهم وصل شده است. سپس به سیم های ساخته شده از سرب متصل می شوند. مقدار مقاومت این قطعات را می توان با روشی به نام کد گذاری رنگ که بر روی بدنه خارجی مقاومت رنگ آمیزی شده است، بدست آورد.

اگر غلظت کربن در این مقاومت ها افزایش یابد، مقاومت قطعه کاهش می یابد. این نوع مقاومت ها در حال حاضر چندان متداول نیستند. اگرچه این مقاومت ها بسیار قابل اعتماد بوده اند، اما ویژگی های بیش از حد گرم شدن و ولتاژ آنها چندان قابل اعتماد نیست. مقاومت های ترکیبی کربنی هنوز هم در بازار موجود هستند اما به طور کلی گران تر هستند و کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. زیرا سایر انواع مقاومت های ثابت دارای ویژگی های کارآمدتری مانند تحمل، وابستگی به ولتاژ و آستانه تنش هستند.

مقاومت الکتریکی سیمی

این مقاومت ها با سیم فلزی عایق بندی شده در اطراف هسته ای از مواد غیر رسانا مانند سرامیک، پلاستیک یا شیشه ساخته شده اند. سیم های فلزی معمولا از آلیاژهای بسیار مقاوم مانند نیکروم یا منگنین تشکیل شده اند. قدمت این مقاومت ها نیز بسیار زیاد است، اما برخلاف مقاومت های ترکیبی کربنی، امروزه هنوز هم به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.

این قطعات قادر به مقاومت در برابر برنامه های قدرت بالا هستند، در دمای بالا پایدار هستند و ثبات طولانی مدت را فراهم می کنند. با این حال، این مقاومت ها گران قیمت هستند و نمی توان آنها را در دستگاه های با فرکانس بالا اعمال کرد.

مقاومت الکتریکی فیلم کربنی

این نوع مقاومت برای مدارهایی که تحت محدوده دمایی کار می کنند، قابل استفاده است. این مقاومت با قرار دادن یک فیلم کربنی روی یک لایه عایق ساخته می شود. این قطعات الکتریکی می توانند در محدوده ۵۵- تا ۱۵۵ درجه سانتی گراد کار کنند. محدوده ولتاژ این مقاومت ها از ۱۰۰ ولت تا ۶۵۰ ولت با مقاومت ۱Ω تا ۱۰ MΩ متغیر است.

مقاومت الکتریکی فیلم نازک و ضخیم

از این نوع مقاومت در صنایع مختلف برای تولید لوازم الکترونیکی بسیار استفاده می شود. برای ساخت مقاومت فیلم نازک، از روش ته نشینی در خلاء  استفاده می شود تا مواد مقاومت را بر روی بستر عایق قرار دهد. این نوع مقاومت معمولا برای ساخت تابلوهای مدار چاپی استفاده می شود و مقاومت دقیقی ایجاد می کند زیرا می توان کل فرایند ساخت آن را کنترل کرد.

مقاومت های فیلم ضخیم نیز مانند مقاومت های فیلم نازک تولید می شوند. اما آنها دارای ترکیبات اضافی مانند شیشه و همچنین مایع چاپ روی صفحه هستند. هر دوی این مقاومت ها در محدوده دمایی و همچنین قیمت متفاوت در بازار در دسترس هستند. مقاومت های فیلم نازک معمولا گران تر از مقاومت های فیلم ضخیم هستند.

مقاومت الکتریکی چیست و انواع مقاومت الکتریکی کدامند؟
مقاومت الکتریکی چیست و انواع مقاومت الکتریکی کدامند؟

مقاومت الکتریکی فیلم فلزی

این نوع مقاومت با ایجاد روکش نیکل کروم [NiCr] بر روی سطح یک عایق ساخته می شود. فرآیند ساخت این مقاومت شبیه به مقاومت های فیلم نازک است. تفاوت در ترکیبات مورد استفاده خواهد بود.

مقاومت های الکتریکی فیوزی ( fusible resistors)

این مقاومت ها به دو صورت عمل می کنند، ایجاد مقاومت در برابر جریان الکتریکی و عمل کردن فیوز برای شکستن جریان در صورت اضافه بار بر مدار الکترونیکی. مقاومت های فیوزی نه تنها جریان الکتریکی را تنظیم می کنند، بلکه در صورت افزایش قدرت نیز به عنوان یک خطای ایمنی عمل می کنند. آنها مشابه مقاومت های الکتریکی سیم پیچی ساخته شده اند و معمولا در دستگاه های الکترونیکی گران قیمت مانند تلویزیون، تقویت کننده ها و تجهیزات نظارت و مدیریت ایمنی استفاده می شوند.

انواع مقاومت های الکتریکی از لحاظ کارکرد و استفاده

چندین نوع مختلف از مقاومت ها در بازار وجود دارد. مقاومت های درون حفره ای، مقاومت های سطح اتصال دستگاه (SMD)، مقاومت های تریمر، پتانسیومترها ، مقاومت های وابسته به نور (LDR) و ترمیستورها انواع رایج این مقاومت های الکتریکی هستند. هر یک از این قطعات به طور کلی وظیفه یکسانی برای اعمال مقاومت در مدار انجام می دهند، اما این کار را به روش های مختلف انجام می دهند.

مقاومت درون حفره ای ( Through-hole Resistors)

مقاومت های درون حفره ای، دارای پایه هایی هستند که در سوراخ های PCB یا مدار الکترونیکی قرار می گیرند و سپس لحیم می شوند. این مقاومت ها بسته به کاربرد آنها در انواع مختلفی وجود دارند. مقاومت های ساخته شده از فیلم کربنی رایج ترین آنها بوده و مقاومت های فیلم فلزی در کاربردهایی که نیاز به دقت زیاد دارند، مورد استفاده قرار می گیرند.

مقاومت های فیلم کربنی و فیلم فلزی از نوارهای رنگی برای نشان دادن مقاومت خود استفاده می کنند و مقاومت های چهار باند رایج ترین آنها هستند. مقاومت های درون حفره ای نیز  قدرت های متفاوتی دارند که ¼ W محبوب ترین آنها در بین سازندگان است. اما قدرت های بیشتری از این مقاومت ها نیز در دسترس است. مقاومت های درون حفره ای بسیار بزرگ اغلب با مواد سرامیکی ساخته می شوند و دارای حفره  های نصب هستند اما اغلب در لوازم الکترونیکی دیده نمی شوند.

مقاومت الکتریکی چیست و انواع مقاومت الکتریکی کدامند؟
مقاومت الکتریکی چیست و انواع مقاومت الکتریکی کدامند؟

مقاومت الکتریکی SMD

مقاومت های SMD آنهایی هستند که در بسته های Surface Mount Device (SMD) قرار دارند و بیشتر در محصولات تجاری مدرن یافت می شوند. در حالی که سازندگان از مقاومت های SMD بسیار استفاده می کنند اما به دلیل اندازه بسیار کوچک آنها، اغلب استفاده از این مقاومت های الکتریکی بسیار سخت است.

با این حال آنها به طور قابل توجهی ارزان تر هستند و در فرآیندهای خودکار راحت تر استفاده می شوند. این عوامل باعث محبوبیت آنها در زمینه تجاری شده است. درست مانند مقاومت های درون حفره ای، مقاومت های SMD بسته به اتلاف قدرت و کاربرد آنها دارای اشکال و اندازه های متنوعی هستند. اکثر این مقاومت ها از اعداد چاپ شده روی بدنه خود برای نشان دادن میزان مقاومت استفاده می کنند. اما مقاومت های SMD جدید تر آنقدر کوچک شده اند که حتی نمی توان اعداد را روی آنها چاپ کرد.

مقاومت الکتریکی تریمر (Trimmer Resistors)

این قطعات الکترونیکی مقاومت های متغیری هستند که به طراح اجازه می دهند تنظیمات دقیقی را در مدار انجام دهد. مقدار مقاومت این قطعات الکترونیکی بر روی آنها چاپ شده است. مقاومت های تریمر در برنامه هایی که نیاز به کنترل دقیق مقاومت الکتریکی مدار دارد مانند مواردی که در تقویت کننده ها وجود دارد، مفید هستند.

مقاومت الکتریکی پتانسیومتر (Potentiometers)

پتانسیومترها مقاومت های متغیری بوده که دارای سه پایه هستند، که امکان ایجاد مقاومت الکتریکی قابل تنظیم (با استفاده از دو پایه) یا ولتاژ قابل تنظیم (با استفاده از هر سه پایه) را فراهم می کنند. برخلاف مقاومت های تریمر، پتانسیومترها اغلب برای کنترل های اولیه که در آن دقت لازم نیست اما کنترل لازم است، استفاده می شوند.

پتانسیومترها به طور کلی بیش از یک دور کامل را مجاز نمی دانند و یک مثال رایج استفاده از آن ها در صدای شماره گیرهای تلفن است. این مقاومت های الکتریکی دو محدودیت دارند، حداقل و حداکثر و تنظیم بین این دو نقطه باعث تنظیم صدا می شود.

مقاومت الکتریکی وابسته به نور ( LDR or Light Dependent Resistors)

مقاومت های الکتریکی وابسته به نور یا LDR قطعات الکترونیکی هستند که مقاومت آنها بستگی به نوری دارد که به آنها وارد می شود. این مقاومت ها دارای انواع مختلفی هستند. این قطعات با استفاده از سولفید کادمیوم که یک ماده سمی است، ساخته شده و استفاده از آنها ممنوع شده است. اگر مدار حساس به نور مورد نیاز است، بهتر است از یک دیود نوری به عنوان مقاومت الکتریکی استفاده کنید.

مقاومت الکتریکی ترمیستور (Thermistors)

ترمیستورها  قطعات الکترونیکی متغیری هستند که مقاومت آنها بستگی به درجه حرارت آنها دارد و در دو نوع حفره ای و SMD در دسترس هستند. این دسته از مقاومت ها، به دو صورت ضریب دمای مثبت (PTC) یا ضریب دمای منفی (NTC) براساس درجه حرارت تقسیم می شوند. ترمیستورهای PTC، قطعات الکترونیکی هستند که مقاومت آنها با افزایش دما افزایش می یابد، در حالی که مقاومت یک ترمیستور NTC با افزایش دما کاهش می یابد.

ترتیب مقاومت الکتریکی در مدار

هنگام استفاده از مقاومت ها در مدارهای الکترونیکی، دانستن دو معادله ای که مقاومت کلی مدار را بسته به پیکربندی آنها نشان می دهد، بسیار مهم است. به طور خلاصه، مقاومت های سری بهم اضافه می شوند، در حالی که مقاومت ها به صورت موازی کم می شوند.

مقاومت های الکتریکی به صورت سری

ممکن است مواردی وجود داشته باشد، که دو یا چند مقاومت باید در یک مدار متصل شوند. ساده ترین راه اتصال آنها به روش سری و موازی است.

در یک اتصال سری، مقاومت ها در یک مسیر پیوسته متصل می شوند و جریان جاری در مقاومت ها یکسان خواهد بود. ولتاژ مقاومت ها برابر مجموع ولتاژهای هر مقاومت است. در اینجا یک شکل مقاومت ها به صورت سری متصل شده است. دو مقاومت به صورت سری بهم متصل شده اند. مجموع مقاومت کل برابر است با جمع تعداد مقاومت های استفاده شده در مدار الکترونیکی.

 

 مقاومت های الکتریکی به صورت موازی

در اتصال موازی، مقاومت ها در یک مسیر موازی قرار می گیرند و ولتاژ اعمال شده بر روی هر یک از این مقاومت ها یکسان خواهد بود. شکل پایین اتصال موازی مقاومت های الکتریکی و چگونگی محاسبه مقدار مقاومت کل را نشان می دهد.

رنگ مقاومت الکتریکی

اکثر مقاومت های الکتریکی استاندارد دارای کد رنگ هستند. این کد های رنگ به شما کمک می کنند تا مقدار مقاومت را محاسبه کنید. به طور معمول، مقدار مقاومت بر حسب وات و تلورانس ( دامنه تغییرات ) را روی این قطعات الکترونیکی می بینید. برای مقاومت های کوچکتر، این مقادیر با نوارهای رنگی مشخص می شود. بنابراین، کدهای رنگی این قطعات الکترونیکی نشان دهنده مقدار مقاومت کلی یک مقاومت الکتریکی خاص است.

این قطعات الکترونیکی با سه، چهار، پنج و شش باند رنگی در بازار وجود دارد. در یک مقاومت الکتریکی سه بانده، دو باند اول مقدار مقاومت را نشان می دهند، در حالی که باند سوم مقدار ضریب است. همه مقاومت ها دارای سه نوار رنگ هستند. برخی مقاومت ها نیز چهار یا پنج رنگ دارند. چهارمین نوار رنگ قهوه ای، قرمز، طلایی یا نقره ای خواهد بود.

برای خواندن این رنگ ها باید آنها را موقعیت بندی کنید، به طور مثال سه رنگ متوالی در سمت چپ سپس فاصله و بقیه رنگ ها موجود. دو رنگ اول از سمت چپ نشان دهنده دو رقم اول مقدار مقاومت است. رنگ سوم نشان دهنده ضریب دیجیتال است. یعنی نشان می دهد که چقدر باید دو عدد اول را ضرب کنید. بنابراین اگر دارای مقاومت الکتریکی سه رنگی هستید که رنگ اول قهوه ای، رنگ دوم مشکی و رنگ سوم قرمز است، مقدار مقاومت کل قطعه شما برابر است با ۱۰* ۱۰۲= ۱۰۰۰ اهم.

آخرین باند، پس از فاصله نشان دهنده تحمل مقاومت است. این محدوده، دقت مقاومت را نشان می دهد. بنابراین، همراه با سه رنگ بالا، اگر رنگ چهارم طلایی باشد، به این معنی است که مقاومت الکتریکی شما تحملی بین +/- ۵ دارد. بنابراین مقدار واقعی مقاومت می تواند بین ۹۵۰ اهم و ۱۰۰۰ اهم باشد. همچنین می توان مقاومت های الکتریکی با پنج رنگ داشت. اگر چنین است، سه رنگ اول نشان دهنده ارقام مقاومت است، رنگ چهارم ضریب و رنگ پنجم درصد تحمل مقاومت شما را نشان خواهد داد.

مقاومت الکتریکی چیست و انواع مقاومت الکتریکی کدامند؟
مقاومت الکتریکی چیست و انواع مقاومت الکتریکی کدامند؟

مقاومت الکتریکی را با چه دستگاهی اندازه گیری می کنند؟

اهم سنج ابزار الکتریکی است که برای اندازه گیری مقاومت در یک مدار الکترونیکی یا یک جزء استفاده می شود. مخالفت با عبور جریان الکتریکی، اندازه مقاومت در مدار الکتریکی است. واحد مقاومت الکتریکی اهم ( Ω ) است.

اهم متر به گونه ای عمل می کند که جریان را روی مدار یا قطعه اعمال می کند و سپس ولتاژ حاصله را اندازه گیری می کند. این دستگاه مقدار مقاومت الکتریکی را با استفاده از فرمول قانون اهم V = IR محاسبه می کند. برای اندازه گیری مقاومت، می توان از مولتی متر آنالوگ و مولتی متر دیجیتال نیز استفاده کرد. برای بررسی مقاومت با یک اهم متر، باید برق مدار را قطع کرده و مقاومت را اندازه گیری کنیم.

اهم متر بر اساس ساختار انواع مختلفی دارد. این دستگاه ها بر اساس میزان اندازه گیری مقاومت شامل میکرو، میلی، مگا، مولتی متر دیجیتال، سری، شانت و اهم متر چند درجه ای هستند.

موارد معمول استفاده از مقاومت های الکتریکی در دنیای واقعی

این قطعات الکترونیکی اجزای بسیار متداولی در ساخت تجهیزات الکترونیکی هستند. اغلب اوقات، مقاومت هایی الکتریکی را می بینید که برای کنترل جریان، تولید گرما، تقسیم ولتاژ و کنترل نوسانات ولتاژ در ارتباط با خازن، جذب نیرو در فرستنده های RF و سایر برنامه ها استفاده می شوند.

به طور خلاصه می توان گفت که تجهیزات الکترونیکی بدون  مقاومت الکتریکی را در جهان پیدا نخواهید کرد. اگرچه مقاومت های الکتریکی می توانند باعث هدر رفت برق شوند اما مزایا و کاربردهای زیادی در زندگی روزمره ما دارد.

این قطعات الکترونیکی یکی از اجزای اصلی یک لامپ است. هنگامی که الکتریسیته از رشته لامپ عبور می کند، به دلیل اندازه کوچکتر بسیار گرم می شود. اگرچه این مکانیزم مقدار زیادی برق را هدر می دهد، اما ما مجبور هستیم از آن برای به دست آوردن نور استفاده کنیم. نوری که امروزه استفاده می شود بسیار کارآمدتر از لامپ های رشته ای قدیمی است. استفاده از مقاومت های الکتریکی متغیر نیز برای ما مفید است. تلویزیون، رادیوها، بلندگوهای بزرگ و غیره بر اساس کارکرد مفید این قطعات الکتریکی کار می کنند.

سخن آخر

مقاومت ها در الکترونیک مدرن بسیار مهم هستند زیرا می توانند جریان ها را محدود کرده، ولتاژها را کنترل کرده و پیکربندی مدارها را انجام دهند. درک نحوه استفاده از این قطعات الکترونیکی، ظاهر آنها و انواع موجود، نه تنها به شما در پروژه های آینده کمک می کند، بلکه باعث می شود بهتر از آن ها استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا