Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

قرص و قطره نیستاتین چیست؟ کاربرد، روش مصرف و عوارض آن

نیستاتین (Nystatin) برای درمان عفونت های قارچی دهان استفاده می شود. عملکرد اصلی اش متوقف کردن رشد قارچ است. نیستاتین برای عفونت های قارچی خون استفاده نمیشود. متعلق به گروه داروهای ضد قارچ است. نیستاتین واژن برای درمان عفونت قارچی واژن تجویز می شود. کرم یا قرص واژینال نیستاتین نیز ممکن است برای مشکلات دیگر که توسط پزشک تعیین شده استفاده شود. نیستاتین فقط با تجویز پزشک در دسترس است.

در نشریه جهان شیمی فیزیک در مورد داروها و آمفوتریسین که بر قارچ سیاه موثر است مقالات متعددی منتشر شده است. در این مقاله به شما در مورد داروی ضدقارچ نیستاتین که نقش موثری در درمان عفونت قارچی دهان، معده، روده و واژن دارد، اطلاعات کاملی میدهیم.

نیستاتین چیست

نیستاتین (Nystatin) یک داروی ضد قارچ است. برای درمان عفونت های قارچی بصورت خوراکی و موضعی استفاده می شود.

نیستاتین برای درمان عفونت های قارچ دهان، معده و روده استفاده می شود. در گروه داروهای ضد قارچی قرار دارد. با توقف رشد قارچ هایی که باعث عفونت می شوند، عمل می کند.

اسم انگلیسی: NYSTATIN

نام تجاری: نیستاتین

اشکال مختلف دارویی نیستاتین

نیستاتین به صورت موضعی برای درمان کاندیدیازیس ولووواژینال و سایر عفونت های پوستی کاندیدا نشان داده می شود.

ترکیب دارویی این دارو همراه با نئومایسین، گرامیسیدین D و تریامسینولون در درمان درماتوزهای واکنش دهنده به کورتیکواستروئیدها ناشی از عفونت های باکتریایی یا کاندیدایی موثر بوده است.

همچنین گاهی اوقات برای پیشگیری از کاندیدیازیس تهاجمی در نوزادان با وزن کم هنگام تولد استفاده می شود. اگرچه به طور کلی پس از فلوکونازول به عنوان گزینه خط دوم محفوظ است.

این دارو در فرمول های خوراکی برای درمان و یا پیشگیری از کاندیدیازیس های زیر مورد استفاده قرار میگیرد:

  • کاندیدیازیس مقعدی، تهاجمی و روده
  • عفونتهای ترکیبی واژن
  • کاندیدیازیس دهانی
  • خارش
  • کاندیدای پوستی
  • واژینیت تریکوموناس
  • کاندیدیازیس واژن
  • کاندیدیازیس ولوواژینال
  • درماتوزهای پاسخگو به کورتیکواستروئیدها
  • کاندیدیازیس پوستی
نیستاتین چیست؟ کاربرد، روش مصرف و عوارض آن
نیستاتین چیست؟ کاربرد، روش مصرف و عوارض آن

دوز مصرفی نیستاتین

دوز این دارو برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. از دستورات پزشک یا دستورالعمل های روی برچسب پیروی کنید. اطلاعات زیر برای دوزهای متوسط دارو است. اگر دوز مصرفی شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید مگر اینکه پزشک به شما دستور دهد این کار را انجام دهید.

مقدار دارویی که مصرف می کنید بستگی به قدرت دارو دارد. تعداد دوزهای هر روز، فاصله زمانی بین دوزها و طول مدت مصرف دارو به مشکلات شما بستگی دارد.

دوز کرم واژینال

بزرگسالان و نوجوانان: یک عدد اپلیکاتور ۱۰۰۰۰۰ واحدی یک یا دو بار در روز به مدت دو هفته. پزشک شما ممکن است از شما بخواهد که یک عدد اپلیکاتور ۵۰۰۰۰۰ واحدی را یک بار در روز به واژن وارد کنید.

کودکان: دوز باید توسط پزشک شما تعیین شود.

دوز قرص واژینال

بزرگسالان و نوجوانان: یک قرص ۱۰۰۰۰۰ واحدی یک یا دو بار در روز به مدت دو هفته وارد واژن می شود.

کودکان: دوز باید توسط پزشک شما تعیین شود.

فارماکودینامیک نیستاتین

نیستاتین یک ضد قارچ و قارچ کش است. در شرایط آزمایشگاهی در برابر طیف گسترده ای از مخمرها و قارچ های مخمر مانند.

اثرات ضد قارچی خود را از طریق اختلال در غشای سلولی قارچ اعمال می کند. مقاومت به نیستاتین در کاندیدا آلبیکنس حداقل است. اما تمایل دارد در سایر گونه های کاندیدا ایجاد شود. این ماده دارای سمیت سیستمیک قابل توجهی است. در حال حاضر در فرمول مناسب برای استفاده سیستمیک در دسترس نیست. بنابراین اثر آن در حال حاضر محدود به عفونت های موضعی، دهانی و گوارشی است.

مکانیسم عمل نیستاتین

نیستاتین یک یونوفور کانال است. به این معنی که اثر درمانی خود را از طریق تشکیل یک منافذ غشایی در غشای پلاسمایی قارچ اعمال می کند. تشکیل این حفره منجر به تغییر نفوذپذیری غشا می شود که اجازه نشت محتویات داخل سلولی و اختلال بعدی در شیب های الکتروشیمیایی لازم برای عملکرد مناسب سلول. انتخاب سلولهای قارچی نسبت به سلولهای پستانداران به دلیل وابستگی بیشتر نیستاتین به ارگوسترول استرول کلیدی است که در دیواره های سلول قارچی یافت می شود ، در مقایسه با کلسترول پستانداران.

جذب نیستاتین

جذب سیستمیک نیستاتین پس از تجویز خوراکی حداقل است. هیچ غلظت قابل تشخیصی در پلاسما پس از تجویز موضعی یا واژینال بدست نمی آید.

توزیع نیستاتین

نیستاتین جذب گردش خون سیستمیک نمی شود. بنابراین توزیع نمی شود.

نیستاتین چیست؟ کاربرد، روش مصرف و عوارض آن
نیستاتین چیست؟ کاربرد، روش مصرف و عوارض آن

نیستاتین در اتصال به پروتئین

نیستاتین جذب گردش خون سیستمیک نمی شود. بنابراین تحت پروتئین پلاسما قرار نمی گیرد.

متابولیسم نیستاتین

از آنجایی که نیستاتین جذب سیستمیک کمی دارد. تا حد قابل توجهی متابولیزه نمی شود.

مسیر حذف نیستاتین

نیستاتین خوراکی بدون تغییر در مدفوع دفع می شود.

تداخلات دارویی نیستاتین

برخی از داروها نباید با هم استفاده شوند. ممکن است مصرف دو دارو متفاوت با هم تداخل ایجاد کند. در این موارد، پزشک ممکن است بخواهد دوز دارو را تغییر دهد یا اقدامات احتیاطی دیگری لازم باشد.

متخصصان مراقبت های بهداشتی شما (مانند پزشک یا داروساز) ممکن است از تداخلات دارویی احتمالی مطلع بوده و شما را در این مورد تحت نظر داشته باشند. قبل از بررسی ابتدا با هر دارویی، آن را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز خود را از تمام محصولات تجویزی و غیر نسخه ای/گیاهی که ممکن است استفاده کنید، مطلع کنید.

نحوه مصرف نیستاتین به صورت خوراکی

نیستاتین به صورت قرص و سوسپانسیون (مایع) از راه دهان تجویز می شود. برای درمان عفونت های قارچی مخاط معده و روده، قرص نیستاتین معمولا سه بار در روز مصرف می شود. برای درمان عفونت های قارچی دهان ، معمولا چهار بار در روز از سوسپانسیون نیستاتین استفاده می شود.

دستورالعمل های روی برچسب دارد را با دقت مطالعه کنید و از پزشک یا داروساز خود بخواهید تا هر قسمتی را که متوجه نشده اید را توضیح دهد. دقیقا طبق دستور از نیستاتین استفاده کنید. بیشتر یا کمتر از تجویز پزشک استفاده نکنید.

قبل از استفاده خوب تکان دهید و از قطره چکان دار برای اندازه گیری دقیق دوز استفاده کنید. مگر اینکه پزشک به شما دستور دیگری داده باشد، از موارد زیر استفاده کنید: نیمی از دوز را در یک طرف دهان قرار دهید. آن را به اطراف دهان بچرخانید، غرغره کنید و طبق دستور بلعیده یا تف کنید. مایع را تا آنجا که ممکن است در دهان خود نگه دارید. سپس با نصف باقیمانده دوز در طرف دیگر دهان تکرار کنید. پس از مصرف این دارو تا ۱۰-۵ دقیقه از خوردن غذا خودداری کنید.

۴ بار در روز استفاده کنید. تکمیل درمان چند روز تا چند ماه طول خواهد کشید. منظم از نیستاتین استفاده کنید. میزان مصرف بر اساس وضعیت شما تعیین خواهد شد.

استفاده از این دارو را تا زمان کامل شدن مقدار تجویز شده ادامه دهید. قطع زودهنگام دارو ممکن است باعث ادامه عفونت شود و در نتیجه عفونت عود کند.

نحوه مصرف نیستاتین واژینال

دستورالعمل استفاده از نیستاتین را قبل از استفاده با دقت بخوانید. این دارو معمولا با اپلیکاتور داخل واژن قرار می گیرد. با این حال، اگر باردار هستید، قبل از استفاده از اپلیکاتور برای قرار دادن قرص واژن، با پزشک خود مشورت کنید.

برای کمک به پاکسازی کامل عفونت، از این دارو برای تمام مدت درمان استفاده کنید. حتی اگر وضعیت شما بهبود یافته است. همچنین، حتی در صورت شروع قاعدگی در طول درمان، از این دارو استفاده کنید. هیچ دوز را از دست ندهید.

نیستاتین چیست؟ کاربرد، روش مصرف و عوارض آن
نیستاتین چیست؟ کاربرد، روش مصرف و عوارض آن

اقدامات لازم حین مصرف نیستاتین واژینال

برای کمک به درمان عفونت و جلوگیری از عفونت مجدد، عادات بهداشتی مناسب مورد نیاز است.

از شورت های نخی و جوراب شلواری با فاق پنبه ای به جای لباس های نایلون، ابریشم استفاده کنید.

لباس زیر شسته شده بپوشید.

اگر سوالی در این زمینه دارید، با متخصص مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

در طول درمان با نیستاتین در مورد دوش گرفتن یا مقاربت با پزشک خود مشورت کنید.

از آنجا که هنگام استفاده از این دارو ممکن است مقداری ترشح واژن وجود داشته باشد ، ممکن است از یک نوار بهداشتی برای محافظت از لباس خود استفاده کنید.

اثرات جانبی نیستاتین

سوزش دهان، اسهال، تهوع، استفراغ یا ناراحتی معده ممکن است رخ دهد. در صورت تداوم یا تشدید هر یک از این عوارض، سریعا پزشک یا داروساز خود را مطلع کنید.

پزشک این دارو را تجویز کرده و او تشخیص داده که مزایای آن برای درمان مشکل شما بیشتر از عوارض جانبی دارو است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

عوارض جانبی نادر نیستاتین

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی نادر اما بسیار جدی، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • ضربان قلب سریع
  • خس خس سینه
  • درد عضلانی

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو بعید است. در صورت بروز آن به پزشک مراجعه شود.

نیستاتین چیست؟ کاربرد، روش مصرف و عوارض آن
نیستاتین چیست؟ کاربرد، روش مصرف و عوارض آن

علائم واکنش آلرژیک نیستاتین

علائم واکنش آلرژیک جدی ممکن است شامل:

  • بثورات پوستی
  • خارش و تورم (به ویژه صورت/زبان/گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکل در تنفس

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست. در صورت مشاهده سایر عوارضی که در بالا ذکر نشده است. با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط مصرف نیستاتین

در صورت حساسیت به نیستاتین، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا اگر حساسیت دیگری دارید. این محصول می تواند باعث واکنش های آلرژیک بیشتر در شما شود.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید، به ویژه در مورد: بیماری HIV، دیابت و بیماری کلیوی.

این محصول حاوی قند است. در صورت ابتلا به دیابت احتیاط شود. از پزشک یا داروساز خود در مورد استفاده ایمن از این محصول سوال کنید.

افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند باید مراقب باشند که در طول درمان با این دارو پروتزهای خود را به درستی تمیز کرده و از آن ها نگهداری کنند.

قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد نیستاتین

در صورت مصرف بیش از حد دارو و علائم جدی مانند مشکل در تنفس به پزشک مراجعه کنید. علائم مصرف بیش از حد شامل موارد زیر است:

  • نفخ یا درد معده
  • حالت تهوع
  • استفراغ

این دارو فقط برای وضعیت فعلی شما تجویز شده است. برای عفونت دیگر از آن استفاده نکنید. مگر اینکه پزشک به شما دستور داده باشد.

دوز فراموش شده نیستاتین

در صورت فراموش شدن دوز، به محض یادآوری مصرف کنید. اگر نزدیک دوز بعدی است، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. از دوز بعدی خود در زمان معمول استفاده کنید. برای جبران، دوز را دو برابر نکنید و تغییر ندهید.

نیستاتین در دوران بارداری و شیردهی

فقط در صورت تجویز در دوران بارداری استفاده می شود. مشخص نیست این دارو به شیر مادر وارد میشود. قبل از شیردهی با پزشک صحبت کنید.

نیستاتین چیست؟ کاربرد، روش مصرف و عوارض آن
نیستاتین چیست؟ کاربرد، روش مصرف و عوارض آن

محل نگهداری نیستاتین

در دمای اتاق بین ۱۵-۳۰ درجه سانتیگراد دور از گرما و نور نگهداری شود. یخ نزند. در حمام ذخیره نکنید. داروها را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.

دارو را در ظرفی محکم بسته و نگهداری کنید. آن را در دمای اتاق و دور از گرما و رطوبت اضافی (نه در حمام) نگهداری کنید. اجازه ندهید نیستاتین منجمد شود.

زیرا بسیاری از ظروف مقاوم در برابر کودکان نیستند و کودکان خردسال می توانند آنها را به راحتی باز کنند. برای محافظت از کودکان جوان در برابر مسمومیت جایی دور از دسترس و دور از دید و دسترس آنها است.

داروها باید از خانه خارج شوند. اما حیوانات خانگی، کودکان و سایر افراد نباید به آن دسترسی داشته باشند. با این حال، شما نباید این دارو را در توالت بریزید. در عوض، بهترین راه برای دور انداختن داروهای خود از طریق برنامه پس گرفتن دارو است.

مگر اینکه به شما دستور داده شود داروها را در زباله بریزید. هنگامی که این محصول منقضی شده یا دیگر نیازی به آن نیست، آن را به درستی دور بیندازید. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه دور ریختن ایمن محصول خود با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

اقدامات احتیاطی در مصرف نیستاتین

در صورت حساسیت به این دارو، داروهای دیگر یا هر یک از اجزای موجود در قرص یا سوسپانسیون، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید.

پزشک و داروساز را از مصرف داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل غذایی و محصولات گیاهی مطلع کنید.

اگر باردارید، قصد بارداری یا شیردهی دارید به پزشک اطلاع دهید. اگر در حین استفاده از این دارو باردار شده اید، با پزشک خود تماس بگیرید.

دستورات غذایی با مصرف نیستاتین

برخی از داروها نباید در هنگام یا هنگام خوردن غذا یا خوردن انواع خاصی از غذا استفاده شوند زیرا ممکن است تداخل ایجاد شود. استفاده از الکل یا دخانیات با داروهای خاص نیز ممکن است باعث ایجاد تداخل شود. با پزشک خود در مورد استفاده از داروهای خود همراه با غذا، الکل یا دخانیات مشورت کنید. مگر اینکه پزشک به شما دستور دیگری داد. رژیم عادی خود را ادامه دهید.

کلام آخر

تمام سوابق پزشکی خود را نگه داری کنید. ممکن است پزشک آزمایشات خاصی را برای بررسی پاسخ شما به داروی نیستاتین تجویز کند. شخص دیگری نباید از داروهای شما مصرف کند. اگر هنوز علائم عفونت را پس از اتمام نیستاتین دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

مهم است که یک لیست مکتوب از تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه که مصرف می کنید و همچنین هرگونه محصولی مانند ویتامین ها، مواد معدنی یا سایر مکمل های غذایی داشته باشید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا