Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

گیاه گندواش چیست؟ خواص و عوارض مصرف آن

گیاه گندواش یکی از انواع گیاهان دارویی شناخته شده است که خواص دارویی و درمانی فراوانی دارد اما نام آن مانند دیگر گیاهان دارویی پرکاربرد نبوده است. استفاده از گیاهان دارویی برای درمان بیماری های مختلف از هزاران سال قبل رواج داشته و با گذشت زمان طرفداران بیشتری جذب این گیاهان شده اند. بسیاری از افراد برای درمان بیماری ها از خواص گیاهان دارویی استفاده می کنند.

گیاهان دارویی علاوه بر خواص درمانی خود، برای بهبود طعم و مزه و خوش عطر کردن غذاهای مختلف نیز استفاده می شوند. گندواش به دلیل ترکیبات خود برای درمان اختصاصی برخی از بیماری ها استفاده می شود. در ادامه با نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید تا با فواید این گیاه آشنا شوید.

گیاه گندواش چیست

گیاه گندواش (با نام علمی Artemisia annua ) از خانواده Asteraceae، گیاهی دو لپه ای از راسته ی گل مینا است. گندواش گیاهی علفی است به همین علت نام این گیاه به معنای علف گند است. نام های دیگر این گیاه عبارتند از آنی شیرین ، افسنطین شیرین و چینگهاو .

گندواش گیاهی با گل های زرد رنگ و کوچک، شبیه به گیاه سرخس داشته و بوی آن مانند گیاه کافور است. قسمتهایی از این گیاه که در بالای سطح زمین رشد می کنند برای ساخت دارو استفاده می شود.

گندواش، گیاهی است که در ابتدا، در اروپا و آسیا به ویژه کشور چین رویش داشت و سالهاست که به عنوان گیاه بومی، در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار می گیرد. با گذشت زمان در کشور های دیگر کشت شد. این گیاه در مناطق شمالی ایران مانند مازندران و گیلان نیز گسترش فراوانی دارد.

گیاه گندواش چیست؟ خواص و عوارض مصرف آن
گیاه گندواش چیست؟ خواص و عوارض مصرف آن

ترکیبات گیاه گندواش

ترکیبات موجود در اسانس درصد کل اسانس
آرتمیزیا کتون( Artemisia ketone ) ۶/۸۵
۱و۸ سینئول ( ۱,۸ – cineole ) ۳۱/۵۰
کامفر ( Camphore ) ۲۷/۵۰
جرماکرن دی ( Germacrene D ) ۱۸/۹۰
کامفن هیدرات ( Camphen hydrate ) ۱۲/۰۰
آلفا- پینن(α – Pinene) ۱۶/۰۰
بتا- کاریوفیلن (β – Caryophyllene ) ۸/۶۰
میرسن ( Myrcene ) ۸/۵۰
آرتمیزیا الکل ( Artemisia alcohol ) ۷/۵۰

 

این گیاه حاوی فلاونوئیدها، اسانس ها و آرتمیسینین است، این ترکیبات، به عنوان ترکیبات تایید شده دارویی و موثر در سلامتی شناخته شده اند و مزایای زیادی برای حفظ و بهبود سلامتی دارند.

آرتمیسینین چیست

آرتمیسینین یک ترکیب شیمیایی است که در گیاه گندواش به فراوانی یافت می شود. برای این منظور برگهای گیاه گندواش را از رویشگاه‌های مختلف شمال ایران جمع‌آوری و اسانس آنها، پس از خشک کردن در سایه، با روش تقطیر با آب اسانس‌گیری می شود.

طی تحقیقات انجام شده روی گیاه گندواش، این گیاه می تواند به تنهایی سرطان را در ۱۶ ساعت از بین ببرد. این ویژگی منحصر به فرد این گیاه به دلیل وجود ماده شگفت انگیز آرتمیسینین است.

آرتمیسینین سلول های سرطانی و آلوده را از سلول های سالم بدن تشخیص داده و آن ها را از بین می برد. این ترکیب به هر چیزی از انگل تا باکتری، قارچ و سلول سرطانی، حمله کرده و آن ها را نابود می کند.

برای کشتن سلول های سرطانی با کمک آرتمیسینین یک ترفند نیز وجود دارد. آرتمیسینین می تواند سلول های سرطانی را به تنهایی نابود کند (نتایج یک مطالعه نابودی ۲۸ درصد از سلول های سرطان پستان را نشان داد)، اما قدرت واقعی آن در مقابله با سرطان زمانی آزاد می شود که با آهن ترکیب شود.

آرتیمیسین چگونه کار می کند

آرتمیسین اثرات ضد مالاریایی را از طریق رادیکال های آزاد ایجاد شده از طریق برش پیوند آندوپراکسید در ساختار خود ایجاد می کند که مسئول ریشه کن کردن گونه های پلاسمودیوم هستند. آنی شیرین یا گیاه گندواش نباید به تنهایی برای مالاریا مورد استفاده قرار گیرد زیرا ممکن است فقط انگل هایی که باعث مالاریا می شوند را غیرفعال کند، در واقع آنها را نکشد. مقدار آرتمیسینین موجود در شیرینی آنی ممکن است بسیار کم باشد تا بتواند همه انگل های ایجاد کننده مالاریا را از بین ببرد، اما آنقدر زیاد است که بدن را در برابر این انگل ها برای درمان بیشتر، با داروهای قوی تر مالاریا که حاوی آرتمیسینین نیز هستند، مقاوم کند.

بسیاری از محققان در حال بررسی روش های جدیدی برای افزایش میزان آرتمیسینین در شیرین آنی هستند.

خواص و فواید گیاه گندواش

گیاه گندواش دارای خواص شناخته شده بی نظیری است این گیاه بیشتر برای درمان مالاریا استفاده می شود. گندواش حاوی یک ماده شیمیایی به نام آرتمیسین است که می تواند در آزمایشگاه تغییر کند تا در برابر مالاریا موثرتر باشد. این محصول آزمایشگاهی به عنوان داروی تجویزی برای مالاریا در آسیا، آفریقا و اروپا به فروش می رسد.

آنی شیرین یا گندواش همچنین برای عفونت های باکتریایی مانند اسهال خونی و سل استفاده می شود. بیماریهای ناشی از کرم ها، انگل ها و کنه های دیگر؛ عفونت های قارچی؛ و عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی موارد دیگر شامل درمان ناراحتی معده، تب، زردی پوست (زردی)، پسوریازیس، لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) و سایر اختلالات خود ایمنی، از دست دادن اشتها، اختلالات عروق خونی، یبوست، اختلالات کیسه صفرا، درد معده، قاعدگی دردناک و درد مفصل (روماتیسم) نیز از موارد درمانی گیاه گندواش است.

افراد مبتلا به ایدز گاهی اوقات از این گیاه برای جلوگیری از نوع اغلب کشنده عفونت ریه به نام پنوموسیستیس پنومونی (PCP) که توسط قارچ ایجاد می شود، استفاده می کنند.

آنی شیرین گاهی برای عفونت های باکتریایی و قارچی، آرتریت و سایر دردهای مفصلی، کبودی، درد عصبی و رگ به رگ شدن مستقیماً روی پوست استفاده می شود.

گیاه گندواش چیست؟ خواص و عوارض مصرف آن
گیاه گندواش چیست؟ خواص و عوارض مصرف آن

خواص گیاه گندواش برای درمان مالاریا

مالاریا یک بیماری تهدید کننده زندگی است. انگلی که پشه ها حمل می کنند باعث این بیماری می شود. مردم دریافته اند که آرتمیسینین این انگل ها را از بین می برد.

برخی از داروهای گیاهی از برگهای خشک آنی شیرین یا گندواش تهیه شده و به عنوان درمان مالاریا فروخته می شوند. با این حال، منبع معتبر سازمان بهداشت جهانی (WHO) مردم را تشویق می کند که از این محصولات برای درمان مالاریا اجتناب کنند. در عوض، داروهای دارویی ساخته شده از آرتمیسینین و سایر ترکیبات را توصیه می کند.

داروهای ضد مالاریا که حاوی آرتمیسینین هستند معمولاً شامل داروی دیگری نیز می شوند. مردم معمولاً از این داروها در کشورهایی که مالاریا شایع است استفاده می کنند. در سال ۲۰۰۹، منبع معتبر اداره غذا و داروی ایالات متحده Coartem را برای استفاده در ایالات متحده تأیید کرد. این اولین داروی مبتنی بر آرتمیسینین است که در ایالات متحده تأیید شده است.

برخی از پزشکان نگران هستند که انگل های حامل مالاریا در کشورهایی که مالاریا در آن گسترده است، در برابر آرتمیسینین مقاوم شوند.

نحوه مصرف گیاه گندواش برای درمان مالاریا

مصرف چای گندواش برای ۴-۷ روز ممکن است علائم را بهبود بخشد و تعداد انگل های فعال را در افراد مبتلا به مالاریا کاهش دهد. چای نباید جوشانده شود، زیرا گرما ماده شیمیایی که به نظر می رسد با مالاریا مبارزه می کند را از بین می برد. این نگرانی وجود دارد که اگر از چای آنی شیرین به تنهایی به جای ترکیب با درمانهای معمول مالاریا استفاده شود، ممکن است فقط انگلهای مالاریا را غیرفعال کند، در واقع آنها را از بین نبرد.

گیاه گندواش چیست؟ خواص و عوارض مصرف آن
گیاه گندواش چیست؟ خواص و عوارض مصرف آن

خواص گیاه گندواش برای سرطان

تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا گیاه گندواش یک درمان مفید برای سرطان است یا نه. دانشمندان همچنان به بررسی تاثیر گندواش بر روی سلول های سرطانی می پردازند. بر اساس مقاله ای که در Trends in Pharmacological SciencesTrusted منتشر شده است، آرتمیسینین ممکن است برای درمان سرطان خون و سرطان های زیر مفید باشد:

روده بزرگ

پستان

ریه

لوزالمعده

همچنین ممکن است رشد سلول های سرطانی تخمدان را کند کرده و سرطان روده بزرگ را درمان کند. آرتمیسینین به طور کلی بی خطر تلقی می شود. احتمالاً عوارض جانبی کمتری نسبت به سایر درمان های سرطان ایجاد می کند.

برای کاهش التهاب

مطالعات اولیه نشان می دهد که گیاه گندواش ممکن است برای درمان التهابات آرتروز، مفصل ران یا زانو مفید باشد، اما مطالعات بیشتری مورد نیاز است. آرتمیسینین موجود در این گیاه، همچنین ممکن است فواید ضد التهابی داشته باشد، که می تواند برای درمان شرایط التهابی و خود ایمنی مفید باشد. به عنوان مثال، ممکن است به درمان علائم بیماری ام اس کمک کند.

موارد درمانی دیگر گندواش

برخی معتقدند آنی شیرین یا گندواش به دلیل داشتن خواص ضد قارچی و ضد ویروسی، می تواند به درمان بیماری های زیر کمک کند:

بواسیر

یبوست

سوء هاضمه

اسهال

درد مفاصل

سرماخوردگی

هپاتیت B و C

تبخال

آنفولانزا

سایر عفونت های ویروسی

روش مصرف گیاه گندواش

از تخم، برگ و سرشاخه های گیاه گندواش به صورت خوراکی و اسانس گیری (روغن) استفاده می شود. برای استفاده از این گیاه به صورت خوراکی می توانید مقداری از برگ های تازه یا خشک این گیاه را در آب جوش بریزید. اجازه دهید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بجوشد و دم بکشد.

پس از دم کشیدن می توانید جوشانده خود را از صافی رد کرده و میل کنید. می توانید برای طعم بهتر از عسل یا شکر هم استفاده کنید.

برای مصارف موضعی نیز می توان از روغن این گیاه استفاده کرد. استنشاق روغن این گیاه برای باز کردن مجرای بینی مفید است.

گیاه گندواش چیست؟ خواص و عوارض مصرف آن
گیاه گندواش چیست؟ خواص و عوارض مصرف آن

عوارض مصرف گیاه گندواش

مصرف بیش از اندازه هر گیاه دارویی عوارضی به همراه دارد. مصرف بیش از اندازه این گیاه باعث جمله اسهال، سرگیجه و استفراغ می شود. مصرف این گیاه در زنان باردار و مادران شیرده نیز ممنوع است.

هپاتیت: یک مورد مربوط به مکمل گیاهی حاوی آرتمیسینین بود. مورد دیگر مربوط به نوشیدن چای آرتمیزیا برای محافظت در برابر مالاریا بود.

کم خونی: دو مورد از دست دادن گلبول های قرمز سالم پس از درمان مبتنی بر آرتمیسینین برای مالاریا.

از دست دادن شنوایی ، زنگ در گوش و سرگیجه: در میان چندین بیمار پیشرفته سرطان پستان در یک آزمایش ایمنی ، و احتمالاً مربوط به آرتسونات خوراکی ، یک ترکیب فعال آرتمیزیا. داروی مورد مطالعه در غیر این صورت تا حد زیادی در بین بیماران به خوبی تحمل می شد.

بثورات پوستی: با استفاده موضعی از آرتمیزیا.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا