Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

گیاه انیسون ستاره ای چیست؟ فواید و عوارض مصرف آن

گیاهان و ادویه جات قهرمانان ناشناخته دنیای بهداشت و تغذیه هستند و انیسون ستاره ای نیز از این قاعده مستثنی نیست. گیاه انیسون ستاره ای ادویه ای است که از میوه درخت همیشه سبز چینی تهیه شده است.

این نام گذاری مناسب به علت شکل و برای غلاف های ستاره ای شکل است که دانه های ادویه از آن برداشت می شود و دارای طعمی است که یادآور شیرین بیان است.

به دلیل شباهت طعم و نام آنها، انیسون ستاره ای اغلب با آنیسون اشتباه گرفته می شود، اگرچه این دو ادویه به هم ارتباط ندارند. انیسون ستاره ای نه تنها به دلیل طعم متمایز و کاربردهای آشپزی، بلکه به دلیل مزایای دارویی آن مشهور است.

با نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید تا مزایا، موارد استفاده و خطرات احتمالی انیسون ستاره ای را بررسی کنیم.

انیسون ستاره ای چیست

گیاه انیسون ستاره ای ( با نام علمی: Illicium verum) به بادیان خَتایی و بادیان ستاره ای شناخته می شود که در زبان انگلیسی به آن Star anise می گویند. با وجود نام آن، انیسون ستاره ای همان گیاه انیسون شیرین نیست. انیسون در واقع میوه یک درخت کوچک همیشه سبز در خانواده ماگنولیا است. میوه سبز قبل از رسیدن چیده می شود و خشک می شود تا شبیه یک دانه سفت و قهوه ای گردویی شود. شما می توانید از شش تا ده نقطه روی ستاره پیدا کنید، هر کدام حاوی یک دانه واحد است.

رایحه تند و شیرین آن باعث می شود که انیسون ستاره ای جزء اصلی پنج ادویه چینی باشد، جایی که با رازیانه، دارچین، دانه های فلفل و میخک ترکیب می شود.

تاریخچه انیسون ستاره ای

سرچشمه انیسون در جنوب چین است و بیش از ۳۰۰۰ سال است که به عنوان دارو و ادویه مورد استفاده قرار می گیرد. در اواخر دهه ۱۵۰۰، انیسون ستاره ای از طریق یک ملوان انگلیسی به اروپا آمد و بلافاصله پس از آن در مسیر چای از چین از طریق روسیه خرید و فروش شد. به دلیل طعم شیرین آن، انیسون ستاره ای عمدتاً در مربا، شربت ها و پودینگ ها استفاده می شد و بعداً در نوشیدنی های تجاری جایگزین دانه انیسون شد.

"<yoastmark

ترکیبات انیسون ستاره ای

گیاه انیسون ستاره ای منبع چشمگیری از چندین ترکیب فعال زیستی است که همه آنها نقش مهمی در سلامتی دارند.

با ارزش ترین جزء از انیسون ستاره ای ممکن است در منابع متراکم فلاونوئیدها و پلی فنول ها قرار داشته باشد. اینها ممکن است در درجه اول کاربردهای وسیع ادویه و مزایای دارویی را به عهده داشته باشند.

لینالول

کوئرستین

آنتول

اسید شیکیمیک

گالیک اسید

لیمونن

این ترکیبات در کنار هم می توانند به خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد میکروبی انیسون ستاره ای کمک کنند.

برخی تحقیقات روی حیوانات و لوله های آزمایش نشان می دهد که ظرفیت آنتی اکسیدانی این ادویه حتی ممکن است دارای خواص ضد سرطانی مانند کاهش اندازه تومور باشد.

در نهایت، تحقیقات بیشتری برای درک بهتر این که چگونه ترکیبات زیست فعال موجود در انیسون ستاره ای می توانند از سلامت انسان حمایت کنند، مورد نیاز است.

طعم انیسون ستاره ای

انیسون ستاره ای دارای طعم گرمی مانند طعم ادویه میخک یا دارچین دارد. و باتوجه به طعم گرم و مزه شیرین این گیاه، انیسون دارای طبع گرم است. می توانید به همراه مواد غذایی و نوشیدنی های دارای طبع سرد از این گیاه به عنوان طعم دهنده و ملایم کننده مزاج استفاده کنید.

فواید انیسون ستاره ای

انیسون ستاره ای هزاران سال است که در طب سنتی چین مورد استفاده قرار می گیرد و اخیراً در برخی از شیوه های پزشکی غربی پذیرفته شده است. افزایش محبوبیت آن تا حد زیادی ناشی از خواص ضد میکروبی و پتانسیل دارویی است.

از فواید و خواص کلی گیاه انیسون ستاره ای می توان به تاثیر آن در حفظ سلامت دستگاه گوارش، حفظ سلامت قلب، کاهش دیابت و درمان قند خون، رفع علائم یائسگی، رفع چین و چروک پوستی، درمان بی خوابی، خاصیت ضد سرطان، روماتیسم، آنفلوآنزا، هضم و گوارش و بهبود عملکرد هورمون ها اشاره کرد.

"<yoastmark

اثر ضد ویروسی گیاه انیسون ستاره ای

یکی از معروف ترین ویژگی های دارویی انیسون ستاره ای، محتوای اسید شکیمیک آن است.اسید شیکیمیک ترکیبی با قابلیت ضد ویروس قوی است. در واقع، این یکی از مواد اصلی فعال در تامیفلو، داروی محبوب برای درمان آنفولانزا است

در حال حاضر، انیسون ستاره ای منبع اصلی اسید شیکیمیک است که برای توسعه محصولات دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. با افزایش همه گیری آنفولانزا به عنوان تهدیدی برای سلامت جهانی، تقاضا برای مصرف انیسون در حال افزایش است.

برخی تحقیقات لوله آزمایش همچنین نشان داده است که اسانس انیسون ممکن است انواع دیگر عفونت های ویروسی، از جمله تبخال سیمپلکس نوع ۱ را درمان کند.

"<yoastmark

خواص ضد قارچی انیسون ستاره ای

انیسون ستاره ای منبع غنی فلاونوئید آنتول است. این ترکیب طعم متمایز ادویه را بر عهده دارد و دارای خواص ضد قارچی قوی است. برخی تحقیقات کشاورزی نشان داده است که ترانس آنتول مشتق شده از انیسون ستاره ای می تواند از رشد قارچ های بیماری زا در برخی محصولات زراعی جلوگیری کند.

تحقیقات لوله آزمایش نشان می دهد که سایر ترکیبات زیست فعال موجود در اسانس انیسون ستاره ای، مانند ترپن لینالول، ممکن است بیوفیلم و تشکیل دیواره سلولی قارچ های عفونی را در انسان سرکوب کند.

فواید آنتی باکتریال گیاه انیسون ستاره ای

یکی دیگر از مزایای دارویی انیسون ستاره ای ، توانایی آن در جلوگیری از رشد باکتری های دخیل در انواع بیماری های شایع است.

برخی تحقیقات نشان داده است که عصاره انیسون به اندازه آنتی بیوتیک ها در برابر چندین باکتری بیماری زا مقاوم به دارو موثر است. این ممکن است برای توسعه داروهای جدید آنتی بیوتیک در آینده مفید باشد.

مطالعات لوله آزمایش همچنین نشان داده است که ترکیبات فعال زیستی در انیسون ستاره ای در درمان عفونت های مجاری ادراری ناشی از باکتری های مختلف موثر است.

خواص ضد التهابی گیاه انیسون ستاره ای

التهاب ناشی از تلاش بدن برای حفاظت از خود در برابر عوامل بیماری زا است. هدف از التهاب شناسایی و حذف این عامل آسیب رساننده به بدن و شروع روند ترمیم است.

از نظر فواید انیسون ستاره ای، این ادویه مملو از آنتی اکسیدان است. این گیاه مانند زردچوبه، دارای خواص ضد التهابی نیز می باشد. آنتی اکسیدان یکی از ترکیبات فعال و مهم در کاهش التهابات بدن است.

انیسون ستاره ای را به راحتی در آشپزی خود بگنجانید

انیسون ستاره ای طعم شیرین بیان متفاوتی شبیه به رایحه رازیانه یا رازیانه دارد، اگرچه به هیچ یک از این ادویه ها مربوط نمی شود. به خوبی با گشنیز، دارچین، هل و میخک ترکیب می شود.

در آشپزی از انیسون ستاره ای می توان به صورت کامل یا پودر استفاده کرد.

اغلب در غذاهای چینی، ویتنامی، هندی و شرق میانه استفاده می شود، به ویژه به عنوان طعم دهنده در آبگوشت، سوپ و کاری.

گیاه انیسون ستاره ای به دلیل حضور در مخلوط دو ادویه چینی “۵ ادویه” و هندی “گرام ماسالا” معروف است.

در طب سنتی چینی و طب سنتی، انیسون در آب غوطه ور می شود تا چای مورد استفاده برای درمان عفونت های تنفسی، تهوع، یبوست و سایر مشکلات گوارشی استفاده شود. انیسون ستاره ای علاوه بر غذاهای شیرین و دسرها، مانند میوه های پخته شده، پای، نان سریع و مافین، یک ترکیب عالی است.

اگر قبلاً از این ادویه در کارهای آشپزی خود استفاده نکرده اید، با مقدار کمی از این ادویه شگفت انگیز شروع کنید تا طعم بیشتری به غذای خود اضافه کنید و از مزه ی غذای پخته شده خود لذت بیشتری ببرید.

سعی کنید پودر رازیانه ستاره ای را در خمیر مافین خود بپاشید یا چند غلاف کامل را داخل قابلمه سوپ خود بریزید تا طعم آن گرم شود طعم گرم برای بیماران به ویژه برای افراد مبتلا به سرما خوردگی مفید است.

"<yoastmark

عوارض مصرف گیاه انیسون ستاره ای

انیسون به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر شناخته شده است. با این حال، گزارشات کمی در مورد واکنش های آلرژیک گزارش شده است .

انیسون ستاره ژاپنی حاوی نوروتوکسین های قوی است که می تواند منجر به علائم جسمی جدی از جمله تشنج ، توهم و حالت تهوع شود. انیسون ستاره ژاپنی تقریباً شبیه همتای چینی خود است و برخی منابع تجاری موجود در انیسون ستاره چینی با ادویه ژاپنی مخلوط شده است.

علاوه بر این ، مواردی از واکنشهای شدید و بالقوه کشنده به انیسون ستاره ای در نوزادان گزارش شده است. فرض بر این است که این موارد به دلیل آلودگی ناشناخته به ادویه ژاپنی بوده است. بنابراین ، توصیه می شود که انیسون ستاره ای به نوزادان و کودکان داده نشود.

اگر ۱۰۰٪ از منبع یا خلوص آن مطمئن نیستید، ممکن است تمرین خوبی باشد که برای جلوگیری از مسمومیت تصادفی، بیش از حد از آن استفاده نکنید.

انیسون ستاره ای بخرید

انیسون دارای طعم شیرین بیان خاصی است که می تواند انواع غذاها را تقویت کند.

ترکیبات قوی فعال زیستی ممکن است به درمان چندین عفونت قارچی، باکتریایی و ویروسی کمک کند.

در حالی که مصرف انیسون خالص چینی معمولاً بی خطر است، ممکن است به انیسون ستاره ژاپنی آلوده باشد که بسیار سمی است.

همیشه منبع ادویه ای را که خریداری می کنید برای اطمینان از خلوص آن دوبار بررسی کنید و برای جلوگیری از واکنش های نامطلوب با مقدار کمی شروع کنید.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا