Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتیصنایع شیمیاییغذایی و داروییکشاورزی و دامپروری

اتانول چیست و چه قیمت خرید و فروش و کاربردی دارد؟

اتانول ( Ethanol ) که با نام های الکل اتیلیک یا اتیل الکل شناخته می شود، یک الکل ساده با فرمول C2H5OH  است. اتانول یک مایع فرار ، قابل اشتعال و بی رنگ با بوی مشخص و خاصیت ضدعفونی کننده و نیز روان‌گردان است که ماده اصلی موجود در نوشیدنی های الکلی است.

از آنجاییکه الکل اتیلیک به راحتی می تواند در آب و سایر ترکیبات آلی حل شود در طیف وسیعی از محصولات از جمله محصولات مراقبت شخصی و زیبایی از رنگ ها و لاک ها تا سوخت مورد استفاده قرار می گیرد.

اتانول هم از طریق هیدراتاسیون اتیلن و هم از طریق فرآیندهای بیولوژیکی با تخمیر قندها توسط مخمر تولید می شود. اینکه کدام فرایند اقتصادی تر است به قیمت های غالب سهام نفت و دانه های خوراکی بستگی دارد.

کاربردهای اتانول چیست ؟

به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی و قیمت خرید و فروش مناسب اتانول در بسیاری از ضدعفونی کننده های دست و دستمال های مرطوب پزشکی استفاده می شود.

در موارد مسمومیت با اتیلن گلیکول یا مسمومیت با متیل الکل ، این ماده اغلب به عنوان پادزهر تجویز می شود.

برخی داروهای غیر قابل حل در آب اغلب در اتانول حل می شوند. به عنوان مثال ، غلظت های ۱٪ تا ۲۵٪ این الکل به عنوان حلال برای برخی از مسکن ها و دهانشویه ها استفاده می شود.

این الکل به راحتی با آب و بسیاری از ترکیبات آلی مخلوط می شود و یک حلال مؤثر برای استفاده در رنگ ها ، لاک ها ، پولیش ها و پاک کننده های خانگی است. از این ترکیب به عنوان ماده نگهدارنده نیز استفاده می شود زیرا در حذف ارگانیسم هایی که می توانند برای مصرف کنندگان خطرناک باشند ، موثر است.

الکل اتیلیک به محلول دهانشویه اضافه می شود تا سایر مواد را حل کند و به مواد فعالی مانند منتول ، اکالیپتوس و تیمول کمک کند تا به داخل پلاک های دندانی نفوذ کنند.

اتانول همچنین در شربت های سرماخوردگی و سرفه مورد استفاده قرار می گیرد تا به حل شدن مواد موثره و ماندگاری محصول کمک کند.

به عنوان یک افزودنی غذایی ، این ماده می تواند به توزیع یکنواخت رنگ در مواد غذایی و همچنین افزایش طعم عصاره های غذایی کمک کند. به عنوان مثال ، عصاره وانیل ، یک طعم دهنده مواد غذایی رایج است که با تهیه و فرآوری دانه های وانیلی در محلول اتانول و آب ساخته می شود.

 

 

توجه :

بعلت کم بودن اختلاف و فرق اتانول و متانول به اشتباه متانول بجای اتانول خوراکی توسط مردم عادی استفاده میشود که سبب مشکلات جسمانی و کوری و حتی مرگ مصرف کنندگان به راحتی میشود .

متاسفانه خیلی از افراد سود جود بخاطر قیمت پایین خرید و فروش متانول نسبت به اتانول اقدام به فروش این ماده بعنوان اتانول به کارخانجات تولیدی و مردم عادی میکنند .

نکته :

بیش از ۹۷ درصد بنزین ایالات متحده حاوی این الکل است و به طور معمول در مخلوطی به نام E10 ، مورد استفاده قرار می گیرد که از ۱۰ درصد اتانول و ۹۰ درصد بنزین تشکیل شده است تا به اکسیژن رسانی به سوخت و کاهش آلودگی هوا کمک کند.

طبق گفته وزارت انرژی آمریكا ، اتانول از عدد اكتان بالاتری نسبت به بنزین برخوردار است و تركیبی بهتری ارائه می دهد.

این ماده در صنایع برای  تولید استرهای اتیل ، اسید استیک ، دی اتیل اتر و اتیل آمین ها مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب به دلیل توانایی آن در حل کردن ترکیبات قطبی و غیر قطبی به عنوان یک حلال بسیار کاربرد گسترده ای دارد.

از آنجاییکه این الکل دارای دمای ذوب ۱۱۴.۱-  درجه سانتی‌گراد است برای ایجاد حمام های سرد در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد و در ساخت  دماسنج ها نیز کاربرد دارد.

الکل اتیلیک برای رقیق کردن رنگ ها و پاک کردن باقی مانده رنگ از روی برس ها فوق العاده است و می توان از آن برای از بین بردن لکه های ماژیک وایت برد نیز استفاده کرد.

ایمنی و خطرات الکل اتیلیک

اتانول یا الکل اتیلیک بسیار قابل اشتعال است و نباید در نزدیکی شعله های باز استفاده شود. همچنین استنشاق این ماده می تواند باعث سرفه یا سردرد شود.

این الکل از نظر FDA ایمن شناخته می شود و استفاده از آن در مواد غذایی مورد تائید است. از آنجاییکه اتانول نوعی الکل بسیار خالص است ، مصرف و استفاده از آن در مواد غذایی توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تنظیم می شود.

این ماده پس از مصرف  ابتدا در بدن به استالدهید و سپس به دی اکسید کربن و آب تبدیل می شود. برای جلوگیری از نوشیدن الکل خالص مواد دناتورانتی مانند طعم دهنده های تلخ به آن اضافه می شود. دناتورانتها باعث می شوند الکل برای مصرف انسان نامناسب  شود اما خواص دیگر آنرا تغییر نمی دهد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا