Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

شامپو سلنیوم سولفید برای چیست؟ مراحل استفاده آن

شامپو سلنیوم سولفید برای درمان شوره سر و عفونت خاص پوست سر (درماتیت سبورئیک) استفاده می شود. خارش، پوسته پوسته شدن، سوزش و قرمزی پوست سر را کاهش می دهد. سلنیوم سولفید متعلق به گروهی از داروها به نام ضد عفونی است. رشد مخمر که باعث عفونت می شود را کند می کند.

شامپو سلنیوم سولفید فقط برای پوست استفاده می شود. برخی از برند ها قبل از استفاده نیاز به تکان دادن دارند. قبل از استفاده از شامپو سلنیوم سولفید، هرگونه زیورآلات را بردارید تا آسیبی به آن وارد نشود. از وارد شدن این دارو به چشم ها، داخل بینی یا دهان یا هر قسمت از پوست شکسته/ملتهب خودداری کنید. زیرا ممکن است باعث تحریک شود. اگر این اتفاق افتاد، محل را با مقدار زیادی آب بشویید. اگر در مورد نحوه استفاده صحیح این شامپو سوالی دارید، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

در نشریه جهان شیمی فیزیک در مورد باکتری و ویروس مقالاتی منتشر شده است. در این مقاله شما را با مزایا و روش استفاده از شامپو سلنیوم سولفاید آشنا میکنیم.

شامپو سلنیوم سولفید چیست

شامپو سولفید سلنیوم دارو ضد عفونی کننده است. خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر را برطرف می کند. ذرات خشک و پوسته پوسته ای را که معمولا شوره یا سبوره نامیده می شود. از بین می برد. همچنین برای درمان tinea versicolor، عفونت قارچی پوست استفاده می شود. این دارو برای مشکلات دیگر نیز تجویز خواهد شد. از پزشک و یا داروساز خود برای اطلاعات بیشتر بپرسید.

شامپو سلنیوم سولفید برای چیست؟ مراحل استفاده آن
شامپو سلنیوم سولفید برای چیست؟ مراحل استفاده آن

نحوه استفاده از شامپو سلنیوم سولفید

شامپو سلنیوم سولفید برای درمان شوره سر یا درماتیت پوست سر طبق دستورالعمل های سازنده استفاده میشود. یا طبق دستور پزشک استفاده کنید. پوست سر را مرطوب کرده و شامپو سلنیوم سولفید را روی سر مرطوب ماساژ دهید. صبر کنید ۲-۳ دقیقه روی پوست سر بماند. سپس شستشو دهید. برخی از برند ها ممکن است به شستشو مجدد نیاز داشته باشند. مطمئن شوید موها و پوست سر خود را پس از هر بار استفاده به خوبی با آب بشویید. این دارو معمولا ۱ یا ۲ بار در هفته برای درمان شوره سر یا درماتیت سبورئیک یا کمتر برای کنترل شوره سر استفاده می شود.

برای درمان tinea versicolor، سلنیوم سولفید را روی پوست سر بمالید. با مقدار کمی آب اجازه دهید ۱۰ دقیقه روی پوست شما بماند. بعد از هر بار استفاده پوست خود را کاملا با آب بشویید. اگر دارو وارد نواحی تناسلی یا چشم و بینی شد. این مناطق را برای چند دقیقه با آب خوب بشویید. تا از تحریک جلوگیری شود. این دارو معمولا یکبار در روز و به مدت ۷ روز برای درمان بیماری پوست سراستفاده می شود. حتما طبق دستور پزشک استفاده شود.

بعد از استفاده از سلنیوم سولفید دستان خود را بشویید. این دارو را به مدت طولانی روی موها، پوست سر یا پوست خود نگذارید و یا بیشتر از دستور مصرف کنید. مشکل شما سریع رفع نمی شود. اگر وضعیت شما بدتر شد یا بهبود نیافت. سریعا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

مراحل استفاده از شامپو سلنیوم سولفید

برای استفاده از لوسیون به عنوان شامپو، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • تمام جواهرات و زیورآلات خود را در بیاورید. سولفید سلنیوم ممکن است به آن آسیب برساند.
  • موهای خود را با شامپوی معمولی خوب بشویید.
  • شامپو را قبل استفاده خوب تکان دهید.
  • ۱ تا ۲ قاشق چای خوری (۵ تا ۱۰ میلی لیتر) شامپو را به پوست سر مرطوب خود ماساژ دهید.
  • شامپو را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه روی پوست سر خود بگذارید.
  • پوست سر خود را سه یا چهار بار با آب تمیز بشویید.
  • سپس دستان خود را خوب بشویید. زیر ناخن های خود را تمیز کنید. تا هرگونه اثرات شامپو از بین برود.

اگر پزشک به شما گفته است که از شامپو بر روی پوست خود استفاده کنید. مقدار کمی آب با شامپو به ناحیه آسیب دیده بمالید و آن را ماساژ دهید تا حالت کف ایجاد کند. شامپو را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست خود بگذارید. سپس آن را کاملا بشویید.

شامپو سلنیوم سولفید برای چیست؟ مراحل استفاده آن
شامپو سلنیوم سولفید برای چیست؟ مراحل استفاده آن

اثرات جانبی شامپو سلنیوم سولفید

از اثرات جانبی این شامپو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوزش پوست
  • خشکی پوست
  • مو و پوست سر چرب یا خشک
  • ریزش مو موقت

در صورت تداوم یا تشدید هر یک از این عوارض، مصرف آن را قطع کرده و سریعا با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. تغییر رنگ مو ممکن است رخ دهد. می تواند با شستشوی کامل موها بعد از هربار درمان، کاهش یابد.

اگر پزشک این دارو را توصیه کرده این را بدانید که مزایای آن برای شما بیشتر از عوارض جانبی آن است. استفاده از این دارو عوارض جانبی خطرناکی ندارند.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی زیر فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • بثورات
  • خارش و تورم (به ویژه صورت/زبان/گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکل تنفس

لیست کامل عوارض جانبی نیست. در صورت مشاهده عوارضی دیگر که در این لیست نیست. به پزشک یا داروساز خود مراجعه شود.

موارد احتیاط شامپو سلنیوم سولفید

در صورت حساسیت به شامپو سلنیوم سولفید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا اگر حساسیت دیگری دارید. این دارو حاوی مواد غیر فعال است. می تواند سبب واکنش آلرژیک شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از مصرف دارو، سوابق پزشکی خود را به پزشک اطلاع دهید. به ویژه موارد زیر: قرمزی، تحریک، شکستگی پوست.

این دارو برای کودکان زیر ۲ سال قابل استفاده نیست.

اگر از سلنیوم سولفید برای tinea versicolor استفاده می کنید. این دارو باید در دوران بارداری فقط در صورت نیاز واضح استفاده شود. خطرات و مزایا را با پزشک خود در میان بگذارید.

مشخص نشده است که آیا این دارو به شیر مادر وارد می شود یا نمیشود. اگرچه هیچ گونه آسیبی به نوزادان شیرده گزارش نشده است. قبل از شیردهی با پزشک صحبت کنید.

شامپو سلنیوم سولفید برای چیست؟ مراحل استفاده آن
شامپو سلنیوم سولفید برای چیست؟ مراحل استفاده آن

تداخلات دارویی شامپو سلنیوم سولفید

پزشک شما از تداخلات دارویی آگاه است. قبل از مشورت با پزشک یا داروساز، دوز هیچ دارویی را شروع، متوقف یا تغییر ندهید. قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز خود را از تمام محصولات تجویزی و غیر نسخه ای و گیاهی که استفاده میکنید، مطلع کنید.

مصرف بیش از حد شامپو سلنیوم سولفید

این دارو ممکن است در صورت بلعیدن برای بدن مضر باشد. در صورت مصرف بیش از حد و علائم جدی مانند از دست دادن یا مشکل در تنفس، با اورژانس تماس بگیرید.

دوز فراموش شده شامپو سلنیوم سولفید

در صورت فراموش شدن یک دوز، به محض یادآوری از آن استفاده کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است. دوز فراموش شده را کنار بگذارید. از دوز بعدی خود در زمان معمول استفاده کنید. برای جبران، دوز را دو برابر نکنید.

نگهداری شامپو سلنیوم سولفید

در دمای اتاق بین ۱۵-۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری شود. درب ظرف را محکم ببندید. از یخ زدگی خودداری کنید. داروها را از دسترس کودکان و حیوانات دور قرار دهید.

هنگامی که این محصول منقضی شده یا دیگر نیازی به آن نیست، آن را به درستی دور بیندازید. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه دور ریختن ایمن محصول با داروساز یا شرکت دفع زباله بیمارستانی مشورت کنید. برای دفع دارو سر از خود داروها را به توالت یا در آبکش نریزید.

مدت زمان مصرف سولفید سلنیوم

سولفید سلنیوم به صورت لوسیون موجود است. معمولا به عنوان شامپو استفاده می شود. به عنوان شامپو، سلنیوم سولفید معمولا دو بار در هفته در ۲ هفته اول و سپس یک بار در هفته برای ۲، ۳ یا ۴ هفته بسته به پاسخ شما استفاده می شود. برای عفونت های پوستی، سلنیوم سولفید معمولا یک بار در روز به مدت ۷ روز استفاده می شود. از سلنیوم سولفید دقیقا مطابق دستورالعمل استفاده کنید. بیشتر یا کمتر از دستور پزشک استفاده نکنید. در صورت بریدگی یا خراشیدگی پوست سر یا ناحیه پوست از این دارو استفاده نکنید.

از ورود سلنیوم سولفید به چشم خودداری کنید. اگر دارو به طور تصادفی وارد چشم شما شد. چشم را با آب برای چند دقیقه بشویید.

سولفید سلنیوم را به مدت طولانی روی مو، پوست سر یا پوست خود باقی نگذارید. زیرا باعث تحریک می شود. از این دارو برای کودکان زیر ۲ سال بدون اجازه پزشک استفاده نکنید.

کلام آخر

شامپو سولفید سلنیوم فقط برای استفاده خارجی است. اجازه ندهید سلنیوم سولفید وارد چشم، بینی یا دهان شما شود و آن را قورت ندهید. از پانسمان، لوازم آرایشی سایر داروهای پوستی در ناحیه درمان استفاده نشود. نگذارید فرد دیگری از داروی شما مصرف کند. اگر وضعیت پوست شما بدتر شد. یا از بین نرفت به پزشک خود اطلاع دهید. یک لیست کامل از داروهای تجویزی و بدون نسخه هرگونه دارویی مانند ویتامین ها، مواد معدنی یا سایر مکمل های غذایی که مصرف میکنید قبل از رفتن به مطب پزشک همراه داشته باشید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا