Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد ولش کورگی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

یکی از محبوب ترین سگ های دنیا در بین نژاد های پاکوتاه، سگ نژاد ولش کورگی است، که شامل دو نوع پمبروک (Pembroke) و کاردیان (Cardigan) می باشد. سگ ولش کورگی بسیار باهوش، فعال و دوست داشتنی است، گوش های کشیده و پاهای کوتاه او باعث جلب توجه و بامزه شدن بیشترش شده است. این سگ شباهت زیادی به یک روباه کوچک دارد و پوشش بدن او می تواند به رنگ های متنوعی از سفید و مشکی گرفته تا حنایی باشد. این نژاد به راحتی با انسان ها ارتباط برقرار می کند و در فصول بهار و اوایل تابستان دچار ریزش مو می شود.

در این مقاله ای که در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مطالعه می کنید، درباره ویژگی ها، تغذیه، نگهداری، قیمت و خرید سگ نژاد ولش کورگی صحبت شده است. در دیگر مقالات این نشریه می توانید اطلاعاتی درباره سایر نژاد های معروف سگ ها مثل نژاد سنت برنارد، کانگل و … و همچنین نژاد های معروف گربه مثل اسفینکس، پرشین، رگدال، بنگال و … اطلاعات کسب کنید.

تاریخچه سگ نژاد ولش کورگی

پادشاهان حکومت های اروپا در حدود قرن پنجم تا پانزدهم میلادی در زمینه فعالیت هایی چون ظریف کاری نقره، فروش اجناس و قالی بافی فعالیت می کردند. در سال ۱۱۰۷ بود که حاکم ولز استادکاران، بافندگان و هنرمندانی را از سایر کشورها به ولز دعوت کرد. مهاجران فنلاندی به منظور مهاجرت وسایل مورد نیاز خود را نیز آوردند و در این میان سگ های ولش کورگی پمبروک نیز با آن ها مهاجرت کردند. چرا که این سگ ها راهنمای خوبی برای هدایت گله گاو و گوسفندان آن ها بودند.

سگ های باست هوند و داشهوند، اجداد سگ کاردیگان ولش کورگی به حساب می آیند. نظرات درباره اجداد سگ ولش کورگی متفاوت است و برخی می گویند اجداد این سگ به زمان مهاجرت از اروپای مرکزی به ولز، که حدود ۳۰۰۰ سال قبل بود برمی گردد، برخی نیز تصور می کنند پمبروک ها در نتیجه آمیزش کورگی های اصیل ولزی و اشپیتز هایی که به وسیله وایکینگ ها در زمان حمله به ولز آورده شدند، به وجود آمده اند. در زمان قدیم برای کمک به کشاورزان در گله داری، محافظت از گله ها و رساندن گاو به مزارع از سگ های ولز کورگی کاردیگان کمک می گرفتند.

عده ای دو نژاد سگ ولش کورگی یعنی پمبروک و کاردیگان را پسر عموی یکدیگر می دانند، زیرا از اواخر سال ۱۸۰۰ این دو نوع به صورت کاملا جداگانه پرورش داده شدند. امروزه از آمیزش این دو سگ، میکس ولش کورگی و کاردیگن به وجود آمده است.

سگ نژاد ولش کورگی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد ولش کورگی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

انواع سگ های نژاد ولش کورگی

سگ ولش کورگی در دو نوع ولش کورگی پمبروک و ولش کورگی کاردیگان وجود دارد که این دو در بعضی از ویژگی های اخلاقی و رفتاری با یکدیگر متفاوت هستند. سگ کاریگان وزن بیشتر و جثه بزرگتری نسبت به سگ پمبروک داشته و از نظر رنگ هم تفاوت هایی دارد. در بعضی از این سگ ها الگوی رنگی قرمز و سیاه و الگوی سگ های مرل چشم آبی دیده می شود. تفاوت اساسی که می توانیم از طریق آن این دو نوع سگ را از هم تشخیص دهیم این است که دم سگ پمبروک حالت کشیده ای دارد.

سگ نژاد ولش کورگی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد ولش کورگی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

ویژگی های ظاهری سگ نژاد ولش کورگی

در این قسمت به بررسی خصوصیات ظاهری سگ های ولش کورگی خواهیم پرداخت.

صورت ولش کورگی

سگ ولش کورگی صورت بامزه ای دارد که از نظر اندازه با بدنش متناسب بوده و فک بسیار قوی دارد. این سگ دارای دندان های مرتب، نیش قوی و پوزه کشیده است. داشتن گوش های برافراشته و چشمانی شفاف و درشت بر زیبایی این حیوان افزوده است. سگ های ولش کورگی در کل چهره زیبا و دلنشینی دارند که باعث محبوبیت آن ها در بین مردم شده است.

بدن ولش کورگی

این سگ ها در دسته نژاد های کوچک قرار داشته و بدن کوچکی دارند. گردن عضلانی این سگ ها حالت زیبایی به قسمت پشتی کمر و شانه ها داده است. استخوانی روی پا های قدرتمند و کوتاه سگ ولش کورگی قرار دارد که به سمت بیرون چرخیده است و پاهای پشتی اوحالت گرد داشته و بسیار قوی و مستحکم اند. این سگ استخوان برجسته ای روی سینه پهن و کوچکش دارد. دم سگ ولش کورگی زمانی که هوشیار است و فعالیت می کند، به شکل دایره در می آید ولی در زمان استراحت آن را جمع می کند.

قد و وزن ولش کورگی

وزن این نژاد در گونه های نر و ماده تقریبا برابر و معادل ۱۱ تا ۱۴ کیلوگرم می باشد. قد ولش کورگی های نر و ماده هم تقریبا برابر و حدود ۲۵ تا ۳۳ سانتی متر است. این سگ ها به طور معمول بین ۱۲ تا ۱۵ سال عمر می کنند.

رنگ پوشش ولش کورگی

این سگ ها در رنگ های سفید (که بسیار رایج است و سفید خاص نیست)، قرمز، سیاه (که بسیار پرطرفدار بوده و سیاه خالص نیست) و سیاه و برنز (که رنگ برنز بیشتر در نواحی بالای گردن و بین پا ها دیده می شود)، وجود دارند.

سگ نژاد ولش کورگی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد ولش کورگی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

خصوصیات اخلاقی سگ نژاد ولش کورگی

این سگ های دوست داشتنی و محبوب، خصوصیات اخلاقی جالب توجهی دارند از جمله این که بسیار باهوش هستند و انرژی و فعالیت بسیار زیادی دارند. سگ های ولش کورگی بسیار بازیگوش هستند و گله ها را دوست دارند. علت علاقه زیاد آن ها به گله، این که اجدادشان در گذشته به مدیریت گله های احشام می پرداختند. از دیگر خصوصیات این نژاد داشتن شخصیتی قوی، مستقل و خوشحال است. سگ گورکی پر سر و صدا نیست و هیچ گاه بی دلیل پارس نمی کند، به همین دلیل هم برای نگهداری در داخل آپارتمان مناسب است.

میزان سازگاری با سایر حیوانات

اگر سگ خود را از زمان کودکی آموزش داده و اجتماعی کرده باشید، او هیچ مشکلی در ارتباط برقرار کردن با سایر حیوانات به ویژه سایر سگ ها و گربه ها نخواهد داشت. اگر سگتان در کودکی به خوبی آموزش نبیند در مواجهه با سایر حیوانات حالت تهاجمی به خود خواهد گرفت.

سازگاری با غریبه ها

سگ های ولش کورگی زمانی که با غریبه ها مواجه می شوند، در ابتلا محتاط عمل می کنند ولی در صورتی که بدانند آن ها مهمان هستند، کم کم عادت کرده و رفتار معقولی از خودشان نشان می دهند، البته این پروسه ممکن است کمی طول بکشد. بهتر است آموزش های سگ خود را از زمان کودکی شروع کنید تا در بزرگی سگی اجتماعی شود.

سازگاری با کودکان

سگ گورگی مانند کودکان عاشق بازی کردن است و می تواند هم بازی خوبی برای کودک شما باشد. این سگ، از کودکان محافظت می کند و به دلیل مهربان و پر انرژی بودن می تواند ارتباط خوبی با آن ها برقرار کند. از آنجایی که جد این سگ ها نگهبان گله بوده، کودک دونده را عضوی از گله که در حال فرار است، تصور می کنند و سعی می کنند از او محافظت کنند. این نژاد علاقه ای به بازی های خشن ندارد و در صورتی که کودکان در رابطه با رفتار صحیح با این سگ آموزش ببینند، مشکلی بینشان پیش نخواهد آمد. البته بهتر است کودکان کوچکتر را با سگتان تنها نگذارید زیرا ممکن است خطرناک باشد.

سگ نژاد ولش کورگی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد ولش کورگی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

مراقبت و نگهداری از سگ نژاد ولش کورگی

آراستن و استحمام

این نژاد، موهای پرپشت و نرمی دارد که هر روز مقدار قابل توجهی از آن می ریزد. ضخامت مو های خارجی این سگ اندکی با ضخامت مو های داخلی متفاوت است و ریزش موی این نژاد در فصل های بهار و اوایل تابستان به اوج خود می رسد، بنابراین بهتر است هر روز با یک برس نرم مو های سگ ولش کوگی خود را شانه کنید تا موهای مرده در خانه نریزد. بهتر است بعد از حمام بردن سگتان موهایش را خشک کرده و سپس شانه بزنید.

مراقبت از ناخن

بهتر است همیشه ناخن های سگ خود را کوتاه و مرتب نگه دارید تا دچار مشکل نشود، مدام گوش هایش را بررسی کنید و در صورت کثیف بودن با یک پارچه تمیز و مرطوب آن ها را تمیز کنید.

پیاده روی و فعالیت

بهتر است روزانه سگتان را به پیاده روی های طولانی ببرید یا آهسته بدوانید، البته توجه کنید که حتما آب تمیز و تازه همراه داشته باشید، زیرا این نژاد تحمل تغییرات شدید دما را ندارد. سگ ولش کورگی تحمل گرما یا سرمای زیاد را ندارد و بهتر است او را بیشتر در خانه نگهداری کنید. اگر فردی هستید که علاقه زیادی به پیاده روی و وقت گذراندن در داخل خانه دارید، این سگ گزینه مناسبی برای شما است.

سگ نژاد ولش کورگی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد ولش کورگی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سلامتی و بیماری های سگ نژاد ولش کورگی

این نژاد هم مانند سایر نژاد ها مستعد ابتلا به بعضی از بیماری ها است. البته سگ ولش کورگی در حالت عادی از نظر سلامتی وضعیت مناسبی دارد. در ادامه به شناخت بعضی از بیماری های احتمالی می پردازیم.

آکوندروپلازی

این مشکل به دلیل کوتاهی پا ها در این سگ و سایر نژاد های پا کوتاه مشاهده می شود.

آتروفی پیشرونده شبکیه

این بیماری، چشم حیوان را درگیر می کند و با گذشت زمان و پیشروی موجب تخریب بینایی سگ ولش کورگی و در نتیجه کوری می شود. توجه داشته باشید که این بیماری با درد همراه نیست.

میلوپاتی دژنراتیو

یکی از بیماری هایی که این نژاد مستعد آن است میلوپاتی دژنراتیو است که بر سیستم اعصاب مرکزی، ساقه مغز و نخاع تاثیر می گذارد. برخی از علائم این بیماری شامل مشکلات مربوط به خلق و خو و فلجی است.

فون ویلبراند

در این بیماری میزان لخته شدن خون کاهش می یابد و در نتیجه منجر به کم خونی خطرناک یا خونریزی مزمن خواهد شد. خونریزی خود به خود از بینی، دهان، دستگاه تناسلی یا لثه، وجود خون در ادرار و مدفوع، کبودی و خونریزی غیر عادی بعد از جراحت از جمله علائم این بیماری است. اگر بیماری فون ویلبراند در سگ ولش کورگی در سطح خفیف یا متوسط باشد و سریع تشخیص داده شود، به راحتی با انتقال خون درمان می شود. البته سگ بیمار باید مدتی تحت نظر دامپزشک باشد.

 

تغذیه سگ نژاد ولش کورگی

این سگ های فعال به یک رژیم غذایی سالم و با کیفیت نیاز دارند تا بتوانند سلامت باشند و عمر طولانی بکنند. سگ های ولش کورگی بر اساس جنس، سن، جثه و میزان فعالیت به رژیم غذایی اختصاصی نیاز دارند. البته بر اساس اعلام آکادمی های ملی، هر سگ کورگی بالغ به دریافت حدود ۷۸۰ کالری روزانه نیاز دارد.

رژیم غذایی سگ ها بهتر است غنی از پروتئین و چربی بوده و مواد غذایی مغذی را در بر بگیرد. سگ های بالغ باید روزانه دو بار و سگ ها کوچکتر باید روزانه ۳ بار غذا بخورند. توجه کنید که خوردن برخی از غذاها ازجمله سیر، پیاز، الکل، چای، قهوه، کشمش، لبنیات، شکلات، تخم مرغ خام، هلو، آلو، خرمالو، نمک، نوشیدنی های قندی و گوشت و ماهی خام برای همه سگ ها از جمله سگ های این نژاد سمی است.

سگ نژاد ولش کورگی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد ولش کورگی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

قیمت و خرید سگ نژاد ولش کورگی

قبل از این که سگی را بخرید او را پیش دامپزشک برده و از سلامتش اطمینان حاصل کنید. برای خرید سگ، می توانید به صورت حضوری به پت شاپ ها مراجعه کنید یا سگ مورد نظرتان را از سایت های آنلاین معتبر سفارش دهید، البته به سرپرستی گرفتن سگ ها گزینه مناسب تری است. قیمت حدودی سگ ولش کورگی در بازار ایران بین ۸۰ تا ۸۵ میلیون تومان است.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا