Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک چه هستند و تفاوت آنها چیست؟

در چند سال اخیر در مورد پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک صحبتهای زیادی شنیده اید. این سه ترکیب مهم در بدن با سلامت سیستم گوارش ارتباط دارند. پست ‌بیوتیک‌ها بسیار کمتر از پری‌بیوتیک‌ها و پروبیوتیک‌ها شناخته شده‌اند، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که اگر مهم‌تر نباشد، اما نقشی به همان اندازه در حفظ و بهبود سلامت ما دارند. در واقع، بسیاری از مزایای سلامتی که به پری بیوتیک ها نسبت داده شده است، ممکن است در واقع به دلیل پست بیوتیک ها است.

پری بیوتیک ها فیبری هستند که انسان نمی تواند آنها را هضم کند. اما باکتری های روده شما می توانند. این نوع فیبر مواد مغذی را برای باکتری ها فراهم می کند. از هضم سالم و عملکرد سیستم ایمنی حمایت می کند. پروبیوتیک ها باکتری ها و مخمرهای زنده ای هستند که برای شما، به خصوص سیستم گوارشی مفید هستند.

پری بیوتیک ها مانند غذا هستند، پروبیوتیک ها خود میکروارگانیسم ها هستند. پست بیوتیک ها نتایج مصرف پروبیوتیک ها از آن غذا هستند. پست‌بیوتیک‌ها، در حالی که نوعی ضایعات پروبیوتیک هستند. ممکن است بسیاری از اثرات سلامتی را روی انسان بگذارند. این به ما کمک می کند تا رابطه همزیستی بین میکروارگانیسم های روده و انسان را در سطح عمیق تری درک کنیم.

پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک برای سلامتی ما مهم و ضروری هستند. این سه ترکیب در انواع غذاها وجود دارند. همچنین مکملهای پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک در داروخانه موجود است. در نشریه جهان شیمی فیزیک در مورد بتا آلانین، تیرامین، ویتامین سی، ویتامین D، ویتامین B12، دستگاه گوارش مقالات خوبی منتشر شده است. در این مقاله به شما اطلاعات کاملی در مورد پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک میدهیم.

فهرست مطالب

رابطه بین پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک

در حالی که نام پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک بسیار شبیه هستند. اما تفاوتهایی دارند اما با هم مرتبط هستند.

پری بیوتیک

مواد مغذی که به طور کیفی ترکیب میکروبیوتای روده را با غذایی که باعث رشد باکتری های خوب می شود تغییر می دهد. پری بیوتیک ها عمدتا فیبر رژیمی هستند، مانند آنچه در میوه ها، سبزیجات و غلات کامل یافت می شود.

پروبیوتیک

اینها خود میکروب های روده هستند. آنها به جنبه های ارتقا دهنده سلامت اکوسیستم میکروبی، از جمله تقویت سد در برابر عفونت، همچنین جنبه های ضد باکتریایی، تعدیل کننده ایمنی و ضد التهاب نسبت داده شده اند. شما پروبیوتیک ها را در غذاهایی مانند ماست، کفیر، کومبوچا و کیمچی پیدا می کنید.

پست بیوتیک

پست‌ بیوتیک‌ ها متابولیت‌های پروبیوتیک‌ ها یا اجزایی هستند که از فعالیت پروبیوتیک در روده، مانند تخمیر، ناشی می‌شوند. از آنجایی که میکروب های روده فیبر پری بیوتیک را مصرف می کنند. نتیجه تخمیر یا مصرف آن چیزی است که به عنوان پست بیوتیک شناخته می شود.

تحقیقات اخیر شواهدی را ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد بیشتر اثرات مثبتی که ما به پروبیوتیک‌ها نسبت می‌دادیم در واقع به دلیل پست‌بیوتیک‌ها است. همچنین ممکن است پایه هایی را برای پردازش مناسب پری بیوتیک ها فراهم کنند. یک جمعیت سالم پری بیوتیک را به شیوه ای دیگر ارتقا دهند.

پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک چه هستند و تفاوت آنها چیست؟
پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک چه هستند و تفاوت آنها چیست؟

اهمیت باکتری خوب روده

هنگامی که به دنیا می آییم، روده های ما کامل نیست. اما به لطف شیر مادر روده ما به سرعت توسط میکروب هایی که مواد مغذی را تخمیر می کنند. ترکیبات فعال زیستی مهمی ترشح می کنند. فیزیولوژی و متابولیسم ما را تحت تاثیر قرار می دهند.

این باکتری های طبیعی و سلامت بخش با بدن انسان رابطه همزیستی دارند. به عبارت دیگر، آنها در روده ما زندگی می کنند. در حالی که ما از حضور و محصولات جانبی آنها سود می بریم.

آنها نقش مهمی در هموستاز انسان ایفا می کنند. باکتری های سالم روده با بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری کرون تا انواع سرطان مبارزه می کنند.

داروها، استرس، رژیم غذایی و بیماری می توانند بر جمعیت طبیعی میکرو فلور روده تاثیر منفی بگذارند. چندین دهه پیش، چندین گروه از محققان مستقل دریافتند که می توان میکرو فلور روده را با رژیم غذایی دوباره پر کرد. این جایی است که در ابتدا پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها شناسایی شدند. اکنون مشخص شده است که پست بیوتیک ها نقش مهمی دارند.

باکتری های خوب در دستگاه گوارش از شما در برابر باکتری ها و قارچ های مضر محافظت می کنند. علاوه بر این، برخی از باکتری های روده شما ویتامین K و اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه را تشکیل می دهند.

اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه منبع اصلی مواد مغذی سلول های پوشش دهنده روده بزرگ هستند. آنها یک سد قوی روده ای ایجاد می کنند. به جلوگیری از مواد مضر، ویروس ها و باکتری ها کمک می کند. همچنین به کاهش التهاب کمک می کند و ممکن است پتانسیل کاهش خطر سرطان را داشته باشد. پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک برای سیستم گوارش و فعالیتش ضروری است.

اثر غذا بر میکروبیوم روده

غذایی که می خورید نقش مهمی در تعادل باکتری های خوب و بد روده ایفا می کند.

رژیم غذایی با قند و چربی بالا بر باکتری های روده تاثیر منفی می گذارد. ممکن است به مقاومت به انسولین و سایر شرایط کمک کند.

هنگامی که به طور مرتب باکتری های نامناسبی را تغذیه می کنید. آنها می توانند سریعتر رشد کنند و راحت تر مستعمره شوند. بدون اینکه تعداد زیادی باکتری مفید از انجام این کار جلوگیری کنند.

باکتری های مضر و فلور روده سالم کمتر نیز با شاخص توده بدنی بالاتر مرتبط است.

علاوه بر این، موادغذایی آلوده به آفت‌کش‌ها ممکن است اثرات منفی روی باکتری‌های روده داشته باشند.

مطالعات همچنین نشان داده‌اند که آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند باعث تغییرات دائمی در انواع خاصی از باکتری‌ها شوند. به‌ویژه زمانی که در دوران کودکی و نوجوانی مصرف شوند.

از آنجا که استفاده از آنتی بیوتیک بسیار گسترده است. غذاهایی که می خورید بر باکتری های روده تاثیر می گذارد. آنتی بیوتیک ها ممکن است تعادل باکتری های روده را مختل کنند. پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک مزایای زیادی برای بدن دارند.

پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک چه هستند و تفاوت آنها چیست؟
پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک چه هستند و تفاوت آنها چیست؟

بررسی پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک

پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک مزایا و فواید بیشماری دارد. در ادامه به معرفی هریک میپردازیم.

پری بیوتیک چیست

پری بیوتیک ها فیبرهای گیاهی خاصی هستند. به رشد باکتری های سالم در روده شما کمک می کنند. این باعث می شود سیستم گوارش شما بهتر کار کند.

پروبیوتیک چیست

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که وقتی بلعیده می‌شوند، برای سلامتی مفید هستند. با این حال، جامعه علمی اغلب در مورد فواید آن، و همچنین اینکه کدام گونه از باکتری ها مسئول هستند، اختلاف نظر دارند. شما می توانید پروبیوتیک ها را از مکمل ها و همچنین از غذاهای تهیه شده توسط تخمیر باکتریایی دریافت کنید.

شایع ترین باکتری های پروبیوتیک لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتری ها هستند. سایر انواع رایج ساکارومایسس، استرپتوکوک، انتروکوک، اشریشیا و باسیلوس هستند.

ما معمولا اینها را میکروب هایی می دانیم که باعث بیماری می شوند. اما بدن شما مملو از باکتری های خوب و بد است. پروبیوتیک ها را اغلب باکتری های خوب یا مفید می نامند. زیرا به سلامت روده شما کمک می کنند. می توانید پروبیوتیک ها را در مکمل ها و برخی غذاها مانند ماست پیدا کنید.

عملکرد پروبیوتیک در بدن

محققان در تلاشند تا بفهمند پروبیوتیک ها دقیقا چگونه کار می کنند. برخی از راه هایی که آنها ممکن است شما را سالم نگه دارند:

هنگامی که باکتری های خوب بدن خود را از دست می دهید. برای مثال پس از مصرف آنتی بیوتیک، پروبیوتیک ها می توانند به جایگزینی آنها کمک کنند.

آنها می توانند به تعادل باکتری های خوب و بد شما کمک کنند تا بدن شما همانطور که باید کار کند.

در میان چیزهای دیگر، پروبیوتیک ها با تاثیر بر اعصابی که حرکت روده را کنترل می کنند، به ارسال غذا از طریق روده کمک می کنند. برخی از شرایط رایجی که درمان می شود عبارتند از:

  • سندرم روده تحریکپذیر
  • بیماری التهابی روده
  • اسهال عفونی (ناشی از ویروس ها، باکتری ها یا انگل ها)
  • اسهال ناشی از آنتی بیوتیک

همچنین برخی تحقیقات وجود دارد که نشان می دهد آنها برای مشکلات سایر قسمت های بدن شما مفید هستند. به عنوان مثال، برخی افراد می گویند که در موارد زیر کمک کرده اند:

  • بیماری های پوستی، مانند اگزما
  • سلامت ادرار و واژن
  • جلوگیری از آلرژی و سرماخوردگی
  • بهداشت دهان و دندان
پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک چه هستند و تفاوت آنها چیست؟
پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک چه هستند و تفاوت آنها چیست؟

پست بیوتیک چیست

پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها برای بهبود سلامت روده توجه زیادی را به خود جلب کرده اند. اخیرا پست بیوتیک ها به عنوان گروه دیگری از ترکیبات مفید ظاهر شده اند. آنها با تعدادی از فواید سلامتی برای روده، سیستم ایمنی و جنبه های مختلف دیگر سلامت مرتبط هستند. از آنجایی که تعاریف ممکن است گیج کننده باشند، در اینجا یک مرور مختصر از هر نوع آورده شده است:

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های سالم یا «دوستانه» هستند که در داخل روده شما زندگی می‌کنند. با تبدیل فیبر به ترکیباتی که برای سلامتی شما فواید دارند. از سلامت شما حمایت می‌کنند.

پری بیوتیک ها گروهی از مواد مغذی، عمدتا فیبر هستند. پست‌بیوتیک‌ها ترکیبات زیست فعالی هستند که زمانی ساخته می‌شوند که باکتری‌های سالم در روده شما، معروف به باکتری‌های پروبیوتیک، از انواع مختلفی از مواد غذایی پری‌بیوتیک در روده بزرگ مانند فیبرها تغذیه کنند.

اگرچه این ترکیبات زیست فعال به عنوان محصولات زائد باکتری های پروبیوتیک در نظر گرفته می شوند. اما فواید سلامتی مختلفی را برای بدن شما ارائه می دهند.

پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک مزایای زیادی برای بدن دارند.

انواع پری بیوتیک

هنگام خرید این محصولات، احتمالا کلمه پری بیوتیک را روی برچسب نخواهید دید. در عوض، به دنبال عباراتی مانند:

  • گالاکتولیگوساکاریدها
  • فروکتولیگوساکاریدها
  • الیگوفروکتوز
  • فیبر کاسنی
  • اینولین

شما همچنین می توانید پری بیوتیک ها را به شکل مکمل های غذایی پیدا کنید. نوزادان می توانند آنها را از شیر مادر خود دریافت کنند. پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک مزایای زیادی برای بدن دارند.

انواع پروبیوتیک

انواع باکتری ها پروبیوتیک نام دارند. همه آنها مزایای متفاوتی دارند. اما بیشتر آنها از دو گروه می آیند. از پزشک خود بپرسید که کدامیک می تواند به شما کمک کند.

لاکتوباسیلوس: رایج ترین پروبیوتیک باشد. این همان چیزی است که در ماست و سایر غذاهای تخمیر شده پیدا خواهید کرد. سویه های مختلف می توانند به اسهال کمک کنند. ممکن است به افرادی که توانایی هضم لاکتوز، قند موجود در شیر را ندارند، کمک کند.

بیفیدوباکتریوم: در محصولات لبنی وجود دارد. ممکن است به کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر IBS و برخی شرایط دیگر کمک کند.

مخمر ساکارومایسس: این مخمر در پروبیوتیک موجود است. به نظر می رسد که به مبارزه با اسهال و سایر مشکلات گوارشی کمک می کند.

پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک چه هستند و تفاوت آنها چیست؟
پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک چه هستند و تفاوت آنها چیست؟

انواع پست بیوتیک

انواع مختلفی از پست بیوتیک ها وجود دارد:

  • اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه
  • لیپوپلی ساکاریدها
  • اگزوپلی ساکاریدها
  • آنزیم ها
  • قطعات دیواره سلولی
  • لیزات باکتریایی (مخلوطی از اجزای باکتریایی)
  • سوپرناتانت های بدون سلول (ترکیبی از ترکیبات تولید شده توسط باکتری ها و مخمرها)
  • متابولیت های مختلف دیگر مانند ویتامین ها و اسیدهای آمینه

مکمل های پست بیوتیک هنوز به طور گسترده در دسترس نیستند. زیرا در مقایسه با پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها جدید هستند.

با این حال، می توانید پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک را در برخی از فروشگاه های آنلاین خریداری کنید. از طرف دیگر، می‌توانید با خوردن غذاهای پربیوتیک و پروبیوتیک‌ ها، تعداد پست‌ بیوتیک ‌ها را در بدن خود افزایش دهید، زیرا پست‌بیوتیک‌ها محصول نهایی هستند.

موادغذایی سرشار از پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک

پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک در موادغذایی زیر فراوان هستند.

موادغذایی حاوی پری بیوتیک

پری بیوتیک ها به طور کلی در غذاهای پرفیبر مانند غلات کامل و سبزیجات یافت می شوند. غذاهای زیر برخی از منابع خوب هستند:

  • سیب
  • کنگر فرنگی
  • مارچوبه
  • موز
  • جو
  • توت ها
  • کاکائو
  • سبزی قاصدک
  • سیر
  • سبزیجات سبز
  • ریشه Konjac
  • تره فرنگی
  • حبوبات (نخود و لوبیا)
  • جو دوسر
  • پیازها
  • گوجه فرنگی
  • سویا
  • گندم
  • ریشه یاکون
  • ریشه کاسنی
  • پیازها
  • تره فرنگی
  • دانه کتان
  • جلبک دریایی

برخی از غذاها دارای پری بیوتیک هستند. برخی از محصولاتی که ممکن است آن را داشته باشند عبارتند از:

  • غذای بچه
  • نان
  • غلات
  • کلوچه
  • ماست

موادغذایی حاوی پروبیوتیک

همچنین بسیاری از غذاهای پروبیوتیک وجود دارند. به طور طبیعی حاوی باکتری های مفید هستند، مانند ماست.

افرادی که از رژیم غذایی متعادل، متنوع و سالم استفاده می کنند. از طریق غذای خود پروبیوتیک ها و پروبیوتیک های زیادی دریافت خواهند کرد.

پروبیوتیک ها به طور کلی در غذاها و نوشیدنی های تخمیر شده مانند:

  • میسو
  • تمپه
  • ماست
  • کفیر
  • غذاهای تخمیر شده، مانند کلم ترش و کیمچی
  • کامبوچا
  • دوغ تخمیر شده سنتی
  • پنیرهای تخمیری مانند گودا

با گنجاندن انواع غذاها در رژیم غذایی خود، افراد می توانند اطمینان حاصل کنند که طیف وسیعی از پری بیوتیک ها را مصرف می کنند. پری بیوتیک ها در بسیاری از غذاهای پرفیبر از جمله برخی میوه ها، سبزیجات و غلات کامل وجود دارند. برخی از غذاهای غنی از پروبیوتیک نیز ممکن است حاوی پری بیوتیک باشند. نوزادان از طریق قندهای موجود در شیر مادر به پری بیوتیک ها دسترسی پیدا می کنند و برخی از شیرخشک های مخصوص نوزادان نیز حاوی پری بیوتیک هستند.

اگر می‌خواهید باکتری‌های مفیدی را اضافه کنید، یک ماست با کیفیت بالا و ساده می‌تواند افزودنی فوق‌العاده به رژیم غذایی شما باشد.

غذاهای تخمیر شده گزینه عالی دیگری هستند. زیرا حاوی باکتری های مفیدی هستند.

اگر می‌خواهید غذاهای تخمیر شده را به دلیل فواید پروبیوتیکی مصرف کنید. مطمئن شوید که پاستوریزه نشده‌اند. زیرا این فرآیند باکتری‌ها را از بین می‌برد. پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک مزایای زیادی برای بدن دارند.

پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک چه هستند و تفاوت آنها چیست؟
پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک چه هستند و تفاوت آنها چیست؟

مزایا و فواید پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک

پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک فواید بیشماری برای سلامت ما دارند.

مزایای سلامتی پری بیوتیک

علاوه بر تغذیه باکتری های خوب روده، پری بیوتیک ها می توانند:

  • به جذب کلسیم کمک می کند.
  • تغییر سرعتی که غذاها باعث افزایش قند خون می شوند (شاخص گلیسمی).
  • غذاها را سریعتر تخمیر کنید، بنابراین زمان کمتری را در دستگاه گوارش شما می گذرانند. این به شما کمک می کند یبوست نداشته باشید.
  • سلول هایی که روده شما را پوشانده اند را سالم نگه میدارد.

مطالعات جدید به بررسی این موضوع می پردازند. آیا پری بیوتیک ها می توانند به مدیریت بیماری های روده مانند سندرم روده تحریک پذیر کمک کنند. چگونه ممکن است در کنترل چاقی نقش ایفا کنند.

یکی از کارهایی که باکتری های خوب روده شما با فیبر پری بیوتیک انجام می دهند، تبدیل آن به اسید چرب با زنجیره کوتاه به نام بوتیرات است.

مطالعات نشان می دهد که تولید بوتیرات در روده بزرگ را نمی توان بدون دریافت کافی فیبر پری بیوتیک حفظ کرد.

مزایای سلامتی پروبیوتیک

داشتن باکتری مناسب روده با مزایای سلامتی متعددی مرتبط است، از جمله موارد زیر:

  • کاهش وزن
  • بهبود هضم
  • افزایش عملکرد ایمنی
  • پوست سالم تر
  • کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها

پروبیوتیک‌ها اغلب به عنوان مکمل هایی مصرف می شوند که قرار است به بهبود فعالیت روده شما کمک کنند. پروبیوتیک ها مانند ماست می توانند از سلامت گوارش حمایت کنند.

تحقیقات در مورد اثرات پروبیوتیک ها قطعی نیست، اما نشان می دهد که آنها ممکن است در زمینه های زیر مفید باشند:

سلامت روان

مجموعه کوچکتری از تحقیقات نشان می دهد که پروبیوتیک ها ممکن است سلامت روان را بهبود بخشند.

پروبیوتیک ها ممکن است علائم افسردگی را کاهش دهند. اما نویسندگان خاطرنشان می کنند که مطالعات بیشتری برای تایید این امر ضروری است.

این امکان وجود دارد که پروبیوتیک ها این اثر را داشته باشند زیرا بین سلامت روده و مغز ارتباط وجود دارد.

سلامت دستگاه گوارش

پروبیوتیک ها به طور گسترده ای برای اثراتشان بر سلامت دستگاه گوارش مورد تحقیق قرار گرفته اند.

شواهد نشان می دهد که مکمل های پروبیوتیک می توانند به درمان اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک کمک کنند.

هنگامی که افراد آنتی بیوتیک مصرف می کنند. به خصوص برای دوره های طولانی، اغلب اسهال را تجربه می کنند. حتی مدت ها پس از ریشه کن شدن عفونت.

این به این دلیل است که آنتی بیوتیک ها بسیاری از باکتری های طبیعی روده شما را می کشند. تعادل روده را تغییر می دهد و به باکتری های مضر اجازه رشد می دهد.

پروبیوتیک ها همچنین ممکن است به مبارزه با سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال گوارشی رایج، کاهش گاز، نفخ، یبوست، اسهال و سایر علائم کمک کنند.

مکمل های پروبیوتیک چند سویه به نظر می رسد که بیشترین بهبود IBS را به همراه دارد، به خصوص زمانی که بیش از ۸ هفته مصرف شود.

برخی از مطالعات همچنین به مزایای مکمل های پروبیوتیک در برابر بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو اشاره می کنند.

پروبیوتیک ها همچنین ممکن است به مبارزه با عفونت های هلیکوباکتر پیلوری، که یکی از محرک های اصلی زخم و سرطان معده هستند، کمک کنند.

پروبیوتیک ها ممکن است در برابر مشکلات گوارشی مختلف، از جمله اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک و IBS موثر باشند.

پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک چه هستند و تفاوت آنها چیست؟
پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک چه هستند و تفاوت آنها چیست؟

تاثیر بر کاهش وزن

برخی تحقیقات نشان می دهد که افراد چاق دارای باکتری های روده متفاوتی نسبت به افراد لاغر هستند.

تحقیقات ارتباط بین میکروب های روده و چاقی را در نوزادان و بزرگسالان نشان می دهد. همچنین نشان می دهد که تغییرات میکروبی در روده عاملی برای ایجاد چاقی در بزرگسالی است.

بنابراین، بسیاری از دانشمندان معتقدند که باکتری های روده شما در تعیین وزن بدن مهم هستند. برخی از سویه های پروبیوتیک به کاهش وزن کمک می کنند.

با این وجود، محققان توصیه می کنند، احتیاط کنید، زیرا هنوز ناشناخته های زیادی وجود دارد.

این مجهولات عبارتند از:

  • سویه های خاص پروبیوتیک های مورد استفاده
  • دوز و مدت درمان
  • اثرات طولانی مدت درمان
  • تعامل سن، جنسیت، شرایط سلامتی و سبک زندگی

در یک مطالعه، ۲۱۰ فرد مبتلا به چاقی مرکزی، که با چربی اضافی شکم مشخص می شود، روزانه از پروبیوتیک استفاده کردند. شرکت کنندگان به طور متوسط ​​حدود ۸.۵ درصد از چربی شکم خود را در طی ۱۲ هفته از دست دادند.

هنگامی که شرکت کنندگان مصرف پروبیوتیک را متوقف کردند. در عرض ۴ هفته چربی شکم را به دست آوردند.

لاکتوباسیلوس رامنوسوس و بیفیدوباکتریوم لاکتیس می توانند به کاهش وزن و جلوگیری از چاقی کمک کنند. اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است، برخی شواهد نشان می دهد که برخی از سویه های پروبیوتیک می توانند به کاهش وزن کمک کنند. پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک مزایای زیادی برای بدن دارند.

کاهش التهاب

پروبیوتیک ها التهاب سیستمیک را کاهش می دهند. عامل اصلی بسیاری از بیماری ها است.

افسردگی و اضطراب

سویه های پروبیوتیک لاکتوباسیلوس هلوتیکوس و بیفیدوباکتریوم لانگوم علائم اضطراب و افسردگی را در افراد مبتلا به افسردگی بالینی کاهش می دهند.

کلسترول خون

چندین پروبیوتیک سطح کلسترول تام را کاهش می دهند.

فشار خون

پروبیوتیک ها ممکن است باعث کاهش متوسط ​​فشار خون شوند.

عملکرد سیستم ایمنی

چندین سویه پروبیوتیک ممکن است عملکرد ایمنی را تقویت کنند. احتمالا منجر به کاهش خطر عفونت، از جمله مواردی که باعث سرماخوردگی می شوند، می شود.

سلامت پوست

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد پروبیوتیک ها می توانند برای آکنه، روزاسه و اگزما و همچنین سایر اختلالات پوستی مفید باشند.

ضد پیری

اگرچه تحقیقات بسیار محدود است، شواهدی وجود دارد که پروبیوتیک‌ها با افزایش توانایی سلول‌ها برای تکثیر خود پتانسیل افزایش طول عمر را دارند.

پروبیوتیک ها علاوه بر اثرات بالقوه خود بر کاهش وزن، هضم و اختلالات عصبی، ممکن است سلامت قلب، عملکرد سیستم ایمنی و علائم افسردگی و اضطراب را بهبود بخشند.

پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک چه هستند و تفاوت آنها چیست؟
پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک چه هستند و تفاوت آنها چیست؟

مزایای سلامتی پست بیوتیک

اگرچه مفهوم پست‌بیوتیک‌ها نسبتا جدید است. اما مدت‌هاست که وجود داشته‌اند و با چندین فواید سلامتی مرتبط بوده‌اند. پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک مزایای زیادی برای بدن دارند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

پست بیوتیک ها دارای خواصی هستند که ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند.

به عنوان مثال، پست‌بیوتیک‌هایی مانند بوتیرات، یک اسید چرب با زنجیره کوتاه، می‌توانند تولید سلول‌های T تنظیم‌کننده را در روده شما تحریک کنند. این سلول ها به کنترل میزان پاسخ ایمنی بدن شما کمک می کنند.

سایر پست‌بیوتیک‌ها، مانند قطعات دیواره سلولی و مایع رویی از باکتری‌های سالم، می‌توانند تولید پیام‌رسان‌های شیمیایی ضدالتهابی به نام سیتوکین‌ها را افزایش دهند. به کاهش التهاب و تقویت پاسخ‌های ایمنی کمک می‌کنند.

پست بیوتیک ها ممکن است به تقویت سیستم ایمنی و محافظت در برابر عفونت هایی مانند سرماخوردگی کمک کنند.

مکمل های روزانه پست بیوتیک خطر ابتلا به عفونت تنفسی را کاهش می دهد. توانایی آنها را برای تولید آنتی بادی هایی که به دفاع از بدن در برابر باکتری ها و سموم مضر کمک می کند، بهبود می بخشد.

یک داروی پست بیوتیک با دوز پایین یا یک مکمل پس از بیوتیک با دوز بالا برای محافظت در برابر سرماخوردگی داده شد.

کاهش علائم گوارشی

تحقیقات نشان می دهد که پست بیوتیک ها، مانند اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه، ممکن است به بهبود علائم برای افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو خفیف تا متوسط ​​یا بیماری کرون و التهاب روده کمک کنند.

افراد مبتلا به التهاب روده تمایل به تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه کمتری مانند بوتیرات در روده خود دارند. در تنظیم ایمنی و التهاب در دستگاه گوارش نقش دارد. به عنوان مثال، بوتیرات در فعال کردن سلول های ایمنی که به کاهش التهاب کمک می کنند، نقش دارد.

یک مطالعه کوچک روی ۱۳ فرد مبتلا به بیماری کرون خفیف تا متوسط ​​نشان داد. مصرف ۴ گرم بوتیرات روزانه به مدت ۸ هفته منجر به بهبود بالینی و بهبودی در ۵۳ درصد از شرکت کنندگان شد.

اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه مانند بوتیرات ممکن است علائم کولیت اولسراتیو را بهبود بخشد.

پیشگیری و درمان اسهال

پست بیوتیک ها ممکن است به پیشگیری و درمان اسهال کمک کنند.

برای مثال، مروری بر هفت مطالعه روی ۱۷۴۰ کودک نشان داد که مصرف مکمل‌های پست بیوتیک به طور قابل توجهی طول مدت اسهال را کاهش می‌دهد و در پیشگیری از اسهال، فارنژیت و لارنژیت موثرتر از درمان‌های پلاسبو است.

به طور مشابه، مروری بر ۲۳ مطالعه روی ۳۹۳۸ کودک نشان داد که مکمل‌های پس از بیوتیک به طور قابل‌توجهی موثرتر از دارونما در پیشگیری از اسهال مرتبط با آنتی‌بیوتیک است.

در یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۰۳، ۱۳۷ بزرگسال مبتلا به اسهال مزمن به مدت ۴ هفته با یک مکمل پس از بیوتیک یا یک مکمل پروبیوتیک تحت درمان قرار گرفتند. در پایان مطالعه، مکمل پس از بیوتیک نسبت به پروبیوتیک در درمان اسهال موثرتر نشان داده شد.

علاوه بر این، یک مطالعه ۴ هفته ای بر روی ۲۹۷ بزرگسال مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر نشان داد که مکمل با یک پس از بیوتیک به طور قابل توجهی دفعات حرکت روده، نفخ و درد را کاهش می دهد و کیفیت کلی زندگی آنها را بهبود می بخشد.

پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک چه هستند و تفاوت آنها چیست؟
پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک چه هستند و تفاوت آنها چیست؟

کاهش آلرژی

یک مطالعه بر روی ۳۴ بزرگسال مبتلا به درماتیت آتوپیک (اگزما) نشان داد که مصرف مکمل پس از بیوتیک به مدت ۸ تا ۱۲ هفته به طور قابل توجهی شدت این بیماری را کاهش می دهد. در مقایسه، گروه دارونما هیچ بهبودی مشاهده نکردند.

کاهش وزن

چند مطالعه نشان می دهد که پست بیوتیک ها مانند اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه ممکن است با سرکوب سیگنال های گرسنگی به کاهش وزن کمک کنند.

کاهش خطر بیماری قلبی

در مطالعات حیوانی، به نظر می رسد بوتیرات به کاهش فشار خون و سرکوب ژن هایی که در تولید کلسترول نقش دارند کمک می کند.

مدیریت سطح قند خون

مطالعات نشان می دهد که بوتیرات ممکن است به مدیریت سطح قند خون کمک کنند.

خاصیت ضد توموری

برخی از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می‌دهند که پست‌بیوتیک‌ ها ممکن است ویژگی‌هایی داشته باشند که به سرکوب رشد و گسترش برخی سلول‌های سرطانی، از جمله سلول‌های سرطان روده بزرگ و معده کمک می‌کنند.

پست بیوتیک بهتر از پروبیوتیک ها توسط بدن تحمل میشود. وقتی پروبیوتیک مصرف می کنید، تعداد باکتری های مفید را در بدن خود افزایش می دهید. با این حال، برخی از افراد ممکن است پروبیوتیک ها را به خوبی تحمل نکنند. بنابراین پست بیوتیک ها ممکن است جایگزین مناسب تری باشند.

پست‌بیوتیک‌ها با فواید سلامتی مختلفی مانند کمک به ایمنی، پیشگیری یا درمان اسهال، کاهش علائم بیماری‌های روده تحریک‌پذیر، کاهش شدت برخی آلرژی‌ها، کمک به کاهش وزن و غیره مرتبط هستند.

روش مصرف پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک

در ادامه نحوه مصرف پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک برایتان آورده شده است.

نحوه استفاده پری بیوتیک

پری بیوتیک ها را از غذاهای کامل دریافت کنید. زیرا آنها دارای ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های سالم هستند. برخی از متخصصان می گویند که شما باید روزانه حداقل ۵ گرم پری بیوتیک در رژیم غذایی خود داشته باشید. بیش از حد می تواند منجر به گاز یا نفخ شود. با مقادیر کم شروع کنید تا روده شما بتواند به آنها عادت کند.

اگرچه عوارض جانبی نادر است. پری بیوتیک ها برای همه مناسب نیستند. اگر مبتلا به IBS هستید. پری بیوتیک ها می توانند علائم شما را بدتر کنند. علائم شامل موارد زیر است:

  • نفخ
  • یبوست
  • اسهال
  • گاز

اگر رشد بیش از حد باکتری روده کوچک یا عدم تحمل FODMAP دارید. نباید پری بیوتیک مصرف کنید.

پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک چه هستند و تفاوت آنها چیست؟
پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک چه هستند و تفاوت آنها چیست؟

نحوه استفاده پروبیوتیک

پروبیوتیک ها مانند غذاها است نه دارو. از پزشک خود بپرسید که آیا مصرف پروبیوتیک برای شما ایده خوبی است یا خیر. به طور کلی تصور می‌شود که غذاها و مکمل‌های پروبیوتیک برای اکثر افراد بی‌خطر هستند. اگرچه برخی از افراد مبتلا به مشکلات سیستم ایمنی یا سایر بیماری‌های جدی سلامتی نباید آنها را مصرف کنند.

عوارض جانبی خفیف مانند ناراحتی معده، اسهال، گاز و نفخ در روز اول دارد. آنها همچنین ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شوند. مصرف آنها را قطع کنید و در صورت بروز مشکل با پزشک خود صحبت کنید. پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک مزایای زیادی برای بدن دارند.

عوارض پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک

پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک هر کدام عوارض جانبی خاص خود را دارند.

عوارض پری بیوتیک

اکثر مردم به اندازه کافی پری بیوتیک از رژیم غذایی بدون مصرف مکمل دریافت می کنند.

پری بیوتیک ها جزء برخی از غذاها هستند که بدن قادر به هضم آنها نیست. آنها به عنوان غذا برای باکتری ها و سایر موجودات مفید در روده عمل می کنند.

فواید پری بیوتیک ها با فواید پروبیوتیک ها ارتباط دارد. پری بیوتیک ها سبب سلامت روده، سلامت گوارش و فواید زیادی دارد. در نتیجه، میزان بهبود سلامتی پری بیوتیک ها مشخص نیست.

پری بیوتیک ها ممکن است از طریق موارد زیر برای بدن مفید باشند:

  • بهبود جذب کلسیم
  • تغییر سرعت بدن در پردازش کربوهیدرات ها
  • حمایت از پروبیوتیک باکتری های روده. به طور بالقوه هضم و متابولیسم را تقویت می کند.

پری بیوتیک ها به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارند. بنابراین نیازی به مصرف مکمل های پری بیوتیک برای افراد وجود ندارد.

در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر مضر بودن مصرف پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها وجود ندارد. با این حال، افرادی که بیماری های مزمن یا بیماری های جدی دارند. باید از مکمل های پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک اجتناب کنند.

تحقیقات در مورد عوارض جانبی پری بیوتیک ها نیز در مراحل اولیه است و نیاز به بررسی بیشتر دارد.

عوارض پروبیوتیک

مثرف پروبیوتیک ها برای اکثر افراد بی خطر است. با این حال، مقررات در بین پروبیوتیک ها متفاوت است. بنابراین هنگام انتخاب محصول باید محتاط باشید.

در چند روز اول مصرف مکمل پروبیوتیک، ممکن است عوارض جانبی مرتبط با هضم، مانند گاز و ناراحتی خفیف شکمی را تجربه کنید.

با این حال، پس از شروع مصرف، هضم شما باید شروع به بهبود کند.

در افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف، از جمله مبتلایان به HIV، ایدز، و چندین بیماری دیگر، پروبیوتیک ها می توانند منجر به عفونت های خطرناک شوند.

اگر مشکل پزشکی دارید، قبل از مصرف مکمل پروبیوتیک با پزشک خود مشورت کنید.

مکمل های پروبیوتیک ممکن است علائم گوارشی ایجاد کنند. همچنین ممکن است برای افرادی با شرایط پزشکی خاص خطرناک باشند.

افراد مبتلا به بیماری کرون با مصرف یک پروبیوتیک خاص در معرض خطر بالاتری برای عوارض جانبی قرار داشتند. افراد با سیستم ایمنی ضعیف نیز در برابر عوارض جانبی آسیب پذیرتر بودند.

هر کسی نگران خطر عوارض جانبی است. باید قبل از افزایش قابل توجه پروبیوتیک ها با پزشک صحبت کند.

پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک چه هستند و تفاوت آنها چیست؟
پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک چه هستند و تفاوت آنها چیست؟

عوارض پست بیوتیک

به طور کلی، پست بیوتیک ها در افراد سالم بی خطر و قابل تحمل هستند.

اگر از مکمل های پروبیوتیک برای افزایش تولید پست بیوتیک های خود استفاده می کنید، ممکن است عوارض جانبی گوارشی مانند گاز، نفخ، و ناراحتی خفیف معده را تجربه کنید. این علائم به محض تنظیم بدن شما ناپدید می شوند.

با این حال، گروه های خاصی از مردم باید از افزایش سطح پست بیوتیک ها از طریق خوردن غذاهای غنی از پروبیوتیک اجتناب کنند.

این گروه‌ها معمولا سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند. بنابراین ممکن است در معرض خطر یک واکنش نامطلوب باشند:

  • افرادی که اخیرا جراحی شده اند.
  • افرادی که اختلالات ساختاری قلب دارند.
  • افراد مبتلا به اختلالات دستگاه گوارش
  • افراد باردار
  • کودکان

مانند هر مکمل غذایی، مهم است که قبل از مصرف یک مکمل پس از بیوتیک، با یک متخصص صحبت کنید. به خصوص اگر شرایط بهداشتی زمینه ای دارید. یا دارو مصرف می کنید.

به طور کلی، پست بیوتیک ها ایمن و قابل تحمل هستند. با این حال، به دلیل نگرانی‌های بالقوه سلامت، گروه‌های خاصی از مردم ممکن است بخواهند از افزایش تولید پست‌بیوتیک‌ها از طریق خوردن غذاهای پروبیوتیک خودداری کنند.

افزودن پست بیوتیک به رژیم غذایی

پست بیوتیک ها به اندازه پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها در دسترس نیستند.

با این حال، شما می توانید پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک را از فروشگاه های آنلاین خریداری کنید. در برخی موارد، به جای برچسب پس از بیوتیک، ممکن است نام دیگری مانند بوتیرات سدیم، بوتیرات کلسیم یا تخمیر مخمر خشک داشته باشند.

از آنجایی که پست بیوتیک ها از تخمیر توسط باکتری های سالم در روده شما ساخته می شوند. به طور طبیعی می توانید با خوردن غذاهای غنی از پری بیوتیک و پروبیوتیک، تولید پست بیوتیک ها را افزایش دهید.

با افزایش مصرف غذاهای پری بیوتیک و پروبیوتیک به منظور ایجاد پست بیوتیک های بیشتر، مزایای سلامتی مرتبط با پیش و پروبیوتیک ها را دریافت خواهید کرد.

مکمل های پست بیوتیک به طور گسترده در دسترس نیستند. اما می توانند در برخی از فروشگاه های مواد غذایی سالم و آنلاین یافت شوند. آنها ممکن است تحت یک نام جایگزین فهرست شوند. شما به طور طبیعی می توانید با مصرف بیشتر غذاهای پربیوتیک و پروبیوتیک تولید پست بیوتیک خود را افزایش دهید.

پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک چه هستند و تفاوت آنها چیست؟
پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک چه هستند و تفاوت آنها چیست؟

تفاوت پروبیوتیک و پری بیوتیک

پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها هر دو به روش های مختلف برای روده شما مفید هستند. پروبیوتیک ها مخمرهای زنده و باکتری های خوبی هستند که در بدن شما زندگی می کنند و برای دستگاه گوارش شما مفید هستند. می توانید پروبیوتیک ها را به عنوان مکمل مصرف کنید یا از طریق غذا دریافت کنید.

پری بیوتیک ها نوعی فیبر هستند. بدن انسان قادر به هضم آن نیست. آنها به عنوان غذا برای پروبیوتیک ها، که میکروارگانیسم های زنده کوچکی از جمله باکتری ها و مخمرها هستند، استفاده می کنند. هم پری بیوتیک ها و هم پروبیوتیک ها از باکتری های مفید روده حمایت میکنند.

این ترکیبات غذایی با ایجاد محیطی که در آن میکروارگانیسم‌ها می‌توانند رشد کنند، به رشد باکتری‌های مفید روده کمک می‌کنند. پری بیوتیک ها در غذاهای غنی از فیبر مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل وجود دارند. پروبیوتیک ها در بسیاری از غذاهای تخمیر شده از جمله ماست، کلم ترش و تمپه وجود دارند. پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک مزایای زیادی برای بدن دارند.

تفاوت پروبیوتیک و سین بیوتیک

برخی از این غذاها را می‌توان سین‌بیوتیک نیز در نظر گرفت. زیراهم  حاوی پروبیوتیک و منبع پری بیوتیک برای تغذیه باکتری‌ها هستند. برخی از نمونه های غذاهای سین بیوتیک عبارتند از پنیر، کفیر و کلم ترش.

پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک مزایای زیادی برای بدن دارند.

سایکوبیوتیک چیست

در دهه گذشته، تحقیقات نشان داده است که روده و مغز در سیستمی به نام محور روده-مغز به هم متصل هستند. این محور سیستم‌های عصبی مرکزی و روده‌ای بدن را به هم متصل می‌کند. دومی بر هضم غذا نظارت می‌کنند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که میکروب های خاصی در روده می توانند از طریق این محور بر روی مغز شما هم در سلامت و هم در بیماری تاثیر بگذارند. این باکتری ها بخشی از یک میدان در حال ظهور به نام روان بیوتیک ها هستند.

سایکوبیوتیک ها می توانند به درمان اختلالات شناختی و عصبی مانند اوتیسم، بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون کمک کنند.

تحقیقات اولیه نوید می دهد که برخی از باکتری های روده به نام سایکوبیوتیک ها قادر به درمان اختلالات شناختی و عصبی مانند اوتیسم، بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون باشند. پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک مزایای زیادی برای بدن دارند.

پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک چه هستند و تفاوت آنها چیست؟
پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک چه هستند و تفاوت آنها چیست؟

کرونا و پروبیوتیک

برخی از محققان پیشنهاد می‌کنند که بهبود میکروبیوم روده از طریق مکمل‌های پروبیوتیک و رژیم غذایی ممکن است راهبردی برای مبارزه و درمان عفونت با ویروس کرونای جدید SARS-CoV-2 باشد.

شناخته شده است که کرونا از طریق سیتوکین های التهابی بیش از حد به دفاع ایمنی بدن آسیب می رساند. اعتقاد بر این است که این عامل اصلی بدتر شدن سلامتی و حتی مرگ است.

فلور روده سیستم ایمنی را تقویت می کند و با التهاب مبارزه می کند. محققان فکر می کنند مکمل های پروبیوتیک ممکن است با مهار یا محدود کردن این طوفان سیتوکین به سرعت بهبودی از ویروس کرونا کمک کنند.

برخی از محققان این نظریه را مطرح می‌کنند که پروبیوتیک‌ها می‌توانند با مسدود کردن گیرنده آنزیم مبدل آنژیوتانسین ACE که در آن پاتوژن کرونا برای حمله به سلول‌های دستگاه گوارش وارد بدن می‌شود. از بیماری کرونا پیشگیری کند.

برخی از تحقیقات فعلی پیشنهاد می‌کنند که بهبود میکروبیوم روده از طریق مکمل‌های پروبیوتیک و رژیم غذایی ممکن است به درمان عفونت SARS-CoV-2 که باعث کرونا شده کمک کند. پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک مزایای زیادی برای بدن دارند.

پروبیوتیک از کجا تهیه میشود

پروبیوتیک در انواع مواغذایی وجود دارد. اما میتوانید از داروخانه و فروشگاههای معتبر قرص پروبیوتیک را خریداری کنید.

کلام آخر

رژیم غذایی و ورزش روزانه مهم است. زیرا بسیاری از عوامل سبک زندگی بر باکتری های روده تاثیر می گذارد. با این حال، مکمل های پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک ممکن است طیف گسترده ای از مزایای با عوارض جانبی کمی را ارائه دهند. به این ترتیب، اگر به بهبود سلامت روده خود علاقه دارید، ارزش امتحان کردن را دارند.

پست بیوتیک ها به طور کلی ایمن و قابل تحمل هستند. می توان پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک را از برخی فروشگاه های مواد غذایی سالم و آنلاین خریداری کرد. از طرف دیگر، می توانید به طور طبیعی با مصرف بیشتر پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها، تولید پست بیوتیک های بدن خود را افزایش دهید.

رژیم غذایی متشکل از انواع میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و غذاهای تخمیری این امکان را برای افراد فراهم می‌کند که بدون اتکا به مکمل‌ها، پری بیوتیک، پروبیوتیک و پست بیوتیک را به میزان کافی مصرف کنید.

 

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. بازتاب: پست بیوتیک چیست؟ تفاوت پست بیوتیک با پروبیوتیک
  2. بازتاب: 0 تا 100 پست بیوتیک. تفاوت پست بیوتیک با پروبیوتیک

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا