Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد باکسر چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سگ نژاد باکسر چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سگ نژاد باکسر جزو معروف ترین و پر طرفدار ترین سگ های دنیا است که نگهبان بسیار خوبی بوده، به سادگی آموزش می یابد و عاشق گشت و گذار است. سگ های ماده این گونه رفتار پرخاشگرانه ای دارند و به همین دلیل هم بهتر است قبل از این که بخواهید یک سگ باکسر را به سرپرستی بگیرید، درباره ویژگی هایش به خوبی تحقیق کنید. باکسر سطح انرژی بالایی دارد و نسبت به خانواده سرپرست خود بسیار وفادار و مهربان است.

این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک اطلاعات مفیدی درباره ویژگی ها، تغذیه، قیمت و خرید سگ نژاد باکسر به شما می دهد. اگر شما فردی هستید که به حیوانات علاقه دارید یا قصد به سرپرستی گرفتن حیوانانی را دارید بهتر است به سایر مقالات مرتبط در این نشریه که درباره نژاد های مختلف سگ، مثل نژاد کانگل، سنت برنارد، فرنچ بولداگ، ولش کورگی و داگو آرژانتینو و همچنین سایر نژاد های گربه مثل راشن بلو، هیمالین و پرشین است، مراجعه کنید.

تاریخچه سگ نژاد باکسر

سگ باکسر برای اولین بار در کشور آلمان و از آمیزش نژاد بولن بیسر و بولداگ به وجود آمد البته این دو نژاد در طی زمان منقرض شده اند و امروزه وجود ندارند. این نژاد که برای اولین بار در سال ۱۸۵۰ به وجود آمده از محبوب ترین و پر طرفدار ترین نژاد ها در سراسر دنیا است. در واقع در ابتدای دهه ۱۸ میلادی سگ های بولن بیسر که به هدف تولید سگ های باکسر به وجود آمده بودند، نابود شدند. در زمان قدیم از این سگ ها برای شکار خرس و بوفالو استفاده می کردند ولی امروزه تغییر خلق و خو یافته اند و به حیوانات خانگی محبوبی تبدیل شده اند.

سگ نژاد باکسر چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد باکسر چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

انواع سگ نژاد باکسر

سگ های اولیه باکسر در دو نوع Molosser  که به باکسر های بزرگ جثه می گویند و Bullen beiser که به باکسر هایی با جثه کوچک می گویند، وجود داشتند. دانشمندان بر این باور اند که این نژاد بیش از یک شاخه ژنتیکی دارد. علت دقیق نامگذاری این سگ مشخص نیست ولی بعضی می گویند که این نامگداری به دلیل این است که این سگ، در هنگام مبارزه به خوبی از مشت هایش کمک می گیرد.

ویژگی های ظاهری سگ نژاد باکسر

این سگ نجیب و وفادار صورتی مربعی، عضلاتی بزرگ و چشم های درشتی دارد. سگ باکسر قد متوسط  دارد و بسیار قدرتمند است. این نژاد انرژی زیادی داشته و معتمد و هوشیار است. سر سگ باکسر به شکل مخروط است که موجب دو چندان شدن زیبایی این نژاد شده است. پوزه این سگ، پهن و صاف بوده که شکل خاص و متمایز او شده است. فک سگ باکسر عریض و بزرگ بوده و می تواند به راحتی شکار را بین دندان هایش نگه داشته و آن را به صاحب خود برساند. این سگ چین و چروک های زیادی روی صورت و به ویژه در قسمت دماغش دارد. این چین و چروک ها باعث می شوند که در هنگام شکار، خون روی چشمان سگ نپاشد و بتواند شکارش را ببیند.

قد و وزن سگ باکسر

سگ باکسر نر بین ۳۰ تا ۳۲ کیلوگرم و سگ باکسر ماده بین ۲۴ تا ۲۷ کیلوگرم وزن دارد. قد گونه های نر این نژاد بین ۵۷ تا ۶۳ سانتی متر و وزن گونه های ماده این نژاد بین ۵۳ تا ۵۹ سانتی متر است. موهای بدن این سگ، صاف و براق بوده و فک پایین او کمی جلوتر از فک بالایی است. اندازه سر و بدن این سگ با هم متناسب بوده و زبان و دهانش را هنگامی که دهانش را می بندد نمی توانیم ببینیم.

این سگ، گردن کشیده و عضلانی دارد و اندازه سر و بدن او کاملا با هم متناسب است. سینه باکسر ها فراخ و پهن است و تا نزدیکی آرنج می رسد.

رنگ پوشش و بدن سگ باکسر

سگ های این نژاد در رنگ های حنایی، سفید و قهوه ای وجود دارند. بیشتر سگ های باکسر به رنگ قهوه ای می باشند و بعد از قهوه ای رنگ حنایی را در این سگ ها بیشتر می بینم، رنگ سفید در این نژاد کمیاب ترین است و این سگ ها برای کمک به افراد نابینا هستند. رنگ حنایی با خط های سیاه، رنگ اصلی این نژاد است و این سگ را در رنگ های قرمز و قهوه ای کم رنگ نیز می بینیم که خطوط سیاه روی آن به اشکال متفاوتی قرار دارند. بینی سیاه و بزرگ این سگ، سوراخ های بزرگ و گشادی دارد و گوش های او افتاده هستند که متاسفانه بعضی از صاحبان سگ ها برای زیبایی، این گوش ها را جراحی می کنند.

سگ نژاد باکسر چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد باکسر چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

شخصیت و ویژگی های اخلاقی سگ نژاد باکسر

این سگ نگهبان بسیار هوشیار بوده و همواره مراقب محیط اطرافش است. سگ باکسر جدی، مغرور و با عزت نفس هستند و هیچ حرکت بامزه و خنده داری نمی کند. این سگ ها فقط زمانی که بخواهند از خود یا خانواده شان حفاظت کنند، به صورت تهاجمی و دفاعی رفتار می کنند. سگ های باکسر در کل بسیار بازیگوش، مهربان و کنجکاو هستند که دوست دارند با انسان ها ارتباط برقرار کنند، ولی رفتار و خلق و خوی این سگ ها تحت تاثیر عواملی از جمله جامعه پذیری و اجتماعی شدن، وراثت و آموزش است که حتی ممکن است در سگ های هم گونه هم با یکدیگر متفاوت باشد.

نحوه رفتار با کودکان

سگ های باکسر بسیار بازیگوش هستند و با صبوری با کودکان بازی می کنند. پس اگر کودک دارید، این سگ گزینه مناسبی برای شما است. این سگ اگر به خوبی تربیت شود حتی می تواند شما را در نگهداری از فرزندتان یاری کند.

نحوه رفتار با غریبه ها و سایر حیوانات

سگ باکسر با افرادی که می شناسد گرم و صمیمی برخورد می کند و در برابر غریبه ها هم در صورتی که حس خطر کند یا قصد محافظت از شما را داشته باشد، پرخاشگری می کند. این سگ رفتار خیلی گرم و صمیمی با سایر حیوانات ندارد و نمی تواند ارتباط خیلی گرمی با آن ها برقرار کند ولی در کل رفتار قابل قبولی در برابرشان دارد.

سگ نژاد باکسر چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد باکسر چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

 

مشکلات سلامتی و بیماری های سگ نژاد باکسر

این نژاد هم مانند سایر نژاد های سگ ها مستعد ابتلا به بعضی از بیماری ها است که به بررسی تعدادی از آن ها می پردازیم.

بیماری های دندان و لثه

این بیماری ها را در سگ های سایر نژاد ها هم می بینیم ولی سگ ها باکسر بیشتر مستعد ابتلا به آن ها هستند. اگر دندان سگ شما عفونت کند و درمان او به موقع انجام نشود خیلی خطرناک است و ممکن است مجبور شوید تمام دندان هایش را بکشید. در پی این بیماری ممکن است سگتان دچار مشکلات گوارشی یا کلیوی نیز بشود که طول عمر او را کاهش می دهد.اگر می خواهید از این بیماری جلوگیری کنید، بهتر است دندان های سگتان را به طور منظم مسواک بزنید و او را برای چکاپ پیش دامپزشک ببرید.

چاقی

از آنجایی که نژاد باکسر یک سگ ورزشکار است، چاقی ضرر زیادی برای او دارد و می تواند موجب کمر درد، درد مفاصل و مشکلات قلبی شود بنابراین بهتر است تغذیه او را کنترل کنید.

انگل ها

در صورتی که شما در ویلا یا مزرعه ای زندگی می کنید، بهتر است دقت کنید که به سگ باکسرتان آب زیادی بدهید به انگل مبتلا نشود و از راه چکاپ و کنترل های دوره ای آن را کنترل کنید.

بیماری های قلبی عروقی

نژاد سگ های نگهبان از جمله نژاد باکسر نسبت به ابتلا به بیماری های قلبی بسیار مستعد هستند. در صورتی که حس کردید قلب سگتان با ریتم نامنظمی می تپد بهتر است سریعا او را پیش یک دامپزشک ببرید تا او درمان را شروع کند و از راه تجویز دارو و آزمایش های مختلف بتواند بیماری را کنترل و درمان کند.

بیماری جی دی وی

چرخش شکم و نفخ معده، در نتیجه این بیماری به وجود می آید و حتی با یک خوردن یک غذای ساده  برای او مشکل ایجاد می شود. اگر سگ شما آب زیاد بنوشد، غذای زیادی بخورد یا انرژی زیادی مصرف کرده باشد، ممکن است دچار نفخ معده شود، که البته این حالت بیشتر در سگ های پیر اتفاق می افتد. گاهی فشار گاز معده در این معضل به قدری زیاد است که حیوان نمی تواند آن را با آروغ زدن یا باد معده تخلیه کند و این قضیه فشار خون را پایین آورده و باعث کمتر رسیدن خون به قلب می شود که در این وضعیت حیوان دچار شوک می شود و باید سریعا او را پیش دامپزشک ببرید. این مشکل موجب افسردگی، بی حالی و تپش قلب زیاد سگ باکسر می شود.

سگ نژاد باکسر چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد باکسر چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

نحوه مراقبت و نگهداری از سگ نژاد باکسر

آراستگی

از آنجایی که سگ باکسر موهای کوتاهی دارد، نیاز زیادی به آراستگی ندارد. این سگ مانند گربه ها هر روز خودش را تمیز می کند و نیاز زیادی به نظافت ندارد. اگر می خواهید پوست و موی سگتان را تمیز و براق نگه دارید، می توانید برای پاک کردن آن از یک پارچه چرم گوسفند یا دستمال مرطوب استفاده کنید.

نظافت گوش ها و دندان ها

بهتر است حدود ۳ تا ۴ بار در ماه این سگ را به حمام ببرید و هر هفته دندان هایش را تمیز کنید تا دهانش بو نگیرد و به بیماری های دهان و دندان مبتلا نشود. برای این که سگ باکسر به عفونت گوش مبتلا نشود، باید با استفاده از پاک کننده های مناسبی که مورد تایید دامپزشک هستند، گوش هایش را پاک کنید.

تغذیه سگ نژاد باکسر

سگ ها باکسر برنامه غذایی خاصی ندارند ولی چه از غذای خانگی و چه از غذای خشک تغذیه کنند، بهتر است این برنامه زیر نظر دامپزشک باشد. بنابر سن، جنسیت، وزن و جثه این سگ ها باید از برنامه غذایی خاصی پیروی کنند و برای سگ های مستعد چاقی هستند، برنامه غذایی کم کالری تری تنظیم شود. مقدار زیادی تشویقی به سگتان ندهید و همواره آب سالم و تمیز در اختیار او بگذارید.

سگ نژاد باکسر چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد باکسر چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سخن آخر

اگر قصد نگهداری از یک سگ نگهبان باکسر را دارید، بهتر است ابتدا شرایط خود و شرایط این سگ را بررسی کنید و ببینید که آیا برای شما مناسب است یا نه.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا