Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

کلسیم فرمات چیست؟ کاربردها و قیمت خرید و فروش

کلسیم فرمات ترکیبی از یک نمک کلسیم و یک اسید فرمیک است.این ترکیب شیمیایی از واکنش مونوکسید کربن و هیدروکسید کلسیم یا از ترکیب فرمالدئید با کلسیم موجود در محلول آبی تشکیل می شود. این ترکیب شیمیایی به عنوان سنگدانه برای مصالح ساختمانی سیمانی، به عنوان یک افزودنی برای پردازش امولسیون های روغنی یا به عنوان یک افزودنی برای خوراک دام استفاده می شود.

کلسیم فرمات نمک کلسیم بی بوی اسید فرمیک (HCOOH) با فرمول شیمیایی Ca(HCOO)۲ است. این ترکیب شیمیایی یک کریستال سفید رنگ خالص است. از این ترکیب شیمیایی برای تقویت و استحکام بخشی بتن استفاده می شود زیرا سرعت ته نشینی بتن را افزایش می دهد. علاوه بر این، منبع عالی کلسیم است و یون هایی را تشکیل می دهد که تبخیر شده و با محلول آبی واکنش می دهند.

کلسیم فرمات به دلیل ویژگی های کلیدی مانند مقاومت در برابر خوردگی در برابر فولاد و بهبود مقاومت ملات سیمان به سرعت جایگزین کلرید کلسیم به عنوان یک شتاب دهنده در صنعت ساختمان شده است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید

بازار خرید و فروش کلسیم فرمات

بازار کلسیم فرمات عمدتا توسط صنایع سیمان و بتن هدایت می شود. این ترکیب شیمیایی به عنوان یک شتاب دهنده در کاربردهای بتن، زمان نصب را کاهش می دهد، در دماهای پایین به خوبی عمل می کند و از فلزات در برابر خوردگی محافظت می کند. همچنین پتانسیل افزایش هیدراتاسیون را نیز دارد. بنابراین، پایه بتن را محکم می کند و با تقویت آن در مراحل اولیه، زمان سفت شدن را کاهش می دهد. کلسیم فرمات فروش بسیار بالایی دارد.

انتظار می رود بازار کلسیم فرمات در سال های آینده شاهد تقاضای زیادی به عنوان افزودنی های خوراک دام باشد. زیرا غذای سالم برای سیستم گوارش حیوانات مفید است و بر تقاضای فزاینده برای افزودنی ها و نگهدارنده ها برای تولید رشد سالم دام تأثیر گذاشته است.

خصوصیات فیزیکی کلسیم فرمات

فرمول شیمیایی کلسیم فرمات Ca(HCOO)۲ شناخته می شود و یک نمک کلسیم اسید فرمیک است. این ترکیب شیمیایی حاوی ۶۹ درصد اسید فرمیک و ۳۱ درصد کلسیم با PH پایین و رطوبت خنثی است. وزن مولکولی آن ۱۳۰.۱۲ است و چگالی ظاهری آن ۷۲.۶ پوند بر فوت مکعب است.

این ترکیب شیمیایی ممکن است با واکنش اکسید کلسیم یا هیدروکسید کلسیم با اسید فرمیک به صورت مصنوعی تولید شود. افزودن این ترکیب شیمیایی در دماهای پایین مفید است و باعث مهار خوردگی زیرلایه های فلزی می شود. هنگامی که در تخته گچی استفاده می شود به عنوان یک ضد حریق عمل می کند.

خصوصیات فیزیکی کلسیم فرمات
خصوصیات فیزیکی کلسیم فرمات

انواع گرید های کلسیم فرمات

این ترکیب شیمیایی بر اساس عیار به دو نوع صنعتی و خوراکی تقسیم شده است. در میان این دو گرید، بخش گرید صنعتی بیشترین سهم بازار را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داد و احتمالا در دوره پیش بینی رشد قابل توجهی را شاهد خواهیم بود. تقاضا برای گرید صنعتی این ترکیب شیمیایی به دلیل استفاده از آن در کاربردهای متعددی مانند افزودنی سیمان و کاشی، عامل گوگرد زدایی و گازهای دودکش است. علاوه بر این، افزایش استفاده از درجه صنعتی در صنایع خوراک، ساخت و ساز و صنایع شیمیایی، بازار جهانی این ترکیب شیمیایی را هدایت می کند.

این ترکیب شیمیایی بر اساس کاربرد به ۷ دسته تقسیم شده است. این تقسیم بندی ها عبارتند از افزودنی های خوراکی، افزودنی های کاشی و سنگ، دباغی چرم، گیرش بتن، افزودنی های نساجی، مایعات حفاری و گوگردزدایی از گازهای دودکش. بخش کاربردی گیرش بتن این ترکیب شیمیایی به دلیل استفاده از آن به عنوان تسریع کننده بتن به سرعت در حال افزایش است. این عمل باعث افزایش مقاومت ملات سیمان می شود. کلسیم فرمات به عنوان یک افزودنی بتن برای تسریع سخت شدن بتن استفاده می شود، یعنی زمان گیرش را کاهش می دهد و سرعت رشد مقاومت اولیه را افزایش می دهد.

کاربرد کلسیم فرمات

رشد بخش صنعتی کلسیم فرمات به این دلیل است که به عنوان تسریع کننده سیمان، تولید بتن و ملات پایه سیمانی، بلوک و ورق سیمانی و سایر محصولات پایه سیمانی مورد نیاز در صنعت ساختمان استفاده می شود. کلسیم فرمات باعث افزایش خواص سیمان

مانند افزایش سختی و زمان گیرش کمتر، جلوگیری از خوردگی زیرلایه های فلزی و جلوگیری از ترک خوردگی می شود. بنابراین، افزایش مصرف سیمان در صنعت ساختمان، بازار این ترکیب شیمیایی را هدایت می کند.

این ترکیب شیمیایی یکی از ترکیبات آلی فلزی است که برای افزایش قابل توجه کیفیت و خواص چسبندگی کاشی استفاده می شود. کلسیم فرمات کاربردهای گسترده ای در حلال های غیر آبی دارد. این ترکیب شیمیایی در نقش مواد افزودنی، چسبندگی را بهبود می بخشد و یک تسریع کننده استحکام بسیار کارآمد است. این ترکیب شیمیایی در بسیاری از محصولات از جمله چسب ها و درزگیرها، پرکننده ها، بتونه ها، گچ، خاک رس مدل سازی و کودها استفاده می شود.

علاوه بر این، کلسیم فرمات به طور گسترده برای استفاده در محیط های داخلی مانند مایعات شستشوی ماشین، شوینده ها، محصولات مراقبت از خودرو، رنگ ها و پوشش ها، عطرها و خوشبو کننده های هوا استفاده می شود.

کاربرد در صنعت دامپروری

کلسیم فرمات در حال حاضر برای استفاده به عنوان نگهدارنده در خوراک برای همه گونه های جانوری نیز استفاده می شود. با این حال، به عنوان یک افزودنی غذایی در اروپا مجاز نیست. مطالعه در مورد عوارض کلسیم فرمات برای جوجه ها و گاوها، نشان داده است که این ترکیب شیمیایی هیچ اثر نامطلوبی بر ایمنی این موجودات نداشته است. همین مطالعات بی خطری این ترکیب شیمیایی به عنوان خوراک خوک، طیور، ماهی و نشخوارکنندگان را اثبات کرده است. با این حال، افزودن آن به جیره غذایی حیوانات باید هنگام فرموله کردن جیره مورد بررسی قرار گیرد.

کاربرد در صنعت دامپروری
کاربرد در صنعت دامپروری

کاربرد در صنعت چرم سازی

کاربرد کلسیم فرمات در صنعت چرم به عنوان یک عامل پوشش دهنده در فرآیند کروم دباغی است. افزودن این ترکیب شیمیایی به فرمول باعث نفوذ سریع تر و موثرتر کروم در چرم می شود. علاوه بر این به عنوان یک افزودنی به دوغاب ها، چندین ویژگی مفید را در محصول نهایی فراهم می کند.

مزایای استفاده از کلسیم فرمات در خوراک حیوانات

از این ترکیب شیمیایی در خوراک حیوانات برای کاهش مقدار pH دستگاه گوارش استفاده می شود. کلسیم فرمات به عنوان یک بافر عمل می کند و منجر به ثبات مقدار pH دستگاه گوارش حیوان شده و در نتیجه با مهار انتشار باکتری های مضر، باعث ترویج رشد میکروارگانیسم های مفید در دستگاه گوارش حیوان می شود.

این ترکیب شیمیایی باعث پویایی حیوان شده و به عنوان یک افزودنی خوراک، می تواند اشتهای حیوانات را افزایش داده و میزان اسهال در حیوانات را کاهش دهد. مطالعات نشان داده است که ۱.۳٪ کلسیم در رژیم غذایی می تواند نرخ تبدیل خوراک را ۷تا ۸ درصد بهبود ببخشد.

محرک های کلیدی کلسیم فرمات در بخش صنعت

این ترکیب شیمیایی به طور گسترده به عنوان افزودنی بتن در صنعت ساختمان استفاده می شود. همچنین به عنوان افزودنی سیمان در صنعت ساختمان سازی برای افزایش مقاومت محصولات سیمانی استفاده می شود. این ترکیب برای بهبود مقاومت بلوک، آجر، بتن و چسب نیز مورد استفاده قرار می گیرد. کلسیم فرمات سختی محصولات را افزایش داده و زمان گیرش را نسبت به سیمان معمولی کاهش می دهد. علاوه بر این، به جلوگیری از خوردگی فلزات در فعالیت های ساختمانی کمک می کند.

بر اساس درجه، بخش گرید صنعتی این ترکیب شیمیایی سهم عمده‌ای از بازار را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده است. دلیل این امر تقاضای زیاد برای کلسیم فرمات درجه صنعتی در کاربردهای مختلف مانند گیرش بتن، افزودنی‌های کاشی و دباغی چرم بوده است. با توجه به گسترش صنعت ساخت و ساز و افزایش تقاضا برای درجه صنعتی این ترکیب شیمیایی در صنعت دباغی، انتظار می رود این روند در دوره های پیش رو افزایش داشته باشد.

همچنین درجه خوراکی این ترکیب شیمیایی با افزایش آگاهی در مورد بهبود کیفیت گوشت، ممنوعیت محرک های رشد آنتی بیوتیکی و افزایش تولید مواد اولیه رو به افزایش است. استفاده دیگر از درجه خوراکی این ترکیب شیمیایی در درمان بیماری سیلو است. استفاده از این ترکیب شیمیایی در درمان بیماری سیلو، باعث سرکوب تشکیل محصولات واکنش جانبی مانند اسید پروپیونیک می شود و در عین حال تشکیل اسید لاکتیک مطلوب را تقویت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا