Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد داشهوند (داکسهوند) چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سگ پاکوتاه و کوچک نژاد داشهوند، بدن دراز و سوسیس مانندی دارد و برای کسانی که عاشق سگ های کوچک هستند، انتخاب مناسبی است. این سگ برای این که سالم و سرحال بماند، به مراقبت های خاصی نیاز دارد. سگ های آلمانی داشهوند یا داکسهوند، بدنی عضلانی و دراز، قدی کوتاه و چهره جالبی دارند. این نژاد که یکی از محبوب ترین نژاد ها در بین سگ های خانگی است، قدرت بویایی خارق العاده ای دارد و جزو سگ های Scent hound محسوب می شود، این سگ ها شکارشان را با بو کردن می یابند ولی سگ های دیگر از طریق دیدن، می توانند شکارشان را پیدا کنند.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک می خواهیم درباره خصوصیات اخلاقی، ویژگی های ظاهری، تغذیه، نحوه مراقبت، قیمت و خرید و فروش سگ نژاد داشهوند صحبت کنیم. کسانی که دوست دارند در زمینه سایر حیوانات خانگی اطلاعات کسب کنند، می توانند به مقالات دیگر این نشریه که درباره سایر نژاد های محبوب سگ مثل نژاد کانگل، سنت برنارد، داگو آرژانتینو، ولش کورگی، باکسر، فرنچ بولداگ، کن کورسو، لابرادور رتریور و جک راسل تریر است و مقالاتی که درباره نژاد های معروف گربه است، مراجعه کنید.

تاریخچه سگ نژاد داشهوند

اجداد سگ داشهوند احتمالا در اوایل دهه ۱۶۰۰ و در کشور آلمان بودند که در این زمان، کامل شدند، توسعه یافتند و برای مبارزه با سایر پستانداران تمایز یافتند. این سگ ها با حیواناتی مثل خرگوش، روباه، گراز وحشی، گوزن و به ویژه گوره خر شکار های مناسبی برای این سگ هستند. در سال ۱۸۸۱ باشگاه آلمانی و باشگاه انگلیسی داشهوند، در سال ۱۸۸۸، در این کشور ها شکل گرفتند. در سال ۱۸۷۹ و حتی قبل از تاسیس باشگاه داشهوند آلمان، استاندارد این نژاد آلمانی تنظیم شد و این نژاد به عنوان یک نژاد مستقل به شمار رفت. بعد از جنگ جهانی دوم که مدیریت سگ ها به دست باشگاه های آلمانی افتاد، این افراد صرف نظر از قابلیت های نژاد، سگ های قوی و شکاری مثل تریر ها را پرورش دادند.

حضور سگ داکسهوند در آمریکا

در سال ۱۸۸۵ و در کتاب قصه های باشگاه کالج آمریکایی، ۱۱ سگ داشهوند وجود داشتند که وجود این سگ ها در این داستان کمک کرد تا این نژاد بین آمریکایی ها محبوب شود. در سال ۱۸۹۵ باشگاه داکسهوند آمریکا تاسیس شد و این نژاد تا سال ۱۹۱۴ بین ۱۰ نژاد برتر بین سگ های نمایشی آمریکا قرار گرفت. این سگ های کوچک می توانند برای شکار آموزش ببینند و در آزمایش های این زمینه خوب عمل می کنند ولی دوست دارند، توانایی های غریزی شان مثل شجاعت و حفاری را آشکار می کنند.

"<yoastmark

ویژگی های ظاهری سگ نژاد داشهوند

این سگ ها پاهای کوتاه و بدن بلند و عضلانی دارند و از پاهای جلوییشان که قدرتمند است، برای حفاری استفاده می کنند. سگ داشهوند سر بلند و مخروطی شکل، جمجمه قوس دار و پوزه معمولی دارد و لب های کوچک، فک قوی و چشمان بادامی شکل و متوسط او شکل ویژه ای به صورتش داده است. سگ های داشهوند چشمان تیره، گوش های پهن و بلندی دارند و به دلیل ارتفاع کمشان، می توانند با قسمت های پایینی بدن، گونه شان را لمس کنند. این سگ ها برای هشدار دادن، گوش های خودشان را به سمت جلو و بیرون هدایت می کنند. سگ داشهوند دندان های محکم و قدرتمندی دارد و گردن عضلانی و طولانی او به زیبایی اش افزوده است. حس بویایی این سگ ها خیلی قوی است و به قابلیت شکار آن ها کمک می کند.

رنگ بدن و پوشش سگ داشهوند

این سگ ها در رنگ های کرم، شکلاتی، قرمز خالص، قهوه ای مایل به زرد، زرد، خاکستری مشکی و نقره ای وجود دارند و لکه هایی با همین طیف رنگی روی قسمت های مختلف بدنشان وجود دارد. پوست این نژاد حالت ارتجاعی دارد و موهای او می تواند صاف، بلند یا سیمی شکل باشد.

وزن، قد و طول عمر سگ نژاد داشهوند

سگ های داکسهوند نر بین ۶ تا ۱۶ کیلوگرم وزن و بین ۵۷ تا ۶۷ سانتی متر ارتفاع دارند، سگ های ماده این نژاد نیز هم وزن و هم قد سگ های نر هستند. سگ های داکسوند، اگر سالم باشند و تغذیه مناسبی داشته باشند، بین ۱۲ تا ۱۳ سال عمر می کنند.

"<yoastmark

انواع سگ نژاد داشهوند

* سگ های داشهوند طبیعی و نرمال

این سگ ها بین ۷ تا ۱۲ کیلوگرم وزن دارند و قدشان بین ۳۵ تا ۴۵ سانتی متر است.

* سگ داشهوند مینیاتوری یا کوتوله

این سگ های خیلی کوچک، به وزن ۴ کیلوگرم هستند و قدشان حدود ۳۵ سانتی متر است.

سگ داشهوند خرگوشی یا عروسکی

وزن این سگ ها بین ۴ تا ۷ کیلوگرم است و قدشان حدود ۳۰ سانتی متر است. البته خیلی از موسسه های نژادی، سگ های داکسهوند عروسکس را به رسمیت نمی شناسند.

"<yoastmark

خلق و خو و خصوصیات اخلاقی سگ نژاد داشهوند

سگ های داشهوند بالغ، انرژی زیادی دارند و دوست دارند بیشتر وقتشان را در بیرون از خانه بگذرانند تا بتوانند این انرژی را تخلیه کنند. این سگ ها همراهان وفاداری هستند و غریزه قدرتمندی برای شکار دارند، به همین دلیل هم باید در هنگام تولگی، خوب در این زمینه آموزش ببینند. پر انرژی بودن این سگ ها ممکن است برای بعضی از افراد خسته کننده باشد و سگ های برون گرای این نژاد برای هر کسی مناسب نیستند.

هوش و قابلیت آموزش

این سگ های کوچک و خلاق بسیار باهوش و مستقل هستند و این ویژگی ها، آموزش آن ها را کمی سخت می کند. این سگ ها حتما باید توسط یک فرد حاذق و متخصص آموزش ببینند و مربی آن ها می تواند چیز های خوبی به آن ها آموزش بدهد و پشتکار آن ها زیاد کند، البته همانطور که قبلا هم گفتیم، این سگ ها نافرمان و پر انرژی هستند و حتی بعد از آموزش، صد درصد مطیع نمی شوند. آموزش نحوه صحیح شکار به سگ های داشهوند نیز اهمیت زیادی دارد.

محل نگهداری

درست است که نگه داشتن این سگ های بازیگوش در خانه کمی سخت تر و پیچیده تر از نژاد های دیگر است ولی اگر سگ های داشهوند را خوب آموزش بدهیم و صبر و حوصله داشته باشیم، می توانند سگ های خانگی بسیار خوبی شوند. پس آموزش صحیح این نژاد مسئله خیلی مهمی است.

رابطه با کودکان و سایر حیوانات خانگی

سگ های داشهوندی که موهای صاف دارند، در مقایسه با سایر سگ های این گونه رفتار بهتر و لطیف تری با حیوانات دارند، به ویژه اگر از زمان بچگی با هم بزرگ شده باشند. البته هیچ گاه نباید کودکان را بدون نظارت یک بزرگتر و تنها با سگ ها بگذارید. این نژاد رفتار پرخاشگرانه ای در برابر سگ های سایر نژاد ها از خودش نشان نمی دهد ولی ممکن است در برابر حیوانات خانگی دیگر کمی گارد بگیرد و در کنار حیوانات کوچک و گربه ها باید مراقب رفتارش باشید. البته اگر این سگ از بچگی با گربه ای بزرگ شده باشد، رفتاری خوبی با او خواهد داشت.

"<yoastmark

مراقبت و نگهداری از سگ نژاد داشهوند

سگ های این نژاد برای این که سالم بمانند، نیاز به مراقبت های ویژه، ورزش و غذا های سالم و با کیفیت دارند.

نظافت و آراستگی

سگ های داشهوند مو های کوتاهیی دارند که به همین دلیل نسبت به نژاد های مو بلند، نیاز کمتری به استحمام و نظافت دارند. برای درخشان ماندن پوشش بدن آن ها می توانید از یک چرم خامه ای یا برس کوچک استفاده کنید. این سگ ها اگر از بچگی عادت کنند، از لمس و نظافتشان لذت خواهد برد و به همین دلیل هم در هنگام شانه زدن و نظافتشان مانع شما نمی شوند. بهتر است مدام گوش های این سگ ها را بررسی کنید تا دیدید کثیف هستند، آن ها را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید و هرگز شی تیزی مثل گوش پاک کن را وارد گوش هایش نکنید.

بهداشت ناخن و دهان و دندان

برای جلوگیری از مبتلا شدن این سگ ها به بیماری های دهان و دندان، بهتر است چند بار در هفته دندان هایشان را مسواک بزنید. وقتی که دیدید ناخن های سگ بلند شده، آن را کوتاه کنید تا به شما و وسایل خانه تان آسیب نرسانند و خودشان هم هنگام راه رفتن با مشکل مواجه نشوند.

فعالیت و ورزش

سگ های داکسهوند برای این که بتوانند سالم و سر حال باشند باید حداقل روزی ۱ ساعت ورزش کنند. این ورزش و فعالیت می تواند به صورت پیاده روی سریع یا دویدن باشد و بهتر است، به تعداد ۲ بار در روز انجام شود.

"<yoastmark

تغذیه سگ نژاد داشهوند

اگر می خواهید به سگتان غذای کنسروی یا خشک بدهید، بهتر است حتما این غذا ها را از برند های با کیفیت بخرید و به خاطر هزینه به سگتان غذای بی کیفیت ندهید. اگر می خواهید او را با غذا های خانگی تغذیه کنید نیز ،باید حتما با یک دامپزشک مشورت کنید و دقت کنید که این غذا، همه پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای بدن او را در بر بگیرد. سگ داشهوند مانند سایر سگ ها به بعضی از مواد غذایی حساس است و خوردن غذاهایی مثل هلو، شکلات، سیر، پیاز، الکل، چای، قهوه، انگور، کشمش، لبنیات، شکلات، تخم مرغ خام، خرمالو، نمک، نوشیدنی های قندی و گوشت و ماهی خام برای او سمی است. سگ های این نژاد، استعداد چاقی دارند و چون پا های کوتاهی دارند، اگر چاق شوند، دچار مشکلات مفصلی و ستون فقرات خواهند شد.

مشکلات سلامتی سگ نژاد داشهوند

این نژاد هم مانند سایر نژاد ها مستعد ابتلا به بعضی از بیماری ها است که در ادامه با تعدادی از آن ها آشنا می شویم.

بیماری مهره ای دیسک

این بیماری یا زمینه ژنتیکی دارد و یا در اثر پریدن بد یا پایین آمدن از پله ایجاد می شود و برای درمان آن در بعضی از موارد، از کایروپراتیک استفاده می کنند. گاهی هم برای درمان آن به جراحی نیاز است.

صرع

از جمله علائم بیماری صرع می توانیم به تشنج، بی حالی و استفراغ اشاره کنیم. این بیماری می تواند ارثی باشد، در هر صورت زمانی که علائم آن را در سگتان مشاهده کردید، بهتر است سریعا او را پیش دامپزشک ببرید.

پیشروی شبکیه آتروفی

این بیماری بسیار مهلک است و باعث می شود بینایی سگ مختل شود و در آخر کور شود. در صورتی که علائم این بیماری را دیدید بهتر است سریع به دامپزشک مراجعه کنید.

دیابت

بیماری دیابت را در  بعضی از سگ هایی که اضافه وزن دارند می بینیم، از جمله علائم  این بیماری می توانیم به کاهش وزن، افزایش اشتها، پر ادرای و تشنگی اشاره کنیم.

ولولوس و اتساع معده

علائم این بیماری شامل حالت تهوع، افزایش ضربان قلب، افسردگی، ضعف و بی قراری است و در واقع همان نفخ یا چرخش معده است. در معده سگ مبتلا، مقدار زیادی هوا جمع می شود که خطرناک است و باید سریع او را پیش دامپزشک ببریم. این بیماری در  سگ های پیر شایع تر است.

ناشنوایی

اگر یک گوش سگ داشهوند دچار ناشنوایی شود، مشکل خاصی برای او ایجاد نمی شود ولی اگر هر دو گوش او ناشنوا باشد، زندگی سختی خواهد داشت و باید آموزش های لازم را ببیند تا بتواند زندگی سالم و مطمئنی داشته باشد.

"<yoastmark

قیمت و خرید سگ نژاد داشهوند

اگر قصد خرید یک سگ را دارید بهتر است ابتدا از سلامتی او اطمینان حاصل کنید و سگ مورد نظرتان را از یک پت شاپ مطمئن یا سایت های فروش حیوانات خانگی، تهیه کنید. البته همواره بهتر است این سگ ها را به سرپرستی بگیرید تا این که آن ها بخرید.قیمت سگ های مختلف به جنسیت، سن، نژاد، رنگ و سلامتی آن ها بستگی دارد.

سخن آخر

اصالت سگ های پا کوتاه و شکاری داشهوند به آلمان بر می گردد و  به دلیل ظاهر جالبشان طرفداران زیادی در سراسر جهان دارند. این سگ های وفادار باید خوب تربیت شوند و حس مالکیت شدیدی به صاحبانشان دارند و در برابر هر گونه تهدیدی از آن ها حفاظت می کنند.

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا