Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد گریت دین چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سگ های بلند قد و قوی نژاد گریت دین، با نام آپولوی سگ ها نیز شناخته می شوند و نگهداری از آن ها کار هر کسی نیست و به تخصص و مراقبت نیاز دارد. این سگ های مهربان، ابهت زیادی دارند و بسیار کاری هستند. نژاد سگ گریت دین به آلمان بر می گردد، البته نام این سگ در زبان دانمارکی به معنی بزرگ است. این نژاد، سگ نگهبان بسیار خوبی است و برخلاف تصور مردم می تواند در آپارتمان زندگی کند. البته به دلیل جثه بزرگی که دارد به فضای زیادی نیاز دارد. گریت دین ها اگر خوب آموزش ببینند، می توانند ارتباط خوبی با انسان ها و سایر حیوانات برقرار کنند. این سگ ها به فعالیت روزانه آنچنانی زیادی نیاز ندارند.

این مقاله که در سایت نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قرار داده ایم، درباره ویژگی های اخلاقی و ظاهری، تغذیه، نحوه نگهداری، بهداشت، قیمت، خرید و فروش سگ نژاد گریت دین به شما آموزش می دهد. شما می توانید در مقالات دیگر این سایت درباره نژاد های معروف سگ ها مثل نژاد کانگل، سنت برنارد، داگو آرژانتینو، ولش کورگی، باکسر، فرنچ بولداگ، کن کورسو، لابرادور رتریور، جک راسل تریر و داشهوند و نژاد های محبوب گربه اطلاعات کسب کنید.

تاریخچه سگ نژاد گریت دین

در اواسط قرن ۱۶ و در کشور آلمان، از آمیزش دو نژاد Irish Wolfhound و English Mastiff سگ گریت دین به وجود آمد. اجداد این نژاد آلمانی، به یک قوم ایرانی به نام قوم آلن که به آلمان کوچ کرده بودند، بر می گردد. یک افسانه قدیمی نیز وجود دارد که می گوید، سگ های امروزی گریت دین از آمیزش با نژاد آیریش ولف هاند به وجود آمده اند، در این افسانه این سگ توانسته بود با یک خرس مبارزه کند و او را شکست دهد. این سگ ها را با نام آپولو سگ ها نیز می نامند که نام آپولو از نام یکی از مهم ترین خدایان باستان گرفته شده که نشان دهنده اهمیت زیاد این سگ است.

سگ های گریت دین در گذشته در جنگ و شکار شرکت می کردند و حتی می توانستند حیوانات بزرگی مثل خرس و گراز را شکست بدهند. رفتار دوستانه، نجیب و اشرافی این سگ ها باعث شد تا به سرعت در بین یکی از محبوب ترین نژاد های حیوانات خانگی جای بگیرند. در سال ۱۸۸۰ نهایتا سگ گریت دین به عنوان یک نژاد مستقل ثبت شد و در سال ۱۸۰۰ نیز به آمریکا وارد شد. این سگ امروزه یکی از محبوب ترین نژاد ها در اروپا و آمریکا حساب می شود.

سگ نژاد گریت دین چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد گریت دین چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

خصوصیات ظاهری سگ نژاد گریت دین

سگ های گریت دین، چشم های مشکی گرد، بادامی شکل و براق، پنجه های گرد، پاها و گردن بلند، گوش هایی با اندازه متوسط و دم بلند مخروطی دارند. این سگ های خوش قد و قامت، سگ های نمایشی محسوب می شوند و جزو بزرگترین نژاد های دنیا هستند. این نژاد، اندامی خوش تراش و عضلانی دارد و سر و بدن او به شکل مستطیلی و دراز است.

وزن، قد و طول عمر

گریت دین های نر بین ۵۴ تا ۹۰ کیلوگرم وزن دارند و وزن گریت دین های ماده بین ۴۵ تا ۵۴ کیلوگرم است. قد سگ های نر این نژاد بین ۷۶ تا ۸۶ سانتی متر و قد ماده های این گونه بین ۷۱ تا ۸۱ سانتی متر است. سگ های این نژاد عمر نسبتا کوتاهی دارند و معمولا به اندازه ۷ تا ۱۰ سال زندگی می کنند.

نوع پوشش و رنگ

بدن گریت دین ها با موهای ضخیم، کوتاه و براقی پوشیده شده که به رنگ ها و طرح های مختلفی از جمله خاکستری، زرد متمایل به قهوه ای، آبی، حنایی، بلوطی، طوسی آبی، مشکی خالص، سفید با لکه خاکستری و مشکی، ابلق و خال خالی دیده می شوند.

سگ نژاد گریت دین چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد گریت دین چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

خلق و خوی سگ نژاد گریت دین

سگ گریت دین، انتخاب خوبی برای خانواده است و بسیار شجاع، دوست داشتنی و باوقار است. این سگ پرطرفدار و محبوب، محافظ خوبی برای خانواده سرپرستش است و اگر حس کند خطری آن ها را تهدید می کند، در صدد دفاع بر می آید و از آن ها محافظت می کند. سگ های بزرگ جثه گریت دین حتی می توانند در آپارتمان ها زندگی کنند، البته به دلیل جثه بزرگی که دارند، بهتر است فضای داخلی آپارتمان بزرگ باشد. این سگ های خوش برخورد و اجتماعی علاقه زیادی به بازی دارند و برخلاف جثه بزرگشان، دوست دارند در بغل شما بنشینند. آموزش سگ های باهوش گریت دین بهتر است از سن ۳ تا ۶ ماهگی شروع بشود، زیرا سگ های جوان می توانند راحت تر و سریع تر یاد بگیرند.

رابطه با کودکان و سایر حیوانات

سگ های گریت دین با کودکان بسیار مهربان و صبور هستند و سازگاری خوبی با آن ها دارند. البته هیچ گاه نباید بدون نظارت یک فرد بالغ، کودک و سگتان را در یک مکان تنها بگذارید. این سگ ها نسبت به کودکان غریبه کمی مشکوک هستند و امکان دارد رفتار های پرخاشگرانه از خود نشان دهند. باید گفت، برای این که ای سگ ها بتوانند رفتار درستی در برابر کودکان و سایر حیوانات داشته باشند، بهتر است از کودکی آموزش ببینند و اجتماعی بشوند.

سگ نژاد گریت دین چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد گریت دین چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

نحوه مراقبت و نگهداری از سگ نژاد گریت دین

ورزش و فعالیت

سگ های پر انرژی گریت دین به فعالیت و پیاده روی منظم روزانه نیاز دارند. از آنجایی که این سگ ها مستعد ابتلا به بیماری های استخوان و مفاصل هستند، بهتر است طی یک یا دو سال اول زندگیشان زیاد ندوند و تمرینات سنگین نکنند. این سگ محیط داخل خانه را به محیط بیرون ترجیح می دهد و خیلی دوست ندارد بیرون برود. گریت دین ها علاقه زیادی به تعقیب کردن حیوانات کوچکی مثل خرگوش و گربه ها دارند.

نظافت دندان و آراستن

بهتر است به طور مرتب دندان های سگتان را مسواک بزنید و سالی یک بار او را پیش دامپزشک ببرید تا به بیماری های مربوط به دهان و دندان و عفونت مبتلا نشود. این سگ ریزش موی متوسطی دارد، برای این که موهای سگتان نریزد بهتر است آن ها را با یک برس شانه بزنید و او را مرتبا به حمام ببرید. برای این که سگتان هنگام راه رفتن دچار مشکل نشود و یا ناخواسته به شما آسیب نرساند، بهتر است به محض این که دیدید ناخن هایش بلند شده است آن ها را کوتاه کنید.

سگ نژاد گریت دین چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد گریت دین چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

بیماری ها و مشکلات سلامتی سگ نژاد گریت دین

این نژاد هم مانند سایر نژاد های سگ مستعد ابتلا به بعضی از بیماری ها است که به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم. سلامت سگ ها به تغذیه، میزان فعالیت، نژاد و وراثت آن ها بستگی دارد.

یبوست

سگ های همه سنین اگر رژیم غذایی داشته باشند که فیبر کمی دارد، دچار یبوست خواهند شد. روده های سگی که یبوست گرفته، به درستی کار نمی کنند و هنگام مدفوع کردن با مشکل رو به رو می شوند. با رعایت یک رژیم پر فیبر و با آب فراوان به راحتی می توانید یبوست را درمان کنید.

دیسپلازی آرنج

این بیماری، مادرزادی است و در آن مفصل دژنراتیو می شود و مشکلاتی مثل آرتروز به وجود می آید. دیسپلازی آرنج باعث ایجاد ناهنجاری در استخوان و غضروف می شود و سگ های بزرگ بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند. سگ های مبتلا به این معضل هنگام راه رفتن می لنگند و علائم این لنگش ممکن است در کمتر از ۴ ماهگی آشکار شود و می تواند با جراحی رفع شود.

دیسپلازی هیپ

در این بیماری ارثی استخوان ران نمی تواند به درستی روی مفصل لگن قرار بگیرد، بیشتر سگ ها از جمله سگ های بزرگتر دچار این بیماری می شوند که علت آن وزن و BMI بالای آن ها است. همانطور که گفتیم این عارضه ژنتیکی است و بر اثر عواملی مثل چاقی و ورزش زیاد تشدید می شود. شنا کردن، پیاده روی، استفاده از تردمیل، ماساژ، آب درمانی و ورزش منظم می تواند، از راه تقویت عضلات و تاندون ها در درمان این بیماری موثر واقع شود و درد حیوان را کم کند. دامپزشک نیز، برای حیوان بیمار، داروهای غیر استروئیدی و ضد التهابی برای کاهش درد، تجویز می کند.

کاردیومیوپاتی

کاردیومیوپاتی یک بیماری ژنتیکی است که تشخیص آن معمولا دیر اتفاق می افتد و شما وقتی متوجه این بیماری می شوید که حاد است و متاسفانه باعث مرگ حیوان می شود. در صورتی که علائم این بیماری خطرناک را در سگتان مشاهده کردید، باید سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.

بیماری دریچه سه لتی

در این بیماری مادرزادی دریچه قلب به خوبی کار نمی کند و علائم آن شامل سوفل قلبی، ضعف، افزایش ضربان قلب، اتساع معده و کاهش توانایی فعالیت است. برای درمان این بیماری، باید رژیم غذایی سگ را تغییر دهید و به او غذا های کم نمک بدهید، همچنین بهتر است سگتان را به ورزش تشویق کنید تا اگر اضافه وزن دارد، وزن کم کند، البته سگ بیمار نباید کارهای سنگین یا فعالیت های بلند مدت بکند. استفاده از مکمل هایی مثل ویتامین دی، کوآنزیم Q10، امگا ۳ و داروهایی مثل فوزماید، مهار کننده آنزیم آنژیوتانسین و دیگوکسین با تجویز دامپزشک، می تواند در درمان این بیماری موثر باشد.

بیماری آدیسون

در این بیماری ترشح هورمون کورتیکواستروئید از غده آدرنال، با مشکل مواجه می شود. بیماری کوشینگ هم دقیقا برعکس این بیماری است که در آن هورمون کورتیکواستروئید بیش از حد معمول ترشح می شود. بیماری آدیسون با علائمی از جمله بی اشتهایی، بی حالی، استفراغ و ضعف عضلانی همراه است. این بیماری با تجویز داروی Florinef و جایگزینی هورمون ها، درمان و کنترل می شود و باید سطح پتاسیم و سدیم خون را در آن کنترل کرد. یک روش دیگر که بهتر و تاثیر گذار تر از روش قبلی است، تزریق هر ۲۵ روز یک بار dominion systemsاست. در بعضی از موارد، دامپزشک ممکن است داروی پردنیزولون را نیز تجویز کند.

سندرم وبلر

این سندرم را بیشتر در سگ های نژاد های بزرگتر می بینیم و باعث اختلال در ستون فقرات و گردن می شود. برخی از علائم این بیماری شامل سفتی گردن، ضعف، فلج جزئی یا کلی، لرزیدن، از دست رفتن عضلات نزدیک شانه، ضعف اندام ها و گام برداشتن کوتاه تر است. درمان این بیماری به شدت و محل عارضه بستگی دارد و دامپزشکان معمولا استراحت را تجویز می کنند.

سگ نژاد گریت دین چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد گریت دین چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تغذیه سگ نژاد گریت دین

در صورتی که سگتان را از یک پرورش دهنده حیوانات گرفته اید، بهتر است برنامه غذایی مخصوص او را نیز بگیرید تا به مشکل بر نخورد. میزان غذایی که این سگ ها می خورند به جنسیت، سن و وزنشان بستگی دارد. غذایی که به سگ گریت دین می دهید، چه غذای خشک و کنسروی باشد و چه غذای خانگی که میپزید، باید پروتئین، کلسیم، فسفر و فیبر کافی را داشته باشد و نیاز های بدن سگ را بر طرف کند. همه سگ ها از جمله این نژاد نباید بعضی از مواد غذایی مثل آلو، هلو، کشمش، انگور، قهوه، شکلات و ماهی یا گوشت خام را نباید بخورند.

سگ نژاد گریت دین چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد گریت دین چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

قیمت و خرید سگ نژاد گریت دین

سگ های نژاد خانگی محبوب گریت دین با توجه به جنسیت، جثه، سن و وضع سلامتی قیمت های مختلفی دارند.  اگر قصد خرید سگی را دارید، بهتر است اول از وضع سلامتی او مطمئن شوید و سگتان را از پت شاپ یا سایت های معتبر بخرید. قیمت حدودی سگ گریت دین در ایران چیزی حدود ۱۳ تا ۲۰ میلیون تومان است.

سگ نژاد گریت دین چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد گریت دین چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سخن آخر

سگ آلمانی گریت دین جزو سگ های نگهبان و کاری است. این سگ مهربان، وفادار و دوست داشتنی بسیار حرف گوش کن و مطیع است، ولی متاسفانه عمر کوتاه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا