Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد ماستیف تبتی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

نژاد molossus، جد سگ نژاد ماستیف تبتی است که ۵۰۰۰ سال پیش زندگی می کرده است، این سگ از جمله قدیمی ترین نژاد ها هستند و در آن زمان وحشی بوده. البته این سگ های وحشی، امروزه کاملا اهلی شده اند و می توانند حیوان خانگی خوبی برای شما باشند.

سگ ماستیف جثه بزرگ و عضلانی دارد و بسیار قوی است. این نژاد در گذشته به کار شکار، نگهبانی، جنگ و گله داری می پرداخته ولی امروزه همدم مهربان و خوبی برای خانواده ها است و به دلیل این که پوشش بدنش خاص و زیبا است، جزو گران ترین نژاد های سگ است. این غول مهربان، بسیار باهوش، با ابهت و دوست داشتنی است و نگهداری از آن به تجربه و مهارت نیاز دارد.

اگر می خواهید درباره ویژگی های اخلاقی، شخصیتی، تغذیه، نحوه نگهداری، بهداشت و آموزش سگ نژاد ماستیف تبتی بدانید، بهتر است این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک را مطالعه کنید. شما می توانید در سایر مقالات این نشریه اطلاعات کاربردی و مفیدی درباره سایر نژاد های معروف سگ، از جمله نژاد سنت برنارد، کانگل، داگو آرژانتینو، باکسر، گریت دین، فرنچ بولداگ، کن کورسو، داشهوند، لابرادور رتریور، ولش کورگی و بردر کولی و نژاد های محبوب گربه، به دست بیاورید.

تاریخچه سگ نژاد ماستیف تبتی

این سگ تبتی که جد او نژاد های ماستیف و مولوسر هستند، خیلی کمیاب است. ماستیف تبتی در ۱۱۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به وجود آمده است، این سگ آلرژی و مشکلات ژنتیکی زیادی دارد که علت کمیاب بودن آن است. در سال ۱۸۰۰ میلادی، یک قلاده از این سگ نگهبان و کاری را به ملکه اهدا کردند و این اتفاق سر آغاز ورود این نژاد به اروپا است.

ورود ماستیف تبتی به آمریکا

سال ۱۹۷۰ بود که سگ ماستیف تبتی از نپال، افغانستان و هندوستان به ایالات متحده آمریکا وارد شد. با این که اصلیت این نژاد به تبت بر می گردد، تعداد آن در تبت بسیار کم شده است ولی پرورش آن در انگلستان و آمریکا توسعه یافته است. در سال ۱۹۷۴ انجمن ماستیف تبتی آمریکا، شروع به کار کرد و برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ بود که سگ های این نژاد در کنل کلاب آمریکا ثبت شدند.

محل زندگی

در افسانه ها، سگ های ماستیف در دشت های آمریکای مرکزی و هیمالیا زندگی می کردند و مردم این مناطق را همراهی می کردند. سگ های بزرگ و کاری این نژاد، پایه و اساس نژاد های مدرن با این خصوصیات هستند. نوشته هایی در چین وجود دارد که مربوط به ۱۱۰۰ سال قبل از میلاد چین هستند و وجود این سگ ها را اثبات می کنند. بسیاری بر این باور اند که این سگ ها در جنگ ها، ارتش های ایرانیان، رومیان، یونانیان و آشوریان را همراهی می کردند. طی قرن ها سگ های ماستیف تبتی در کوه های هیمالیا رشد و توسعه یافتند و  ارزش زیادی برای مردم این مناطق دارند.

سگ نژاد ماستیف تبتی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد ماستیف تبتی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

انواع سگ نژاد تبتی

در ایران معمولا وقتی می گوییم سگ تبتی منظورمان ماتسیف تبتی است ولی انواع دیگری از سگ ها با نژاد تبتی وجود دارد که شامل لهاسا آپسو، تریر تبتی و سگ صومعه یا اسپانیل تبتی هستند.

ویژگی های ظاهری سگ نژاد ماستیف تبتی

بدن ماستیف تبتی پهن و عضلانی است و شیب ملایمی در قسمت کمر تا دم دارد. این سگ، سر بزرگ، پهن و قوی دارد و پوزه او از کنار حالت چهار گوش دارد و پهن است. گوش های این سگ اندازه متوسطی دارد، مثلثی شکل است، نزدیک سر قرار دارد و موهای کوتاه و نرمی رویش رشد کرده است. چشم های قهوه ای تیره ماستیف تبتی، نافذ، اندکی شیبدار و کج است و در دو طرف صورتش قرار گرفته است. این چشمان که اندازه متوسطی دارند، باعث شده است صورت این نژاد، همیشه ناراحت به نظر برسد. دم پر پشت و نسبتا بلند این سگ به سمت پشت او پیچ خورده است. مو های بلند و یال مانندی که در اطراف گردن سگ ماستیف تبتی وجود دارد، باعث شباهت زیاد این سگ به شیر شده است و به همین دلیل به ماستیف او لقب شیر داده اند.

طول عمر، قد و وزن

ماستیف های تبتی نر بین ۴۵ تا ۷۲ کیلوگرم وزن دارند ولی وزن ماستیف های تبتی ماده بین ۳۴ تا ۵۶ کیلوگرم است. قد گونه های نر این نژاد حدود ۶۶ سانتی متر و قد گونه های ماده این نژاد حدود ۶۰ سانتی متر است. طول عمر این سگ ها به طور میانگین بین ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم است.

رنگ و نوع پوشش بدن

پوشش بدن تبتین ماستیف پرپشت، متراکم و دو لایه است و باعث می شود بتواند در هوای سرد به راحتی زندگی کند. لایه داخلی پوشش این سگ، مو های پشم مانندی دارد که در فصل های گرم ریزش زیادی دارد. لایه بیرونی بدن او نیز ضخیم، پرپشت و بلند است. سگ های تبتی در رنگ های قهوه ای، خاکستری، حنائی، طلایی و آبی، سیاه، سیاه و برنز وجود دارند و بعضی از این سگ ها روی قفسه سینه یا پاهایشان خال های سفید کوچکی دارند.

"سگ نژاد ماستیف تبتی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد ماستیف تبتی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

رفتار و خلق و خو سگ نژاد ماستیف تبتی

سگ های باهوش، جذاب و مستقل ماستیف تبتی را به سختی می توانیم تربیت کنیم و تربیت آن ها به تخصص، مهارت و آشنایی با خصوصیات بارز این نژاد نیاز دارد. این سگ ها در عین شجاعت، بسیار با فکر و درایت عمل می کنند و اهل خانواده هستند. تیبتن ماستیف را اگر در بیرون از خانه نگه داریم ممکن است خیلی پارس کند در حالی که این سگ در داخل خانه بی سر و صدا است. سگ های این نژاد، از گذشته سگ های شکاری و محافظ گله بوده اند و با هر حیوانی را که گله یا صاحب آن ها را تهدید کند، رفتار بدی خواهند داشت. صاحبان ماستیف های تبتی باید با اراده و با اعتماد به نفس باشند تا سگشان از آن ها فرمان ببرد در غیر این صورت، سگ از آن ها اطاعت نمی کند و لجباز و پرخاشگر می شود.

رابطه با سایر حیوانات، کودکان و غریبه ها

اولا سگ های ماستیف تبتی باید خوب آموزش ببینند و اجتماعی شوند تا بتوانند رابطه خوبی با سایر موجودات برقرار کنند. این سگ ها در برابر کودکان، صبور و مهربان هستند البته به دلیل جثه بزرگی که دارند، بهتر است خیلی با کودکان وقت نگذارند. از آنجایی که اجداد این سگ ها محافظ و جنگی بوده اند، در برابر انسان های غریبه از قلمرو خودشان محافظت می کنند و ممکن است رفتار های پرخاشگرانه ای از خودشان نشان دهند. اگر بتوانیم سگ های این نژاد را خوب اجتماعی کنیم، با سایر حیوانات به خوبی رفتار خواهند کرد و اگر صاحبشان آن ها را خوب هدایت کند، می توانند با سایر سگ ها هم ارتباط خوبی برقرار کنند.

سگ نژاد ماستیف تبتی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد ماستیف تبتی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

نحوه نگهداری و مراقبت از سگ نژاد ماستیف تبتی

آموزش و نگهداری

کسانی که به سگ های ماستیف آموزش می دهند، باید شجاع، متخصص، با اراده و با اعتماد به نفس باشند زیرا آموزش این سگ های غول پیکر کمی دشوار است. این سگ ها را اگر در خانه نگه دارید، رفتار بسیار آرامی خواهند داشت ولی چون نیاز دارند فعالیت زیادی بکنند، بهتر است روزانه دو بار و هر بار به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه آن ها را به پیاده روی ببرید. این سگ به خاطر جثه بزرگش بهتر است زیاد ندود و ورزش های سنگین انجام ندهد تا مفصل هایش دچار مشکل نشوند.

آرایش سگ ماستیف تبتی

سگ ماستیف تبتی موی زیادی دارد و ریزش موی او به ویژه در فصول گرم سال به اوج خودش می رسد، به همین دلیل هم بهتر است موهای این سگ را شانه بزنید و او را مرتبا به حمام ببرید تا این ریزش مو کمتر شود.

نظافت گوش، دندان ها و ناخن

بهتر است هر هفته داخل گوش این سگ ها را با پارچه مرطوب تمیز کنید تا عفونت نکند. برای این که ماستیف تبتی به بیماری های دهان و دندان مبتلا نشود باید به طور منظم دندان های او را مسواک بزنید. زمانی که ناخن های سگتان بلند شد باید به سرعت آن ها را کوتاه کنید تا به شما و وسایل خانه آسیب نرساند و بتوانند به راحتی راه بروند.

"سگ نژاد ماستیف تبتی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد ماستیف تبتی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

انواع بیماری ها و مشکلات سگ نژاد ماستیف تبتی

سگ های این نژاد با این که در کل سالم هستند، ولی مانند سگ های سایر نژاد ها، مستعد ابتلا به بعضی از بیماری ها هستند، البته احتمال ابتلای سگ به بیماری هایی که ارثی نیستند با تغذیه سالم و ورزش کردن، کمتر می شود.

بیماری دیسپلازی مفصل ران

این بیماری می تواند ارثی باشد یا بر اثر رژیم غذایی نادرست ایجاد شود و در آن معمولا سگ می تواند به زندگی عادی اش ادامه بدهد ولی در بعضی از کیس ها نیاز به جراحی دارد.

دیسپلازی آرنج

سگ های بزرگتر بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند که باعث سستی مفاصل می شود. برای درمان این بیماری دامپزشک دارو تجویز می کند یا در نهایت سگ باید جراحی شود.

کم کاری تیروئید

علائم این بیماری شامل ریزش مو، بی حالی، چاقی، صرع و بیماری های پوستی است و درمان آن با تجویز دارو و رعایت رژیم های غذایی خاصی انجام می شود.

OCD یا کوندریت

وقتی غضروف در مفصل آرنج یا شانه ها خوب رشد نکند، می گوییم حیوان دچار بیماری ocd شده است. این بیماری دردناک بین ۴ تا ۹ ماهگی بروز می کند و گاهی حیوان تا حدی درد می کشد که نمی تواند آرنجش را خم کند. یکی از راه های کنترل این بیماری این است که مصرف پروتئین سگ را کمتر کنیم.

بیماری Panosteitis یا لنگش گذرا و سرگردان

سگ های جوان بیشتر به این بیماری نادر مبتلا می شوند. برای درمان این بیماری بهتر است جراحی انجام شود و این جراحی باید زیر نظر پزشک ارتوپد شود. خیلی ها ممکن است این بیماری را با در رفتگی ران یا دیسپلازی ران اشتباه بگیرند.

نفخ

مشکل نفخ در خیلی از سگ ها از جمله سگ های ماستیف تبتی وجود دارد و اگر آن را جدی نگیریم، در آینده به یک مشکل جدی تبدیل می شود. برای این که جلوی ابتلای سگتان به این عارضه را بگیرید، بهتر است برنامه غذایی مناسبی برای او تهیه کنید و مطمئن شوید در طی روز به اندازه کافی ورزش و فعالیت می کند.

عفونت گوش

گوش های سگ این نژاد به دلیل این که مجرای باریکی دارند، امکان دارد عفونت کنند. اگر بوی بدی را از ترشحات گوش سگ حس کردید، یا در آن قرمزی دیدید، باید سریع به دامپزشک مراجعه کنید زیرا این ها از علائم عفونت گوش هستند.

آنتروپیون و اکتروپیون

آنتروپیون و اکتروپیون از جمله ناهنجاری های چشمی هستند که سگ های ماستیف تبتی مستعد ابتلا به آن ها هستند. در آنتروپیون، پلک به سمت داخل بر می گردد و در اکتروپیون پلک به سمت بیرون بر می گردد.

خرید و قیمت سگ نژاد ماستیف تبتی
سگ نژاد ماستیف تبتی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تغذیه در سگ نژاد ماستیف تبتی

میزان و نوع غذایی که سگ ها می خورند به نژاد، جثه، سن و وضعیت سلامتی شان بستگی دارد. ماستیف های تبتی که سگ های غول پیکری هستند، در تمام مراحل زندگیشان باید غذا های با کیفیت و مناسب بخورند.

اگر به این سگ ها غذای خشک می دهید، ۲ تا ۴ پیمانه در روز کافی است، این سگ ها برخلاف جثه بزرگشان، شکمو یا پرخور نیستند و فقط زمانی که گرسنه هستند، غذا می خورند. اگر می خواهید به سگتان غذای خانگی بدهید، بهتر است با دامپزشک مشورت کنید و غذایی به او بدهید که پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر مورد نیاز بدنش را تامین کند.

خرید و قیمت سگ نژاد ماستیف تبتی
سگ نژاد ماستیف تبتی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

خرید و قیمت سگ نژاد ماستیف تبتی

قیمت سگ ها به عوامل مختلفی از جمله سن، وضعیت سلامتی و نژاد بستگی دارد و این سگ های نادر جزو گران ترین نژاد های دنیا هستند.

سگ ماستیف تبتی در ایران

سگ ماستیف تبتی در ایران به عنوان سگ تبتی شناخته می شود. در درجه اول، این سگ ها به عنوان نگهبان عمل می کردند، نقشی که مستلزم درجه بالایی از استقلال، هوش و غریزه محافظتی است. با توجه به این ویژگی ‌های ریشه ‌دار، ماستیف‌ های تبتی طبیعتی محتاطانه به ‌ویژه در اطراف غریبه‌ ها نشان می‌ دهند. این دوری را می ‌توان به‌ عنوان غیردوستانه تعبیر کرد، اما این درست‌ تر است که بگوییم آنها در محبت‌ شان باهوش هستند.

ماستیف های تبتی تمایل به ایجاد پیوندهای عمیق با اعضای خانواده خود دارند. آنها نسبت به کسانی که به آنها اعتماد دارند وفاداری و رفتاری ملایم نشان می دهند. تعامل آنها با چهره های آشنا می تواند محبت آمیز و حتی بازیگوش باشد و تضاد آشکاری را با حضور رواقی آنها در اطراف افراد ناشناس نشان دهد. این دوگانگی در رفتار بر اهمیت اجتماعی شدن برای این سگ ها تأکید می کند. تجربیات اولیه و مثبت با افراد، حیوانات و محیط‌ های مختلف می ‌تواند به نرم‌ تر شدن رویکرد محتاطانه آنها نسبت به تازه واردان کمک کند.

با این حال، غریزه محافظ آنها هرگز از آنها دور نیست. یک ماستیف تبتی همیشه در حالت آماده باش است و اگر متوجه خطری برای خانواده خود شود، می تواند به یک محافظ خشن تبدیل شود. این رفتار نشانه ای از پرخاشگری نیست، بلکه نشان دهنده نقش عمیق آنها به عنوان محافظ است. آموزش و اجتماعی‌ سازی می ‌تواند به مدیریت این ویژگی کمک کند و تضمین کند که ماهیت محافظتی آن‌ها به اقدامات دفاعی غیرقابل توجیه تبدیل نمی ‌شود.

ماستیف های تبتی ممکن است مستعد پارس کردن باشند، به ویژه در پاسخ به تهدیدات درک شده یا تغییرات در محیط خود. درک محرک ‌های پشت پارس کردن آنها به مالکان کمک می ‌کند تا رفتار را به‌ طور مؤثر بررسی کنند. آموزش درست نه تنها نقش آنها را به عنوان سگ نگهبان افزایش می دهد، بلکه از سر و صدای زیاد نیز جلوگیری می کند.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا