Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتیغذایی و داروییکشاورزی و دامپروری

ویتامین ث – C و فواید آن

ویتامین ث – C یا اسید اسکوربیک یک ماده مغذی حیاتی برای سلامتی است که به شکل گیری و حفظ استخوان ها ، پوست و رگ های خونی کمک می کند. ویتامین  C به طور طبیعی در برخی غذاها به ویژه میوه ها و سبزیجات وجود دارد و به صورت مکمل نیز موجود است.

ویتامین C یک ویتامین ضروری است ، بدین معنی که بدن شما قادر به تولید آن نیست. این ویتامین محلول در آب است و در بسیاری از میوه ها و سبزیجات ، از جمله پرتقال، توت فرنگی، کیوی، فلفل دلمه، کلم بروکلی، کلم و اسفناج یافت می شود.

آسکوربات و اسید اسکوربیک هر دو به طور طبیعی در بدن وجود دارند . اشکال اکسیده شده این ویتامین با کاهش به اسید اسکوربیک تبدیل می شوند.

میزان توصیه شده روزانه این ویتامین برای خانم ها ۷۵ میلی گرم و برای آقایان ۹۰ میلی گرم است. در حالی که معمولاً توصیه می شود ویتامین C را از غذاها دریافت کنید ، بسیاری از افراد برای رفع نیازهای خود به سمت مکمل ها می روند.

فواید مصرف ویتامین ث – C

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که می تواند دفاع طبیعی بدن را تقویت کند و ممکن است خطر ابتلا به بیماری مزمن را کاهش دهد.

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. آنها این کار را با محافظت از سلول‌ها در برابر مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد انجام می دهند. هنگامی که رادیکال های آزاد در بدن تجمع یابند آنها می توانند وضعیتی به نام استرس اکسیداتیو ایجاد کنند  که با بسیاری از بیماری های مزمن در ارتباط است.

مطالعات نشان می دهد که مصرف بیشتر ویتامین C می تواند سطح آنتی اکسیدان خون شما را تا ۳۰٪ افزایش دهد. این  ویتامین به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا با التهاب مبارزه کند.

تقریباً یک سوم از بزرگسالان آمریکایی دارای فشار خون بالا هستند. فشار خون بالا شما را در معرض بیماری های قلبی قرار می دهد و علت اصلی مرگ در جهان است. مطالعات نشان داده اند که این ویتامین ممکن است به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا و همچنین افراد سالم کمک کند.

در بزرگسالان با فشار خون بالا ، مکمل های ویتامین ث به طور متوسط ​​فشار خون سیستولیک را ۴.۹ میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک ۱.۷ میلی متر جیوه کاهش می دهد.

ویتامین ث - C و فواید آن
ویتامین ث – C و فواید آن
بهتر است بدانید :

اسید اسکوربیک ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نیز کاهش دهد . بسیاری از عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی شامل فشار خون بالا ، سطح بالای کلسترول یا تری گلیسیرید است. ویتامین C ممکن است به کاهش این عوامل خطرناک کمک کند و خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد.

به نظر می رسد مصرف حداقل ۵۰۰ میلی گرم ویتامین C در روز ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. اما اگر قبلا رژیم غنی از این ویتامین را مصرف کرده باشید ، ممکن است مکمل ها فوایدی برای سلامت قلب به همراه نداشته باشند.

اسید اسکوربیک ممکن است سطح اسید اوریک خون را کاهش داده و از بروز حملات نقرس کمک کند. نقرس نوعی آرتریت است که تقریباً ۴٪ از بزرگسالان آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد. افراد مبتلا به نقرس دچار تورم و حملات ناگهانی و درد شدید هستند. در حالی که به نظر می رسد ارتباط مستقیمی بین میزان ویتامین C و میزان اسید اوریک وجود دارد ، مطالعات بیشتری در مورد تأثیر این ویتامین بر روی نقرس مورد نیاز است.

بهتر است بدانید :

اسید اسکوربیک به جلوگیری از کمبود آهن کمک نیز می کند . آهن ماده مغذی مهمی است که عملکردهای مختلفی در بدن دارد و برای ساخت گلبول های قرمز و انتقال اکسیژن در بدن ضروری است. مکمل های ویتامین C می تواند به بهبود جذب آهن از رژیم غذایی کمک کند. این ویتامین به تبدیل و جذب راحت تر آهنی که به مقدار کم از منابع گیاهی جذب شده است ، کمک می کند.

در حقیقت ، مصرف ۱۰۰ میلی گرم از این ویتامین ممکن است ۶۷ درصد جذب آهن را بهبود بخشد. در نتیجه ، ویتامین C ممکن است به کاهش خطر کم خونی در بین افراد مستعد کمبود آهن کمک کند. اگر کمبود آهن دارید مصرف بیشتر غذاهای سرشار از ویتامین ث یا مصرف مکمل آن ممکن است به بهبود سطح آهن خون شما کمک کند.

بهتر است بدانید :

یکی از اصلی ترین دلایلی که مردم به مصرف مکمل های ویتامین C روی می آورند تقویت ایمنی بدن است. این ویتامین به تولید گلبول های سفید معروف به لنفوسیت ها و فاگوسیت ها کمک می کند  که به محافظت از بدن در برابر عفونت کمک  کنند .

ویتامین سی ضمن محافظت از این سلولها در برابر صدمات توسط مولکول های بالقوه مضر مانند رادیکال های آزاد به افزایش کارایی آنها نیز کمک می کند. ویتامین ث یک بخش اساسی از سیستم دفاعی پوست است زیرا به طور فعال به پوست منتقل می شود و می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و به تقویت موانع پوست کمک کند.

مقادیر کم این ویتامین با افزایش خطر ابتلا به اختلالات حافظه و تفکر مانند زوال عقل مرتبط است ، در حالی که تحقیقات نشان می دهد مصرف زیاد ویتامین C از طریق مواد غذایی و مکمل ها دارای اثر محافظتی است. مطالعات نشان می دهد که استرس اکسیداتیو و التهاب در نزدیکی مغز ، ستون فقرات و اعصاب می توانند خطر زوال عقل را افزایش دهند که ویتامین C به رفع این التهاب کمک می کند.

فواید ویتامین ث برای مردان

کمبود ویتامین ث در مردان سبب کاهش اسپرم‌ها و ناباروری در مردان خواهد شد. ویتامین C در مردان سبب بهبود وضعیت اسپرم و محافظت از DNA اسپرم میشود. این ویتامین کیفیت و تحرک اسپرم را بهبود میدهد.

ویتامین ث - C و فواید آن
ویتامین ث – C و فواید آن

قرص ویتامین c برای چی خوبه

ویتامین سی محلول در آب است و در غذاها موجود است. ویتامین سی برای ساخت کلاژن و سوخت‌وساز پروتئین‌ها لازم است. ویتامین سی در عملکرد سیستم ایمنی و افزایش جذب آهن نقش دارد.

فواید ویتامین سی برای جلوگیری از نارسایی‌ سیستم ایمنی، بیماری‌های قلبی و عروقی، مشکلات ارثی، محافظت در برابر بیماری‌های چشم، پیشگیری از چین و چروک شدن پوست مفید است.

نحوه مصرف قرص ویتامین ث ۵۰۰

ویتامین سی  محلول در آب است. در زمانی که معده خالی باشد ویتامین سی جذب بهتر و بیشتری دارد. بهتر است در اول صبح قبل از صبحانه یا دو ساعت پس از ناهار میل شود.

فواید قرص جوشان ویتامین c 1000

فواید ویتامین سی بر بدن شامل موارد زیر است:

  • پیشگیری و درمان سرطان
  • بیماری قلب و عروقی
  • جلوگیری از آب ‌مروارید
  • جلوگیری از سرماخوردگی

نحوه مصرف قرص ویتامین c

ویتامین C به شکل قرص‌: مکیدنی، جویدنی و جوشان در بازار موجود است. نحوه مصرف اس یک قرص در روز است. قرص ویتامین C را همراه، قبل یا بعد از غذا میتوان مصرف کرد.

خواص ویتامین c برای پوست

ویتامین C سبب ساخت کلاژن شده و مانع از بروز چین و چروک میشود. ویتامین C یک آنتی اکسیدان‌ها است که از سرطان پوست جلوگیری می‌کند.

نحوه مصرف قرص ویتامین c 1000

زمان مصرف قرص ویتامین سی با معده خالی است بهتر است این قرص در صبح قبل از صبحانه میل گردد.

بهترین مارک قرص ویتامین c

در بازار انواع مارک ها و برندهای قرص ویتامین سی موجود است. با مراجعه به وبسایتهای معتبر انواع برندهای قرص ویتامین سی را مشاهده کنید.

عوارض کمبود ویتامین ث – C

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که مقدار اضافی آن جذب نمی شوند و زیادی آن در خون به سرعت از طریق ادرار دفع می شود ، بنابراین سمیت حاد و چشمگیری را نشان نمی دهد.

مصرف بیش از ۲ تا ۳ گرم ویتامین C ممکن است باعث سوء هاضمه شود به خصوص هنگامی که با معده خالی مصرف شود.

با این وجود ، مصرف این ویتامین به شکل آسکوربات سدیم و آسکوربات کلسیم ممکن است این اثر را به حداقل برساند. سایر علائم گزارش شده برای دوزهای زیاد شامل حالت تهوع، گرفتگی شکم و اسهال است. از نظر تئوریک، مصرف زیاد این ویتامین ممکن است باعث جذب بیش از حد آهن شود.

مصرف زیاد این ویتامین خطر سنگ کلیه را نیز افزایش می دهد البته گزارش‌های مربوط به تشکیل سنگ کلیه در ارتباط با مصرف بیش از حد اسید اسکوربیک محدود به افراد مبتلا به بیماری کلیوی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا