Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد آلابای چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سگ نژاد آلابای یا شپرد آسیای مرکزی، اصالتش به کشور های آسیایی از جمله ترکمنستان و روسیه بر می گردد و به سگ گله منطقه آسیای مرکزی معروف است.

در کشور ترکمنستان این سگ به عنوان محافظ گله، سگ جنگی، سگ نظامی، محافظ شخصی و نگهبان فعالیت می کند. این نژاد توانایی شگرفی در تحمل شرایط سخت محیطی دارد به طوری که حتی در سخت ترین نقاط کره زمین می تواند زندگی کند. این سگ همچنین، یکی از قوی ترین و بزرگ ترین سگ های محافظ جهان است. سگ آلابای را با نام های زیادی از جمله ovcharka آسیای مرکزی، گوسفند آسیای مرکزی، خروس قفقاز آسیایی، چوپان آسیای میانه، CAO و Owtcharka آسیای مرکزی شناخته می شوند. معروف ترین سگ های این نژاد آلابای ترکمن و آلابای روسی هستند.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک، می خواهیم درباره ویژگی های ظاهری، خلق و خو، بیماری ها، تغذیه، نحوه نگهداری، قیمت و خرید سگ نژاد آلابای یا central Asian shepherd صحبت کنیم. کسانی که به سایر نژاد های سگ علاقه دارند، می توانند در دیگر مقالات این نشریه درباره سگ های نژاد سنت برنارد، کانگل، داگو آرژانتینو، باکسر، گریت دین، فرنچ بولداگ، کن کورسو، داشهوند، ماستیف تبتی، لابرادور رتریور، ولش کورگی، بردر کولی و آلاسکن مالاموت اطلاعات به دست بیاورید.

تاریخچه سگ نژاد آلابای

تاریخچه و پیشینه سگ های آلابای به حدود ۵۰۰۰ سال پیش بر می گردد، این سگ ها یکی از قدیمی ترین سگ هایی هستند که وجود دارند و گونه های متفاوت آن ها را می توانید در آسیای مرکزی از کوه های کشور مغولستان تا بیابان های کاراکوم بیابید. این نژاد از افغانستان گرفته تا چین زندگی می کند و در مناطقی با آب و هوایی سخت و خشن که در آسیای مرکزی حاکم است و کوهستان های یخ زده و حتی بیابان ها زندگی می کردند. آلابای ها امروزه در کشور های ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، افغانستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان زندگی می کنند و تعداد آن ها در اروپا و کشور های آمریکایی کم است.

سگ های آلابای روسی بسیار معروف هستند و این سگ ها در کشور روسیه معروفیت و محبوبیت زیادی دارند. احتمالا این سگ ها از یک گونه گرگ به نام canis lupus یا گرگ آسیای جنوب شرقی به وجود آمده اند که این فرایند تقریبا ۱۴۰۰۰تا ۴۰۰۰ سال پیش اتفاق افتاده است.

سگ نژاد آلابای چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد آلابای چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

خصوصیات ظاهری سگ نژاد آلابای

سگ های آلابای استخوان بندی درشتی دارند و بدنشان قوی، تنومند، عریض و عضلانی است. با این که سر این سگ ها بزرگ است ولی با اندازه بدنشان متناسب است. سر بزرگ و متقارن این حیوان، به شکل چهار گوش است و پیشانی او بدون زاویه است. پوست صورت و گردن این نژاد، چین دار و ضخیم است و گردن بسیار قوی و کوتاهی دارد. طول بدن آلابای از ارتفاع بدنش بیشتر است و پاهای او محکم، صاف، قوی و استوار هستند. دم این سگ ها پشمالو و پر مو است و گوش های آویزانی دارند. در بعضی از فرهنگ ها گوش ها و دم سگ های گله از جمله آلابای را کوتاه می کنند.

وزن، اندازه و طول عمر آلابای

آلابای های نر بین ۵۵ تا ۷۹ کیلوگرم و آلابای های ماده به وزن ۴۰ تا ۶۵ هستند. قد سگ های آلابای نر و ماده با یکدیگر برابر و معادل ۶۵ تا ۷۸ سانتی متر است. عمر این سگ ها به تغذیه و شرایط زندگیشان بستگی دارد ولی به طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۴ سال زندگی می کنند.

رنگ و پوشش بدن آلابای

سگ های آلابای تنوع رنگی زیادی دارند و بعضی از آن ها مو صاف و بعضی دیگر مو بلند هستند. این سگ های گله، به هر رنگی که باشند معمولا ماسک های سیاه، سفید یا چند رنگی روی صورتشان دارند و در رنگ ها و طرح های سیاه، راه راه، قرمز و سفید حنایی وجود دارند. بیشتر سگ های آلابای به رنگ سفید یا ترکیبی از سفید هستند.

سگ نژاد آلابای چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد آلابای چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

خلق و خو و ویژگی های اخلاقی سگ نژاد آلابای

سگ های آلابای بسیار شجاع، نترس و پرقدرت هستند و در برابر اعضای خانواده شان، وفادار، مسئولیت پذیر، مهربان و مطیع هستند. این سگ ها در برابر بیگانگان پرخاشگر می شوند و از اعضای خانواده شان در برابر هر گونه تهدیدی محافظت می کنند. این نژاد درشت هیکل، سرعت عمل بسیار بالایی دارند و یکی از بدی هایشان این است که در طول شب پارس می کنند.

رابطه با کودکان، سایر حیوانات و غریبه ها

سگ های آلابای کودکان را دوست دارند ولی از آن جایی که سرعت بالا و قدرت زیادی دارند، بهتر است خیلی آن ها را کنار کودکان قرار ندهیم و این سگ بیشتر مناسب خانه هایی است که بچه های بزرگتر دارند. آلابای ها در برابر غریبه ها پرخاشگر هستند و ممکن است به آن ها حمله کنند. رابطه سگ های این نژاد با سایر سگ ها خوب نیست و دوست دارند بر آن ها حکم فرمایی کنند ولی رابطه خوبی با سایر حیوانات دارند.

زندگی با اعضای خانواده برای این سگ ها لذت بخش است و از آنجایی که سگ های گله هستند، نگهداری و مراقبتشان برای هر کسی مناسب نیست و به تخصص، مهارت و آشنایی با رفتار های سگ گله نیازمند است. برای این که سگ آلابای از شما اطاعت کند باید در هنگام آموزش به او بفهمانید که تصمیم گیرنده و رئیس، شما هستید نه او.

سگ نژاد آلابای چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد آلابای چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

نحوه مراقبت و نگهداری از سگ نژاد آلابای

ورزش و فعالیت

سگ های آلابای خیلی پر انرژی و فعال نیستند ولی این سگ های آرام به پیاده روی و ورزش منظم نیاز دارند تا بتوانند انرژی شان را تخلیه کنند و بدن سالمی داشته باشند. لذتی که این نژاد از استراحت در کنار شما می برد با لذتی که از دویدن و ورزش می برد، برابر است. این سگ ها به هیچ وجه تنبل نیستند و می توانند حتی در سخت ترین مناطق مثل بیابان های خشک یا کوه های یخ زنده بمانند. بنابراین می توانند زمانی که کاری ندارند استراحت کنند و انرژی ذخیره کنند. پیاده روی های طولانی برای این حیوان بسیار مناسب است و او دوست دارد در حیاط با شما بازی کند. این سگ نیاز دارد روزانه حداقل ۱ ساعت ورزش کند.

محل زندگی

این سگ ها بهتر است در یک خانه ویلایی بزرگ، محصور و حیاط دار ترجیحا در حومه شهر، ییلاقات یا روستاها زندگی کنند و اصلا نژاد های مناسبی برای نگهداری در خانه شهری یا آپارتمان نیستند و در شب ها پارس می کنند که این مسئله باعث آزار همسایه ها می شود. به این توجه داشته باشید که این نژاد علاقه زیادی به گشت و گذار دارد و بهتر است اطراف خانه تان کاملا محصور باشد تا نتواند فرار کند.

آرایش و نظافت

بهتر است هفته ای دو بار موهای این سگ ها را شانه بزنید و زمانی که کثیف شدند آن ها را به حمام ببرید. ریزش موی سگ های آلابای در فصل بهار و اوایل تابستان به اوج خودش می رسد و در این زمان نیاز به نظافت و مواقبت بیشتر دارد. رشد ناخن های این حیوان خیلی سریع است و نباید بگذارید خیلی بلند شوند تا سگ نا خواسته به شما یا وسایل منزل آسیب برساند و یا راه رفتن سگ با مشکل مواجه شود. برای این که سگ آلابای به بیماری های دندان و دهان مبتلا نشود، بهتر است او را به طور منظم پیش دامپزشک ببرید تا دندان هایش را تمیز کند. اگر این سگ، زیاد به بیرون از خانه رفت و آمد داشته باشد، گوش هایش هم زود کثیف می شوند و باید آن ها را تمیز کنید.

سگ نژاد آلابای چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد آلابای چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

بیماری و مشکلات سلامت سگ نژاد آلابای

سگ های آلابای اگر زندگی سالم و تغذیه مناسبی داشته باشند حتی می توانند تا ۱۷ سال عمر کنند که در مقایسه با سایر سگ های بزرگ خیلی زیاد است. این سگ ها که در زمان با انتخاب طبیعی مبارزه کرده اند، یکی از سالم ترین و مقاوم ترین نژاد ها از نظر ژنتیک هستند ولی آن ها هم مستعد ابتلا به بعضی از بیماری ها هستند که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم.

دیسپلازی مفصل ران

سگ هایی که این بیماری را دارند، می لنگند و مفصل رانشان در سنین بالاتر ورم می کند. این بیماری در بیشتر موارد ارثی است و به علت این که مفصل ران به درستی به استخوان وصل نشده، ایجاد می شود. امکان دارد که این بیماری ارثی نباشد و در اثر تغذیه نامناسب یا آسیب دیدگی ایجاد شود. سگ های آلابایی که به این بیماری مبتلا هستند، پاهای عقبیشان در محل اتصال مفصل به لگنشان دچار مشکل است.

دیسپلازی مفصل آرنج

این بیماری یک عارضه ارثی است که موجب ایجاد ناهنجاری در غضروف و استخوان می شود. در نتیجه این بیماری، مفصل ها تغییر شکل می یابند و بیماری هایی دیگری از جمله آرتروز هم ایجاد می شود. دیسپلازی در سگ های درشت جثه شایع تر است و موجب لنگش در اندام های جلویی سگ می شود که اولین علائم آن ممکن است در کمتر از ۴ ماهگی سگ شروع شود.

اپیدرمولیز بولوسا

این بیماری یک عارضه نادر پوستی است که در آن پوست بدن حیوان تاول می زند.

ناشنوایی، نفخ، مشکلات قلبی، آرتروز، اختلالات شنوایی، کاراکت، گلوکوم، گرمازدگی و اتروفی رتینول پیشرفته، دیگر بیماری هایی هستند که این نژاد می تواند به آن ها مبتلا شود.

سگ نژاد آلابای چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد آلابای چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تغذیه سگ نژاد آلابای

میزان و نوع غذایی که به سگ ها می دهیم به عوامل مختلفی از جمله وزن، میزان فعالیت، جثه و نژاد سگ بستگی دارد. شما می توانید به سگ آلابایتان غذاهای خشک و کنسروی بدهید و یا در خانه برای او غذا درست کنید. هیچ گاه برای کم کردن هزینه به سگتان غذای خشک بی کیفیت ندهید چرا که به بیماری های گوارشی مختلف مبتلا می شود. اگر می خواهید به این سگ ها غذای خانگی بدهید، بهتر است برنامه غذایی او را زیر نظر دامپزشک تنظیم کنید و هیچ گاه مواد غذایی مثل ماهی یا گوشت نپخته، هلو، آلو، شکلات، سیر، پیاز، الکل، چای، قهوه، انگور، کشمش، لبنیات، شکلات، تخم مرغ خام، خرمالو، نمک و نوشیدنی های قندی به او ندهید تا مسموم نشود. توله های سگ آلابای تا ۲ یا ۳ ماهگی شیر می خورند و بعد از آن شروع می کنند از مواد غذایی تغذیه کنند.

توله سگ نژاد آلابای

نگهداری از این سگ ها در زمان تولگی بسیار سخت است و از آن جایی که هنوز آموزش ندیده اند، تمام وسایل خانه را خراب می کنند، می جوند و به مراقبت زیاد و آموزش های خاصی نیاز دارند. این توله ها به سرعت رشد می کنند و بزرگ می شوند ولی تا ۲-۳ ماهگی باید شیر بخورند و بعد از آن می توانند از غذا های خشک تغذیه کنند. توله سگ های این نژاد، انرژی زیادی دارند و دوست دارند مدام بدوند و بازی های مختلف بکنند. اسباب بازی های این توله ها باید مقاوم و از جنس پلاستیک باشد، تا نتوانند آن ها را تکه تکه کنند.

 

"سگ نژاد آلابای چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد آلابای چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

قیمت و خرید سگ نژاد آلابای

هزینه خرید سگ ها به عوامل مختلفی از جمله نژاد، فراوانی، سن و وضعیت سلامتی بستگی دارد. بهتر است قبل از این که سگی را بخرید، او را پیش یک دامپزشک ببرید تا از وضعیت سلامتی اش مطمئن شوید. شما می توانید سگ آلابای مورد نظرتان را از پت شاپ ها یا سایت های اینترنتی معتبر بخرید.

عکس سگ آلابای اصیل

آلابای به دلیل غرایز قوی و محافظ خود مشهور است. این یکی از قوی ترین نژادهای سگ در جهان به حساب می آید. این نژاد عمیقاً به خانواده خود وفادار است و رفتار محافظتی طبیعی از خود نشان می دهد. در حالی که آنها از غریبه ها دوری می کنند، اما عموماً با اعضای خانواده خود مهربان و ملایم هستند، به خصوص وقتی که از سنین پایین به درستی اجتماعی شوند.

نقش تاریخی اصلی آلابایی به عنوان نگهبان عمیقاً در شخصیت آن ریشه دوانده است. این سگ ها نترس هستند و برای محافظت از خانواده و دارایی خود دریغ نخواهند کرد. آلابی ها پیوندهای محکمی با صاحبان خود ایجاد می کنند و به وفاداری تزلزل ناپذیر خود معروف هستند. این باعث می شود آنها سگ های خانوادگی عالی برای کسانی باشند که به یک همراه محافظ نیاز دارند. به دلیل غرایز سرزمینی، آلابی ها ممکن است حس قوی حفاظت از مالکیت را از خود نشان دهند. آموزش مناسب برای مدیریت و هدایت مناسب این رفتار ضروری است.

تربیت آلابایی با توجه به ماهیت قوی اراده آنها نیازمند رویکردی محکم و ثابت است. اجتماعی شدن زودهنگام برای اطمینان از اینکه آنها به عنوان سگ هایی با رفتار خوب و سازگار رشد می کنند بسیار مهم است.

قرار دادن توله سگ های آلابایی در معرض افراد، محیط ها و موقعیت های مختلف از سنین جوانی به جلوگیری از کمرویی یا پرخاشگری بیش از حد کمک می کند. آلابایی ها زمانی رشد می کنند که یک رهبر مشخص در خانواده خود داشته باشند. تثبیت شخصیت به عنوان رهبر گروه از طریق رهبری ثابت و مطمئن ضروری است. دستورات اولیه اطاعت مانند بنشین، بمان و بیا برای مدیریت ماهیت قوی و مستقل آلابایی بسیار مهم است. آنها به آموزش هایی که هم محکم و هم منصفانه است به خوبی پاسخ می دهند.

سخن آخر

سگ های آلابای، قوی، شجاع، بزرگ جثه، با استقامت و مهربان هستند. این سگ ها برای هر کسی مناسب نیستند و بهتر است فقط کسانی از این سگ ها نگهداری کنند که تخصص و مهارت لازم را دارند. این نژاد برای نگهداری در آپارتمان مناسب نیست و بهتر است در خانه های ویلایی که حیاطی محصور و بزرگ دارند زندگی کند تا هم فضای کافی را داشته باشد و هم صدای پارس کردنش همسایه ها را اذیت نکند.

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. بازتاب: آشنایی کامل با طوطی کاکادو تاج زرد
  2. بازتاب: طوطی ماکاعو
  3. بازتاب: آشنایی با طوطی کاسکو و نحوه زندگی آنها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا