Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد پودل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

نقاشی ها و آثار تاریخی که روی دیوار ها و مقبره های مصری ها و رومی ها پیدا شده است، نشان از قدمت زیاد سگ نژاد پودل امروزی است. نام پودل به زبان انگلیسی به معنی سگ سیرک و پرش در آب است. این نژاد به عقیده خیلی ها اصلیتی آلمانی دارد ولی در کشور فرانسه پرورش و توسعه یافته است. سگ های پودل بسیار باهوش هستند، به طوری که معمولا بین سگ های دنیا در رتبه اول یا دوم باهوش ترین قرار دارند. در زبان فرانسوی به پودل ها کانیشه می گویند که از ترکیب دو واژه ایجاد شده و به معنی اردک-سگ است. این سگ ها، وفادار، مهربان و دوست داشتنی هستند و اگر از آن ها خوب مراقبت کنید و نیازهایشان را برطرف کنید، همراهان خوب و بی دردسری برایتان خواهند بود. ما سه نوع سگ پودل عروسکی، مینیاتوری و معمولی داریم.

این مطلبی که در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مطالعه می کنید، درباره ویژگی های ظاهری، خصوصیات اخلاقی، تغذیه، مسائل بهداشتی، نحوه نگهداری، قیمت و خرید سگ نژاد پودل است. اگر دوست دارید درباره سایر نژاد های سگ، مثل نژاد سنت برنارد، کانگل، داگو آرژانتینو، باکسر، گریت دین، فرنچ بولداگ، کن کورسو، داشهوند، ماستیف تبتی، لابرادور رتریور، ولش کورگی، بردر کولی، آلاسکن مالاموت و آلابای مطالعه کنید، می توانید به مقاله های دیگر این نشریه مراجعه کنید.

تاریخچه سگ نژاد پودل

پودل ها را به عنوان سگ ملی فرانسه می شناسند و مردم این کشور علاقه زیادی به این سگ ها دارند. نژاد پودل را در فرانسه با نام Caniche یا سگ اردکی می شناسند. با این که این سگ ها در کشور فرانسه پرورش یافته اند، ریشه آلمانی دارند و در گذشته در کشور آلمان اردک ها را شکار می کردند. در واقع نام این نژاد هم از این خصوصیتش گرفته شده و پودلین در زبان انگلیسی به معنی پاشیدن آب به اطراف است. پودل مینیاتوری از گونه معمولی ایجاد شده است و پودل عروسکی برای اولین بار در قرن بیستم و در کشور آمریکا به وجود آمد و مردم او را در مناطق مسکونی پرورش دادند. البته این گونه ها را با استاندارد های یکسانی پرورش می دهند و شباهت زیادی به یکدیگر دارند.

سگ نژاد پودل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد پودل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

انواع سگ نژاد پودل

پودل ها در سه نوع عروسکی، مینیاتوری و استاندارد وجود دارند. این گونه ها در بعضی از خصوصیات با هم متفاوت هستند ولی در اکثر مسائل مثل باهوشی، جذابیت، وقار و انسان دوستی به هم شبیه هستند.

پودل مینیاتوری

سگ های پودل مینیاتوری بسیار دوست داشتنی، مهربان، باهوش و جالب هستند. این سگ ها به راحتی در آپارتمان ها زندگی می کنند و دوست دارند با صاحبشان بازی کنند. این سگ ها باید ورزش و فعالیت کافی روزانه شان را داشته باشند تا بتوانند انرژی را تخلیه کنند. اگر بتوانیم این نژاد را خوب آموزش بدهیم و اجتماعی کنیم، می تواند خیلی سریع با افراد ارتباط گرم و صمیمی برقرار کند.

پودل استاندارد

سگ های پودل استاندارد در بین سگ های خانگی محبوب هستند. این سگ ها زیبا، فعال و باهوش هستند و همواره دوست دارند وقتشان را صرف بازی با انسان ها بکنند. بدن این سگ اندازه متوسطی دارد و بسیار زیبا است. پودل استاندارد، سر و پوزه بلند، چشم های تیره بیضی شکل، جمجمه گرد، پاهای بلند و گوش های نزدیک به هم و بزرگی دارد. این سگ ها متین و باوقار راه می روند و پاهایشان کوچک و متصل به هم است.

توی پودل یا پودل عروسکی

سگ های پودل عروسکی بسیار کوچک هستند و خیلی سریع به زندگی در بین انسان ها و محیط خانه عادت می کنند و به اعضای خانه محبت می کنند. این نژاد کمی نسبت به غریبه ها محتاط رفتار می کند و طول می کشد تا بتواند با آن ها ارتباط برقرار کند. این سگ همچنین بسیار بازیگوش و باهوش است.

سگ پودل کراس

پودل کراس یک نژاد ترکیبی است که بعضی از آن ها حاصل ترکیب پودل با مالتیز خالص و بعضی دیگر حاصل ترکیب پودل و اشنایزر هستند.

سگ نژاد پودل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد پودل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

 

خصوصیات ظاهری سگ نژاد پودل

پودل های مینیاتوری بسیار جذاب و بامزه هستند، این سگ ها یکی از زیبا ترین، رنگارنگ ترین و جذاب ترین نژاد ها هستند که در زمان قدیم در خانه های نجیب زاده های فرانسوی زندگی می کردند. افرادی که سگ های فانتزی را دوست دارند و عاشق زیبایی هستند، مو های فرفری سگ های پودل را می پسندند. پوشش موی این سگ ها حجیم و زیاد است ولی با این وجود وزن بالایی ندارند. قسمتی از دم این سگ ها، گردن و ساق پایشان بدون مو است و بخش های دیگر بدنشان از جمله مفاصل، باسن و بدنه با موهای زیبا و بلندی پوشیده شده است. به شکل گرد و دایره وار موهای سگ پودل، پومپون می گویند که که این نژاد را از سایرین متمایز می کند.

قد، وزن و طول عمر

طول عمر متوسط سگ های پودل بین ۱۰ تا ۱۸ سال است. قد و وزن گونه های مختلف سگ پودل با یکدیگر متفاوت است. پودل های مینیاتوری معمولا بین ۲۵ تا ۳۸ سانتی متر هستند و وزن متوسط آن ها بین ۴ تا ۷ کیلوگرم است. قد پودل های عروسکی حدود ۲۵ سانتی متر است و وزن این سگ بین ۲.۵ تا ۴ کیلوگرم است. در پودل های استاندارد وزن گونه های نر و ماده با یکدیگر متفاوت است، وزن نر ها بین ۲۰ تا ۳۱ کیلوگرم و وزن ماده ها بین ۲۰ تا ۲۷ کیلوگرم است. این سگ ها معمولا قدی بیشتر از ۳۸ سانتی متر دارند.

پوشش و رنگ مو

موهای سگ پودل معمولا فرفری و سیمی هستند و تراکم زیادی دارند. موهای جذاب این نژاد فرم های خاصی دارد و در رنگ های مشکی، زرد، حنایی، خاکستری، کرم، شکلاتی، نقره ای و قهوه ای دیده می شوند. این سگ ریزش موی زیادی ندارد و برای کسانی که به موی حیوانات حساسیت دارند مناسب است.

سگ نژاد پودل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد پودل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

خلق و خو و خصوصیات اخلاقی سگ نژاد پودل

شیطنت، وفادار، هوش بالا و دوست داشتنی بودن، از جمله خصوصیات بارز سگ پودل است. باهوشی پودل ها معمولا صاحبشان را شگفت زده می کند و زندگی با آن ها را کمی سخت می کند. مثلا این سگ های باهوش سریع رفتار ها را تقلید می کنند و یاد می گیرند که اگر فعالیت های بد را تقدید کنند، برای صاحبشان دردسر ساز خواهند بود. این سگ های شیطان و بازیگوش عاشق بازی با نسان ها هستند و عشق و علاقه زیادی به صاحبشان ابراز می کنند. آموزش سگ های این نژاد به دلیل هوش بالایی که دارند، بسیار آسان است و به سادگی و سرعت زیاد همه جیز را یاد می گیرند.

این سگ ها را اگر خوب اجتماعی کنیم، بسیار آرام، مهربان و مطیع می شوند. از آنجایی که پودل ها به صورت غریزی تمایل دارند از عزیزانشان محافظت کنند، اگر غریبه ای به شما نزدیک شود یا قصد آسیب به شما را داشته باشند، رفتار پرخاشگرانه ای از خودش نشان می دهد و پارس می کند.

سگ نژاد پودل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد پودل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تغذیه سگ نژاد پودل

میزان و نوع غذایی که به سگ ها می دهیم به عوامل مختلفی بستگی دارد. شما می توانید به سگ پودل غذاهای خشک و کنسروی بدهید و یا در خانه برای او غذا درست کنید. هیچ گاه برای کم کردن هزینه به سگتان غذای خشک و بی کیفیت ندهید چرا که به بیماری های گوارشی مبتلا می شود. اگر می خواهید به این سگ ها غذای خانگی بدهید، بهتر است برنامه غذایی او را زیر نظر دامپزشک تنظیم کنید و هیچ گاه مواد غذایی مثل ماهی یا گوشت نپخته، تخم مرغ خام، خرمالو،  هلو، آلو، شکلات، سیر، پیاز، الکل، چای، قهوه، انگور، کشمش، لبنیات، شکلات نمک و نوشیدنی های قندی به او ندهید تا دچار مشکل نشود.

سگ های پودل گونه های مختلف، به مقدار متفاوتی غذا نیاز دارند، مثلا پودل های استاندارد باید روزانه بین ۱.۵ تا ۳ فنجان غذای خشک با کیفیت بخورند. غذای پودل های عروسکی به مقدار یک چهارم تا نصف پیمانه در روز است و پودل های مینیاتوری باید بین سه چهارم تا یک فنجان غذای خشک، در طول روز بخورند. بهتر است سگ ها این غذا ها را طی دو وعده میل کنند. مراقب باشید که به سگ هایتان بیشتر از حد نیازشان غذا و تشویقی ندهید، تا دچار چاقی و اضافه وزن نشوند.

سگ نژاد پودل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد پودل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

نحوه مراقبت و نگهداری از سگ نژاد پودل

آراستگی

این سگ های مو فرفری ریزش موی خیلی کمی دارند و می توانید مو های جذاب و متفاوت آن ها را به شکل های متفاوتی در بیاورید. جثه کوچک و ریزش موی کم پودل آن را برای خانواده ها به یک سگ ایده آل تبدیل کرده است، همچنین این سگ برای افرادی که آلرژی دارند، یکی از مناسب ترین گزینه ها است. بهتر است یک یا دو بار در ماه این سگ را به حمام ببرید و به طور مرتب مو هایش را شانه کنید. اصلاح پوشش بدن سگ های پودل خیلی مهم است و بهتر است برنامه منظمی برای اصلاح آن ها داشته باشید. یکی از انواع آرایش های این سگ، آرایش کانتیننتال است که در آن مو های پا، گلو، قسمتی از دم و صورت را کوتاه می کنند.

نظافت گوش ها، بینی و ناخن

هر ۴ تا ۶ هفته باید ناخن های سگ پودل را شانه کنید. برای این که سگتان به بیماری های دهان و دندان مبتلا نشود بهتر است هفته ای دو تا ۳ بار دندان هایش را مسواک بزنید. هر هفته باید گوش و بینی این سگ ها را با یک گوش پاک کن مرطوب تمیز کنید و حواستان باشد که اگر بوی بد یا قرمزی در گوش سگ دیدید، خیلی سریع او را پیش دامپزشک ببرید تا مشکلی برایش پیش نیاید.  به این نکته نیز توجه کنید که گوش پاک کن را داخل قسمت های داخلی گوش فرو نکنید تا به آن آسیب نرسد.

نظافت چشم ها

چشم های سگ پودل اشک زیادی تولید می کند و این اشک ها می تواند لکه هایی را در اطراف چشم این سگ ایجاد کند. بهتر از هر روز با یک دستمال مرطوبی که مخصوص حیوانات است یا با یک دستمال آغشته به آب گرم، صورت پودل و این لکه ها را پاک کنید.

آموزش

آموزش سگ های پودل به دلیل هوش بالایی که دارند به نسبت آسان است. این سگ های بازیگوش اگر مدام در حال آموزش باشند، راهی برای تخلیه انرژی خودشان پیدا می کنند و خراب کاری به بار نمی آورند.

سلامت و بهداشت سگ نژاد پودل

سگ های پودل هم مانند سایر نژاد ها مستعد ابتلا به بعضی از بیماری ها هستند که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم.

در رفتگی پتلا

در رفتگی پتلا یکی از رایج ترین بیماری ها در نژا های کوچک از جمله این نژاد از سگ ها است که در آن استخوان کشکک زانو دچار مشکل می شود و از جایش در می آید. این بیماری ژنتیکی است و التهاب شدید در زانو و در رفتگی پتلا از جمله علائم ظاهری آن است. سگ های مبتلا به این عارضه نمی توانند به خوبی راه بروند یا ورزش کنند.

بیماری فون ویلبراد

این بیماری ۳ سطح مختلف دارد و در آن خون حیوان لخته می شود. شایع ترین نوع این بیماری نوع یک است که علائمی از جمله مشاهده خون در مدفوع و ادرار، خونریزی لثه، خونریزی بینی و خون ریزی های دیگر دارد. این بیماری متاسفانه درمان قطعی ندارد و فقط می توان آن را تا حدی کنترل کرد.

 

 

سگ نژاد پودل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد پودل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

قیمت و خرید سگ نژاد پودل

بهای خرید سگ ها به عوامل مختلفی از جمله نژاد، فراوانی، سن و وضعیت سلامتی آن ها بستگی دارد. بهتر است قبل از این که یک سگ را بخرید، او را پیش دامپزشک ببرید تا از وضعیت سلامتی اش مطمئن شوید. شما می توانید سگ پودل مورد نظرتان را از پت شاپ ها یا سایت های اینترنتی معتبر بخرید. قیمت حدودی سگ های پودل مختلف بین ۳۵ تا ۴۵ میلیون تومان است.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. بازتاب: آشنایی با طوطی کاسکو و نحوه زندگی آنها
  2. بازتاب: طوطی ماکاعو

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا