Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص و کپسول ونلافاکسین: موارد مصرف و عوارض

قرص و کپسول ونلافاکسین برای درمان افسردگی استفاده می شود. کپسول‌های طولانی ‌اثر قرص و کپسول ونلافاکسین همچنین برای درمان اختلال اضطراب فراگیر (نگرانی بیش از حد که کنترل آن دشوار است)، اختلال اضطراب اجتماعی (ترس شدید از تعامل با دیگران یا اجرا در مقابل دیگران که با حالت عادی تداخل دارد استفاده می‌شود. زندگی) و اختلال هراس (حملات ناگهانی و غیرمنتظره ترس شدید و نگرانی در مورد این حملات) تجویز میشوند. قرص و کپسول ونلافاکسین در دسته ای از داروها به نام مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین SNRIs قرار دارد. این ماده با افزایش میزان سروتونین و نوراپی نفرین، مواد طبیعی در مغز که به حفظ تعادل ذهنی کمک می کند، عمل می کند.

اطلاعاتی در مورد داروهای ضد افسردگی مانند سروتونین، فلوکستین، سیتالوپرام، اس سیتالوپرام در نشریه جهان شیمی فیزیک در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. در این مطلب در مورد قرص یا کپسول ونلافاکسین اطلاعاتی به شما خواهیم داد.

قرص و کپسول ونلافاکسین چیست

قرص و کپسول ونلافاکسین داروی ضد افسردگی است. برای درمان افسردگی تجویز می شود. همچنین گاهی اوقات برای درمان اضطراب و حملات پانیک استفاده می شود.

قرص و کپسول ونلافاکسین به افراد کمک می کند تا بهبود یابند. عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای ضد افسردگی نسل قبل دارد. این دارو به صورت قرص و کپسول است. فقط با نسخه در دسترس است.

قرص و کپسول ونلافاکسین داروی ضد افسردگی از گروه مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین است. قرص و کپسول ونلافاکسین بر مواد شیمیایی در مغز تاثیر می گذارد. ممکن است در افراد مبتلا به افسردگی نامتعادل باشد. قرص و کپسول ونلافاکسین یک داروی نسخه ای است که برای درمان اختلال افسردگی اساسی، اضطراب و اختلال هراس استفاده می شود.

قرص و کپسول ونلافاکسین: موارد مصرف و عوارض
قرص و کپسول ونلافاکسین: موارد مصرف و عوارض

کاربرد های قرص و کپسول ونلافاکسین

قرص و کپسول ونلافاکسین همچنین گاهی اوقات برای درمان گرگرفتگی (گرگرفتگی، احساس شدید ناگهانی گرما و تعریق) در زنانی که یائسگی (تغییر زندگی، پایان دوره های ماهانه قاعدگی) را تجربه کرده اند یا داروهایی برای درمان سرطان سینه مصرف می کنند، استفاده می شود. با پزشک یا داروساز خود در مورد خطرات استفاده از قرص و کپسول ونلافاکسین برای درمان بیماری خود صحبت کنید. پاروکستین و داپوکستین و فلووکسامین هم از داروهای موثر در بهبود علائم افسردگی هستند.

قرص ونلافاکسین و افسردگی

قرص ونلافاکسین افسردگی را کنترل می کند اما آن را درمان نمی کند. ممکن است ۶ تا ۸ هفته یا بیشتر طول بکشد تا شما فواید کامل این دارو را احساس کنید. حتی اگر احساس خوبی دارید مصرف قرص و کپسول ونلافاکسین را ادامه دهید. پزشک دوز شما را به تدریج کاهش خواهد داد.

اقدامات قبل از مصرف قرص و کپسول ونلافاکسین

اگر به قرص ونلافاکسین یا دسوقرص و کپسول ونلافاکسین (پریستیک) حساسیت دارید یا اگر گلوکوم با زاویه باریک کنترل نشده دارید، نباید این دارو را مصرف کنید.

قرص و کپسول ونلافاکسین را طی ۷ روز قبل یا ۱۴ روز پس از استفاده از مهارکننده های MAO مانند ایزوکاربوکسازید، لینزولید، تزریق متیلن بلو، فنلزین یا ترانیل سیپرومین مصرف نکنید.

اگر از داروهای محرک، مخدر، گیاهی یا داروهای افسردگی استفاده میکنید. بیماری های روانی، پارکینسون، سردردهای میگرنی، عفونت های جدی دارید. به پزشک اطلاع دهید. تداخل با قرص و کپسول ونلافاکسین می تواند باعث یک بیماری جدی به نام سندرم سروتونین شود.

برای اطمینان از اینکه قرص ونلافاکسین برای شما بی خطر است. در صورت داشتن موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

  • اختلال دوقطبی (افسردگی شیدایی)
  • بیماری کبد
  • بیماری کلیه
  • بیماری قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا
  • دیابت
  • گلوکوم
  • اختلال تیروئید
  • تشنج
  • مشکلات خونریزی
  • سطوح پایین سدیم خون

مصرف قرص ونلافاکسین برای افراد کمتر از ۱۸ سال تایید نشده است. مصرف این دارو در دوران بارداری می تواند به جنین آسیب برساند. اما قطع دارو ممکن است برای شما بی خطر نباشد. قرص و کپسول ونلافاکسین را بدون مشورت با پزشک خود شروع یا قطع نکنید.

قرص و کپسول ونلافاکسین: موارد مصرف و عوارض
قرص و کپسول ونلافاکسین: موارد مصرف و عوارض

نحوه مصرف قرص و کپسول ونلافاکسین

قرص ونلافاکسین را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید. دستورالعمل های روی برچسب دارو خود را مطالعه کنید. همه راهنماهای دارو را بخوانید. هر روز در ساعت معینی همراه غذا مصرف شود.

کپسول یا قرص طولانی رهش را به طور کامل ببلعید و از خرد کردن، جویدن، شکستن یا باز کردن آن خودداری کنید.

اگر نمی توانید یک کپسول را به طور کامل قورت دهید. آن را باز کرده و دارو را با سس سیب مخلوط کنید. دارو را قورت دهید.

مصرف قرص ونلافاکسین را به طور ناگهانی قطع نکنید. زیرا ممکن است علائم ناخوشایندی (مانند بی قراری، گیجی، سوزن سوزن شدن یا احساس شوک الکتریکی) داشته باشید. از پزشک خود در مورد قطع مصرف دارو بپرسید. علائم شما ممکن است تا چند هفته بهبود نیابد. فشار خون مرتبا چک شود.

این دارو ممکن است باعث نتایج نادرست در آزمایش ادرار غربالگری دارویی شود. به کارکنان آزمایشگاه بگویید که از قرص و کپسول ونلافاکسین استفاده می کنید. در دمای اتاق به دور از گرما و رطوبت، قرار دهید.

اطلاعات دوز مصرفی قرص ونلافاکسین

دوز معمول بزرگسالان برای افسردگی:

انتشار فوری:

دوز اولیه: ۳۷.۵ میلی گرم خوراکی دو بار در روز یا ۲۵ میلی گرم خوراکی ۳ بار در روز

دوز نگهدارنده: ۷۵ تا ۱۵۰ میلی گرم خوراکی در روز، در دوزهای منقسم داده می شود

بیماران سرپایی افسرده متوسط: ۲۲۵ میلی گرم در روز

بیماران بستری با افسردگی شدید: ۳۷۵ میلی گرم در روز

انتشار تمدید شده:

دوز اولیه: ۷۵ میلی گرم خوراکی یک بار در روز

دوز نگهداری: ۷۵ تا ۲۲۵ میلی گرم خوراکی یک بار در روز

بیماران سرپایی افسرده متوسط: ۲۲۵ میلی گرم در روز

بیماران بستری با افسردگی شدید: ۳۷۵ میلی گرم در روز

دوز معمول بزرگسالان برای اختلال اضطراب فراگیر:

انتشار تمدید شده:

دوز اولیه: ۷۵ میلی گرم خوراکی یک بار در روز

دوز نگهداری: ۷۵ تا ۲۲۵ میلی گرم خوراکی یک بار در روز

حداکثر دوز: ۲۲۵ میلی گرم در روز

پزشک باید دوزهای اولیه رهش طولانی مدت ۳۷.۵ میلی گرم خوراکی را یک بار در روز به مدت ۴ تا ۷ روز (قبل از افزایش دوز به ۷۵ میلی گرم در روز) در بیمارانی که ممکن است به زمان بیشتری برای سازگاری با دارو نیاز داشته باشند، در نظر بگیرند.

دوزها ممکن است با افزایش روزانه تا ۷۵ میلی گرم خوراکی در فواصل کمتر از ۴ روز افزایش یابد.

دوز معمول بزرگسالان برای اختلال اضطراب اجتماعی:

رهش طولانی مدت: ۷۵ میلی گرم خوراکی یک بار در روز

دوز معمول بزرگسالان برای اختلال هراس:

انتشار تمدید شده:

دوز اولیه: ۳۷.۵ میلی گرم خوراکی یک بار در روز به مدت ۷ روز، سپس ۷۵ میلی گرم خوراکی یک بار در روز پس از آن

دوز نگهداری: ۷۵ تا ۲۲۵ میلی گرم خوراکی یک بار در روز

حداکثر دوز: ۲۲۵ میلی گرم در روز

قرص و کپسول ونلافاکسین: موارد مصرف و عوارض
قرص و کپسول ونلافاکسین: موارد مصرف و عوارض

بهترین زمان مصرف قرص ونلافاکسین

قرص ونلافاکسین به صورت قرص طولانی رهش برای مصرف خوراکی عرضه می شود. قرص معمولا دو یا سه بار در روز همراه با غذا مصرف می شود. کپسول طولانی رهش معمولا یک بار در روز صبح یا عصر همراه با غذا مصرف می شود. قرص و کپسول ونلافاکسین را تقریبا در زمان(های) یکسانی هر روز مصرف کنید. قرص و کپسول ونلافاکسین را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. از مصرف بیشتر یا کمتر یا بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید.

کپسول طولانی رهش را به طور کامل ببلعید. آن را شکافته، نجوید، له نکنید و در آب قرار ندهید. اگر نمی توانید کپسول طولانی مدت را قورت دهید، می توانید با احتیاط کپسول را باز کنید و کل محتویات آن را روی یک قاشق سس سیب بپاشید. این مخلوط را بلافاصله پس از تهیه (بدون جویدن) قورت دهید و سپس یک لیوان آب بنوشید تا مطمئن شوید که تمام دارو را بلعیده اید.

پزشک شما را با دوز پایین قرص و کپسول ونلافاکسین شروع می کند و به تدریج دوز شما را افزایش می دهد. نه بیشتر از یک بار در هر ۴ تا ۷ روز. به پزشک خود بگویید که در طول درمان چه احساسی دارید تا پزشک بتواند دوز شما را به درستی تنظیم کند.

عوارض قطع مصرف قرص ونلافاکسین

اگر به طور ناگهانی مصرف قرص ونلافاکسین را متوقف کنید. ممکن است علائم ترک مانند بیقراری را تجربه کنید. اضطراب، گیجی، خلق و خوی غمگین، تحریک پذیری، هیجان دیوانه وار یا غیر طبیعی، عدم هماهنگی، مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب، کابوس ها، حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، اسهال، دهان خشک، تعریق، زنگ زدن در گوش، تشنج، گزگز، بی حسی، یا احساساتی شبیه شوک الکتریکی در هر قسمتی از بدن. اگر هر یک از این علائم را در حین کاهش دوز قرص ونلافاکسین یا بلافاصله پس از قطع مصرف قرص ونلافاکسین تجربه کردید، به پزشک خود اطلاع دهید.

قرص و کپسول ونلافاکسین: موارد مصرف و عوارض
قرص و کپسول ونلافاکسین: موارد مصرف و عوارض

هشدار در مصرف قرص ونلافاکسین

اگر مبتلا به گلوکوم با زاویه باریک کنترل نشده هستید، نباید قرص و کپسول ونلافاکسین مصرف کنید.

قرص ونلافاکسین را طی ۷ روز قبل یا ۱۴ روز پس از استفاده از مهارکننده های MAO مانند ایزوکاربوکسازید، لینزولید، تزریق متیلن بلو، فنلزین یا ترانیل سیپرومین مصرف نکنید.

برخی از جوانان با مصرف داروی ضد افسردگی خودکشی میکنند. نسبت به تغییرات خلق و خو آگاه باشید. هرگونه علائم جدید یا بدتر شده را به پزشک خود گزارش دهید، مانند: تغییرات خلقی یا رفتاری، اضطراب، حملات پانیک، مشکلات خواب، یا اگر احساس می کنید تکانشی، تحریک پذیر، بی قرار، خصمانه، پرخاشگر، بی قرار، بیش فعال (ذهنی یا فیزیکی)، بیشتر افسرده، یا افکار خودکشی یا صدمه زدن به خود را دارید.

این دارو را بدون نظر پزشک به افراد زیر ۱۸ سال ندهید. قرص ونلافاکسین برای استفاده در کودکان مورد تایید FDA نیست.

فراموشی در مصرف قرص و کپسول ونلافاکسین

فوری دارو را مصرف کنید. اگر نوبت بعدی است، دوز فراموش شده را نخورید. دو دوز را یکباره مصرف نکنید. اگر از کپسول های طولانی رهش استفاده می کنید. بیش از یک دوز در روز مصرف نکنید.

مصرف بیش از حد قرص ونلافاکسین

به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید. علائم مصرف بیش از حد موارد زیر است:

  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • سوزش، سوزن سوزن شدن یا بی حسی دست ها و پاها
  • افزایش اندازه مردمک (سیاه شدن مرکز چشم)
  • درد عضلانی
  • طلسم های گرم و سرد
  • خواب آلودگی
  • تشنج
  • ضربان قلب سریع، آهسته یا نامنظم
  • کما (از دست دادن هوشیاری برای مدتی)
قرص و کپسول ونلافاکسین: موارد مصرف و عوارض
قرص و کپسول ونلافاکسین: موارد مصرف و عوارض

هنگام مصرف قرص ونلافاکسین از چه چیزهایی باید اجتناب کنم

قبل از مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مثل آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، ادویل، با پزشک خود مشورت کنید. استفاده از NSAID همراه با قرص و کپسول ونلافاکسین ممکن است باعث کبودی یا خونریزی شما شود. تا زمانی که بدانید قرص و کپسول ونلافاکسین چه تاثیری روی شما خواهد گذاشت از رانندگی یا فعالیت های خطرناک خودداری کنید.

عوارض جانبی قرص ونلافاکسین

در صورت داشتن واکنش آلرژیک مانند بثورات پوستی یا کهیر، مشکل در تنفس، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو و هرگونه علائم جدید یا بدتر به پزشک اطلاع دهید. مانند: تغییرات خلق و خو یا رفتار، اضطراب، حملات پانیک، مشکلات خواب، یا اگر احساس می کنید تکانشی، تحریک پذیر، بی قرار، خصمانه، پرخاشگر، بی قرار، بیش فعال (ذهنی یا فیزیکی)، بیشتر افسرده، یا افکار خودکشی یا صدمه زدن به خود را دارید.

در صورت داشتن موارد زیر با پزشک تماس بگیرید:

  • خواب آلودگی
  • ضعف یا خستگی
  • سرگیجه
  • سردرد
  • کابوس ها
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • دل درد
  • یبوست
  • اسهال
  • گاز
  • سوزش سردل
  • دهان خشک
  • تغییر در توانایی چشیدن غذا
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن
  • لرزش غیرقابل کنترل بخشی از بدن
  • درد، سوزش، بی حسی یا گزگز در بخشی از بدن
  • سفتی عضلانی
  • تکان دادن
  • خمیازه
  • تعریق
  • گرگرفتگی یا گرگرفتگی
  • تکرر ادرار
  • مشکل در ادرار کردن
  • گلودرد، لرز یا سایر علائم عفونت
  • زنگ زدن در گوش
  • تغییرات در میل یا توانایی جنسی
  • بزرگ شدن مردمک ها (دایره های سیاه در وسط چشم)
  • تاری دید، درد یا قرمزی چشم، دیدن هاله های اطراف نور.
  • سرفه، تنگی قفسه سینه، مشکل در تنفس
  • تشنج
  • خونریزی غیر معمول: خونریزی از بینی، خونریزی لثه، خونریزی غیر طبیعی واژینال، هر خونریزی که متوقف نمی شود.
  • سدیم خون پایین: سردرد، گیجی، مشکلات تفکر یا حافظه، ضعف، احساس ناپایداری
  • واکنش شدید سیستم عصبی: ماهیچه های بسیار سفت (سفتی)، تب بالا، تعریق، گیجی، ضربان قلب سریع یا ناهموار، لرزش، احساس غش کردن

در صورت داشتن علائم سندرم سروتونین، مانند: بیقراری، توهم، تب، تعریق، لرز، ضربان قلب سریع، سفتی عضلات، انقباض، از دست دادن هماهنگی، حالت تهوع، استفراغ، یا اسهال، به پزشک مراجعه کنید.

قرص و کپسول ونلافاکسین: موارد مصرف و عوارض
قرص و کپسول ونلافاکسین: موارد مصرف و عوارض

عوارض جانبی رایج قرص و کپسول ونلافاکسین

عوارض جانبی رایج قرص ونلافاکسین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • راش
  • خارش
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • درد قفسه سینه
  • ضربان قلب سریع، تپنده یا نامنظم
  • تشنج
  • کبودی یا خونریزی غیر معمول
  • لکه های کوچک بنفش روی پوست
  • درد یا قرمزی چشم
  • تب، تعریق، گیجی، ضربان قلب سریع یا نامنظم و سفتی شدید عضلات
  • تب
  • مشکلات هماهنگی
  • توهمات (دیدن چیزهایی یا شنیدن صداهایی که وجود ندارند)
  • کما (از دست دادن هوشیاری برای مدتی)
  • سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی، خستگی
  • احساس اضطراب، عصبی بودن یا عصبانیت
  • مشکلات خواب، رویاهای غیر معمول
  • لرزش
  • ضربان قلب سریع
  • تاری دید
  • حالت تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست
  • تغییر در وزن یا اشتها
  • خشکی دهان، خمیازه کشیدن
  • افزایش تعریق
  • مشکلات جنسی

قرص و کپسول ونلافاکسین ممکن است رشد و افزایش وزن را در کودکان کم کند. اگر کودک شما قرص ونلافاکسین مصرف می کند، پزشک رشد کودک شما را به دقت زیر نظر خواهد گرفت. در مورد خطرات تجویز قرص ونلافاکسین به کودک خود با پزشک کودک خود صحبت کنید.

چه داروهای دیگری بر قرص و کپسول ونلافاکسین تاثیر می گذارد

استفاده از قرص ونلافاکسین با سایر داروهایی که باعث خواب آلودگی شما می شوند می تواند این اثر را بدتر کند. قبل از استفاده از داروهای مخدر، قرص خواب، شل کننده عضلانی، یا داروی اضطراب یا تشنج، از پزشک خود سوال کنید.

بسیاری از داروها می توانند با قرص و کپسول ونلافاکسین تداخل داشته باشند، به ویژه:

  • داروهای ضد افسردگی
  • سایمتیدین
  • ترامادول
  • مخمر سنت جان، تریپتوفان (گاهی اوقات ال-تریپتوفان نامیده می شود)
  • قرص های لاغری، داروهای کاهش وزن (مانند فنترمین)
  • رقیق کننده خون: وارفارین، کومادین، جانتوون
  • دارو برای درمان اختلالات خلقی، اختلالات فکری یا بیماری های روانی: بوسپیرون، لیتیوم و بسیاری دیگر.
  • داروی سردرد میگرنی: سوماتریپتان، زولمیتریپتان و دیگران.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا