Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

هر آنچه باید در مورد ویتامین آ – A بدانید

ویتامین آ – A یک اصطلاح عمومی برای گروهی از ترکیبات محلول در چربی است که برای سلامتی انسان بسیار مهم است. ویتامین A برای بسیاری از فرآیندهای بدن شما از جمله حفظ بینایی ، اطمینان از عملکرد طبیعی سیستم ایمنی ، کمک به رشد و تکامل نوزادان مورد نیاز است.

ویتامین آ – A مانند ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K یک ریزمغذی محلول در چربی است که نقش اساسی در بدن دارد. این ماده به طور طبیعی در غذاهایی که می خورید وجود دارد و از طریق مکمل ها نیز قابل مصرف است.

در این مقاله وبسایت جهان شیمی فیزیک شما را با این ویتامین بیشتر آشنا میکند .

این ویتامین برای بینایی به عنوان یک جزء اساسی رودوپسین ، پروتئینی که نور را در گیرنده های شبکیه جذب می کند، بسیار مهم است و از تمایز طبیعی و عملکرد غشای ملتحمه و قرنیه  چشم پشتیبانی می کند . ویتامین A همچنین از رشد و تمایز سلولی پشتیبانی کرده و در شکل گیری و محافظت از قلب ، ریه ها ، کلیه ها و سایر ارگان ها نقش اساسی دارد.

دو نوع ویتامین آ در رژیم غذایی انسان وجود دارد: ویتامین A (رتینول و فرم استری آن ، رتینیل استر) و کاروتنوئیدها که پروویتامین A هستند. این ویتامین در مواد غذایی از منابع حیوانی ، از جمله لبنیات ، ماهی و گوشت (به ویژه جگر) یافت می شود.

بتاکاروتن مهمترین پروویتامین A است و سایر کاروتنوئید شامل آلفا کاروتن و بتا کریپتوگزانتین هستند. بدن این رنگدانه های گیاهی را به ویتامین تبدیل می کند.

نقش ویتامین آ – A در بدن چیست ؟

ویتامین A برای سلامتی ، رشد سلولی ، عملکرد سیستم ایمنی، رشد جنین و سلامت بینایی حائز اهمیت است. البته مهمترین عملکرد این ویتامین ، نقش آن در بینایی و سلامت چشم است.

رتینال که فرم فعال vit A است با پروتئین اوسین ترکیب می شود تا رودوپسین  را تولید کند که یک مولکول ضروری برای بینایی رنگ و دید در نور کم نور است.

ویتامین آ و پرو ویتامین ها باید به منظور حمایت از عملکردهای مهم بیولوژیکی در داخل سلول به رتینوئیک اسید و رتینال، اشکال فعال ویتامین A ، متابولیزه شوند. سایر کاروتنوئیدهای موجود در مواد غذایی ، مانند لیکوپن ، لوتئین و زاكزانتین به vit A تبدیل نمی شوند.

ویتامین آ برای محافظت از قرنیه که خارجی ترین لایه چشم را تشکیل می دهد و همچنین ملتحمه که با غشایی نازک سطح چشم و داخل پلک شما را می پوشاند، لازم است.

علاوه بر این ، ویتامین A به حفظ بافت های سطحی مانند پوست  و همچنین  روده ها ، ریه ها ، مثانه و گوش داخلی شما کمک می کند.

این ویتامین سیستم ایمنی را با حمایت از رشد و توزیع سلولهای T ، نوعی گلبول سفید که بدن شما را از عفونت محافظت می کند ، تقویت می کند.

ویتامین آ همچنین به سلامت سلول های پوست و همچنین دستگاه تولید مثل آقایان و خانم ها کمک کرده و از رشد جنین حمایت می کند.

هر آنچه باید در مورد ویتامین آ - A بدانید
هر آنچه باید در مورد ویتامین آ – A بدانید
توجه :

کاروتنوئیدها با خاصیت آنتی اکسیدانی با رادیکال‌های آزاد حاصل از استرس اکسیداتیو مقابله می کنند و مانع آسیب زدن آنها به سلولهای بدن می شوند. استرس اکسیداتیو با بیماری‌های مزمن مختلفی مانند دیابت ، سرطان ، بیماری‌های قلبی و کاهش عملکرد شناختی مرتبط است .

رژیم های غذایی حاوی کاروتنوئیدها خطر بسیاری از بیماریها از جمله  بیماری های قلبی ، سرطان ریه و دیابت را کاهش می دهند.

رژیم غذایی حاوی مقدار کافی این ویتامین به محافظت در برابر برخی از بیماری های چشمی ، مانند دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) کمک می کند.

به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی ، میوه ها و سبزیجات سرشار از کاروتنوئید ممکن است در برابر انواع خاصی از سرطان از بدن محافظت کنند.

این ویتامین در رشد اسپرم و تخمک نقش دارد و همچنین در دوران بارداری برای سلامتی جفت ، رشد و نگهداری بافت جنین و همچنین رشد و تکامل جنین بسیار مهم است.

منابع ویتامین A

پنیر ، تخم مرغ ، ماهی روغنی ، شیر و ماست منابع خوبی برای ویتامین هستند. شما می توانید ویتامین A  را با استفاده از منابع خوب بتاکاروتن در رژیم غذایی خود دریافت کنید ، زیرا بدن می تواند این ترکیبات را به ویتامین تبدیل کند.

منابع اصلی غذایی بتاکاروتن عبارتند از: سبزیجات زرد ، قرمز و سبز (برگ) مانند اسفناج ، هویج ، سیب زمینی شیرین و فلفل قرمز و میوه های زرد مانند انبه ، پاپایا و زردآلو.

مقدار ویتامین A مورد نیاز بدن

مقدار vit A مورد نیاز بزرگسالان بین ۱۹ تا ۶۴ سال:

برای مردان روزانه ۰.۷ میلی گرم

برای خانمها روزانه ۰.۶ میلی گرم

شما باید بتوانید تمام vit A مورد نیاز خود را از رژیم غذایی دریافت کنید. اضافه این ویتامین برای استفاده بعدی در بدن ذخیره می شود. این بدان معنی است که شما هر روز نیاز به مصرف این ویتامین ندارید.

هر آنچه باید در مورد ویتامین آ - A بدانید
هر آنچه باید در مورد ویتامین آ – A بدانید

عوارض کمبود ویتامین آ – A

اگرچه کمبود این ویتامین در کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده بسیار نادر است ، اما در کشورهای در حال توسعه رایج است ، زیرا آنها ممکن است دسترسی محدودی به منابع غذایی حاوی ویتامین A  و کاروتنوئیدها داشته باشند.

کمبود ویتامین آ می تواند منجر به عوارض جدی سلامتی شود. این ویتامین علت اصلی نابینایی قابل پیشگیری در کودکان در سراسر جهان است.

کمبود ویتامین آ همچنین شدت و خطر مرگ ناشی از عفونت هایی مانند سرخک و اسهال را افزایش می دهد. علاوه بر این ، خطر کم خونی و مرگ در زنان باردار را افزایش می دهد و با کند شدن رشد و نمو روی جنین تأثیر می گذارد .

علائم کمتر شایع کمبود ویتامین A شامل مشکلات پوستی مانند هیپرکراتوز و آکنه است.  گروه های خاصی مانند نوزادان نارس ، مبتلایان به فیبروز کیستیک و زنان باردار یا شیرده در کشورهای در حال توسعه بیشتر در معرض خطر کمبود این ویتامین هستند.

عوارض مصرف زیاد ویتامین A

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که در بدن شما ذخیره می شود. این بدان معنی است که مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به مسمومیت شود.

هایپرویتامینوز A در اثر مصرف بیش از حد  vit A از طریق رژیم غذایی یا مکمل های حاوی ویتامین ایجاد می شود و علائم آن می تواند شامل تهوع ، سرگیجه ، سردرد ، درد و حتی مرگ باشد.

اگرچه هایپرویتامینوز A ناشی از مصرف بیش از حد  این ویتامین از طریق رژیم غذایی در مقایسه با مصرف بیش از حد مکمل ها و داروها بسیار نادر است.

شایان ذکر است که خوردن مقدار زیادی پروویتامین A به شکل سبزیجات عوارضی برای بدن ندارد زیرا تبدیل آنها به شکل فعال در بدن شما بر اساس نیاز به vit A تنظیم می شود.

توجه :

طبق برخی گزارشات مصرف بیش از mg 1.5 در روز این ویتامین طی سالهای متمادی ، ممکن است روی استخوان های شما تأثیر بگذارد  و احتمال شکستگی آنها را در بزرگسالی افزایش دهد.

این امر به ویژه برای افراد مسن، به ویژه زنانی که در حال حاضر در معرض پوکی استخوان قرار دارند ، اهمیت دارد و باعث ضعف استخوان ها می شود.

اگر بیش از یک بار در هفته جگر مصرف می کنید ممکن است بیش از حد vit A مصرف کنید. بسیاری از مولتی ویتامین ها نیز حاوی ویتامین A هستند. مکمل هایی مانند روغن کبد ماهی نیز سرشار از این ویتامین هستند.

اطمینان حاصل کنید که میزان مصرف روزانه ویتامین آ حاصل از رژیم غذایی و مکمل ها از ۱.۵ میلی گرم تجاوز نکند و اگر هر هفته جگر می خورید از مکمل های حاوی ویتامین A استفاده نکنید.

پماد ویتامین آ

پماد ویتامین آ حاوی ویتامین آ است و در ترمیم و کاهش چین و چروک پوست موثر است. پماد ویتامین آ از خشکی پوست و بروز جوش های پوستی جلوگیری کرده و سبب بهبود آفتاب سوختگی  می شود.

هر آنچه باید در مورد ویتامین آ - A بدانید
هر آنچه باید در مورد ویتامین آ – A بدانید

قرص ویتامین آ برای چی خوبه

قرص ویتامین آ در سلامت چشم‌ تاثیر مستقیمی دارد.

ویتامین آ در رشد سلولی، برای رشد جنین و شکل‌گیری اندام‌ها مهم است.

ویتامین A  آنتی‌اکسیدان است و بدن را از بروز سرطان محافظت میکند.

ویتامین Aدر تقویت سیستم ایمنی نقش دارد.

ویتامین آ در چیست

ویتامین A در منابع حیوانی و منابع گیاهی وجود دارد. برای جذب بهتر ویتامین A باید چربی در رژیم غذایی باشد. منابع حیوانی ویتامین آ شامل جگر، ماهی سالمون، زرده تخم مرغ و کره، شیر، پنیر و کره است. منابع گیاهی ویتامین آ شامل کاروتنوئیدهایی هستند که با هضم به رتینول تبدیل شده و بدن از آن‌ استفاده میکند. منابع گیاهی ویتامین آ شامل انبه، پاپایا، بسیاری از کدوها، هویج، سیب زمینی شیرین، اسفناج، کدو تنبل و ذرت است.

قرص ویتامین a

ویتامین آ برای قدرت بینایی، تقویت سیستم ایمنی بدن، رشد و نمو، تولید مثل و سلامتی پوست اهمیت دارد.

زمان مصرف قرص ویتامین آ

ویتامین آ ویتامین های محلول در چربی است و در چربی حل می‌شود. بهتر است همراه با وعده ناهار یا شام مصرف شود.

قرص ویتامین a را چند روز یکبار بخوریم

مصرف ویتامین A برای بزرگسالان ۰.۷ میلی گرم (۲۳۰۰ IU) برای آقایان و ۰.۶ میلی گرم  (۲۰۰۰IU ) برای بانوان خواهد بود.
زنان شیرده روزی ۱.۳ میلی گرم ویتامین A مصرف کنند.

علائم کمبود ویتامین آ

علائم کمبود ویتامین آ شامل:

  • خشکی پوست
  • شب‌کوری
  • آکنه
  • مشکل در باروری
  • عدم التیام زخم
  • کندی رشد بدن
  • خشکی چشم‌ها
  • خشک و پوسته شدن پوست و ناخن
  • ضعف سیستم ایمنی

ویتامین a 50000 نحوه مصرف

ویتامین آ را حتما طبق دستور پزشکتان مصرف کنید. ویتامین A محلول در چربی است و باید همراه غذا مصرف گردد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا