Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد کوکر اسپانیل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سگ نژاد کوکر اسپانیل جزو شک های شکاری است و محبوبیات زیادی در سراسر جهان دارد، این سگ خوش اخلاق و مهربان، چشمان درشت و گیرا دارد. تربیت سگ های این نژاد کار دشواری نیست و علاقه زیادی به لم دادن و وقت گذراندن در خانه و استراحت دارند تا این که در فضای بیرون و با بچه ها بازی کنند. این همدم  و یار مهربان بسیار باهوش است و علاوه بر شکار به عنوان سگ نمایشی هم فعالیت می کند. کوکر اسپانیل ها، بهتر است در ییلاقات، فضاهای آزاد، حومه شهر یا خانه هایی که حیاط بزرگ دارند زندگی کنند و آپارتمان مکان مناسبی برای سکونت آن ها نیست.

این مقاله ای که می خواهیم در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک بررسی کنیم، درباره ویژگی های ظاهری، خصوصیات اخلاقی، تغذیه، نحوه نگهداری، سلامت، قیمت و خرید سگ های نژاد کوکر اسپانیل است. در سایر مقالات این نشریه می توانید درباره نژاد های دیگر سگ از جمله نژاد کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل، سنت برنارد، کانگل، داگو آرژانتینو، باکسر، گریت دین، فرنچ بولداگ، کن کورسو، داشهوند، ماستیف تبتی، دالمیشن، لابرادور رتریور، ولش کورگی، بردر کولی، آلاسکن مالاموت، پودل و آلابای مطالعه کنید.

تاریخچه سگ نژاد کوکر اسپانیل

اصلیت نژاد کوکر اسپانیل به خانواده اسپانیل و عصر باستان برمی گردد و واژه اسپانیل در واقع همان واژه اسپانیا است. سگ های کوکر اسپانیل در دو نوع سگ های شکاری بزرگ و عروسکی وجود دارند و این تقسیم بندی در قرن هجدهم انجام گرفته است. این سگ ها در شکار پرندگان بسیار خبره هستند و سگ های بزرگ شکاری را به دو دسته سگ های آبی و خشکی دسته بندی می کنند.

ورود به آمریکا

ورود این سگ به ایالات متحده آمریکا برای اولین بار به وسیله پرورش دهندگان آمریکایی انجام شد و کوکر اسپانیل سفیدی که کاپیتان نام داشت، اولین سگ کوکری بود که نامش در انجمن ملی کنل آمریکا نگاشته شد. محبوبیت این نژاد در آمریکا، از جایی شروع شد که دو فرد با نام های جیمز واتسون و کلینتون ویلمردینگ انجمن سگ های اسپانیل را تشکیل دادند و افراد زیادی عضو این انجمن شدند. مدتی بعد پرورش دهندگان آمریکایی گونه هایی از سگ کوکر با جثه کوچکتر را پرورش دادند که این سگ ها بیشتر در انجام حرکات نمایشی شرکت می کردند. سگ های کوکر آمریکایی و انگلیسی بعد از گذشت زمان از هم جدا شدند و با هم فرق هایی دارند.  برنده شدن یک سگ کوکر اسپانیل در یک شو تلوزیونی معروف و گرفتن جایزه بهترین نژاد آمریکایی، به محبوبیت این سگ افزود. سگ های کوکر آمریکایی و انگلیسی در سال ۱۹۴۶ به دو نژاد کاملا مستقل از هم تبدیل شدند و به وسیله انجمن کنل آمریکا به رسمیت شناخته شدند.

سگ نژاد کوکر اسپانیل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد کوکر اسپانیل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

ویژگی های ظاهری سگ نژاد کوکر اسپانیل

بدن سگ های کوکر اسپانیل کوچک و محکم است و سر صاف و مخروطی شکلی دارند. تناسب بین اعضای بدن کوکر از همه نظر برقرار است و شانه هایش  روی پاهای جلویی قرار دارد. بدن این سگ ها قوی و عضلانی است و سرعت آن ها به طور قابل توجهی بالاست. گوش های این نژاد طویل، آویزان و پشمالو است و موهای بدنش به حالت مجعد و پر پشت است. چشم های درشت این سگ به رنگ قهوه ای است.

قد و وزن

کوکر اسپانیل های انگلیسی معمولا بین ۱۲ تا ۱۵ کیلوگرم وزن دارند و کوکر اسپانیل های آمریکایی به وزن ۱۱ تا ۱۳ کیلوگرم هستند. قد کوکر های انگلیسی ۳۵ تا ۴۳ سانتی متر و وزن کوکر های آمریکایی بین ۳۵ تا ۳۸ کیلوگرم است.

رنگ بدن

سگ های کوکر در رنگ های کرم، قهوه ای، مشکی، سفید و حتی چند رنگ و ترکیبی دیده می شوند.

سگ نژاد کوکر اسپانیل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد کوکر اسپانیل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

ویژگی های اخلاقی سگ نژاد کوکر اسپانیل

این سگ ها باهوش، وفادار، قابل اعتماد، پر انرژی و شاداب هستند و یک همدم خیلی خوب برای انسان ها محسوب می شوند. کوکر ها شکارچیان ماهری هستند و در برخورد اول با غریبه ها کمی گارد دارند ولی با گذشت زمان کم کم یخشان باز می شود و با آن ها صمیمی می شوند. این نژاد رابطه بسیار عمیقی با خانواده سرپرستش دارد، از آن ها اطاعت می کند و دوست دارند بیشتر وقتش را در کنارشان بگذراند. تربیت این سگ ها خیلی مهم است و باید در سنین پایین (معمولا ۱۰ تا ۱۲ هفتگی) به وسیله افراد متخصص خوب آموزش ببینند و اجتماعی شوند، مثلا اگر او را خوب تربیت نکنید، کاملا لجباز و پر سر و صدا بار خواهد آمد.

رابطه با کودکان و سایر حیوانات

این سگ های مهربان رابطه خوبی با کودکان دارند و در برابر آن ها بسیار صبور و نرم برخورد می کنند. البته بهتر است کودکان را بدون نظارت یک بزرگتر و تنها با سگ رها نکنید تا مشکلی برایشان پیش نیاید. این سگ ها در اصل شکارچی هستند و علاقه زیادی به شکار پرندگان دارند. بنابراین بهتر است در خانه ای که این سگ زندگی می کند، پرنده نگه ندارید. اگر سگ های این نژاد از کودکی با گربه ها بزرگ شوند در آینده رابطه نزدیکی با هم خواهند داشت و به مشکل بر نمی خورند.

تغذیه سگ نژاد کوکر اسپانیل

میزان و نوع غذایی که هر سگ می خورد، به عوامل مختلفی از جمله میزان فعالیت ، اندازه و سنش بستگی دارد. سگ های کوکر اسپانیل می توانند غذای   خشک، کنسروی یا غذای آماده شده در خانه را بخورند. مبادا برای کم کردن هزینه به سگتان غذای خشک ارزان بی کیفیت بدهید، چرا که به بیماری های مختلف از جمله مشکلات گوارشی،  مبتلا می شود. اگر می خواهید به سگ ها غذای خانگی بدهید، بهتر است برنامه غذایی او را از دامپزشک بگیرید و دقت کنید که این برنامه بالانس باشد و همه نیاز های بدنش را تامین کند.

سگ های همه نژاد ها از جمله کوکر اسپانیل نباید غذا هایی از جمله ماهی یا گوشت نپخته، تخم مرغ خام، خرمالو، آلو، هلو، شکلات، سیر، پیاز، الکل، چای، قهوه، انگور، کشمش، لبنیات، شکلات نمک و نوشیدنی های قندی بخورند، چرا که برایشان خطرناک است و حتی ممکن است آن ها را بکشد. این سگ های شکمو مستعد چاقی هستند و باید مراقب باشید تا بیش تر از حد نیازشان غذا نخورند. به علاوه همیشه آب تازه و تمیز در اختیار سگتان قرار بدهید.

سگ نژاد کوکر اسپانیل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد کوکر اسپانیل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

بیماری ها و مشکلات سلامتی سگ نژاد کوکر اسپانیل

در ادامه این مقاله می خواهیم به بعضی از بیماری هایی که سگ های کوکر مستعد ابتلا به آن ها هستند، اشاره کنیم.

کم خونی همولیتیک خود ایمنی

در این بیماری، سلول های سیستم ایمنی بدن به سلول های خونی حمله می کنند و برخی از علائم آن شامل خستگی، زردی، شکم برآمده که ناشی از بزرگ شدن کبد است و پریدن رنگ لثه هستند.

کم کاری تیروئید

این بیماری که در اثر مختل شدن کار غده تیروئید به وجود می آید منجر به ایجاد مشکلاتی از جمله صرع، ریزش مو، هیپرپیگمانتاسیون، بیماری های پوستی و چاقی است و با مصرف دارو و رژیم های خاص درمان می شوند.

سبوره اولیه

در این بیماری سلول های پوستی مثل سلول های چربی بیش از حد معمول تولید می شوند و چربی و پوست اضافه انباشته می شوند که بوی خیلی بدی هم دارد. دامپزشک برای درمان این بیماری داروهایی را تجویز می کند و توصیه می کند که سگتان را زود به زود حمام کنید.

دیسپلازی مفصل ران

سگ هایی که به این بیماری مبتلا می شوند، می لنگند و مفصل رانشان در ورم می کند. این عارضه در بیشتر موارد ارثی است و به دلیل این که مفصل ران به درستی به استخوان وصل نشده است، ایجاد می شود ممکن است که دیسپلازی ارثی نباشد و در اثر تغذیه نامناسب یا آسیب دیدگی ایجاد شود.

صرع

از جمله علائم بیماری صرع تشنج، بی حالی و استفراغ است. این بیماری می تواند ارثی باشد یا در اثر عوامل محیطی و عارضه های دیگری مثل کم کاری تیروئید ایجاد شود. در هر صورت زمانی که علائم آن را در سگتان مشاهده کردید، بهتر است خیلی زود او را پیش دامپزشک ببرید.

سگ نژاد کوکر اسپانیل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد کوکر اسپانیل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

مراقبت و نگهداری از سگ نژاد کوکر اسپانیل

نظافت

موهای بلند این سگ ها باعث شده تا به رسیدگی زیادی نیاز داشته باشند. هر روز باید موهای این سگ را شانه بزنید تا به هم گره نخورد و بهتر است حداقل هر دو ماه او را به سالن های تخصصی نظافت سگ ببرید و موهایش را کوتاه و مرتب کنید.

فعالیت و ورزش

این سگ های پر انرژی و فعال، باید هر روز تحرک داشته باشند و بتوانند در فضای باز پیاده روی کنند. کوکر ها جزو نژاد های کارگر محسوب می شوند و از ورزش و تحرک زیاد لذت می برند. این سگ ها بعد از ۶ ماهگی که استخوان ها و مفاصلشان به اندازه کافی رشد کرده است، می توانند پیاده روی های طولانی یا فعالیت های زیاد انجام دهند. ورزش علاوه بر حفظ سلامتی بدنشان باعث می شود ذهن باز تر و پویا تری نیز داشته باشند.

سگ نژاد کوکر اسپانیل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد کوکر اسپانیل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

قیمت و خرید سگ نژاد کوکر اسپانیل

سگ های مختلف با توجه به سن و نژادشان قیمت های متفاوتی دارند. قیمت حدودی این سگ های شکاری که همدم انسان ها هستند در بازار ایران چیزی حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است. اگر می خواهید سگ کوکر اسپانیل را بخرید، بهتر است این سگ را از پت شاپ ها یا سایت های آنلاین معتبر بخرید و قبل از خرید سگی آن را پیش دامپزشک ببرید و از وضعیت سلامتش مطمئن شوید تا در آینده با مشکل مواجه نشوید.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا