Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

همه چیز درباره آمدئو آووگادرو و دستاوردهای علمی او

آمدئو آووگادرو، با نام کامل لورنزو رومانو آمدئو کارلو آووگادرو ریاضی‌دان فیزیک ایتالیایی، با کشف قانون گاز به شهرت رسید، این قانون بیان می کرد، در شرایط کنترل شده دما و فشار، حجم گازهای مساوی حاوی تعداد مساوی مولکول است. درسال ۱۷۷۵ در شهر تورین ایتالیا به دنیا آمد. او در توسعه نظریه مولکولی بسیار تاثیر گذار بوده است و قانون آووگادرو را کشف کرد. به افتخار این دانشمند تعداد مولکول های یک مول از هر ماده عدد آووگادرو نامیده می شود.

آمدئو آووگادرو در سال ۱۸۱۱ با تلاش بسیار موفق به کشف تفاوت بین اتم ها و مولکول ها شد که یکی از مهم ترین مباحث علم مدرن است. البته این کشف در آن زمان به آن توجه نشد و گذشت زمان شامل آن شد.

زندگینامه آمدئو آووگادرو

آمدئو آووگادرو در شهر تورینو کشور ایتالیا چشم به جان گشود. او در خانواده ای اشرافی به دنیا آمد. تورین در آن زمان بخشی از پادشاهی ساردنی بود پدرش قاضی معروفی بود که می خواست پسرش روزی حرفه قضاوت را پیشه کند. آمادو آووگادرو دانش آموز نابغه ای بود. او در سن ۱۶ سالگی لیسانس گرفت و در ۲۰ سالگی موفق به دریافت دکترای خود را در رشته حقوق شد.

اما پس از سه سال کار و تجربه متوجه شد که رشته حقوق نمی تواند خواسته های او را تامین کند. او به مطالعه ریاضیات و فیزیک علاقه‌مند شد.

زادهٔ ۹ اوت ۱۷۷۶
تورین، پادشاهی ساردنی، ایتالیا
درگذشت ۹ ژوئیهٔ ۱۸۵۶ (۷۹ سال)
تورین، پادشاهی ساردنی، ایتالیا
ملیت ایتالیایی
شناخته‌شده برای کاشف قانون آووگادرو
عدد آووگادرو
پیشینه علمی
شاخه(ها) شیمی
محل کار دانشگاه تورین

تحصیلات آمدئو آووگادرو

آووگادرو علوم ابتدایی را به تنهایی، بدون حضور معلم، در خانه، با تلاش شخصی کسب کرد و ادامه داد. او خواست پدرش در رشته حقوق تحصیل کرد. او بعد از تحصیل در رشته حقوق به تحصیل در رشته ریاضیات و فیزیک پرداخت. آنقدر در فیزیک متبحر شد که به عنوان استاد فیزیک در کالج سلطنتی ورسای در شمال ایتالیا منصوب شد. دو سال بعد در سال ۱۸۱۱ فرضیه مولکولی معروفی را منتشر کرد که بعدها در گیاهی در یک مجله علمی فرانسوی فراموش شد. آووگادرو بقیه عمر خود را صرف تحقیق و تدریس علم کرد.

کلاس دانشگاه او به دلیل جنگ و تظاهرات داخلی نامرتب برگزار می شد و با تغییر رهبران ایتالیا، دانشگاه به خواست خود بسته و باز می شد. آمادو آووگادرو در بین سال های ۱۸۲۰ تا ۱۸۵۰ که دانشگاه تعطیل بود، در دانشگاه تورینتو فیزیک تدریس می کرد.

قانون آووگادرو

همه چیز درباره آمدئو آووگادرو و دستاوردهای علمی او
همه چیز درباره آمدئو آووگادرو و دستاوردهای علمی او

آووگادرو هم اکنون به خاطر قانون معروف گاز شناخته شده است . این دانشمند برجسته و بزرگ درسال ۱۸۱۱ قانون خود را بیان کرد، براساس این قانون حجم مساوی گازها، در همان دما و فشار، حاوی همان تعداد مولکول هستند. این قانون علمی دررابطه با گازها ارائه شده است. نظریه  آووگادرو تا سال ۱۸۵۸ یعنی تا دوسال بعد از مرگ وی عموماً پذیرفته نشد. مقاله های این دانشمند به دلیل اینکه ناشران آلمان ، انگلستان ، فرانسه از آن بی اطلاع بودند فقط در ایتالیا به چاپ رسید.

دالتون، بنیان گذار نظریه اتمی معتقد بود که فرمول شیمیایی آب H2O است. در سال ۱۸۰۸ ژوزف گی لو ساک بخش عمده ای از نظریه دالتون را با آزمایش ها رد کرد، ولی آووگادرو درسال ۱۸۱۱ مقاله ای ارائه کرد که باعث تکمیل نظریه دالتون در مورد فرضیه مولکولی شد. این دانشمند مولکول را در آن مقاله ارائه کرد. بعد از سال ها با تلاش استانیسلائو کنیزرو، شیمیدان ایتالیایی، فرضیه مولکولی آووگادرو اثبات شد  و او به اثبات بعضی نظری های  آووگادرو از جمله دیدگاه او نسبت به رابطه اتم ها و مولکول ها کمک کرد و در سال ۱۸۹۱ کنیزارو نشان انجمن سلطنتی انگلستان را دریافت کرد.

بیشتر بدانید: نظریه اتمی چیست ؟ بررسی مدل اتمی از گذشته تا به امروز

نظریه آووگادرو

همه چیز درباره آمدئو آووگادرو و دستاوردهای علمی او
همه چیز درباره آمدئو آووگادرو و دستاوردهای علمی او

نظریه ای است که او در سال ۱۸۱۱ ارائه کرد. آووگادرو در این نظریه ثابت کرد که: تعداد ذرات در واحد حجم تمام گازها در یک دما و فشار مشخص یک مقدار ثابت است. امروزه این نظریه با نام  قانون آووگادرو می شناسند. قانون آووگادرو بیان می کند که در حجم های برابر از گازهای گوناگون، در دما و فشار ثابت دارای تعداد مولکول های برابر هستند.تعداد مولکول های یک گاز دراین شرایط برابر ۶.۰۲۲ ضرب در ۱۰ به توان ۲۳  است . این عدد به افتخارآووگادرو، عدد آووگادرو نام گرفت. در واقع آمادو آووگادرو اولین کسی است که بین اتم و مولکول تفاوت قائل شد و واژه مولکول را به لیست واژگان شیمی اضافه کرد.

درحقیقت عدد آووگادرو یک عدد بدون بعد ( بدون یکا ) است که بر اساس مقدار مول ماده تعریف می شود. این ثابت عددی برابر تعداد ذره های موجود در یک مول از ماده است که معادل ۱۰۲۳×۶٫۰۲۲۱۴۰۷۶ است.

هم چنین بخوانید : توصیف رفتار گازها و قوانین گاز ها به زبان ساده

سایر فعالیت های آمدئو آووگادرو

همه چیز درباره آمدئو آووگادرو و دستاوردهای علمی او
همه چیز درباره آمدئو آووگادرو و دستاوردهای علمی او

آووگادرو مقاله ای در مورد برق و همچنین مقاله ای در مورد ولت مترهای تقویت کننده نوشت و با کمک اورستد منتشر شد. او همچنین به دلیل علاقه به علم شیمی مقالاتی در زمینه شیمی منتشر کرد.

خانواده آمدئو آووگادرو

آووگادرو در سال ۱۸۱۵ با فلیسیتا مازه ازدواج کرد. آن ها صاحب شش فرزند بودند.آووگادرو خانواده دوست، سخت کوش و فروتن بود، به ندرت تورینو را ترک می کرد.او اغلب با دانشمندان برجسته در تماس بود . اگرچه او در سال ۱۸۴۵ استدلال کرد که فرضیه مولکولی او برای تعیین وزن اتمی به طور گسترده ای پذیرفته شده است، اما هنوز سردرگمی قابل توجهی در مورد مفهوم وزن اتمی در آن زمان وجود داشت. فرضیه آووگادرو تنها پس از آن که هموطن و دانشمند همکارش استانیسلاوس کانیتزارو ارزش خود را در سال ۱۸۵۸، دو سال پس از مرگ آووگادرو، نشان داد، در میان شیمیدانان بسیار محبوب شد.

بسیاری از ایده ها و روش های پیشگام آووگادرو پیشرفت های بعدی در شیمی فیزیک محقق ساخت . فرضیه او در حال حاضر به عنوان یک قانون در نظر گرفته شده است .

مرگ آمدئو آووگادرو

این دانشمند در سال ۱۸۵۰ در سن ۷۴ سالگی از دانشگاه تورین و بازنشسته شد. وی در ۹ ژوئیه ۱۸۵۶ درگذشت.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا