Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

کپسول، قرص و محلول خوراکی گاباپنتین: موارد مصرف و عوارض

کپسول، قرص و محلول خوراکی گاباپنتین همراه با سایر داروها برای کمک به کنترل انواع خاصی از تشنج در افراد مبتلا به صرع استفاده می شود. کپسول‌ها، قرص‌ها و محلول‌های خوراکی گاباپنتین نیز برای تسکین درد نورالژی پس از تبخال، سوزش، درد یا دردهایی که ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها پس از حمله زونا ادامه داشته باشد، استفاده می‌شوند. قرص گاباپنتین با رهش طولانی برای درمان سندرم پای بیقرار وضعیتی که باعث ناراحتی در پاها و میل شدید به حرکت دادن پاها می شود، به خصوص در شب و هنگام نشستن یا دراز کشیدن استفاده می شود. گاباپنتین در دسته ای از داروها به نام ضد تشنج قرار دارد.

گاباپنتین با کاهش هیجان غیر طبیعی در مغز، تشنج را درمان می کند. گاباپنتین با تغییر روشی که بدن درد را حس می کند، درد را تسکین می دهد. در مورد دوپامین، سروتونین، بیماری صرع، مغز، نخاع، سیستم عصبی در نشریه جهان شیمی فیزیک مقالات خوبی منتشر شده است. در این مطلب شما را با قرص گاباپنتین آشنا میکنیم.

قرص گاباپنتین ۳۰۰ برای چیست

قرص گاباپنتین ۳۰۰ یک داروی ضد صرع است که به آن ضد تشنج نیز می گویند. این دارو بر مواد شیمیایی و اعصاب بدن که در ایجاد تشنج و برخی انواع درد نقش دارند تاثیر می گذارد.

گاباپنتین همراه با سایر داروها برای درمان تشنج های جزئی در بزرگسالان و کودکان حداقل ۳ سال استفاده می شود.

گاباپنتین همچنین برای درمان دردهای عصبی ناشی از ویروس هرپس یا زونا (هرپس زوستر) در بزرگسالان استفاده می شود.

فقط از مارک و شکلی از گاباپنتین که پزشک تجویز کرده استفاده کنید. داروی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که فرم صحیح را دریافت کرده‌اید.

گاباپنتین برند Gralise فقط برای مدیریت درد نوروپاتیک نشان داده شده است. برای صرع استفاده نمی شود.

قرص طولانی رهش برای درمان درد عصبی و سندرم پای بیقرار استفاده می شود. برند نورونتین علاوه بر دردهای عصبی برای درمان تشنج در بزرگسالان و کودکانی که حداقل ۳ سال سن دارند استفاده می شود.

کپسول، قرص و محلول خوراکی گاباپنتین: موارد مصرف و عوارض
کپسول، قرص و محلول خوراکی گاباپنتین: موارد مصرف و عوارض

هشدار در مصرف گاباپنتین

گاباپنتین می تواند باعث مشکلات تنفسی تهدید کننده زندگی شود، به خصوص اگر قبلا دچار اختلال تنفسی هستید یا اگر از داروهای دیگری استفاده می کنید. می تواند باعث خواب آلودگی یا کند شدن تنفس شما شود. اگر تنفس بسیار آهسته دارید، به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشید.

برخی از افراد در حین مصرف گاباپنتین افکار خودکشی یا تغییرات رفتاری دارند. نسبت به تغییرات خلقی یا علائم خود هوشیار باشید. علائم جدید را به پزشک اطلاع دهید.

تا زمانی که بدانید گاباپنتین چه تاثیری بر شما خواهد داشت از رانندگی یا فعالیت های خطرناک خودداری کنید. سرگیجه سبب سقوط، تصادف میشود. مصرف گاباپنتین را ناگهانی قطع نکنید، حتی اگر احساس خوبی دارید.

نحوه استفاده از گاباپنتین

گاباپنتین به صورت کپسول، قرص طولانی رهش (طولانی اثر) و محلول خوراکی (مایع) خوراکی عرضه می شود. کپسول ها، قرص و محلول خوراکی گاباپنتین با یک لیوان پر آب همراه یا بدون غذا، سه بار در روز مصرف شود.

زمان مصرف گاباپنتین

این داروها باید در زمان های مساوی در طول روز و شب مصرف شوند. بین دوزها نباید بیش از ۱۲ ساعت فاصله باشد. قرص طولانی رهش با غذا یک بار در روز حدود ساعت ۵ بعد از ظهر مصرف می شود. این دارو را دقیقا طبق دستور مصرف کنید.

 

قرص های گاباپنتین با رهش طولانی را نمی توان جایگزین نوع دیگری از فرآورده گاباپنتین کرد. مطمئن شوید که فقط نوع گاباپنتینی را که توسط پزشک تجویز شده است دریافت می کنید. اگر در مورد نوع گاباپنتین به شما سوالی دارید از داروساز خود بپرسید. قرص های طولانی رهش را ببلعید. آنها را نبرید، نجوید یا خرد نکنید.

اگر پزشک به شما گفته است که نصف یک قرص معمولی را به عنوان بخشی از دوز مصرفی خود مصرف کنید، قرص را با دقت بر روی علامت تقسیم کنید. از نصف قرص دیگر به عنوان بخشی از دوز بعدی خود استفاده کنید. نیم قرص هایی را که استفاده نکرده اید را در طی چند روز پس از شکستن دور بریزید.

کپسول، قرص و محلول خوراکی گاباپنتین: موارد مصرف و عوارض
کپسول، قرص و محلول خوراکی گاباپنتین: موارد مصرف و عوارض

کنترل تشنج با گاباپنتین

اگر برای کنترل تشنج یا PHN از گاباپنتین استفاده می کنید. احتمالا پزشک شما را با دوز پایین این دارو شروع می کند. به تدریج دوز شما را در صورت نیاز برای درمان بیماری افزایش می دهد. اگر از گاباپنتین برای درمان PHN استفاده می کنید. اگر علائم شما در طول درمان بهبود نیافت، به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو ممکن است به کنترل وضعیت شما کمک کند اما آن را درمان نمی کند. حتی اگر احساس خوبی دارید به مصرف این دارو ادامه دهید. مصرف گاباپنتین را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید. حتی اگر عوارض جانبی مانند تغییرات غیرعادی در رفتار یا خلق و خوی خود را تجربه کنید. اگر به طور ناگهانی مصرف قرص، کپسول یا محلول خوراکی گاباپنتین را قطع کنید. ممکن است علائم ترک مانند اضطراب، مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب، حالت تهوع، درد و تعریق را تجربه کنید. اگر برای درمان تشنج از گاباپنتین استفاده می کنید و به طور ناگهانی مصرف دارو را قطع می کنید، ممکن است بیشتر دچار تشنج شوید. پزشک ممکن است دوز شما را به تدریج در طی حداقل یک هفته کاهش دهد.

کاربردهای دیگر گاباپنتین

این دارو همچنین گاهی اوقات برای تسکین درد نوروپاتی دیابتی (بی حسی یا سوزن سوزن شدن به دلیل آسیب عصبی در افرادی که دیابت دارند) و برای درمان و پیشگیری از گرگرفتگی (احساس شدید ناگهانی گرما و تعریق) در زنانی که تحت درمان هستند استفاده می شود. سرطان سینه یا کسانی که یائسگی (تغییر زندگی، پایان دوره های قاعدگی ماهانه) را تجربه کرده اند. با پزشک در مورد خطرات این دارو صحبت کنید.

قرص گاباپنتین در اضطراب

این دارو در کاهش اضطراب هم استفاده میشود.

اثر گاباپنتین بر اعصاب

گاباپنتین برای دردهای ناشی از آسیب به اعصاب مصرف میشود.

کپسول، قرص و محلول خوراکی گاباپنتین: موارد مصرف و عوارض
کپسول، قرص و محلول خوراکی گاباپنتین: موارد مصرف و عوارض

اقدامات قبل از مصرف گاباپنتین

اگر به این دارو و هر داروی دیگر یا هر یک از مواد غیرفعال موجود در نوع گاباپنتینی که قصد مصرف آن را دارید، حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید.

گاباپنتین در اشکال مختلف و برای مصارف مختلف تجویز میشود. از پزشک خود بخواهید مطمئن شود که بیش از یک محصول حاوی گاباپنتین مصرف نمی کنید.

تداخلات دارویی گاباپنتین

به پزشک و داروساز خود بگویید که چه داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل های غذایی و گیاهی را مصرف می کنید یا قصد دارید مصرف کنید. حتما به یکی از موارد زیر اشاره کنید: داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین ها، داروهای ضد اضطراب، داروهایی که باعث ایجاد احساس سرگیجه یا خواب آلودگی می شوند؛ داروهای بیماری های روانی؛ ناپروکسن، داروهای مخدر (مخدر) برای درد مانند هیدروکودون، مورفین، آرام بخش ها، داروهای تشنج، قرص های خواب آور و آرام بخش پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد یا شما را به دقت از نظر عوارض جانبی تحت نظر داشته باشد. اگر از داروهای ضد اسید استفاده می کنید. آنها را حداقل ۲ ساعت قبل از مصرف قرص، کپسول یا محلول مصرف کنید.

گاباپنتین و شرایط دیگر

اگر بیماری ریوی یا کلیوی دارید یا قبلا داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر از قرص های طولانی رهش استفاده می کنید، در صورت نیاز به خوابیدن در روز و بیدار ماندن در شب به پزشک خود نیز اطلاع دهید.

اگر باردارید یا نوزاد خود را شیر میدهید به پزشک اطلاع دهید. اگر در حین مصرف این دارو باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر جراحی دندان دارید به دندانپزشک اطلاع دهید که گاباپنتین مصرف می خورید.

باید بدانید که این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی یا سرگیجه شما شود. ممکن است حافظه شما را کم کند و باعث از دست دادن هماهنگی شود. تا زمانی که دارو بر شما تاثیر می گذارد، رانندگی نکنید.

کپسول، قرص و محلول خوراکی گاباپنتین: موارد مصرف و عوارض
کپسول، قرص و محلول خوراکی گاباپنتین: موارد مصرف و عوارض

گاباپنتین و تغییرات خلق و خوی

اگر به کودک خود این دارو می دهید. باید بدانید که ممکن است رفتار و توانایی های ذهنی فرزندتان در حین مصرف این دارو تغییر کند. کودک شما ممکن است تغییرات ناگهانی خلق و خوی داشته باشد. خصمانه یا بیش فعال شود، در تمرکز یا توجه مشکل داشته باشد، یا خواب آلود یا دست و پا چلفتی باشد. از کودک خود بخواهید از فعالیت هایی که می تواند خطرناک باشد، مانند دوچرخه سواری، اجتناب کند تا زمانی که بدانید گاباپنتین بر او چه تاثیری دارد.

باید بدانید که سلامت روان شما ممکن است به طرق غیرمنتظره ای تغییر کند و ممکن است در حالی که این دارو را برای درمان صرع، بیماری روانی یا سایر شرایط مصرف می کنید، دچار خودکشی شوید (به فکر آسیب رساندن یا کشتن خود یا برنامه ریزی یا تلاش برای انجام این کار). تعداد کمی از بزرگسالان و کودکان ۵ سال و بالاتر (حدود ۱ نفر از هر ۵۰۰ نفر) که در طی مطالعات بالینی از داروهای ضد تشنج مانند این دارو برای درمان شرایط مختلف استفاده می کردند، در طول درمان خودکشی کردند.

ادامه گاباپنتین و تغییرات خلق و خوی

اگر از داروهای ضد تشنج مانند گاباپنتین استفاده کنید. ممکن است تغییراتی در سلامت روان خود تجربه کنید، اما در صورت عدم درمان، ممکن است این خطر نیز وجود داشته باشد که در سلامت روان خود تغییراتی را تجربه کنید. شما و پزشکتان تصمیم خواهید گرفت که آیا خطرات مصرف داروهای ضد تشنج بیشتر از خطرات عدم مصرف دارو است یا خیر.

اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، شما، خانواده یا مراقبتان باید با پزشک خود تماس بگیرید: حملات پانیک، بی قراری یا بی قراری، تحریک پذیری، اضطراب یا افسردگی جدید، انگیزه های خطرناک، مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب؛ رفتار پرخاشگرانه، عصبانی یا خشن؛ شیدایی (خلق دیوانه، هیجان زده غیر طبیعی)، صحبت کردن یا فکر کردن به اینکه بخواهید به خودتان آسیب بزنید یا به زندگی خود پایان دهید، کناره گیری از دوستان و خانواده؛ اشتغال به مرگ و مردن، بخشش اموال گرانبها، یا هر تغییر غیرعادی دیگری در رفتار یا خلق و خو مطمئن شوید که خانواده یا مراقب شما می‌دانند که کدام علائم ممکن است جدی باشد، بنابراین اگر نمی‌توانید خودتان به دنبال درمان باشید، با پزشک تماس بگیرید.

عوارض مصرف گاباپنتین در طولانی مدت

از مصرف زیاد یا کم و قطع مصرف این دارو بدون نظر پزشک خودداری کنید.

عوارض جانبی گاباپنتین

گاباپنتین ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. شامل موارد زیر است:

  • خواب آلودگی
  • خستگی یا ضعف
  • سرگیجه
  • سردرد
  • لرزش غیرقابل کنترل بخشی از بدن شما
  • دید دوتایی یا تاری
  • بی ثباتی
  • اضطراب
  • مشکلات حافظه
  • افکار عجیب یا غیرعادی
  • حرکات ناخواسته چشم
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • سوزش معده
  • اسهال
  • دهان خشک
  • یبوست
  • افزایش اشتها
  • افزایش وزن
  • تورم دست‌ها، پاها، مچ پا یا ساق پا
  • درد کمر یا مفاصل
  • تب
  • آبریزش بینی، عطسه، سرفه، گلودرد یا علائمی شبیه آنفولانزا
  • گوش درد
  • چشم های قرمز و خارش دار (گاهی با تورم یا ترشح)

برخی از عوارض جانبی ممکن است جدی باشند. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

  • راش
  • خارش
  • تورم صورت، گلو، زبان، لب ها یا چشم ها
  • گرفتگی صدا
  • مشکل در بلع یا تنفس
  • تشنج
  • مشکل در تنفس، رنگ پوست، لب ها یا ناخن های دست مایل به آبی، گیجی یا خواب آلودگی شدید

گاباپنتین ممکن است عوارض جانبی دیگری ایجاد کند. در صورت مشکل غیرعادی در حین مصرف با پزشک تماس بگیرید.

کپسول، قرص و محلول خوراکی گاباپنتین: موارد مصرف و عوارض
کپسول، قرص و محلول خوراکی گاباپنتین: موارد مصرف و عوارض

مصرف بیش از حد گاباپنتین

در صورت مصرف بیش از حد، با مرکز بهداشت تماس بگیرید. اگر قربانی سقوط کرده است، تشنج داشته است، مشکل تنفسی دارد یا نمی تواند بیدار شود، فورا با اورژانس تماس بگیرید.

علائم مصرف بیش از حد موارد زیر است:

  • دوبینی
  • لکنت زبان
  • خواب آلودگی
  • اسهال

نحوه نگهداری گاباپنتین

این دارو را در ظرفی محکم بسته و دور از نگاه و دست کودکان قرار دهید. قرص ها، قرص های طولانی رهش و کپسول ها را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید. محلول خوراکی را در یخچال نگهداری کنید. برای محافظت کودکان همیشه درپوش‌های ایمنی را قفل کنید. داروهای غیر ضروری را دور بریزید تا مطمئن شوید حیوانات، کودکان و سایر افراد دارو را مصرف نکنند. بهترین راه دور انداختن داروها از طریق بازپس گیری دارو است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا