Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص کاپتوپریل دارویی برای کاهش فشارخون بالا

کاپتوپریل به تنهایی یا همراه با سایر داروها برای درمان فشار خون بالا و نارسایی قلبی استفاده می شود. همچنین برای بهبود بقا و کاهش خطر نارسایی قلبی پس از حمله قلبی در بیماران مبتلا به بیماری قلبی به نام هیپرتروفی بطن چپ (بزرگ شدن دیواره های سمت چپ قلب) استفاده می شود.

کاپتوپریل همچنین برای درمان بیماری کلیوی (نفروپاتی) ناشی از دیابت در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ و رتینوپاتی (بیماری چشم) استفاده می شود. کاپتوپریل در دسته ای از داروها به نام مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین قرار دارد. این دارو مواد شیمیایی خاصی را که رگ‌های خونی را سفت می‌کنند را کاهش می‌دهد. بنابراین خون روان‌تر جریان می‌یابد و قلب می‌تواند خون را به طور موثرتری پمپاژ کند.

فشار خون بالا بسیار شایع است. اگردرمان نشود سبب آسیب مغز، قلب، رگ خونی، کلیه میشود. آسیب به اندام ها سبب بیماری قلبی، حمله قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، از دست دادن بینایی میشود. مصرف دارو، تغییر در سبک زندگی به کنترل فشار خون کمک زیادی می کند. این تغییرات شامل رژیم غذایی کم چربی و نمک، حفظ وزن مناسب، ورزش حداقل ۳۰ دقیقه در اکثر روزها، سیگار نکشیدن است.

نشریه جهان شیمی فیزیک مقالات متعددی در مورد داروهایی مانند لوزارتان، متوپرولول، گاباپنتین منتشر کرده است. در این مطلب شما را با داروی کاپتوپریل آشنا میکنیم.

قرص کاپتوپریل ۲۵ برای چیست

کاپتوپریل ۲۵ فشار خون بالا و نارسایی قلبی را کنترل می کند اما آنها را درمان نمی کند. حتی اگر احساس خوبی دارید به مصرف کاپتوپریل ادامه دهید. بدون مشورت با پزشک مصرف کاپتوپریل را قطع نکنید.

زمان استفاده از کاپتوپریل

کاپتوپریل به عنوان یک قرص برای مصرف خوراکی عرضه می شود. معمولا دو یا سه بار در روز با معده خالی، ۱ ساعت قبل از غذا مصرف می شود. برای کمک به یادآوری مصرف کاپتوپریل، آن را هر روز تقریبا در زمان یکسانی مصرف کنید. کاپتوپریل را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. کمتر یا بیشتر از آن مصرف نکنید یا بیشتر از آنچه پزشک تجویز کرده است مصرف نکنید.

قرص کاپتوپریل دارویی برای کاهش فشارخون بالا
قرص کاپتوپریل دارویی برای کاهش فشارخون بالا

نحوه مصرف قرص کاپتوپریل

این دارو را به صورت خوراکی با معده خالی (حداقل ۱ ساعت قبل از غذا) طبق دستور پزشک، دو تا سه بار در روز مصرف کنید. دوز بر اساس وضعیت شما و پاسخ به نوع درمان است.

از این دارو به طور منظم استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در زمان های معینی مصرف کنید. حتی اگر احساس خوبی دارید به مصرف این دارو ادامه دهید. اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا احساس بیماری نمی کنند.

برای درمان فشار خون بالا، ممکن است تا ۲ هفته طول بکشد تا از مزایای کامل این دارو بهره مند شوید. برای درمان نارسایی قلبی، ممکن است هفته ها تا ماه ها طول بکشد تا از مزایای کامل این دارو بهره مند شوید. اگر وضعیت شما بهبود نیافت یا بدتر شد (مثل بالا ماندن یا افزایش فشار خون شما) به پزشک خود اطلاع دهید.

اقدامات قبل از مصرف کاپتوپریل

اگر به کاپتوپریل حساسیت دارید به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. سایر مهارکننده های ACE مانند بنازپریل،کاپتوپریل، انالاپریل، فزینوپریل، لیزینوپریل، موکسیپریل. هر داروی دیگری یا هر یک از مواد موجود در قرص کاپتوپریل.

اگر والزارتان و ساکوبیتریل (انترستو) مصرف می کنید یا در ۳۶ ساعت گذشته مصرف آن را قطع کرده اید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. اگر والزارتان و ساکوبیتریل نیز مصرف می کنید، احتمالا پزشک به شما خواهد گفت که کاپتوپریل مصرف نکنید. همچنین اگر دیابت دارید و آلیسکیرن مصرف می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر دیابت دارید و همچنین آلیسکیرن مصرف می کنید، احتمالا پزشک به شما خواهد گفت که کاپتوپریل مصرف نکنید.

به پزشک در مورد داروهای تجویزی و ویتامین ها، مکمل های غذایی و گیاهی اطلاع دهید. هر یک از موارد زیر را حتما ذکر کنید: آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایندومتاسین دیورتیک ها (قرص های ادرار آور)، لیتیوم، نیترات هایی مانند ایزوسورباید دینیترات، ایزوسوربید، مونونیترات و نیتروگلیسیرین و سایر داروهای فشار خون بالا یا مکمل های پتاسیم. اگر دیابت یا بیماری قلبی یا کلیوی دارید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر شیر میدهید به پزشک اطلاع دهید.

اگر جراحی دندان دارید به دندانپزشک بگویید از کاپتوپریل استفاده می کنید. باید بدانید که اسهال، استفراغ، ننوشیدن مایعات کافی و تعریق زیاد می تواند باعث افت فشار خون شود که ممکن است باعث سبکی سر و غش شود.

رعایت دستورات غذایی خاص

قبل از مصرف جایگزین نمک حاوی پتاسیم با پزشک مشورت کنید. اگر رژیم غذایی کم نمک یا کم سدیم تجویز شد، دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید.

قرص کاپتوپریل دارویی برای کاهش فشارخون بالا
قرص کاپتوپریل دارویی برای کاهش فشارخون بالا

مضرات و عوارض قرص کاپتوپریل

با تطبیق بدن با دارو ممکن است سرگیجه، سبکی سر یا از دست دادن چشایی رخ دهد. سرفه خشک نیز ممکن است رخ دهد. اگر این اثرات ماند یا بدتر شد، به پزشک اطلاع دهید. بسیاری از افراد عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی بعید اما جدی فورا به پزشک خود اطلاع دهید: غش، ضربان قلب سریع، علائم سطح بالای پتاسیم خون (مانند ضعف عضلانی، ضربان قلب آهسته/نامنظم)، علائم عفونت (مانند تب، لرز، گلودرد مداوم)، ادرار کدر.

کاپتوپریل برای پیشگیری از مشکلات کلیوی تجویز می شود. به ندرت سبب مشکلات جدی کلیوی یا بدتر شدن میشود. در حین مصرف کاپتوپریل، پزشک عملکرد کلیه شما را بررسی خواهد کرد. اگر علائمی از مشکلات کلیوی مانند تغییر در مقدار ادرار دارید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو به ندرت سبب مشکلات جدی کبد میشود. اگر متوجه هر یک از عوارض جانبی نادر اما جدی زیر شدید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید: زردی چشم/پوست، ادرار تیره، درد شدید معده/شکم، تهوع/استفراغ مداوم.

 

واکنش آلرژیک جدی نادر است. با این حال، در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر واکنش آلرژیک جدی فورا به پزشک مراجعه کنید: بثورات پوستی، خارش/تورم (به ویژه در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس. این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست.

کاپتوپریل ۲۵ کرونا

استفاده از این دارو در بهبود و پیشگیری از علائم شدید کرونا موثر بوده است.

قرص کاپتوپریل دارویی برای کاهش فشارخون بالا
قرص کاپتوپریل دارویی برای کاهش فشارخون بالا

موارد احتیاط در مصرف کاپتوپریل

قبل از مصرف کاپتوپریل، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا سایر مهارکننده های ACE مانند لیزینوپریل. یا اگر آلرژی دیگری دارید. این دارو حاوی مواد غیر فعالی است که سبب واکنش آلرژیک می شود. داروساز صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به خصوص: سابقه واکنش آلرژیک شامل تورم صورت/لب ها/زبان/گلو (آنژیوادم)، روش های تصفیه خون (مانند آفرزیس LDL، دیالیز)، بیماری عروقی کلاژن (مانند لوپوس، اسکلرودرمی)، سطح بالای پتاسیم در خون.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه شما شود. ماری جوانا (حشیش) می تواند شما را بیشترگیج کند. رانندگی نکنید. یا کاری که نیاز به هوشیاری دارد. اگر از ماری جوانا (حشیش) استفاده می کنید. با پزشک خود صحبت کنید.

ادامه احتیاط در مصرف کاپتوپریل

برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید.

تعریق زیاد، اسهال یا استفراغ ممکن است باعث کم آبی بدن و افزایش خطر سبکی سر شود. اسهال یا استفراغ طولانی را به پزشک اطلاع دهید. حتما مایعات کافی بنوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید، مگر اینکه پزشک دستور دیگری به شما بدهد.

قبل از عمل جراحی، در مورد تمام داروها (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک گزارش دهید. این دارو پتاسیم را افزایش میدهد. قبل از استفاده از مکمل پتاسیم یا جایگزین حاوی پتاسیم با پزشک مشورت کنید.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو از جمله سرگیجه و افزایش سطح پتاسیم حساسیت بیشتری داشته باشند. مصرف دارو در دوران بارداری ممنوع است. به جنین آسیب میرساند. این دارو به شیر مادر منتقل می شود اما بعید است که به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. قبل از شیرد دادن با پزشک هماهنگ کنید.

قرص کاپتوپریل دارویی برای کاهش فشارخون بالا
قرص کاپتوپریل دارویی برای کاهش فشارخون بالا

تداخلات دارویی کاپتوپریل

تداخلات دارویی عملکرد دارو را تغییر میدهد. خطر عوارض جانبی جدی را بالا میبرد. این لیست شامل تمام تداخلات دارویی نیست. لیستی از تمام داروها (از جمله داروهای نسخه ای/غیر نسخه ای و گیاهی) را با پزشک و داروساز به اشتراک بگذارید. هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک شروع، قطع یا تغییر ندهید.

برخی از داوها با این دارو تداخل دارند. عبارتند از: آلیسکیرن، داروهای خاصی که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند/خطر عفونت را افزایش می‌دهند (مانند اورولیموس، سیرولیموس)، لیتیوم، داروهایی که ممکن است سطح پتاسیم خون را افزایش دهند. از جمله لوزارتان/والزارتان، قرص های ضد بارداری حاوی دروسپیرنون)، ساکوبیتریل.

برخی از داروها ترکیباتی دارند و می تواند سبب افزایش فشار خون یا نارسایی قلبی شود. به داروساز خود بگویید از چه محصولاتی استفاده می‌کنید و بپرسید که چگونه از آنها به طور ایمن استفاده کنید (به ویژه محصولات ضدسرفه و سرماخوردگی، کمک‌های رژیمی یا NSAID‌ها مانند ایبوپروفن/ناپروکسن).

اگر برای آلرژی به نیش زنبور/زنبور (حساسیت زدایی) تزریق می کنید و همچنین کاپتوپریل مصرف می کنید، ممکن است واکنش بسیار جدی رخ دهد.

این محصول ممکن است با برخی از آزمایشات آزمایشگاهی (از جمله آزمایش ادرار استون) تداخل داشته باشد و احتمالا باعث نتایج آزمایش نادرست شود. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و همه پزشکان شما از مصرف این دارو مطلع هستند.

مصرف بیش از حد کاپتوپریل

اگر فردی بیش از حد مصرف کرده است و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی دارد، با مرکز بهداشت تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل: سرگیجه شدید، غش، ضربان قلب سریع باشد.

عوارض جانبی کاپتوپریل

کاپتوپریل ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. اگر هر یک از علائم شدید است به پزشک اطلاع دهید:

  • سرگیجه یا سبکی سر
  • طعم نمکی یا فلزی یا کاهش توانایی چشایی
  • سرفه کردن
  • ضربان قلب سریع
  • خستگی مفرط

برخی از عوارض جانبی می تواند جدی باشد. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد قفسه سینه
  • تورم صورت، چشم ها، لب ها، زبان، بازوها یا پاها
  • کندوها
  • گرفتگی صدا
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • دل درد
  • غش کردن
  • راش
  • خارش
  • زخم های دهان
  • تب، گلودرد، لرز و سایر علائم عفونت
قرص کاپتوپریل دارویی برای کاهش فشارخون بالا
قرص کاپتوپریل دارویی برای کاهش فشارخون بالا

دوز فراموش شده کاپتوپریل

اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک به نوبت بعدی است، نوبت فراموش شده را مصرف نکنید. دوز بعدی را در زمان منظم استفاده کنید. برای جبران دوز را دو برابر نکنید.

اطلاعات در مورد کاپتوپریل

تغییرات سبک زندگی مانند برنامه های کاهش استرس، ورزش و تغییرات رژیم غذایی ممکن است اثربخشی این دارو را افزایش دهد. با پزشک یا داروساز خود در مورد تغییرات سبک زندگی که ممکن است برای شما مفید باشد صحبت کنید. آزمایش‌ها و شرایط پزشکی (مانند عملکرد کلیه، سطح پتاسیم) باید دوره‌ای نظارت شود. عوارض جانبی بررسی شود.

هنگام مصرف این دارو، فشار خون خود را به طور منظم چک کنید. آموزش ببینید چگونه فشار خون خود را در خانه بررسی کنید. نتایج را به پزشک اطلاع دهید.

محل نگهداری کاپتوپریل

در دمای اتاق به دور از نور و رطوبت قرار داده شود. طبیعی است که دارو بوی کمی گوگرد مانند داشته باشد. در حمام نگهداری نکنید. داروها را از دست کودکان و حیوانات خانگی دورتر و جای امن بگذارید.

داروها را داخل توالت نریزید یا آنها را در زهکشی نریزید. این دارو اگر تاریخ مصرف آن تمام شده دور بریزید. برای جزئیات بیشتر با داروساز یا شرکت دفع زباله مشورت کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا