Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتیغذایی و داروییکشاورزی و دامپروری

آشنایی با ویتامین ای – E و عوارض کمبود آن

ویتامین ای – E به عنوان یک آنتی اکسیدان از سلول های شما در برابر آسیب های مختلف محافظت می کند این ماده مغذی ضروری به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارد. ویتامین E محلول در چربی است و برای بینایی، تولید مثل، سلامت مغز و پوست شما حائز اهمیت است.

وبسایت نشریه جهان شیمی فیزیک قصد دارد در این مقاله به شما کمک کند اطلاعات خود را در مورد این ویتامین مفید بالاتر ببرید . ویتامین ای – E به گروهی از هشت ترکیب محلول در چربی می گویند که شامل چهار توکوفرول و چهار توکوترینول است. کمبود این ویتامین معمولا به دلیل مشکل اساسی در هضم چربی های موجود در رژیم غذایی رخ می دهد نه کمبود ویتامین در رژیم غذایی.

این ویتامین یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است که از غشای سلولی در برابر گونه های واکنش پذیر اکسیژن محافظت می کند.

ویتامین E یک ماده مغذی حیاتی برای سلامتی است و در غذاها و مکمل های مختلف یافت می شود. بهترین راه مصرف این ویتامین استفاده از رژیم غذایی سالم است. کمبود این ویتامین نادر است و مصرف بیش از حد آن با استفاده از مکمل ها دیده شده است..

آلفا توکوفرول یک آنتی اکسیدان محلول در چربی در مسیر گلوتاتیون پراکسیداز است که از غشای سلولی در برابر پراکسیداسیون لیپیدی محافظت می کند. آلفا توکوفرول رادیکال آزاد را از بین می برد و مانع ادامه واکنش اکسیداسیون می شود.

بطور طبیعی می توان آلفا دی توکوفرول را از دانه های روغنی استخراج کرد. گاما توکوفرول نیز می تواند با متیلاسیون به آلفا دی توکوفرول تبدیل شود.

در صنعت آلفاتوکوفرول از ترکیبی از تولوئن و ۲,  ۳,  ۵-  تری متیل هیدروکوئینون در حضور کاتالیزور هیدروژن کلرید تولید می شود.

تولید کنندگان مکمل های غذایی و غذاهای غنی شده برای انسان یا حیوانات اهلی ، فرم فنلی ویتامین E را با استفاده از اسید استیک یا اسید سوکسینیک به استر تبدیل می کنند زیرا استرها از نظر شیمیایی با ثبات تر هستند و ماندگاری بیشتری دارند. اشکال استر در روده تحت دی استریفیکاسیون قرار گرفته و آلفا توکوفرول آزاد جذب می شود.

کمبود این ویتامین نادر است اما می تواند در افرادی که اختلالات ژنتیکی خاصی دارند و در نوزادان نارس بسیار کم وزن به وجود بیاید.

آشنایی با ویتامین ای - E و عوارض کمبود آن
آشنایی با ویتامین ای – E و عوارض کمبود آن

فواید و مضرات ویتامین ای –  E

ویتامین E برای ایمنی قوی و سلامت پوست و چشم مهم است. در سال های اخیر ، مکمل های ویتامین ای به عنوان آنتی اکسیدان بسیار معروف شده اند و طرفداران بسیاری دارند.

برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد که رژیم غذایی حاوی این ویتامین با پیشگیری از بیماری آلزایمر در ارتباط است. اگرچه  به نظر می رسد مصرف مکمل های ویتامین E مانع از بروز بیماری آلزایمر نمی شود.

در افرادی که قبلاً به بیماری آلزایمر مبتلا شده اند ، مصرف ویتامین E به همراه برخی داروهای ضد آلزایمر ممکن است باعث بدتر شدن افت حافظه شود. این ویتامین همچنین ممکن است باعث از بین رفتن استقلال و نیاز به کمک مراقبتی در افراد مبتلا به آلزایمر خفیف تا متوسط شود.

ویتامین ای در تولید مونوسیت ها یعنی گلبول های سفید بزرگی که با ویروس ها و باکتری های مضر مبارزه می کنند،  نقش دارد.

همچنین به نظر می رسد مصرف این ویتامین به مدت ۲ روز قبل از خونریزی و ۳ روز پس از شروع خونریزی باعث کاهش درد و کاهش خونریزی قاعدگی می شود. مصرف این ویتامین با روغن ماهی ممکن است قدرت تسکین درد بیشتری نسبت به ویتامین E تنها داشته باشد.

تحقیقات اولیه نشان داد که مصرف این ویتامین به صورت مکمل می تواند به جلوگیری از همه چیز از سرطان تا بیماری های قلبی کمک کند. اما مطالعات دیگر نشان داده اند که مصرف ویتامین E ، به ویژه در دوزهای بالاتر ، مفید نیست و حتی به طور بالقوه مضر است زیرا خطر خونریزی ، سکته مغزی و در برخی از مردان خطر سرطان پروستات را افزایش می دهد.

به نظر می رسد مصرف ویتامین E خوراکی به  کودکان مبتلا به اختلال خونی بنام بتا تالاسمی و کمبود ویتامین کمک می کند.

همچنین رابطه معکوسی بین ویتامین E موجود در رژیم غذایی و سرطان کلیه و مثانه در مطالعات مشاهده ای بدست آمده است.

برخی افراد مکمل های ویتامین E را با آنتی اکسیدان های دیگر ، مانند ویتامین C ، سلنیوم و بتاکاروتن مصرف می کنند. این مجموعه از ترکیبات آنتی اکسیدان باعث افزایش سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) به ویژه سطح HDL2 که مهمترین HDL است ، در بین افراد تحت درمان با ترکیبی از سیمواستاتین (با نام تجاری Zocor®) و نیاسین می شود.

متخصصان انکولوژی معمولاً  با مصرف مکمل های آنتی اکسیدان در شیمی درمانی یا رادیوتراپی مخالف هستند، زیرا با مهار آسیب اکسیداتیو سلولی در سلول های سرطانی  می توانند اثر این روشهای درمانی را کاهش دهند. اگرچه یک بررسی منظم از کارآزمایی های کنترل شده تصادفی شده ، این نگرانی را زیر سؤال برده است ، بنابراین برای ارزیابی خطرات و مزایای احتمالی آنتی اکسیدان ها همزمان با درمان های معمول برای سرطان ، تحقیقات بیشتری لازم است.

دژنراسیون ماكولا مربوط به سن (AMD) و آب مروارید از شایع ترین دلایل افت چشمگیر بینایی در افراد مسن هستند . علل این بیماری ها معمولاً ناشناخته است ، اما اثرات تجمعی استرس اکسیداتیو را می توان مقصر دانست. در این صورت ، می توان از مواد مغذی با عملکرد آنتی اکسیدانی مانند ویتامین E برای پیشگیری یا درمان این شرایط استفاده کرد.

افرادی که ویتامین E بیشتری در رژیم غذایی خود دریافت می کنند احتمالا کمتر به بیماری پارکینسون مبتلا می شوند. ولی به نظر نمی رسد مصرف مکمل ها به نفع افرادی باشد که به بیماری پارکینسون مبتلا شده اند.

آشنایی با ویتامین ای - E و عوارض کمبود آن
آشنایی با ویتامین ای – E و عوارض کمبود آن

منابع ویتامین ای – E

این ویتامین در بسیاری از غذاها از جمله روغن های گیاهی، غلات، گوشت، مرغ، تخم مرغ ، میوه ، سبزیجات و روغن جوانه گندم یافت می شود و همچنین به عنوان یک مکمل در دسترس است. منابع طبیعی عالی ویتامین E شامل موارد زیر است:

این ویتامین در دانه های آفتابگردان، بادام ها، فندق، اسفناج، گلرنگ ، ذرت ، روغن سویا و کره بادام زمینی و سایر کره های آجیلی وجود دارد.

مقادیر توصیه شده ویتامین ای – E

مقدار توصیه شده  ویتامین E برای کودکان بسته به سن آنها متفاوت است. به عنوان مثال  ۴ میلی گرم برای نوزادان ۰ تا ۶ ماه مناسب است. این ویتامین یکی از اجزای طبیعی شیر مادر است و شیر خشک ها نیز معمولاً با این ویتامین غنی می شود. کودکان بزرگتر از ۹ تا ۱۳ سال باید روزانه ۱۱ میلی گرم ویتامین را از مواد غذایی دریافت کنند.

خانم‌ها: ۱۴ سال به بالا  ۱۵ میلی‌گرم در روز

دوران بارداری: ۱۵ میلی‌گرم در روز

دوران شیردهی: ۱۹ میلی‌گرم در روز

آقایان: ۱۴ سال به بالا   ۱۵ میلی‌گرم در روز

کارشناسان کاملاً موافق هستند که دریافت این ویتامین از طریق مواد غذایی بی خطر و مفید است.

ویتامین e را کی بخوریم

بهترین زمان برای استفاده از ویتامین E طبق نظر پزشک و همراه با وعده‌غذایی است. ویتامین ای محلول در چربی است و بهتر است با غذای چرب مصرف گردد.

ویتامین ای برای چی خوبه

ویتامین E فواید بسیاری دارد برای سلامتی دارد. خواص ویتامین ای عبارتند از:

  • محافظت از سلول‌ها
  • تقویت سیستم ایمنی
  • ترمیم پوست

ویتامین e برای زنان

ویتامین ای برای زنان سبب تنظیم هورمون‌های زنانه میشود. باعث تعادل در هورمون‌های زنان، کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی خواهد شد. آلرژی، تغییرات پوستی، خستگی، استرس، عفونت ادراری را کاهش میدهد.

آشنایی با ویتامین ای - E و عوارض کمبود آن
آشنایی با ویتامین ای – E و عوارض کمبود آن

مقدار مصرف ویتامین ای ۴۰۰

۱۵ میلی گرم قرص ویتامین ای برای بزرگسالان توصیه میشود. بالاترین حد برای ویتامین E بزرگسالان ۱۰۰۰ میلی گرم در روز است.

قرص ویتامین ای ۴۰۰ برای چیست

قرص ویتامین ای برای موارد زیر مناسب است:

  • آنتی اکسیدان برای سلامتی بدن
  • سلامت قلب و پیشگیری از بیماری های قلبی-عروقی
  • پیشگیری از سرطان و کیست های پستان
  • حفظ نشاط و شادابی
  • بهبود عملکرد کبد

زمان مصرف ویتامین ای ۴۰۰

بهترین زمان مصرف ویتامین ای همراه با وعده غذایی ناهار یا شام است.

مقدار مصرف ویتامین e برای مردان

از سن ۱۴ سالگی مقدار ویتامین ای در مردان یکسان و روزی ۱۵ میلی گرم است. از مصرف خودسرانه ویتامین E دوری کنید.

زمان مصرف قرص ویتامین ای برای چاقی

ویتامین ای سبب چاقی صورت میشود، علاوه بر مصرف خوراکی ویتامین ای بلکه مصرف موضعی قرص‌ ویتامین ای سبب چاقی میشود.

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین E

تحقیقات در رابطه با  اثرات منفی ناشی از مصرف این ویتامین در مواد غذایی به هیچ چیزی دست نیافته اند. با این وجود ، دوز بالای مکمل های آلفا توکوفرول می تواند باعث خونریزی و انعقاد خون در حیوانات شود و داده های آزمایشگاهی نشان می دهد که دوزهای بالا باعث تجمع پلاکت ها می شوند.

دو کارآزمایی بالینی ، خطر ابتلا به سکته مغزی هموراژیک را در شرکت کنندگان در رابطه با مصرف آلفا توکوفرول مشاهده کرده است. یک کارآزمایی شامل افراد سیگاری فنلاندی بود که به طور متوسط به مدت ۶ سال ۵۰ میلی گرم ویتامین را در روز مصرف می کردند  و آزمایش دیگر شامل گروه بزرگی از پزشکان مرد در ایالات متحده بود که IU 400 (180میلی گرم) ویتامین سنتتیک را یک روز درمیان به مدت ۸ سال مصرف می کردند. از آنجا که اکثر پزشکان در مطالعه دوم آسپیرین نیز مصرف می کردند این یافته می تواند نشان دهد که ویتامین E احتمال خونریزی را بالا می برد.

مکمل های ویتامین ای امکان تداخل با انواع مختلفی از داروها را دارند بنابراین افرادی که به طور مرتب از این ویتامین و سایر داروها را استفاده می کنند ، باید میزان مصرف این ویتامین را با پزشک خود در میان بگذارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا