Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

بیوگرافی نیلز بور، دانشمند پیشگام در فیزیک کوانتوم

نیلز بور فیزیکدان دانمارکی از معروف ترین دانشمندان در حوزه علم فیزیک است .او برای یکی از بزرگترین کشفیات تاریخ، مدل مدرن ساختار اتمی، جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرد.
نیلز هنریک دیوید بور(بوهر) معروف به نیلز بور در کپنهاگ دانمارک به دنیا آمد و تحصیل کرد. نیلز بوریا ارائه نظریه های انقلابی در مورد ساختارهای اتمی، شکل گیری تحقیقات در سراسر جهان کمک بزرگی کرد.

همچنین در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک بخوانید:

همه چیز درباره آمدئو آووگادرو و دستاوردهای علمی او
بیوگرافی ماری کوری اولین بانوی برنده جایزه نوبل
چرا آنتوان لاووازیه بنیان‌گذار شیمی نوین، اعدام شد؟
حقایقی درباره زندگی استنفورد مور

تولد و تحصیل نیلز بور

نیلز بور در ۷ اکتبر ۱۸۸۵ در کپنهاگ دانمارک متولد شد. کریستین بور استاد فیزیولوژی دانشگاه کپنهاک پدر او بود ومادرش، دختر سیاستمدار ثروتمند دانمارکی بود. . مادرش یهودی و پدرش مسیحی بود. نکته مهم دوران کودکی فرزندان در خانواده بور آشنایی با اساتید بزرگ دانشگاه کپنهاگ بود . آن ها از حضور این اساتید و بحث های آن ها با پدر در رابطه با فلسفه، هنر،علوم بهره می بردند.
پدر و مادر نیلز بور روی تحصیل و تربیت فرزندان خود بسیار حساس بودند. بور تا ۷ سالگی در منزل آموزش دید و بعد از آن به مدرسه گاملهم گرامر رفت.

تحصیل در دانشگاه

بور در سال ۱۹۰۳ و در سن ۱۷ سالگی از دبیرستان فارغ التحصیل شد. او در همان سال در دانشگاه کپنهاگ شروع به تحصیل کرد. بور در رشته های نجوم، شیمی، ریاضیات و فیزیک تحصیل کرد. اولین افتخار علمی بور کسب مدال طلا از انجمن سلطنتی علوم دانمارک بود.
در خلال سال‌های ۱۹۰۷ تا ۱۹۱۱ کارشناسی ارشد و دکترای فیزیک خود را دریافت کرد. او در تحقیقات دانشگاهی روی نظریه‌ی الکترونی فلزات فعالیت شده است.
بور در پاییز سال ۱۹۱۱ به کمبریج انگلستان سفر کرد و در آن جا همکاری مختصری با جی جی تامسون داشت.

فعالیت‌های تحقیقاتی نیلز بور

نیلز بور که بود و چه مدل اتمی ارائه کرد؟
نیلز بور که بود و چه مدل اتمی ارائه کرد؟

درسال ۱۹۱۲بور بعد از اتمام تحصیلات خود شانس انجام تحقیقات پس از دوره‌ی دکترا را در آزمایشگاهی در دانشگاه کمبریج انگلستان ب اجی جی تامسون داشت. اوشروع بدی با تامسون داشت. و در نهایت این همکاری به مدت طولانی ادامه پیدا نکرد. در پایان همان سال، بور با دانشمند بزرگ دیگری به نام ارنست رادرفور در آزمایشگاه شخصی او در دانشگاه منچستر دیدار کرد.
در سال ۱۹۰۸ رادرفور به علت فعالیت هایی که در زمینه رادیو اکتیو داشت، جایزه نوبل شیمی را برد. او در سال ۱۹۰۹ هسته اتم را کشف کرد. با وجود اعتبار بالای رادرفور، نظریه او براساس تشکیل شدن اتم از هسته ای با بارمثبت و الکترون های منفی در اطراف آن بازخورد خوبی از دانشمندان فیزیک آن زمان نداشت. ولی بور مجذوب ایده اتمی رادرفور شد.
بور پس از تدریس در دانشگاه ویکتوریا در منچستر، در سال ۱۹۱۶ مجدداً در دانشگاه کپنهاگ با سمت استادی مستقر شد. سپس، در سال ۱۹۲۰، موسسه فیزیک نظری دانشگاه را تاسیس کرد، که تا پایان عمر رهبری آن را بر عهده داشت
برنده جایزه نوبل
بور در سال ۱۹۲۲ به خاطر تحقیقاتش برروی ساختار اتم جایزه نوبل دریافت کرد. مدل اتمی بور با استفاده از نظریات کوانتومی بود که برای اتم‌هایی با یک الکترون مانند هیدروژن کاربرد داشت. او با ورنر هایزنبرگ و دانشمندان دیگر بر روی اصل جدید مکانیک کوانتومی که تکمیل کننده نظریه بور است که در ابتدا در یک کنفرانس ایتالیایی در سال ۱۹۲۷ ارائه شد، کارکرد.

جوایز و افتخارات نیلز بور

نیلز بور که بود و چه مدل اتمی ارائه کرد؟
نیلز بور که بود و چه مدل اتمی ارائه کرد؟

بور در سال ۱۹۲۱ از انجمن سلطنتی علوم لندن جایزه بزرگ هیوز را دریافت کرد. این انجمن درسال ۱۹۳۸ باردیگر مدال کاپلی را به بور اهدا کرد. جایزه نوبل فیزیک درسال ۱۹۲۲ به علت خدمات وی در بررسی ساختار اتم و تابش های آن به این دانشمند تعلق گرفت. هم چنین درسال ۱۹۳۳ مدال ماتیوچی از انجمن علوم ایتالیا دریافت کرد. جوایز بعدی به ترتیب درسال های ۱۹۲۶ و ۱۹۳۰ از سوی از طرف موسسه ی فرانکلین فیلادلفیا و تحت عنوان مدال فرانکلین و مدال مکس پلانک به این دانشمند اهدا شد.
ازدیگر جوایز و افتخارات بور می توان به جایزه‌ی Atoms for Peace ایالات متحده‌ی آمریکا و Sonning Prize از دانشگاه کپنهاگ اشاره کرد.

سال‌های پایانی زندگی

نیلز بور درسال های پایانی عمر خود در عرصه علم فیزیک کمتر فعالیت می کرد و بیشتر یک تماشاگر بود . بلکه او هنوز برای تثبیت اخلاق در جامعه تلاش می کرد. او در دوران فعالیت خود برروی دونسل فیزیک دان تاثیر گذاشت. او به روش پرداختن به مسایل علمی شکل داد و یک الگوی صحیح زندگی برای دانش پژوهان بود. این دانشمند یک نویسنده پرکار بود که بیش از ۱۰۰ نشریه به نام خود داشت. او پس از سکته مغزی ۱۸ نوامبر ۱۹۶۲ در کپنهاگ در گذشت. پسر او، آگه، جایزه نوبل فیزیک را در سال ۱۹۷۵ را به دلیل تحقیقات خود در زمینه هسته های اتمی با دو نفر دیگر به اشتراک گذاشت.

 

سخن پایانی 

نیلز بور از تغییرات و پیشرفت در علم فیزیک لذت میبرد. او یک مقام بزرگ علمی و اخلاقی است. او یک شخصیت علمی بسیار محبوبی بود که پس از مرگش، جهان یکسره در سوگ او فرو رفت. این فیزیکدان درسرتاسر زندگی حرفه ای ممتاز خود انسان دوست، صلح طلب و عمیقا بین المللی بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا