Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد قهدریجانی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

این سگ بزرگ، شجاع، محافظ و محبوب، نگهبان و سگ گله است و با نام سگ قدرجونی هم خوانده می شود، این سگ اصیل ایرانی در شهر قهدریجان اصفهان به وجود آمده و در استان مرکزی خیلی محبوب است. متاسفانه این نژاد به ثبت جهانی نرسیده است و مدارک و اسنادی در رابطه با وجود آن یافت نمی شود. سگ نژاد قهدریجانی بسیار قوی است و می تواند به حیوانات وحشی مثل گرگ ها حمله کرده، از گله محافظت کند و قدرت بدنی بسیار بالایی دارد. این نژاد باهوش بسیار قوی است و در استان های مرکزی، چهارمحال بختیاری و اصفهان آن را پرورش می دهند.

این مقاله که در سایت نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مطالعه می کنید، درباره ویژگی های ظاهری، خلق و خو، تغذیه، نحوه نگهداری، بهداشت و قیمت و خرید سگ نژاد قهدریجانی مطالعه کنید. شما می توانید درباره سایر نژاد های معروف سگ ها از جمله نژاد کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل، سنت برنارد، کوکر اسپانیل، کانگل، داگو آرژانتینو، بیچون فرایز، انواع تریر ها، باکسر، گریت دین، فرنچ بولداگ، کن کورسو، داشهوند، ماستیف تبتی، دالمیشن، لابرادور رتریور، ولش کورگی، بردر کولی، آلاسکن مالاموت، پودل و آلابای اطلاعات کسب کنیم.

تاریخچه سگ نژاد قهدریجانی

سگ نژاد قهدریجانی یا قدرجونی، خواستگاهش شهری در استان اصفهان به نام قهدریجان است که در همه نقاط کشورمان به عنوان سگ نگهبان و سگ گله فعالیت می کند. این سگ در بین باغداران، پرورش دهنده ها و دامداران قهدریجانی بسیار محبوب است و این افراد این سگ ها را پرورش می دهند. این نژاد ممتاز و سگ نگهبان عالی، بیشتر در منطقه ای در ۲۵ کیلومتری شهر اصفهان و ۵ کیلومتری فلاورجان پرورش می یابد. سگ قهریجانی به دلیل این که مدارک و تاریخچه پرورشش هنوز کاملا در دسترس و مستند نیست به عنوان یک نژاد مستقل و خالص به ثبت جهانی نرسیده است. البته خود اصفهانی ها می توانند با توجه به معیارهای خاصی این سگ ها را تشخیص بدهند.

سگ نژاد قهدریجانی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد قهدریجانی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

ویژگی های ظاهری سگ نژاد قهدریجانی

این سگ ها جثه بزرگ و غول پیکری دارند و ظاهرشان ترسناک است. این نژاد هیکلی درشت و عضلانی، سینه ای پهن و ستبر، فکی پهن و پوزه ای سیاه و بزرگ دارد. قهدریجانی ها شجاع، جنگی، محافظ و بزرگ هستند.

قد و وزن

قدرجونی های ماده حدود ۷۰ سانتی متر و قدرجونی های نر بیشتر از ۷۵ سانتی متر قد دارند. وزن گونه های ماده این نژاد کمتر از گونه های نر است و حدود ۶۰ کیلوگرم است در حالی که وزن سگ های نر این گونه بیشتر از ۶۰ کیلوگرم است.

پوشش و رنگ

سگ های قهدریجانی به دلیل این که پوشش متراکم و پر پشتی دارند، می توانند به راحتی آب و هوای سرد را تحمل کنند. قوس دم پر پشت این سگ ها به سمت عقب است و هنگامی که می خواهند به کسی یا چیزی حمله کنند، این قوس بیشتر هم می شود.

سگ های قهدریجانی اصیل ایرانی، بیشتر به رنگ های سیاه و سفید وجود دارند که همه نقاط بدنشان به جز سینه، دور گردن، دست و پا که سیاه است، سفید هستند. ولی در رنگ های دیگری از جمله سیاه و خاکستری روشن، خاکستری و سفید، خاکستری یا سبز، سیاه خالص (البته سیاه یک دست، نادر است و بسیار اصیل و خالص است) و ابلق سیاه و سفید ( لکه های سیاه در زمینه سفید) وجود دارند. در سگ هایی که به رنگ های خاکستری روشن، خاکستری و سفید، مشکی و خاکستری هستند، لکه های خاکستری یا سیاهی روی زمینه روشن بدنشان دارند.

سگ نژاد قهدریجانی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد قهدریجانی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

خصوصیات اخلاقی سگ نژاد قهدریجانی

این سگ ها بیشتر نگهبان گله و محافظ هستند و با شجاعت و پرخاشگری که دارند، همه را از خود فراری می دهند. دندان های این سگ های قوی و قدرتمند دندان های محکم و تیزی دارند و نسبت به صاحبشان وفادار و با مسئولیت هستند. سگ های این نژاد به قدری شجاع هستند که حتی از گرگ هم نمی ترسند. این سگ حتی در تاریکی هم بسیار هوشیار است و می تواند وجود غریبه ها یا حیوانات وحشی را تشخیص دهد. مقاومت و ایستادگی این سگ در برابر آب و هوای سرد و حتی گرم و تغییرات دمایی زیاد است و تقریبا می تواند با هر دمایی سازگار شود. در واقع این نژاد قوی کار آمدی بالایی در نگهداری و محافظت از گله ها یا انسان ها در برابر تهدید دارد. در مسابقه ای که در سال گذشته و در شهر اصفهان برگذار شد، این سگ توانست اول شود.

تغذیه سگ نژاد قهدریجانی

سگ های این نژاد بسته به سن و میزان فعالیتشان مقدار متفاوتی غذا می خورند. این سگ های بزرگ و قوی با توجه به این که فعالیت زیادی می کنند و انرژی زیادی دارند، باید غذا های سالم و مقوی بخورند. غذاهایی که این نژاد می خورد باید به مقدار مناسبی، پروتئین، کربوهیدرات، مواد معدنی و ویتامین داشته باشند تا سگ بتواند سالم بماند و عمر زیادی داشته باشد. البته توله سگ های این نژاد باید کلسیم و چربی لازم را دریافت کنند.

نحوه نگهداری و مراقبت از سگ نژاد قهدریجانی

امکان دارد آشنایی سگ قهدریجانی با محیط اطراف و صاحبش حتی تا ۱ ماه یا بیشتر طول بکشد. بهتر است افسار این سگ را ساعاتی در شب و برای نگهبانی باز کنید و او را مدام در حبس و قل و زنجیر نگه ندارید تا ضعیف نشود.

مراقبت های بهداشتی

غذای این سگ ها را در کیسه های غذایی که با کیفیت است نگه دارید تا فاسد و خراب نشوند و غذاهای خشک سگ را در دمای مناسب و دور از رطوبت و دمای بالا نگه دارید. همچنین بهتر از از ظروف مخصوص غذای سگ که مورد تایید سازمان غذا و دارو هستند استفاده کنید.

سگ نژاد قهدریجانی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد قهدریجانی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تربیت سگ نژاد قهدریجانی

تربیت این سگ های شجاع و قوی که جثه بزرگی دارند کار هر کسی و نیست صاحبان آن ها باید افرادی شجاع، با اعتماد به نفس و قوی باشند تا سگ از آن ها فرمان ببرند و بتوانند آن ها را مهار کنند. از آنجایی که این سگ ها مهاجم، پرخاشگر و جنگنده هستند و نباید این ویژگی هایشان را از دست بدهند و دستی نشوند، تنها یک فرد باید به این سگ ها غذا بدهد و به آن ها محبت کند تا فقط از یک نفر حساب ببرند و با او صمیمی شوند. تربیت این سگ های نگهبان باید با توجه و حساسیت زیادی انجام شود تا بتوانید این سگ های ترسناک و پرخاشگر را مهار کنید.

سلامت و بیماری های سگ نژاد قهدریجانی

این سگ ها هم مانند سایر نژاد ها مستعد ابتلا به بعضی از بیماری ها هستند که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم.

عفونت گوش

این سگ ها می توانند به عفونت گوش مبتلا شوند که نشانه های آن ترشحات زرد و قهوه ای از گوش، خارش شدید، عدم تعادل، بوی بد، باد کردن کانال گوش و تکان دادن سر اشاره کرد.

کک ها

یک کک طی سه هفته می تواند به هزاران کک تبدیل شود و وجود نقاط قرمز روی بدن، لیسیدن، خارش و ریزش مو از جمله علائم آن است.

انگل ها و کرم

سگ های قهدریجانی اگر به کرم های قلاب دار مبتلا شوند، علائمی از جمله استفراغ، مالیدن مقعدشان روی زمین، اسهال، کاهش وزن و کاهش اشتها دارند که می تواند باعث مرگشان شود.

اسهال و استفراغ

اسهال و استفراغ می تواند ناشی از مشکلات غذایی، انگل های روده یا عفونت باشد که حیوان مدفوعش آبکی و رقیق می شود. آب زیاد نوشیدن، سیب زمینی آب پز، مرغ پخته، برنج و سایر غذا های خانگی می توانند این عارضه را درمان کنند.

سگ نژاد قهدریجانی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد قهدریجانی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

قیمت و خرید سگ نژاد قهدریجانی

اگر می خواهید سگ قهدریجانی بخرید، بهتر است این سگ را از پت شاپ های نزدیک خودتان یا سایت های آنلاین معتبر تهیه کنید. قیمت سگ های مختلف به عوامل مختلفی از جمله، نژاد قیمت، فراوانی و وضعیت سلامتی آن ها بستگی دارد. حواستان باشد تا حتما قبل از این که سگی را بخرید، او را پیش دامپزشک ببرید تا از وضعیت سلامتی اش اطمینان حاصل  کنید.

 سخن آخر

سگ های قهدریجانی اصیل، نژادی اصفهانی دارند و قوی، عضلانی، شجاع و ترسناک است. این سگ ها نگهبان های عالی و پر قدرتی برای گله و انسان ها هستند و حتی می توانند حیوانات وحشی مثل گرگ را از پا در بیاورند. البته این سگ های گله نسبت به صاحبشان وفادار ، عاطفی و وابسته هستند و علاقه زیادی به او دارند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا