Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

آمپول کتورولاک برای چیست؟ کاربرد و مصارف و عوارض و قیمت

آمپول کتورولاک برای درمان درد متوسط تا شدید استفاده می شود. قبل یا بعد از جراحی تجویز می شود. کاهش درد به شما کمک می کند تا راحت تر بهبود پیدا کنید.

بتوانید به فعالیت های عادی روزانه خود بازگردید. یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی است. با مسدود کردن تولید برخی از مواد طبیعی در بدن شما که باعث التهاب می شوند، عمل می کند. به کاهش تورم، درد و تب کمک خواهد کرد.

نشریه جهان شیمی فیزیک از داروهای زیادی مثل دگزامتازون، فاموتیدین، استامینوفن و ایبوپروفن مقالاتی منتشر کرده است. در این مطلب شما را با آمپول کتورولاک آشنا میکنیم.

آمپول کتورولاک برای چیست

آمپول کتورولاک برای تسکین درد متوسط ​​​​معمولا پس از جراحی استفاده می شود. کتورولاک در دسته ای از داروها به نام NSAIDs قرار دارد. این دارو با توقف تولید ماده ای در بدن که باعث درد، تب و التهاب می شود، عمل می کند. کتورولاک نباید برای درد خفیف یا طولانی مدت (مانند آرتریت) مصرف شود.

نحوه استفاده از آمپول کتورولاک

قبل از شروع مصرف آمپول کتورولاک راهنمای دارو و در صورت موجود بودن، بروشور اطلاعات بیمار را که داروساز شما ارائه کرده است، بخوانید.

این دارو را به صورت خوراکی، معمولا هر ۴ تا ۶ ساعت با یک لیوان پر آب (۸ اونس یا ۲۴۰ میلی لیتر)، یا طبق دستور پزشک مصرف کنید. پس از مصرف این دارو حداقل تا ۱۰ دقیقه دراز نکشید. اگر در حین مصرف این دارو ناراحتی معده رخ داد، آن را با غذا، شیر یا یک آنتی اسید مصرف کنید.

دوز بر اساس پاسخ بدنتان به درمان است. برای کاهش خطر خونریزی معده و سایر عوارض جانبی، این دارو را با کمترین دوز موثر و در کوتاه ترین زمان ممکن مصرف کنید. دوز خود را افزایش ندهید، آن را به دفعات بیشتر مصرف نکنید یا بیش از ۵ روز مصرف نکنید. اگر بعد از ۵ روز همچنان درد دارید، با پزشک خود در مورد سایر داروهایی که ممکن است استفاده کنید صحبت کنید. بیش از ۴۰ میلی گرم در یک دوره ۲۴ ساعته مصرف نکنید.

اگر این دارو را «در صورت نیاز» (نه بر اساس برنامه منظم) مصرف می‌کنید، به یاد داشته باشید که داروهای ضد درد در صورتی بهترین اثر را دارند که در اولین علائم درد استفاده شوند. اگر وضعیت شما بدتر می شود یا اگر درد شما تسکین نمی یابد، به پزشک خود اطلاع دهید.

آمپول کتورولاک برای چیست؟
آمپول کتورولاک برای چیست؟

آمپول کتورولاک برای میگرن

برای تسکین دردهای میگرنی و سردرد استفاده میشود.

زمان مصرف آمپول کتورولاک

آمپول کتورولاک به عنوان یک قرص برای مصرف خوراکی عرضه می شود. معمولا هر ۴ تا ۶ ساعت بر اساس برنامه یا در صورت نیاز برای درد مصرف می شود. اگر کتورولاک را طبق برنامه مصرف می‌کنید، آن را تقریبا در زمان‌های مشابه هر روز مصرف کنید.

اقدامات احتیاطی قبل از مصرف آمپول کتورولاک

اگر پنتوکسی فیلین (پنتوکسیل) یا پروبنسید مصرف می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر یک یا چند مورد از این داروها را مصرف می کنید. احتمالا پزشک به شما خواهد گفت که از کتورولاک استفاده نکنید.

به پزشک و داروساز خود بگویید که چه داروهایی را مصرف می کنید. هر یک از موارد زیر را ذکر کنید: داروهای ضد افسردگی. مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین مانند بنازپریل،کاپتوپریل، انالاپریل، فزینوپریل، لیزینوپریل، مواکسیپریل، پریندوپریل، آکوپریل، رامیپریل و تراندولاپریل، مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین، لوزارتان، والسارتان، مسدودکننده های بتا مانند آتنولول، لابتالول، متوپرولول، نادولول، پروپرانولول، داروهای اضطراب یا بیماری روانی؛ داروهای تشنج مانند کاربامازپین یا فنی توئین، متوترکسات، آرام بخش ها، قرص های خواب آور. آرام بخش ها پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد یا شما را با دقت بیشتری از نظر عوارض جانبی تحت نظر داشته باشد.

اگر شرایط ذکر شده در بخش هشدار مهم یا نارسایی قلبی یا تورم دست‌ها، پاها، قوزک‌ها یا ساق پا را دارید یا تا به حال داشته‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر باردار هستید به پزشک خود اطلاع دهید، برای باردار شدن برنامه ریزی کنید. یا در حال شیردهی هستند. کتورولاک ممکن است به جنین آسیب برساند و در صورت مصرف حدود ۲۰ هفته یا بعد از آن در دوران بارداری باعث ایجاد مشکلاتی در زایمان شود. از مصرف کتورولاک در حوالی یا بعد از هفته ۲۰ بارداری خودداری کنید، مگر اینکه پزشکتان این کار را به شما گفته باشد. اگر در حین مصرف کتورولاک باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر ۶۵ سال یا بیشتر دارید، در مورد خطرات و مزایای مصرف کتورولاک با پزشک خود صحبت کنید. افراد مسن معمولا نباید کتورولاک مصرف کنند زیرا به اندازه سایر داروهایی که می توان برای درمان همان بیماری استفاده کرد، ایمن نیست.

آمپول کتورولاک برای چیست؟
آمپول کتورولاک برای چیست؟

آمپول کتورولاک و کرونا

از این آمپول برای درمان کرونا بصورت مستقیم استفاده نمیشود.

آمپول کتورولاک عضلانی است

بله این آمپول بصورت عضلانی هم تزریق میشود.

عوارض جانبی آمپول کتورولاک

آمپول کتورولاک ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. علائم موارد زیر است:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • اسهال
  • یبوست
  • گاز
  • زخم در دهان
  • تعریق
  • تب
  • تاول ها
  • افزایش وزن غیر قابل توضیح
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • تورم در شکم، مچ پا، پاها یا پاها
  • زرد شدن پوست یا چشم
  • خستگی مفرط
  • خونریزی یا کبودی غیر معمول
  • کمبود انرژی
  • حالت تهوع
  • از دست دادن اشتها
  • درد در سمت راست بالای معده
  • علائم شبیه آنفولانزا
  • پوست رنگپریده
  • ضربان قلب سریع
  • ادرار کدر، تغییر رنگ یا خونی
  • کمر درد
  • ادرار سخت یا دردناک

اگر اثرات بدتر شد، به پزشک اطلاع دهید. این دارو فشار خون را افزایش می دهد. فشار خون خود را به طور منظم چک کنید و در صورت بالا بودن نتایج به پزشک خود اطلاع دهید.

دیگر عوارض جانبی آمپول کتورولاک

در صورت بروز عوارض جانبی به پزشک اطلاع دهید: غش، ضربان قلب تند، تغییرات شنوایی (مانند صدای زنگ در گوش)، تغییرات ذهنی/خلقتی (مانند گیجی، افسردگی)، سردرد مداوم/شدید. ، درد معده، تغییرات بینایی (مانند تاری دید)، علائم نارسایی قلبی (مانند تورم مچ پا، خستگی غیرعادی، افزایش وزن غیرعادی/ ناگهانی).

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی نادر اما جدی فورا به پزشک خود اطلاع دهید: کبودی/خونریزی آسان، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار)، علائم عفونت (مانند تب، لرز، گلودرد مداوم) ، علائم مننژیت (مانند سفتی بدون دلیل گردن، تب).

این دارو سبب بیماری جدی کبد میشود. در صورت داشتن علائم آسیب کبدی، از جمله: ادرار تیره، درد معده/شکم، تهوع/استفراغ مداوم، زردی چشم/پوست، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

آلرژی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: تب، تورم غدد لنفاوی، بثورات پوستی، خارش/تورم (به ویژه در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس، فورا به پزشک مراجعه کنید.

برخی از عوارض جانبی می تواند جدی باشد. اگر هر یک از علائم زیر یا علائم ذکر شده در بخش هشدار مهم را تجربه کردید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید. تا زمانی که با پزشک خود صحبت نکنید، دیگر کتورولاک مصرف نکنید. کتورولاک ممکن است عوارض جانبی دیگری ایجاد کند.

آمپول کتورولاک برای چیست؟
آمپول کتورولاک برای چیست؟

آمپول کتورولاک برای دیسک کمر

استفاده از این آمپول برای تسکین دیسک کمر بسیار رایج است.

تداخلات دارویی آمپول کتورولاک

تداخلات دارویی نحوه عملکرد دارو را تغییر میدهد. خطر عوارض جانبی را افزایش میدهد.

برخی از داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: آلیسکیرن، مهارکننده‌های ACE  مانند کاپتوپریل، لیزینوپریل، مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسینII  مانند لوزارتان، والزارتان، لیتیوم، متوترکسات، پروبنسید، کورتیکواستروئیدها (مانند پردنیزون)، سایر داروهایی که ممکن است کلیه ها را تحت تأثیر قرار دهد (از جمله سیدوفوویر، قرص های آب/ دیورتیک ها مانند فوروزماید).

این دارو خطر خونریزی را افزایش میدهد. به عنوان مثال می توان به داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل، رقیق کننده های خون مانند دابیگاتران/انوکساپارین/وارفارین و غیره اشاره کرد.

همه برچسب‌های داروهای تجویزی و بدون نسخه را به دقت بررسی کنید. زیرا بسیاری از داروها حاوی مسکن‌های ضد درد/تب هستند (آسپرین، NSAID‌ها مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن). این داروها مشابه کتورولاک هستند و ممکن است خطر عوارض جانبی را در صورت مصرف همزمان افزایش دهند. اگر برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی (۸۱ تا ۱۶۲ میلی گرم در روز) به شما داده شده است. آسپرین با دوز پایین مصرف کنید، باید مصرف آسپرین را ادامه دهید مگر اینکه پزشک دستور دیگری به شما بدهد.

فراموشی در مصرف آمپول کتورولاک

اگر پزشک به شما گفته است که کتورولاک را به طور منظم مصرف کنید. دوز فراموش شده را فوری استفاده کنید. با این حال، اگر تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و برنامه دوز منظم خود را ادامه دهید. برای جبران دو برابر مصرف نکنید.

آمپول کتورولاک برای چیست؟
آمپول کتورولاک برای چیست؟

مصرف بیش از حد آمپول کتورولاک

علائم مصرف بیش از حد شامل موارد زیر است:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • دل درد
  • مدفوع خونی، سیاه یا قیری رنگ
  • استفراغ خونی یا شبیه تفاله قهوه
  • خواب آلودگی
  • تنفس آهسته یا تنفس سریع و کم عمق
  • کما (از دست دادن هوشیاری برای مدتی)

هشدار مهم در مصرف آمپول کتورولاک

آمپول کتورولاک برای تسکین کوتاه مدت درد متوسط ​​​​شدید استفاده می شود. نباید بیش از ۵ روز، برای درد خفیف یا برای درد ناشی از شرایط مزمن (طولانی مدت) استفاده شود. اولین دوز کتورولاک با تزریق داخل وریدی یا عضلانی در بیمارستان یا مطب انجام میشود.

پس از آن، پزشک ممکن است ادامه درمان با کتورولاک خوراکی را انتخاب کند. شما باید در روز پنجم پس از اولین تزریق کتورولاک، مصرف کتورولاک خوراکی را متوقف کنید. اگر بعد از ۵ روز همچنان درد دارید یا اگر درد شما با این دارو کنترل نشد، با پزشک خود صحبت کنید. کتورولاک ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند، به خصوص زمانی که به طور نامناسب مصرف شود. کتورولاک را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. آن را بیشتر از مقدار تجویز شده توسط پزشک مصرف نکنید و یا بیشتر از آن مصرف نکنید.

خطر حمله قلبی و آمپول کتورولاک

افرادی که از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (به غیر از آسپرین) مانند آمپول کتورولاک استفاده می‌کنند، ممکن است نسبت به افرادی که این داروها را مصرف نمی‌کنند، در معرض خطر حمله قلبی یا سکته باشند. این حوادث ممکن است بدون هشدار اتفاق بیفتد و ممکن است باعث مرگ شود. این خطر برای افرادی که برای مدت طولانی از NSAID استفاده می کنند بیشتر است. اگر اخیرا دچار حمله قلبی شده اید، از مصرف یک NSAID مانند کتورولاک خودداری کنید.

مگر اینکه پزشکتان این کار را تجویز کرده باشد. اگر شما یا هرکسی از اعضای خانواده تان بیماری قلبی، حمله قلبی، یا سکته مغزی یا «سکته کوچک» داشته یا داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر سیگار می کشید. اگر کلسترول بالا، فشار خون بالا، خونریزی یا مشکلات لخته شدن خون یا دیابت دارید یا قبلا داشته اید. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید. فورا از کمک اورژانس استفاده کنید: درد قفسه سینه، تنگی نفس، ضعف در یک قسمت یا طرف بدن، یا تکلم نامفهوم.

آمپول کتورولاک برای چیست؟
آمپول کتورولاک برای چیست؟

 مصرف آمپول کتورولاک با دیگر داروها

اگر تحت عمل جراحی، از جمله جراحی دندانپزشکی هستید، به پزشک یا دندانپزشک بگویید که کتورولاک مصرف می کنید. اگر تحت عمل جراحی بای پس عروق کرونر (CABG؛ نوعی جراحی قلب) قرار می گیرید، نباید کتورولاک را درست قبل یا بلافاصله بعد از جراحی مصرف کنید.

داروهای NSAID مانند کتورولاک ممکن است باعث زخم، خونریزی یا سوراخ‌هایی در معده یا روده شوند. این مشکلات ممکن است در هر زمانی در طول درمان ایجاد شوند، ممکن است بدون علائم هشدار دهنده رخ دهند و ممکن است باعث مرگ شوند. این خطر ممکن است برای افرادی که به مدت طولانی از NSAID استفاده می کنند، سن آنها بالاست، بیشتر است.

در صورت مصرف هر یک از داروهای زیر به پزشک خود اطلاع دهید: داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده خون) مانند وارفارین (کومادین، جانتوون). آسپرین؛ استروئیدهای خوراکی مانند دگزامتازون، متیل پردنیزولون و پردنیزون، مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین مانند سیتالوپرام، فلوکستین، فلووکسامین، پاروکستین و سرترالین، مهارکننده های بازجذب نوراپی نفرین سروتونین مانند دسوونلافاکسین، دولوکستین (سیمبالتا) و ونلافاکسین هنگام مصرف کتورولاک از آسپرین یا سایر NSAID ها مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) و ناپروکسن استفاده نکنید.

همچنین اگر زخم یا خونریزی در معده یا روده خود دارید یا تا به حال داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، مصرف کتورولاک را متوقف کرده و با پزشک خود تماس بگیرید: درد معده، سوزش سر دل، استفراغ خونی یا شبیه تفاله قهوه، وجود خون در مدفوع، یا مدفوع سیاه و قیر مانند.

آمپول کتورولاک و بیماری کلیوی یا کبدی

آمپول کتورولاک ممکن است باعث نارسایی کلیه شود. اگر بیماری کلیوی یا کبدی دارید، اگر استفراغ یا اسهال شدید داشتید یا فکر می‌کنید ممکن است کم‌آبی داشته باشید، و اگر از مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین استفاده می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید. مصرف کتورولاک را متوقف کنید و با پزشک خود تماس بگیرید: تورم دست‌ها، بازوها، پاها، مچ پا، یا ساق پا. افزایش وزن غیر قابل توضیح؛ گیجی؛ یا تشنج.

آمپول کتورولاک و واکنش های آلرژیک شدید

برخی از افراد واکنش های آلرژیک شدید به آمپول کتورولاک دارند. اگر به کتورولاک، آسپرین یا سایر NSAIDها مانند ایبوپروفن یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر آسم دارید یا تا به حال به آسم مبتلا بوده اید، به پزشک خود اطلاع دهید، به خصوص اگر مکرر آبریزش بینی یا پولیپ بینی (تورم دیواره بینی) دارید.

اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، مصرف کتورولاک را متوقف کنید و فورا با پزشک خود تماس بگیرید: بثورات پوستی. کندوها؛ خارش؛ تورم چشم‌ها، صورت، گلو، زبان، بازوها، دست‌ها، مچ پا یا ساق پا؛ مشکل در تنفس یا بلع؛ یا گرفتگی صدا. هنگام مصرف کتورولاک از شیر دادن خودداری کنید.

آمپول کتورولاک در سرماخوردگی

کتورولاک یک داروی ضد درد و جز دسته های داروی ضد التهای غیر استروئیدی است. این دارو به دلیل اثرات ضد دردی که دارد برای درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از میگرن گرفته تا دردهای پس از جراحی را می توان با تزریق کتورولاک درمان کرد. این آمپول برای درمان دردهای متوسط تا شدید تجویز می شود و اثر بسیار خوبی برای رهایی از دردهای مختلف دارد.

در صورت ابتلا به سرماخوردگی شدید ممکن است افراد بدن درد شدید را تجربه کنند. در این شرایط برای تسکین درد و بهبود وضعیت فرد پزشک ممکن است برای او آمپول کتورولاک تجویز کند. این دارو با اثرات ضد درد خود کمک می کند سریع تر بهبود یابید و بتوانید در حین سرماخوردگی کارهای روزانه خود را ادامه دهید. این دارو همچنین می تواند تب و التهاب را کاهش دهد بنابراین یک داروی موثر برای دوران سرماخوردگی است.

کتورولاک را فقط با تجویز پزشک مورد استفاده قرار داده و در حین سرماخوردگی از داروهای مختلف استفاده نکنید. بهترین کارهایی که می توانید در حین سرماخوردگی انجام دهید حفظ هیدراتاسیون بدن با مصرف مایعات گرم مانند دمنوش ها است. علاوه بر این استراحت در دوران سرماخوردگی کمک می کند سیستم ایمنی بدن راحت تر بتواند ویروس ها را از بین ببرد بنابراین زودتر بهبود خواهید یافت. استفاده از لباس های گرم و گرم نگه داشتن بدن نیز تاثیر قابل توجهی در بهبودی سریع تر شما خواهد داشت.

روش نگهداری آمپول کتورولاک

این دارو را در ظرفی که در آن آمده، محکم بسته و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. آن را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت اضافی (نه در حمام) نگهداری کنید. تمام داروها دور دسترس کودکان باشد. بسیاری از ظروف در برابر کودک مقاوم نیستند. کودکان ظرف دارو را به راحتی باز میکنند. برای محافظت از کودکان دارو را در مکان دور از دید کودک قرار دهید. داروهای غیر ضروری را دور بریزید. مطمئن شوید حیوانات خانگی، کودکان نمی توانند آن را مصرف کنند. دارو را داخل توالت نریزید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا