Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد مالینویز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سگ بلژیکی نژاد مالینویز ورزشکار، چابک و هیکلی است و نگهبان و محافظ مناسبی است، این سگ شباهت ظاهری زیادی به ژرمن شپرد دارد. این نژاد علاوه بر ویژگی های ظاهری، خلق و خو یک سگ نگهبان کامل را دارد. این نژاد پر انرژی، فعال و باهوش، اعتماد به نفس بالایی دارد و یکی از علاقه مندی های او در زندگی ورزش و فعالیت زیاد است. این سگ گله معمولا بین ۱۴ تا ۱۶ سال عمر می کند.

مقاله ای که در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مطالعه می کنید، می خواهید درباره ویژگی های ظاهری، خلق و خو، تغذیه، نحوه نگهداری، تاریخچه، سلامت، قیمت و خرید سگ نژاد مالینویز برایتان توضیح دهد. کسانی به حیوانات علاقه دارند و می خواهند در زمینه سایر نژاد های سگ ها مثل نژاد کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل، سنت برنارد، کوکر اسپانیل، کانگل، داگو آرژانتینو، باکسر، گریت دین، فرنچ بولداگ، کن کورسو، داشهوند، ماستیف تبتی، دالمیشن، لابرادور رتریور، ولش کورگی، بردر کولی، قهدریجانی، آلاسکن مالاموت، پودل و آلابای اطلاعات کسب کنند، می توانند به مقالات دیگر این نشریه مراجعه کنند.

تاریخچه سگ نژاد مالینویز

در واقع سگ مالینویز در سال ۱۸۹۱ توسط برادران هویگبارت و در دانشکده دامپزشکی بلژیک به وجود آمد. اولین مالینویز هایی که در باشگاه آمریکایی Kennel ثبت شدند، Belgian Mouche و Belgian Blackie نام دارند. ورود این سگ ها به ایالات متحده آمریکا از سال ۱۹۱۱ تا وقوع جنگ جهانی دوم صورت گرفت. این نژاد از سگ ها می توانند سگ پلیس، نجات، جستجوگر، نظامی، گله یا نگهبان باشند. خواستگاه این سگ چوپان بلژیکی به شهر مالین بلژیک بر می گردد که نامش هم از نام این شهر گرفته شده است.

سگ نژاد مالینویز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد مالینویز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

ویژگی های ظاهری سگ نژاد مالینویز

این سگ ها از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به ژرمن شپرد ها دارند ولی این نژاد، لاغر تر و  کم وزن تر از ژرمن شپرد است و پاهای بلند تری دارد. این سگ های عضلانی، وزن خیلی زیادی ندارند که این ویژگی باعث می شود فرز باشند و بتوانند خیلی سریع حرکت کنند. سگ مالینویز بینی و چشم های تیره، سینه پهن، بدنی بلند و کشیده، سری بزرگ، پاهایی بلند، گوش هایی راست و ایستاده و پوزه ای به شکل مخروط دارد. کمر و جمجمه این سگ، صاف است، دم بلند و پیچ خورده ای دارد، گوش هایش به رنگ سیاه است و دندان های قیچی مانندی دارد. این نژاد پوزه ای با نوک تیز، لبهای سیاه، بدنی به شکل مربع و چشمان بادامی شکلی به رنگ قهوه ای دارد.

رنگ بدن و نوع پوشش

بدن مالینویز ها پوششی دو لایه، ضخیم و متراکم دارد، پوشش خارجی بدن این سگ کلفت و ضخیم است و لایه داخلی متراکم و پر پشت است. مو های خشک، کوتاه و موج دار این سگ در ناحیه گردن بلند تر از سایر نواحی است. سگ های مالینویز در رنگ های قرمز، قهوه ای روشن و قهوه ای تیره وجود دارند.

قد و وزن

قد گونه های نر و ماده سگ مالینویز با یکدیگر متفاوت است، قد مالینویز های نر بین ۶۱ تا ۶۶ سانتی متر و قد مالینویز های ماده بین ۵۶ تا ۶۱ سانتی متر است. وزن سگ های این نژاد معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم است.

سگ نژاد مالینویز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد مالینویز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

ویژگی های اخلاقی سگ نژاد مالینویز

سگ های چوپان مالینویز برای این که بتوانند سالم و با روحیه بمانند نیاز دارند تا فعالیت لازم را داشته باشند، این سگ ها محافظان بسیار خوبی هستند و برای کسانی که سرزنده و فعال هستند مناسب تر هستند. این نژاد، وفادار، هوشیار و نگهبانی عالی است و اگر او را از بچگی خوب اهلی کنید و آموزش دهید، از شما فرمانبرداری خواهد کرد. اگر می خواهید سگتان از شما اطاعت کند باید شخصیت با اعتماد به نفس، قاطع و مقتدرتان را به او نشان دهید. ورزش نیاز اصلی سگ های این نژاد است و برای افرادی که در نگهداری از سگ ها تازه کار هستند، مناسب نیست.

رابطه با کودکان و سایر حیوانات

رابطه مالینویز ها با کودکان و نوجوانان خوب است و می توانند به راحتی در خانواده هایی که بچه دارند، زندگی کنند. البته این سگ ها در برابر سایر حیوانات و غریبه ها خجالتی هستند. این سگ های گله، اجتماعی هستند ولی ممکن است گاهی رفتار های پرخاشگرانه ای از خودشان نشان دهند. البته خیلی کمتر پیش می آید که این سگ به سگ های دیگر حمله کند یا نسبت به آن ها گارد بگیرد.

نیاز به ورزش و فعالیت

مالینویز ها باید در مکانی زندگی کنند که فضای لازم برای پیاده روی و فعالیت را داشته باشند. این سگ ها دوست دارند بیشتر وقتشان را در فضای باز و در کنار خانواده بگذرانند. پس برای زندگی در داخل آپارتمان خیلی مناسب نیستند.

سگ نژاد مالینویز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد مالینویز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سلامت و بیماری های سگ نژاد مالینویز

این سگ ها به طور کلی سالم هستند ولی می توانند به بعضی از بیماری ها و اختلالات مبتلا شوند که احتمال ابتلا به این بیماری ها در صورتی که تغذیه مناسب و فعالیت کافی نداشته باشند، بیشتر می شود.

دیسپلازی آرنج

دیسپلازی یک بیماری مادرزادی است که معمولا در سن پایین تر از ۴ ماهگی خودش را نشان می دهد و می توانیم با جراحی آن را درمان کنیم. لنگیدن  که در نتیجه ناهنجاری غضروف یا استخوان پیش می آید، از علائم این بیماری است.

کم کاری تیروئید

این بیماری شایع بیشتر در سگ های مسن دیده می شود و ناشی از اختلال غده تیروئید است. از جمله علائم این بیماری می توانیم به تغییرات رنگ پوست، کلسترول بالا، خشکی پوست، ریزش مو و افزایش وزن اشاره کنیم.

آتروفی پیش رونده شبکیه

این اختلال دژنراتیو باعث کور شدن هر دو چشم می شود و اولین علامت آن شب کوری است.

دیسپلازی مفصل ران

این بیماری ارثی در سگ های این نژاد شایع است و زمانی به وجود می آید که مفصل ران به درستی روی لگن قرار نگیرد. با جراحی و تعویض مفصل ران در موارد حاد، می توانیم این بیماری را درمان کنیم. مواردی دیگری که در بهبود این بیماری تاثیر دارند، پیاده روی و فعالیت هایی مثل شنا هستند. با استفاده از طب سوزنی نیز می توان این بیماری را درمان کرد. سگ هایی که به دیسپلازی ران مبتلا هستند علائمی از جمله لنگیدن، دشواری در انجام حرکات، خستگی زیاد، فعالیت نکردن و انحنای ستون فقرات از خودشان نشان می دهند.

پیشرو شبکیه آتروفی

این بیماری باعث نابودی قرنیه چشم می شود و باعث می شود سگ، دید خود را در شب از دست بدهد. در صورتی که صاحب سگ زود و قبل از از دست رفتن بینایی سگش متوجه این بیماری شود، می تواند سریع به چشم پزشک مراجعه کرده و آن را درمان کند.

صرع

در بیماری صرع که ارثی است سگ دچار تشنج می شود و پرخاشگری، صفت شدن عضلات، دنبال کردن سایر حیوانات و از دست دادن هوشیاری از جمله علائم این بیماری است.

سگ نژاد مالینویز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد مالینویز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تغذیه سگ نژاد مالینویز

این سگ کاری برای این که سالم بماند، به ورزش و فعالیت مناسب نیاز دارد. این نژاد بهتر است حداقل ۳ تا ۴ بار در هفته سبزی و میوه بخورد و روغن زیتون برای عملکرد مناسب معده این حیوان مناسب است. بهتر است مواد غذایی ارگانیک به این سگ ها بدهید و اگر به آن ها غذای خشک می دهیم، باید این غذا را از برند های معتبر و با کیفیت تهیه کنید و اگر می خواهید به سگتان غذای خانگی بدهید، بهتر است مواد غذایی بالانس باشد و همه مواد غذایی مورد نیاز او را داشته باشد تا پروتئین، مواد معدنی، کربوهیدرات ها، چربی ها و ویتامین های بدن او تامین شود. حبوباتی چون گندم، ذرت، سویا و برنج برای این سگ ها مفید است. بعضی از مواد غذایی از جمله هلو، آلو، شکلات، گوشت و ماهی خام برای همه نژاد ها از جمله سگ های این نژاد خطرناک و مهلک است.

نحوه نگهداری و مراقبت از سگ نژاد مالینویز

این سگ ها به مراقبت های خاصی نیاز ندارند ولی بهتر است برای این که ریزش مویشان کمتر شود هر هفته آن را شانه بزنید، ریزش موی این نژاد دو بار در سال به اوج خودش می رسد. هر سه ماه یک بار این سگ ها را به حمام ببرید و برای این که به بیماری های دهان و دندان مبتلا نشوند دندان هایشان را مسواک بزنید. گوش های سگتان را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید تا عفونت نکند و هر گاه حس کردید ناخن های سگ روی زمین کشیده می شود و نمی تواند به خونی راه برود، آن ها را کوتاه کنید تا هم مانع راه رفتنش نشود و هم این که ناخواسته به شما یا وسایلتان آسیب نرساند.

سگ نژاد مالینویز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد مالینویز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

قیمت و خرید سگ نژاد مالینویز

بهای خرید و قیمت سگ های قدرتمند و دوست داشتنی این نژاد به سن، جنسیت و وضعیت سلامتی آن ها بستگی دارد. اگر قصد خرید سگ مالینویز را دارید بهتر است ابتدا از سلامتی او اطمینان حاصل کنید و سگ مورد نظرتان را از یک فروشگاه مطمئن یا سایت های فروش حیوانات خانگی، تهیه کنید. البته همواره به سرپرستی گرفتن حیوانات بهتر از خرید آن ها است. قیمت سگ مالینویزدر بازار ایران و در این بازه زمانی چیزی بین ۸ تا ۱۵ میلیون تومان است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا