Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد شیبا اینو چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت و خرید

سگ نژاد شیبا اینو یکی از قدیمی ترین نژاد های ژاپنی است، این سگ شکارچی جثه کوچک، ظاهری بامزه و دوست داشتنی و بدنی عضلانی دارد. سگ های این نژاد یکی از خوش اخلاق ترین و مهربان ترین سگ های ژاپنی هستند که در بین ژاپنی ها و سایر نقاط جهان محبوبیت و معروفیت زیادی دارند و می توانند با زندگی در مکان های شهری یا روستایی سازگار شوند. این سگ باهوش همدم مناسبی برای انسان ها است و با سرعت زیادی که دارد به انسان ها در حین شکار گراز ها یا پرندگان کمک می کند.

این مطلبی که در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مشاهده می کنید، درباره خصوصیات اخلاقی، ویژگی های ظاهری، تغذیه، نحوه نگهداری، سلامت، قیمت و خرید سگ نژاد شیبا اینو توضیح می دهد. کسانی که به حیوانات علاقه دارند یا قصد دارند حیوانی را به سرپرستی بگیرند، می توانند به سایر مقالات این سایت که درباره نژاد های محبوب گربه و سایر نژاد های سگ از جمله سگ نژاد کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل، سنت برنارد، کوکر اسپانیل، کانگل، داگو آرژانتینو، باکسر، گریت دین، فرنچ بولداگ، قهدریجانی، کن کورسو، داشهوند، ماستیف تبتی، دالمیشن، مالینویز، لابرادور رتریور، ولش کورگی، بردر کولی، آلاسکن مالاموت، پودل و آلابای است، مراجعه کنند.

تاریخچه سگ نژاد شیبا اینو

این سگ ژاپنی در گذشته برای شکار باز های کوچک و پراندن پرندگان استفاده می شد و به کمک شکارچیان می آمد. علت نام گذاری این سگ ها هنوز کاملا مشخص نیست در واقع واژه شیبا اینو در ویکی پدیا به معنی بیشه است، بعضی بر این باور اند که این نام گذاری به علت رنگ سرخ آتشین این سگ ها است که در پاییز برگ درختان در به رنگ سرخ آتشین است. بعضی نیز می گویند به دلیل این که شکارچیان، این سگ ها را برای شکار به بیشه می بردند نامشان از واژه بیشه گرفته شده است. واژه شیبا در گذشته معنی کوچک داشته و به عقیده بعضی، نام این سگ به دلیل اندازه کوچکی که دارد، گذاشته شده است.

شیبا اینو در جنگ جهانی دوم

تعداد این سگ ها در جنگ جهانی دوم کاهش چشمگیری داشت و سگ هایی که از جنگ زنده مانده بودند، اکثرا مشکلات روحی یا هاری داشتند. بعد از جنگ، این سگ ها را به مناطق روستایی بردند تا پرورش بدهند و سگ های شیبا اینویی که امروزه می بینید، حاصل آمیزش با نژاد های دیگر هستند.

به رسمیت شناخته شدن

موسسه کنل در سال ۱۹۴۸ تاسیس شد و فردی به نام نیهون کن هوزونکای سگ های شیبا اینو را پیوند داد و نهایتا در سال ۱۹۳۳ این نژاد را در باشگاه کنل آمریکا به رسمیت شناختند و این سگ ها در سال ۱۹۹۷ در دسته سگ های غیر ورزشی قرار گرفتند.

سگ نژاد شیبا اینو چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد شیبا اینو چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت و خرید

ویژگی های ظاهری سگ نژاد شیبا اینو

این سگ های زیبا، دم رو به بالا، گوش های نوک تیز و راست و مو های کوتاهی دارند و به دلیل شباهت زیادی که به روباه دارند، ممکن است آن ها را با روباه اشتباه بگیرید. این نژاد کوچک و عضلانی گوش های کوچک، چشم های بادامی شکل تیره و خز دو لایه ای دارند. شباهت ظاهری سگ شیبا اینو به آکیتا بسیار زیاد است.

طول عمر، قد و وزن

اگر از این سگ ها خوب نگهداری کنید و به آن ها غذای سالم بدهیم، بین ۱۳ تا ۱۵ سال عمر کنند. سگ های نر این نژاد بین ۸ تا ۱۱ کیلوگرم وزن دارند. شینا اینو های ماده معمولا بین ۶ تا ۹ کیلوگرم هستند. قد گونه های ماده شیبا اینو ۳۳ تا ۴۱ سانتی متر و قد گونه های نر این نژاد بین ۳۴ تا ۴۳ سانتی متر است.

پوشش و رنگ بندی

محبوب ترین و رایج ترین سگ های شیبا اینو به رنگ حنایی هستند ولی این سگ ها در رنگ های دیگری از جمله قرمز کنجدی، کرم، قرمز و پشت سیاه رنگ و ترکیب سیاه و کرم دیده می شوند. رنگ نوک دم، دست و پاها و بالای چشم این سگ ها سفید است. پوشش این سگ ها دو لایه است و موهای کوتاهی دارند.

سگ نژاد شیبا اینو چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد شیبا اینو چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت و خرید

ویژگی های اخلاقی سگ نژاد شیبا اینو

این سگ ها به طور کلی مهربان و خوش رفتار هستند ولی عواملی مثل ژنتیک، محیط، نحوه آموزش و اجتماعی شدن نیز بر رفتار آن ها تاثیر می گذارد. اگر می خواهید یک سگ خوش اخلاق بخرید، حتما درباره رفتار والدین او تحقیق کنید. بهتر است سگ های این نژاد را از بچگی آموزش دهید تا در بزرگسالی بتوانند همراه مناسب و موجهی برای شما باشند. البته وقتی می خواهید این سگ ها را برای گردش به بیرون ببرید، بهتر است حتما قلاده ای بر گردنشان بیندازید تا از دست شما فرار نکنند و به حیوانات کوچک حمله ور نشوند.

شیبا اینو ها مانند گربه ها خودشان را لیس می زنند و تمیز می کنند، به همین دلیل هم تمیز هستند و می توانیم آن ها را به راحتی نگهداری کنیم. این سگ های باهوش اندکی لجباز و سرسخت هستند ولی با استفاده از تشویقی ها می توانیم به آن ها آموزش دهیم.

رابطه با کودکان

این سگ های مهربان، دوست داشتنی و وفادار علاقه زیادی به خانواده سرپرستشان دارند و در صورتی که آموزش مناسب ببینند و به خوبی اجتماعی شوند، می توانند به راحتی با کودکان صمیمی شوند و با مهربانی با آن ها برخورد کنند. البته باید نحوه رفتار درست با سگ را به کودکتان نیز یاد بدهید تا بداند چگونه با یک سگ رفتار کند و همواره مراقب و ناظر سگ و کودک باشید و هیچ گاه آن ها را بدون نظارت یک بزرگتر تنها رها نکنید.

رابطه با سایر سگ ها

سگ های این نژاد کمی یک دنده و لجباز هستند که این ویژگی شان باعث شده دیر تر آموزش ببینند و اجتماعی شوند، این سگ ها رابطه خیلی خوبی با سایر حیوانات ندارند و از آن جایی که سگ های شکاری هستند، دوست دارند حیوانات کوچکتر از خودشان را تعقیب و شکار کنند. شیبا اینو ها در مواجهه با حیوانات دیگر حالت تهاجمی به خودشان می گیرند و بهتر است هنگامی که بیرون هستند، به آن ها قلاده ببندید و در وجود سایر حیوانات بیشتر مراقبشان باشید.

سگ نژاد شیبا اینو چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد شیبا اینو چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت و خرید

نحوه نگهداری و مراقبت از سگ نژاد شیبا اینو

آراستگی

ریزش موی این سگ ها دو بار در سال به اوج خودش می رسد که حدود ۶ ماه طول می کشد و باید به صورت مرتب موهایش را شانه بزنید تا ریزشش کمتر شود. سشوار کشیدن به موهای سگ می تواند موهای اضافی، کک ها، کثیفی ها و شوره را از بین ببرد و بیشتر سگ ها این دمنده ها را دوست دارند، چرا که حس خوبی به پوستشان می دهد و دردی را به همراه ندارد. خوشبختانه موهای این سگ در هم فرو نمی رود و دچار درهم تنیدگی نمی شود.

نظافت ناخن و حمام

زمانی که حس کردید سگ های این نژاد خیلی کثیف هستند آن ها را حمام کنید، چرا که حمام کردن زیاد باعث می شود، ویژگی ضد آب کت دو لایه سگ از بین برود و پوستش خشک شود. اگر شیبا اینو ها را از بچگی به کوتاهی ناخن عادت ندهید، در بزرگی در برابر این کار مقاومت می کنند. البته توجه کنید که ناخن های این سگ را بیش از حد کوتاه نکنید تا رگ های خونی که در بخشی از ناخن های این سگ وجود دارد، آسیب نبیند.

نظافت دهان و دندان

برای این که سگ ها به بیماری های دهان و دندان مبتلا نشوند و دندان هایشان دچار پوسیدگی نشود و بوی بدن و جرم دهان نداشته باشد، بهتر است ۲ تا ۳ بار در هفته با خمیر دندان مخصوص دندان هایش را مسواک بزنید.

سگ نژاد شیبا اینو چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد شیبا اینو چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت و خرید

تغذیه سگ نژاد شیبا اینو

سگ های این نژاد برای این که سالم بمانند باید روزانه ۱.۲ تا ۱.۵ پیمانه غذای خشک بخورند. البته میزان غذایی که این سگ ها می خورند به میزان فعالیت، سوخت و ساز بدن و سن آن ها بستگی دارد. اگر می خواهید به سگتان غذای خانگی بدهید بهتر است این غذا را خوب بپزید، برنامه غذایی را زیر نظر دامپزشک تنظیم کنید و در این برنامه غذایی پروتئین ها، ویتامین ها، کربوهیدرات ها و مواد معدنی لازم را بگنجانید تا بدن سگتان دچار کمبود نشود. هرگز به خاطر صرفه جویی در هزینه ها غذای ارزان و بی کیفیت برای سگتان تهیه نکنید و غذای او را از مکان های معتبر تهیه کنید. برای آن که حیوان دچار چاقی نشود، بهتر است میزان غذایی که به او می دهید را کنترل کنید.

بیماری ها و مشکلات سلامتی سگ نژاد شیبا اینو

این سگ ها به طور کلی سالم هستند ولی مستعد ابتلا به بعضی از بیماری ها هستند که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم.

شیلوتوراکس

این بیماری می تواند از بیماری های دیگر ایجاد شده باشد و علائمی از جمله سرفه، اختلال در تنفس، کم اشتهایی و جمع شدگی مایع در حفره سینه دارد و می توان آن را با رژیم غذایی مناسب یا جراحی درمان کرد.

در رفتگی کشکک

در این عارضه قسمتی از استخوان پا از مفصل جدا می شود که در بعضی موارد به فلجی ختم می شود.

صرع

این بیماری با علائمی از جمله تشنج های خفیف و شدید همراه است ولی متاسفانه درمان قطعی ندارد و می توانیم آن را با دارو کنترل کنیم. عارضه هایی مثل مننژیت، اختلالات متابولیکی، ضربات سر، تومور و سموم خطرناک می تواند باعث این بیماری شود و حتی می تواند به صورت ارثی از والدین به فرزندان منتقل شود.

گلوکوم

این بیماری چشمی باعث می شود سگ نابینا شود و از جمله بیماری هایی است که در انسان ها و سگ ها دیده می شود. گلوکوم ارثی بوده، موجب بالا رفتن فشار داخلی چشم می شود و دو نوع اولیه و ثانویه دارد. نوع اولیه آن ارثی است و در نوع دوم مایع چشم کم می شود. این عارضه را می توانیم با قطره های چشمی و جراحی درمان کرد.

آتروفی پیشرو شبکیه

این بیماری چشمی قرنیه را از بین می برد و به تدریج باعث کوری حیوان می شود، البته در ابتلا منجر به شب کوری می شود.

دیسپلازی ران

این بیماری ارثی را می توانید با انجام آزمایشات لازم روی توله تشخیص دهید. دیسپلازی ران موجب جدا شدن استخوان از مفصل پا می شود و ممکن است هر دو پای عقبی و لگن این حیوان را درگیر کند. این عارضه موجب درد می شود و تشخیص آن مشکل است.

چرخش دم

این اختلال از ۶ ماهگی سگ بروز می کند و علائم آن بی اشتهایی، سر و صدا و تشنج است. دانشمندان هنوز برای درمان و کنترل این بیماری ها داروی مشخصی کشف نکرده اند، ولی گاهی دامپزشکان داروهایی مثل فنوباربیتال را برای کنترل این بیماری تجویز می کنند.

آلرژی

سگ ها می توانند به مواد غذایی یا بوی بعضی از مواد حساسیت داشته باشند و در این حیوانات بسیار شایع است. اگر آلرژن را حذف کنیم این بیماری کنترل و درمان می شود.

سگ نژاد شیبا اینو چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد شیبا اینو چه خصوصیاتی دارد؟ قیمت و خرید

قیمت و خرید سگ نژاد شیبا اینو

سگ های مختلف با توجه به وضع سلامت و سنشان قیمت های متفاوتی دارند. این سگ ها در ایران ۳۵ تا ۳۸ میلیون تومان قیمت دارند. باید دقت کنید تا قبل از خرید هر سگی آن را پیش دامپزشک ببرید تا از وضع سلامتی اش مطمئن شوید و سگ شیبا اینو مورد نظرتان را از پت شاپ ها یا سایت های معتبر اینترنتی تهیه کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا