Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد آکیتا چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سگ نژاد آکیتا مانند نژاد شیبا اینو، یک سگ ژاپنی معروف است، این سگ بزرگ جثه، زیبا، وفادار، شجاع و آرام است و رابطه عمیقی با صاحبش برقرار می کند. این نژاد در ژاپن نماد خوشبختی، صحت و سلامت و زندگی بلند و طولانی است. نگهداری از این سگ شکاری شاید برای هر کسی مناسب نباشد و بهتر است قبل از این که بخواهید یک سگ آکیتا بخرید، درباره ویژگی های مختلف آن تحقیق کنید.

مقاله ای که در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مطالعه می کنید، می خواهد درباره تاریخچه، خصوصیات اخلاقی، ویژگی های ظاهری، تغذیه، نحوه نگهداری، سلامتی و بیماری ها، قیمت و خرید سگ نژاد آکیتا صحبت کنیم. اگر قصد خرید یک حیوان خانگی دارید، یا دوست دارید درباره آن ها بیشتر بدانید، می توانید به مقالات دیگر این نشریه که درباره نژاد های مختلف گربه و نژاد های مختلف سگ از جمله نژاد کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل، سنت برنارد، کوکر اسپانیل، شیبا اینو، داگو آرژانتینو، باکسر، گریت دین، فرنچ بولداگ، قهدریجانی، کن کورسو، داشهوند، کانگل، ماستیف تبتی، دالمیشن، مالینویز، لابرادور رتریور، ولش کورگی، بردر کولی، آلاسکن مالاموت، پودل و آلابای مراجعه کنید.

تاریخچه سگ نژاد آکیتا

خواستگاه این سگ های باهوش و دلیر، منطقه آکیتا در جزیره Honshu در شمال ژاپن است که به همین دلیل هم نامشان آکیتا است. به این سگ ها آکیتا اینو نیز می گویند و تا قبل از سال ۱۹۳۱ که به عنوان میراث ملی شناخته شدند، به نام Odate که در واقع اسم جزیره خواستگاهشان است، شناخته می شدند. روی آثار باستانی و حفاری های ژاپنی، نقش هایی از این سگ ها وجود دارد و در حدود سال های ۱۹۲۵ تا ۱۶۰۳ بیشتر تحت عنوان سگ توسعه یافته فعالیت می کردند.

در زمان قدیم منطقه آکیتا یکی از محبوب ترین نقاط برای مبارزه سگ ها بوده است و سگ های توسا نیز در این مبارزه ها حضور داشتند و با آکیتا ها مبارزه می کردند، در آن زمان جثه آکیتا از توسا بزرگتر بود و قدرت بیشتری نسبت به این سگ داشت ولی با گذشت زمان آکیتا ها اصلاح نژاد شدند و دیگر به عنوان سگ جنگی فعالیت نکردند در این زمان توسا از نظر قدرت و بزرگی جثه از این سگ ها پیشی گرفت و جایگزینشان شد.

شین آکیتا ها سگ هایی هستند که حاصل آمیزش آکیتا و توسا هستند، این سگ ها اندازه بزرگ و قدرت بدنی بالایی داشتند که به همین دلیل به شکار حیواناتی مثل بز، خرس و گراز می پرداختند و سگ های جنگی خوبی بودند. افراد ثروتمند و اشراف زاده ها سگ های شکاری آکیتا را نگهداری می کردند و علاوه بر شکار در سمت نگهبان و یک همراه از آن ها بهره می بردند.

رو به انقراض رفتن آکیتا

در حوالی سال ۱۸۹۹ تا ۱۹۲۴ این نژاد به دلیل پاندمی های فراوان در معرض انقراض قرار گرفت. برای بار دوم در جنگ جهانی دوم نیز این سگ های اهل ژاپن در معرض انقراض قرار گرفتند و به فرمان پلیس همه نژاد های سگ به جز سگ های آلمانی را جمع آوری کردند. تا قبل از دهه ۵۰ این سگ را به دلیل پوست و پشم ضخیمش شکار می کردند ولی بعد از آن تقاضا برای این سگ بالا رفت و باری دیگر نژاد آکیتا قوت گرفت. مردم ژاپن نوع جدید آکیتا که پوست توده زیاد و ماسک هایی به رنگ سیاه و رنگ هایی غیر از سیاه و قرمز و خاکستری داشت را به وجود آوردند. این نوع جدید محبوبیت و طرفداران زیادی در سراسر جهان پیدا کرد.

سگ نژاد آکیتا چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد آکیتا چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

انواع سگ نژاد آکیتا

این سگ های خالص ژاپنی طرفداران زیادی در سراسر دنیا و به ویژه آمریکا داشتند که متخصصان آمریکایی یک سری از تغییرات را در آکیتا ها اعمال کردند و به این ترتیب آکیتا ها دو نوع شدند. هر دو این سگ ها مستقل، با وفا، با اعتماد به نفس و محافظ هستند و فقط از نظر ویژگی ظاهری با هم تفاوت دارند. موسسه هایی مثل موسسه کنل آمریکا این آکیتا ها را در دسته بندی جدا قرار می دهند و هر کدام را به عنوان یک نژاد مستقل طبقه بندی می کنند ولی از نظر بعضی این دو سگ را باید در یک دسته قرار دهیم.

آکیتای ژاپنی

سگ آکیتای ژاپنی را با نام آکیتا اینو نیز می شناسند، این سگ ها کمی کوچکتر و کم وزن تر از آکیتای آمریکایی هستند و بیشتر در رنگ های سفید و نارجی (حنایی) و سفید دیده می شوند و روی صورتشان هیچ لکه یا رنگ سیاهی نیست.

آکیتای آمریکایی

این سگ جثه و سر بزرگتری نسبت به آکیتای ژاپنی دارد و فر شدگی دمش کمتر است.

سگ نژاد آکیتا چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد آکیتا چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

ویژگی های ظاهری سگ نژاد آکیتا

سر این نژاد از سگ ها بزرگ و مثلثی شکل است و بدن ورزشکاری و عضلانی دارند. قد این سگ ها بلند است، گردنشان عضلانی و ضخیم بوده و پوزه کوتاه و گوش های تیز دارند.

قد و وزن

از آنجایی که آکیتا های آمریکایی و ژاپنی جثه یکسانی ندارند، قد و وزنشان نیز با هم فرق دارد.  وزن گونه های نر  سگ آکیتای آمریکایی بین ۴۵ تا ۵۹ کیلوگرم و وزن ماده ها بین ۳۲ تا ۴۵ کیلوگرم است. قد گونه های نر این نوع ۶۶ تا ۷۱ سانتی متر و قد گونه های ماده آن ۶۱ تا ۶۶ سانتی متر است. گونه های نر آکیتای ژاپنی به وزن ۳۲ تا ۳۹ کیلوگرم و گونه های ماده آن به وزن ۲۳ تا ۲۹ کیلوگرم هستند. قد آکیتا های ژاپنی نر و ماده نیز با هم متفاوت است قد نر ها بین ۶۴ تا ۷۰ سانتی متر و قد ماده ها بین ۵۸ تا ۶۴ سانتی متر است. این سگ ها معمولا بین ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می کنند.

رنگ و پوشش

سگ های آکیتا در رنگ های قرمز، سفید خالص، کنجدی و بریدل (مو هایی به رنگ زرد مایل به قهوه ای یا خاکستری که رویش لکه هایی با رنگ تیره تر دارد)، وجود دارند. پوزه آکیتای آمریکایی سفید نیست و ماسکی به رنگ مشکی دارد ولی آکیتا های ژاپنی به جز آن هایی که به رنگ سفید خالص هستند، روی بدن، دم، گردن، سینه و پوزه شان موهای سفید رنگی دارند. آکیتا های آمریکایی رنگین کمان یا pinto هستند و روی بدنشان راه راه های خاکستری دارند. پوشش بدن این سگ ها شکاف های بسیاری دارد و رنگ های مختلفی دارند، پوشش داخلی این سگ ها متراکم و ضخیم است و پوشش خارجی نوعی کت پشمی کوتاه است. در واقع پوشش داخلی آن ها یک پوشش حفاظتی است که از ریختن مو و پشم محافظت می کند.

سگ نژاد آکیتا چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد آکیتا چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

خصوصیات اخلاقی سگ نژاد آکیتا

این سگ ها، زیبا، باهوش، وفادار، کمی لجباز و مستقل دارند. آموزش آکیتا ها کمی سخت است و نیاز به صبوری زیادی دارد، با استفاده از تشویقی و پاداش ها می توانید آموزش این سگ را کمی آسان تر کنید. اگر آکیتا را خوب تربیت کنید، بسیار حرف گوش کن و مطیع خواهد بود.

رابطه با سایر حیوانات

متاسفانه این سگ ها رابطه خوبی با سگ های هم نژاد خود یا سگ هایی که به نژاد آن ها نزدیک هستند ندارند و اگر دو سگ از این نژاد را در خانه نگه دارید، مدام با هم دعوا می کنند و در پی این خواهند بود که برتریشان را به یکدیگر ثابت کنند. البته نگهداری دو سگ آکیتای نر و ماده انتخاب درست تری خواهد بود.

رابطه با کودکان

این سگ ها رابطه بسیار خوب و نزدیکی با کودکان آشنا برقرار می کنند و از آن ها در برابر خطرات احتمالی محافظت می کنند ولی نمی توانند با کودکان غریبه رفتار خوبی داشته باشند. همواره مراقب و ناظر سگ و کودک باشید و هیچ گاه آن ها را بدون نظارت یک فرد بالغ، تنها رها نکنید.

سگ نژاد آکیتا چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد آکیتا چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

 

نحوه مراقبت و نگهداری از سگ نژاد آکیتا

با این که این نژاد مغرور است و دوست دارد مستقل باشد، رابطه بسیار عمیق و خو عاطفی با اعضای خانواده سرپرستش برقرار می کند و دوست دارد با آن ها وقت بگذراند.

ورزش و فعالیت

سگ های آکیتا نیاز دارند تا روزانه حداقل ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت فعالیت کنند تا بتوانند از نظری روحی و جسمی سالم و سرحال بمانند. بهتر است این سگ ها را در خانه تنها نگذارید، چرا که کلافه و بی حوصله می شوند و ناهنجاری های رفتاری از جمله چاله کنی، جویدن و گاز گرفتن هر چیزی و پرخاشگری از خودشان نشان می دهند.

آراستگی مو

این نژاد معمولا تمیز است و بوی خیلی کمتری در برابر سگ های سایر نژاد ها می دهد ولی به دلیل موهای پرپشتی که دارد، باید از پوششش مراقبت کنید و حداقل هفته ای یک بار آن ها را شانه کنید. ریزش موی این سگ در اوایل بهار و پاییز به بیشترین مقدار خودش می رسد که در این زمان بهتر است تعداد دفعات بیشتری در هفته موهایش را شانه کنید.

نظافت دهان و کوتاهی ناخن

برای این که دندان های آکیتا جرم نبندند و دچار پوسیدگی نشوند، بهتر است از سن کم مسواک زدن را به این سگ ها یاد بدهید و به طور مداوم دندان هایشان را مسواک بزنید. به علاوه مسواک از ابتلای سگ به بیماری های دهان و دندان جلوگیری می کند. هرگاه دیدید سگتان هنگام راه رفتن روی زمین دچار مشکل می شود و ناخن هایش روی زمین کشیده می شود، بهتر است آن ها را کوتاه کنید. اگر کوتاهی ناخن برایتان مشکل است، می توانید به دامپزشکی یا مراکز اصلاح حیوانات مراجعه کنید.

سگ نژاد آکیتا چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد آکیتا چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تغذیه سگ نژاد آکیتا

مقدار غذایی که هر سگی می خود به عوامل مختلفی از جمله سوخت و ساز بدنش، سن و میزان فعالیت بستگی دارد. بهتر است، آکیتا های بالغ روزی دو وعده و توله سگ های این نژاد روزی سه وعده غذا بخورند. همیشه آب تمیز و تازه در اختیار سگتان قرار بدهید و اگر می خواهید به او غذا های کنسروی و یا خشک بدهید، این غذا ها را از برند های با کیفیت تهیه کنید.

اگر می خواهید به سگتان غذای خانگی بدهید، بهتر است دقت کنید تا همه مواد غذایی مورد نیاز سگ از جمله پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، کربوهیدرات ها و فیبر را در برنامه غذایی او بگنجانید و این برنامه را زیر نظر کارشناس تغذیه و دامپزشک تهیه کنید. همواره به کالری دریافتی سگتان توجه کنید و وزن او را کنترل کنید تا دچار اضافه وزن و چاقی نشود. بعضی از غذا ها از جمله شکلات، هلو، آلو، تخم مرغ خام و گوشت و مرغ و ماهی خام برای همه سگ ها از جمله سگ های این نژاد سمی و خطرناک است.

بیماری ها و مشکلات سلامتی سگ نژاد آکیتا

این نژاد در کل نژاد سالمی است ولی مانند سایر نژاد های سگ مستعد ابتلا به بعضی از بیماری ها است که در ادامه با تعدادی از آن ها آشنا می شویم.

کم کاری غده تیروئید

این بیماری رایج علائمی از جمله چاقی، کمبود انرژی، خارش و پرخاشگری دارد و به راحتی می تواند با مصرف دارو درمان شود.

آدنیت سبابه

تشخیص این عارضه ژنتیکی مشکل است و گاه با آلرژی یا کم کاری تیروئید اشتباه گرفته می شود. این بیماری بین ۱ تا ۵ سالگی سگ بروز پیدا می کند و علائمی از جمله ریزش موی سر و گردن، عفونت پوستی و پوسته پوسته شدن پوست دارد.

 

سگ نژاد آکیتا چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد آکیتا چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

آتروفی شبکیه پیشرفته

در این بیماری چشمی، شبکیه چشم سگ از بین می رود و اگر سریع برای درمانش اقدام نکنید، باعث می شود سگ کور شود.

قیمت و خرید سگ نژاد آکیتا

آکیتا ها بنا بر به نوع، وضع سلامتی و سنشان قیمت های مختلفی دارند. اگر می خواهید یک سگ آکیتا بخرید، بهتر است آن را از پت شاپ بخرید یا از آنلاین شاپ های معتبر تهیه کنید. قیمت حدودی این سگ های باهوش و وفادار در بازار ایران چیزی بین ۱۷ تا ۲۵ میلیون تومان است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا