Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

قیمت فروش و خرید اسید کلریدریک | کاربرد اسید کلریدریک جوهر نمک

این مقاله شامل اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها، خواص و کاربرد اسید کلریدریک و موارد مصرف گوناگون آن است. همچنین اگر تصمیم به خرید اسید کلریدریک دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروش اسید کلریدریک در بازار مواد شیمیایی می‌توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان اسید کلریدریک در انتهای مقاله استفاده نمایید. حجم محصول، درصد خلوص، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت مواد شیمیایی هستند؛ قیمت اسید کلریدریک نیز تحت تاثیر این موارد است. لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی در پایان مقاله، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش اسید کلریدریک به روزرسانی می‌شود.

اسید کلریدریک (Hydrochloric Acid) که به نام های هیدروژن کلراید، اسید کلروهیدریک یا جوهر نمک شناخته می شود محلول بی رنگ کلرید هیدروژن (HCl) در آب است. اسید کلریدریک یک اسید معدنی قوی و بسیار خورنده است که کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف دارد.

این ماده در دمای اتاق مایعی بی رنگ تا کمی زرد، خورنده و غیر قابل اشتعال است که از هوا سنگین تر است و بوی تحریک کننده ای دارد. در معرض هوا این اسید بخارهای خورنده سفید و متراکم ایجاد می کند. این ماده در غلظت های مختلف تولید شده و در دسترس است ولی آماده سازی غلظت های بالای این اسید به دلیل فراریت آن دشوار است.

مراکز خرید و قیمت فروش اسید کلریدریک در تهران و شهرستان‌ ها

اغلب مراکز خرید و فروش اسید کلریدریک و دیگر مواد شیمیایی در تهران وجود دارند و فروشندگان اسید کلریدریک در سایر استان و شهرستان ها در بیشتر موارد، خرید خود را از تهران انجام می دهند. به همین دلیل، توصیه می شود که در صورت امکان سعی کنید تا خرید مواد شیمیایی از تهران انجام شود. چرا که

  • اغلب شرکت های واردکننده اسید کلریدریک در تهران مستقر هستند.
  • به دلیل اینکه خرید اسید کلریدریک در سایر استان ها و شهرستان ها در بیشتر موارد از طریق چندین واسطه انجام می شود، خرید در تهران می تواند از نظر قیمت مقرون به صرفه تر و ارزان تر باشد.
  • از آنجایی که در تهران به تامین کننده اصلی کالا نزدیک تر هستید و بیشتر انبارهای اصلی مواد شیمیایی در شهر تهران قرار دارند، احتمال اصالت و مرغوبیت کالا نیز افزایش می یابد.

اما باید توجه نمود که تمامی شرکت های بازرگانی مستقر در تهران از نظر تجربه، سابقه و کیفیت در یک سطح قرار ندارند. به همین دلیل در این صفحه و سایر صفحات مرتبط با مواد شیمیایی در سایت جهان شیمی، تلاش کرده ایم برترین و باسایقه ترین شرکت های فعال در زمینه خرید و فروش اسید کلریدریک را به شما معرفی کنیم. شرکت هایی که در بنر بالای این صفحه یا در کادر «فروشندگان پیشنهادی» در پایان این مقاله معرفی شده اند، همگی به طور مرتب مورد بازبینی قرار می گیرند. خالی از لطف نیست که یادآور شویم از جمله مهمترین شرایط شرکت ها برای قرار گرفتن در بخش های مذکور و معرفی به خریداران، میزان سابقه، اعتبار و تجربه آن ها است.

پاسخ به سوالات در نشریه جهان شیمی فیزیک

 

اسید کلریدریک به طور طبیعی توسط سلولهای بدن ما تولید می شود تا به هضم مواد غذایی در معده کمک کند. البته معده با ترشح یک لایه مخاطی ضخیم خودش را از این اسید قوی محافظت می کند و با ترشح بی کربنات سدیم شرایط بافری در معده ایجاد می شود. سوزش سر دل یا زخم معده می تواند در صورت عدم موفقیت این مکانیسم ها ایجاد شود.

این ماده به صورت سنتتیک نیز برای انواع کاربردهای صنعتی و تجاری تولید می شود. برای این کاربردها، اسید کلریدریک با حل شدن گاز کلرید هیدروژن در آب تشکیل می شود.

روش های زیادی برای تولید این ماده وجود دارد ولی تولید گسترده اسید هیدرو کلریدریک در مقیاس صنعتی تقریباً همیشه با سایر مواد شیمیایی ادغام می شود.

کاربردهای جوهر نمک یا اسید کلریدریک چیست

این ماده یک اسید خورنده و قوی است که می توان از آن برای ساخت فولاد برای پل ها و خودروها استفاده کرد. این ماده در صنایع شیمیایی در تولید گسترده وینیل کلرید برای پلاستیک PVC مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از مواد شیمیایی تولید کننده فوم پلی اورتان و کلرید کلسیم است.

خصوصیات فیزیکی جوهر نمک، مانند نقاط جوش و ذوب، چگالی و pH به غلظت یا مولاریته HCl در محلول آبی بستگی دارد. این محلول ها در غلظت های بسیار کم و نزدیک به ۰٪ هیدروکلراید تا بیش از ۴۰٪ تهیه می شوند.

سایر کاربردهای متداول اسید کلریدریک در تولید مواد غذایی است. این اسید برای تصفیه نمک های سفره استفاده می شود. علاوه بر این، HCl بیشتر برای تنظیم اسیدیته محلول ها مورد استفاده قرار می گیرد و از آن در کنترل pH محصولات دارویی، غذاها و آب استفاده می شود.

جوهر نمک برای از بین بردن زنگ زدگی و سایر ناخالصی ها از کربن، آلیاژ و فولاد ضد زنگ استفاده می شود . علاوه بر این HCL برای تهیه فولاد جهت استفاده در بدنه خودرو، پل ها و لوازم خانگی، اچینگ آلومینیوم و تمیز کردن فلزات استفاده می شود.

اسید کلریدریک یا جوهر نمک بسیار خورنده است و به دلیل همین طبیعت از آن به عنوان ماده شیمیایی برای از بین بردن لکه ها یا زنگ زدگی به ویژه از فلزاتی مانند آهن، مس و سایر مواد استفاده می شود. این اسید اغلب به صورت رقیق استفاده می شود و معمولاً برای تمیز کردن کاشی ها در آشپزخانه و حمام مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین یک ماده ضد عفونی کننده می باشد. این ماده در صنایع نساجی برای سفید کردن لباس و فرآوری چرم در صنعت برنزه کردن چرم استفاده می شود.

اسید کلریدریک همچنین به منظور حفظ سطح بهینه pH در آب استخرهای شنا مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده در ساخت باتری، لامپ های فتوشیمیایی و مواد آتش بازی استفاده می شود. حتی برای پردازش قند و تولید ژلاتین نیز این ماده مورد کاربرد قرار می گیرد.

در صنایع غذایی از اسید هیدروکلریدریک در فرآوری انواع محصولات غذایی مانند شربت ذرت، نوشابه ها، کوکی ها، کراکرها، کچاپ و غلات و سایر محصولات غذایی استفاده می شود. این ماده به عنوان یک عامل اسیدی کننده در سس ها، آب سبزیجات و مواد غذایی کنسرو شده به منظور تقویت طعم و کاهش فساد مورد استفاده قرار می گیرد.

هنگامی که اسید کلریدریک با سنگ آهک واکنش می دهد، کلرید کلسیم را تولید می کند که نوعی نمک برای استفاده در جاده های یخ زده است. کلرید کلسیم همچنین در تولید مواد غذایی به عنوان یک تثبیت کننده و قوام دهنده در کالاهای پخته شده و همچنین به عنوان ماده ضد میکروبی استفاده می کند.

از اسید هیدروکلریدریک در تولید کلریدها، برای پالایش سنگ معدن در تولید قلع و تانتال، برای تمیز کردن محصولات فلزی، در آبکاری، حذف رسوب از دیگهای بخار، برای خنثی سازی سیستم های بنیادی و به عنوان معرف آزمایشگاهی استفاده می شود.

کاربرد اسید کلریدریک در سنتز شیمیایی

این ماده به عنوان کاتالیزور و حلال در سنتزهای آلی، در تولید کود و رنگ، برای هیدرولیز کردن نشاسته و پروتئین ها در تهیه محصولات غذایی مختلف و در صنایع عکاسی، نساجی و لاستیک سازی استفاده می شود.

اسید کلریدریک در تولید ترکیبات آلی مانند وینیل کلرید و دی کلرواتان برای پلاستیک یا PVC (پلی وینیل کلراید)، بیسفنول A و بسیاری دیگر از ترکیبات استفاده می شود.

از این اسید برای تهیه ترکیباتی استفاده می شود که به عنوان مواد شیمیایی تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از نمونه ها شامل پلی آلومینیوم کلراید (PAC)، کلرید آهن (III)، اسید فریک، کربوهیدرات آلومینیومی هستند که در تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد. اسید کلریدریک همچنین در بازسازی رزین های تبادل یونی مورد استفاده قرار می گیرد و بطور ویژه برای شستشوی کاتیون ها از رزین ها استفاده می شود.

اسید کلریدریک در تولید نفت نیز استفاده می شود، به این صورت که اسید کلریدریک به صخره یا ساختارهای سنگی تزریق می شود تا منافذ بزرگ ایجاد  کند این مسئله به طور قابل توجهی به تولید نفت کمک می کند.

قیمت اسید کلریدریک

قیمت اسید کلریدریک با توجه به اینکه یکی از مواد شیمیایی پایه است و با خلوص های متفاوتی تولید می شود، در بازار متفاوت است. این اسید یک مایع شفاف با بوی بسیار تند است که به عنوان یک اسید خورنده در اسید شویی فولاد استفاده می شود. اسید کلریدریک به عنوان یک اسید موثر با غلظت حدود ۱۸% برای از بین بردن زنگ زدگی از روی سطح آهن قبل از انجام واکنش های دیگر استفاده می شود. همچنین برای خنثی سازی ترکیبات آلکالین و ضایعات فلزات و به عنوان یک اسید احیا کننده به کار برده می شود.

هیدروکلریک اسید

هیدروکلریک اسید به عنوان یک اسید صنعتی با ph بین ۰ تا۲ بسیاراسیدی است و اغلب با دو غلظت ۳۳% صنعتی و ۳۷% آزمایشگاهی تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. هیدروکلریک اسید آزمایشگاهی بالاترین خلوص را دارا است زیرا کاربرد این اسید در امور آزمایشگاهی و حساس مانند استخراج طلا از قطعات کامپیوتری می باشد. هیدروکلریک اسید، یک اسید غیرآلی است که در صنایع غذایی برای تولید افزودنی های غذایی مانند شیرین کننده هایی مصنوعی و پروتئین های گیاهی هیدرولیز شده و برای تولید ژلاتین به کار برده می شود. علاوه بر این می توان از این اسید در مرحله نهایی تولید مواد غذایی نیز استفاده کرد.

دانسیته اسید کلریدریک

دانسیته اسید کلریدریک همان چگالی اسید کلریدریک است که نسبت جرم به حجم اسید را مشخص می کند که مقدار آن در غلظت های مختلف متفاوت است.اسید کلریدریک یک مایع شفاف با بوی تند اسید است که از طریق حل شدن کلرید هیدروژن در آب تهیه می شود. این اسید به عنوان یک اسید قوی می تواند بسیاری از فلزها را در خود حل کند. این ماده شیمیایی در تولید پلاستیک ها و تولید ترکیبات آلی مانند کربن فعال و در تولید مواد شوینده، تولید ترکیبات معدنی و پردازش چرم و رسوب زداها و در صنعت تولید مواد غذایی در غلظت های مختلف استفاده می شود.

اسید کلریدریک چیست

اسید کلریدریک به عنوان یک معرف شیمیایی و قوی ترین اسید در هنگام نگه داری کاملا پایداراست و با گذشت زمان ویژگی های خود را از دست نمی دهد و در حضور آب در حدود بیش از ۵۰% به راحتی به گاز تبدیل می شود. زیرا از کلرید هیدروژن و آب و یون های هیدرونیوم و کلرید تشکیل شده است. این ترکیب شیمیایی در مصارف خانگی برای رسوب زدایی و در صنعت برای فرآوری چرم استفاده می شود. علاوه بر این در صنعت فولاد برای پردازش فولاد جهت استفاده در پل های معلق و ماشین و کامیون نیز کارایی خوبی از خود نشان می دهد.

پودر اسید کلریدریک

پودر اسید کلریدریک یکی از اشکال این ترکیب شیمیایی است که برای استفاده باید به صورت محلول استفاده شود. این اسید در غلظت های ۳۰ تا ۳۳% در کاربردهای صنعتی و در غلظت های ۱۰ تا ۱۲ درصد به صورت رقیق شده برای مصارف خانگی به کاربرده می شود. این اسید معدنی در بازسازی رزین های به کاررفته در تبادل یونی که اغلب در تصفیه آب و فاضلاب استفاده می شوند به منظور احیا کردن رزین های کاتیونی نامطلوب استفاده می شود. علاوه بر این می توان از آن برای کنترل اسیدیته محلول ها در صنایع مختلف مانند صنعت دارو و مواد غذایی نیز استفاده کرد.

تفاوت هیدروکلریک اسید و اسید کلریدریک

هیدروکلریک اسید و اسید کلریدریک هر دو دارای یک فرمول شیمیایی هستند اما هیدروکلریک اسید یک گاز بدون بو است که قابل انحلال در آب است اما اسید کلریدریک به عنوان یک اسید معدنی قوی به شکل یک مایع پایدار دیده می شود. هیدروکلریک اسید یا اسید کلریدریک در محلول هایی با غلظت ۳۸% برای استفاده در صنایع تولید می شود زیرا غلظت های بالاتر و حدود ۴۰ درصد به بالا به دلیل سرعت تبخیر بالا باید در شرایط خاصی مانند خنک سازی و یا تحت فشار نگهداری شود. بنابراین بهترین غلظت این اسید بین ۳۰ تا ۳۵ درصد است که کارایی مناسبی دارد و حمل و نقل آن نیز به آسانی انجام می گیرد.

تولید اسید کلریدریک

اسید کلریدریک به عنوان یک اسید پرکاربرد در صنایع مختلف در غلظت های مختلفی تولید و استفاده می شود. یکی از روش های تولید این اسید استفاده از نمک به همراه اسید سولفوریک غلیظ است. روش دیگر با استفاده از کلر و هیدروژن به عنوان مواد اولیه است که هنگامی در مقیاس و حجم بالا تولید می شود مواد شیمیایی دیگری نیز همراه با آن تولید می شوند .این محصول در تولید مواد معدنی و آلی و مواد وابسته به آنها مانند تولید گلوکز از نشاسته و همچنین تولید کلر استفاده می شود. همچنین به عنوان یک معرف آزمایشگاهی در صنعت پزشکی نیز اغلب به کار برده می شود.

فرمول شیمیایی اسید کلریدریک

فرمول شیمیایی اسید کلریدریک، HCl است که ویژگی های شیمیایی و فیزیکی آن مانند pH و دانسیته به غلظت این اسید در محلول وابسته است. این اسید به دلیل داشتن بوی تند که می تواند دستگاه تنفس را تحریک کند و به دلیل خاصیت خورنده در ظروف پلاستیکی و ظروفی که از جنس PVC است، نگهداری می شود. اسید کلریدریک به عنوان یک اسید پایدار تمایل بسیار کمی برای شرکت در واکنش های اکسایشی و کاهشی دارد و به صورت محلول در آب غلظت و خواص خود را با گذشت زمان حفظ می کند.

ایمنی و خطرات اسید کلریدریک

اسید کلریدریک به عنوان یک ماده سمی شناخته شده است و غبار اسیدی آن ممکن است حاوی اسید هیدروکلریک متراکم، معروف به دودهای اسید هیدروکلریدریک باشد. هم مه و هم محلول های آن برای بافت های زنده خاصیت خورندگی دارند و این قابلیت را دارند که به صورت غیرقابل برگشت به اندام های تنفسی، مو، پوست و روده آسیب برسانند.

اسید کلریدریک به شكل غليظ و مایع بسيار خورنده است و در صورت تماس با پوست مي تواند باعث سوختگي شيميايي شود. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده (CDC) خاطر نشان می کند، این ترکیب در صورت پاشیده شدن در چشم، می تواند باعث آسیب چشم ها، حتی نابینایی شود. همچنین بلع اسید هیدروکلریک غلیظ می تواند باعث صدمات شدید دهان، گلو، مری و معده شود.

به گفته اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، برخی از غذاها و نوشیدنی ها حاوی مقادیر کمی اسید کلریدریک هستند، اما این مقادیر اندک در حین مصرف و هضم یا پس از جذب خنثی و بافر می شوند.

استفاده از تجهیزات ایمنی مثل دستکش‌های لاستیکی یا PVC، عینک‌های محافظ چشم و لباس‌های مقاوم در برابر مواد شیمیایی هنگام کارکردن با این اسید برای به حداقل رساندن تماس ها توصیه می شود.

توجه داشته باشید که ظروف فلزی به دلیل خاصیت خورنده آن، ظروف نگهداری مناسبی برای اسید کلریدریک نیستند. ظروف پلاستیکی مانند پلاستیک ساخته شده از PVC (پلی وینیل کلرید) می تواند برای ذخیره اسید کلریدریک استفاده شود.

خرید اسید کلریدریک

یکی از مهمترین دغدغه های فعالان حوزه شیمیایی، خرید اسید کلریدریک از یک فروشنده معتبر، باسابقه و قابل اطمینان است. با هدف افزایش اعتماد بین فروشندگان و خریداران از کیفیت محصول موردنظر در فرایند خرید اسید کلریدریک، ما به عنوان مرجع مواد شیمیایی در ایران، تمام تلاش خود را کرده ایم که بهترین فروشندگان اسید کلریدریک را در این بخش و همچنین بنر بالای صفحه به شما معرفی نماییم. امیدواریم با معرفی تامین کنندگان منتخب، نگرانی های خریداران محترم کاهش یافته و بتوانیم لذت تجربه خرید اسید کلریدریک با قیمت و کیفیت مناسب را به شما هدیه نماییم.



  • محل تبلیغ شما

فروش انواع مواد شیمیایی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا