Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد مالتیز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سگ نژاد مالتیز باهوش، زیبا، کوچک، دوست داشتنی و بامزه است و دوست و همدم بسیار خوب و نترسی برای انسان ها است. این سگ های کوچک و آپارتمانی از پر طرفدار ترین نژاد ها در دنیا محسوب می شوند و با پوشش سفید و درخشانشان، نظر هر انسان زیبایی دوستی را جلب می کنند. سگ های آپارتمانی این نژاد آرام، با ادب، بی سر و صدا و مطیع است. این سگ ها در انواع کراس، عروسکی و مینیاتوری وجود دارند و اگر تغذیه مناسب و زندگی سالمی داشته باشند معمولا بین ۱۲ تا ۱۵ سال زندگی می کنند.

مقاله ای که در مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مطالعه می کنید، می خواهد درباره تاریخچه، خصوصیات اخلاقی، ویژگی های ظاهری، تغذیه، نحوه نگهداری، سلامتی و بیماری ها، قیمت و خرید سگ نژاد مالتیز صحبت کند. اگر می خواهید یک حیوان خانگی بخرید، یا دوست دارید درباره این نژاد بیشتر بدانید، می توانید به مقالات دیگر این نشریه که درباره نژاد های مختلف گربه و نژاد های مختلف سگ از جمله سگ نژاد کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل، سنت برنارد، کوکر اسپانیل، شیبا اینو، داگو آرژانتینو، باکسر، گریت دین، فرنچ بولداگ، قهدریجانی، کن کورسو، ژرمن شپرد، داشهوند، کانگل، ماستیف تبتی، دالمیشن، مالینویز، لابرادور رتریور، ولش کورگی، بردر کولی، آکیتا، آلاسکن مالاموت، پودل و آلابای است، مراجعه کنید.

تاریخچه سگ نژاد مالتیز

پیدایش سگ نژاد مالتیز به دوران باستان بر می گردد، خواستگاه اصلی این سگ باستانی نامعلوم است و به عقیده بعضی مربوط به جزیره ای به نام مالتا است که در دریای مدیترانه واقع شده است و به همین دلیل هم نامش را مالتیز گذاشته اند. مصری ها و اروپایی ها در ایام قدیم فکر می کردند که این سگ می تواند بیماری ها را درمان کند و او را تسلی دهنده می نامیدند. این نژاد بین ثروتمندان به ویژه اشراف زادگان اروپایی در قرن پانزدهم طرفداران و محبوبیت زیادی داشت، به همین دلیل هم بعضی از پرورش دهندگان برای این که بتوانند این سگ را کوچکتر و با ارزش تر کنند، به اصلاح نژاد آن پرداختند.

متاسفانه به دلیل این اصلاح نژاد ها و دستکاری های ژنتیکی، این نژاد با خطر انقراض رو به رو شد. برخی از افراد برای این که این سگ را از انقراض نجات بدهند، آن را با نژاد های دیگری از جمله سگ های مینیاتوری آسیای شرقی و سگ های اسپانیایی آمیزش دادند که این کار باعث ایجاد انواع مختلفی از مالتیز ها شد.

 

سگ نژاد مالتیز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد مالتیز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

انواع سگ نژاد مالتیز

این سگ دوست داشتنی و پر طرفدار انواع مختلفی دارد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

سگ مالتیز مینیاتوری

مالتیز های مینیاتوری سگ های مناسبی برای افرادی هستند که در خانه های کوچک و آپارتمانی زندگی می کنند و سگ های کوچکی می خواهند تا بتوانند آن ها را همراه خود به سفر و جاهای مختلف ببرند، مناسب است. این سگ ها با این که مو های بلند و پر پشتی دارند، ریزش مویشان کم است و می توانند به خوبی از شما و خانه تان محافظت کنند.

سگ مالتیز عروسکی

این سگ ها با پوشش سفید و ابریشمی، صاف و پر پشتی که دارند، محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرده اند، البته این سگ ها در گذشته به رنگ های مختلفی وجود داشتند ولی امروز مالتیز های عروسکی فقط در رنگ سفید دیده می شوند. این سگ های خانگی وفادار، رابطه عاطفی عمیقی با اعضای خانواده شان دارند و بسیار هوشیار هستند. مالتیز های عروسکی چشمان سیاه زیبا، دماغ سیاه، پاهای ایستاده و کوتاه، دم خوش استیل و گوش های افتاده و به سمت پایینی دارند. این سگ های باهوش، همه چیز را سریع یاد می گیرند و دوست دارند توجه و محبت اعضای خانواده شان را جلب کنند. مالتیز عروسکی به قدری به صاحب خود وابسته است که اگر از او جدا شود، دچار افسردگی، ترس و اضطراب می شود و ممکن است خراب کاری هایی را به بار بیاورد و پرخاشگر شود.

سگ مالتیز کراس

سگ های مالتیز کراس، سگ های کوچکی هستند که پوشش ابریشمی، قدی بزرگ و موهای بلند دارند. اگر موهای این سگ ها را کوتاه نکنید، نظافت از آن برایتان دشوار و وقت گیر خواهد بود. مالتیز کراس ها قفسه سینه فراخ، پوزه متوسط، جمجمه گنبدی شکل دارند و همراهان خوب و باوفایی برای صاحبانشان هستند. این سگ ها انرژی زیادی دارند و در بعضی موارد به عنوان سگ نمایش فعالیت می کنند، این نژاد زیبا، با اعتماد به نفس و عاشق بازی و فعالیت است ولی اگر خوب اجتماعی نشود و آموزش نبیند، می توانند پر توقع باشند.

سگ نژاد مالتیز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد مالتیز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

ویژگی های ظاهری سگ نژاد مالتیز

چشمان این سگ، گرد و قهوه ای رنگ است و بینی سیاه با سوراخ های بازی دارد و رنگ پوزه حیوان سیاه است.

قد و وزن

سگ های مالتیز بالغ معمولا بین ۳ تا ۴ کیلوگرم و توله سگ های مالتیز بین ۱ کیلو و هشتصد گرم تا ۲ کیلو و هشتصد گرم می رسد. قد گونه های نر این سگ کوچک چیزی بین ۲۱ تا ۲۵ سانتی متر و قد گونه های ماده آن بین ۲۰ تا ۲۳ سانتی متر است.

رنگ و پوشش بدن

همانطور که قبلا هم گفتیم، مالتیز ها در گذشته به رنگ های مختلفی وجود داشتند اما امروزه فقط آن ها را به رنگ سفید می بینیم. موهای بدن این سگ ها بلند است و می تواند صاف یا موج دار باشد البته توله سگ های مالتیز موهای فر و کوتاهی دارند. دم این سگ ها پیچ خورده و پشمالو است و ریزش موی کمی دارند که این مسئله باعث می شود نگهداری از آن برای کسانی که به موی حیوانات حساسیت دارند، مناسب باشد.

سگ نژاد مالتیز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد مالتیز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

خلق و خو سگ نژاد مالتیز

این سگ ها آرام، قابل اعتماد، دوست داشتنی و باهوش هستند و به راحتی با سایر حیوانات خانگی کنار می آیند. با استفاده از تشویقی ها می توانیم به این سگ ها آموزش دهیم و خیلی خوب یاد می گیرند. این نژاد همدم و دوست خوبی برای انسان ها است و دوست دارد از صاحبش محبت و توجه ببیند. مالتیز ها فعال و سرزنده هستند و سگ های نمایشی خوبی هستند. این سگ ها غذا را خیلی دوست دارند و بامزه هستند.

ورزش و فعالیت

این سگ های بازیگوش با این که نیاز به فعالیت و وزرش دارند، حتی می توانند در محیط کوچک و آپارتمان ها بازی کنند و نیاز به فضای بزرگ یا فعالیت آنچنانی ندارند.

رابطه با کودکان

این سگ های کوچک و بامزه خیلی برای خانواده هایی که بچه دارند مناسب نیستند، زیرا کودکان می توانند به این سگ های ظریف و کوچک آسیب برسانند و بهتر است سگتان را با کودکان خیلی کوچک تنها نگذارید و به او نحوه رفتار درست با حیوانات را آموزش دهید.

رابطه با سایر حیوانات

اگر به این سگ ها به درستی آموزش بدهیم و آن ها را اجتماعی کنیم، می توانند رفتار درستی با سایر حیوانات و حتی گربه ها داشته باشند و به خوبی با آن ها ارتباط برقرار کنند. البته از آنجایی که این سگ ها اندازه کوچکی دارند ممکن است در برابر سگ ها و حیوانات بزرگتر با مشکل مواجه شوند و آسیب ببینند. بنابراین در کنار حیوانات بزرگتر و کودکان باید از این سگ ها مراقبت کنید.

سگ نژاد مالتیز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد مالتیز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

نگهداری و مراقبت از سگ نژاد مالتیز

نظافت مو

موهای زیبا، سفید و ابریشمی این سگ ها را باید هر روزه شانه کنید و تمیز نگه دارید و هر هفته آن ها را حمام کنید، چرا که خیلی زود کثیف می شوند. اگر دیدید موهای مالتیز ها به هم گره خورده و حصیری شده، می توانید با یک اسپری روغن نرم کننده موهایش را نرم کنید و با دستتان آن را تمیز کنید و ماساژ دهید.

نظافت گوش، ناخن و دندان

بهتر است ماهی دو بار ناخن های این سگ را کوتاه کنید و اگر دیدید هنگام راه رفتن روی زمین با مشکل مواجه می شوند و ناخن هایشان صدا می دهد، بهتر است آن ها را کوتاه کنید تا ناخواسته به شما یا وسایل خانه آسیب نرساند، البته مراقب باشید هنگامی که می خواهید ناخن های این سگ را کوتاه کنید، به رگ های زیر ناخن حیوان آسیب نرسانید. بهتر است به طور مرتب دندان های سگتان را مسواک بزنید تا به بیماری ها و عفونت های دندان و دهان مبتلا نشود.

نظافت چشم

لکه های اشک سگ ها از ۴ تا ۵ ماهگی شروع می شود و باید با آب گرم چشم های سگ را تمیز کنید و بعد از غذا صورت این سگ ها را بشورید، نوشیدن مقدار زیادی از آب که مواد معدنی زیادی دارد ممکن است به صورت سگ بخورد و باعث ایجاد لکه شود. بهتر است سگ در ظروف سرامیک، شیشه ای یا استیل غذا بخورند و ظرف پلاستیکی انتخاب خوبی نیست. اگر نتوانستید با اقدامات بالا لکه های اشک را پاک کنید، بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید چرا که امکان دارد سگتان مشکلات سلامتی دیگری داشته باشد.

سگ نژاد مالتیز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد مالتیز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تغذیه سگ نژاد مالتیز

اگر به سگ مالتیزتان غذای خشک می دهید، بهتر است نصف یا یک چهارم فنجان و روزی دو بار به او غذا دهید تا چاق نشود. اگر می خواهید ببینید سگتان اضافه وزن دارد یا نه شستتان را روی ستون فقراتش قرار دهید و انگشتانتان را از اطراف باز کنید اگر توانستید استخوان های دنده اش را حس کنید، یعنی وزن سگ مناسب است. البته میزان غذایی که سگ ها می خورند به عوامل مختلفی از جمله جثه، سن، سوخت و ساز بدن و میزان فعالیتشان بستگی دارد.

مالتیز های بالغ به مقدار زیادی از پروتئین نیاز دارند و در کنار آن بهتر است غذاهایی مثل کدو تنبل، میوه، تخم مرغ پخته، لوبیا سبز، پنیر،میوه ها و انواع سبزیجات بخورند. اگر می خواهید به سگ مالتیزتان غذای خانگی بدهید، بهتر است دقت کنید تا همه مواد مغذی مورد نیاز بدن سگ از جمله پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، کربوهیدرات ها و فیبر را در برنامه غذایی او قرار دهید و این برنامه را زیر نظر و با مشورت دامپزشک تهیه کنید.

سگ نژاد مالتیز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد مالتیز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

بیماری ها و مشکلات سلامتی سگ نژاد مالتیز

این سگ ها هم مانند سایر نژاد ها مستعد ابتلا به بعضی از بیماری ها هستند. مالتیز ها دستگاه گوارش حساسی دارند و ممکن است تغییراتی در اشتهایشان ایجاد شود و یا بیماری های دهان و دندان مبتلا شوند. در ادامه به بعضی از بیماری هایی که در سگ های این نژاد شایع تر است می پردازیم.

شنت کبدی

این بیماری بیشتر در سگ هایی با نژاد کوچکتر شایع است و در آن جریان خون روده به اطراف اندام کبد وارد می شود و بیشتر سگ های کوچک ضعیفی که رشد زیادی نمی کنند به آن مبتلا می شوند. سگ های مبتلا به شنت کبدی، کبدشان دچار مشکل می شود و بدنشان نمی تواند مواد مغذی از جمله پروتئین و انرژی مورد نیاز سگ را تامین کند. این بیماری با جراحی درمان می شود ولی در موارد شدید موجب تشنج و سرانجام مرگ بیمار می شود.

دیسپلازی آرنج

این بیماری مادرزادی ناشی از مشکلی در غضروف و استخوان است و باعث می شود حیوان در آینده به بیماری هایی مثل آرتروز یا دژنراتیو شدن مبتلا شود. دیسپلازی آرنج بعد از ۴ ماهگی سگ بروز می یابد و می توانیم با جراحی آن را درمان کنیم.

کم کاری تیروئید

سگ های مسن تر بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند وناشی از اختلال در غده تیروئید است. در نتیجه کم کاری تیروئید متابولیسم بدن سگ کمتر می شود و علت اصلی آن هنوز مشخص نیست. از جمله علائم آن می توانیم به افزایش وزن، ریزش مو، خستگی، کم خونی، کاهش ضربان قلب و خشکی پوست اشاره کنیم. دامپزشک با تجویز دارو می تواند این بیماری را کنترل کند.

 

سگ نژاد مالتیز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد مالتیز چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

قیمت و خرید سگ نژاد مالتیز

بنا بر به سن و وضعیت سلامتی سگ های مختلف قیمت های متفاوتی دارند و قیمت حدودی سگ های مالتیز در بازار ایران چیزی حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان است. اگر می خواهید یک سگ بخرید، بهتر است آن را از سایت های آنلاین یا پت شاپ ها تهیه کنید. قبل از این که سگی را بخرید، آن را پیش دامپزشک ببرید تا از وضعیت سلامتی اش مطمئن شوید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا