Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سوربیتول ساشه چیست؟

سوربیتول ماده ای است که به عنوان یک قند الکلی شناخته می شود. از سوربیتول برای شیرین نمودن مواد غذایی بهره برده می شود. سوربیتول نسبت به شکر سفید کالری بسیار کمتری دارد. کاربرد سوربیتول ساشه در درمان یبوست صورت می پذیرد. خواص سوربیتول ساشه موجب نگه داشته شدن آب در روده و رفع یبوست خواهد شد. سوربیتول ساشه ۵ حاوی پنج گرم از این ماده شیرین کننده است. توجه شود که کاربرد سوربیتول ساشه تنها در درمان کوتاه مدت یبوست می تواند استفاده شود. لازم به ذکر است که ترکیبات موجود در سوربیتول ساشه در کبد متابولیزه می شوند. در هنگام مصرف سوربیتول ساشه مصرف انواع غذاهای حاوی فیبر را برای کمک به درمان فراموش نکنید. قیمت سوربیتول ساشه در کشور ما ایران قیمت بسیار مناسبی داراست. برای خرید سوربیتول ساشه می توانید به مراکز فروش حضوری و آنلاین مراجعه نمایید.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی انواع سوربیتول، سوربیتول پودی و سوربیتول مایع نیز پرداخته است. در این مقاله به بررسی فواید سوربیتول ساشه پرداخته می شود. همراه ما باشید.

کاربرد سوربیتول ساشه

سوربیتول نوعی قند الکلی است که به آهستگی در کبد متابولیزه می‌ شود. سوربیتول ساشه نیز به صورت پودر بوده و به عنوان ملین استفاده می‌ گردد. با جا به جایی گروه هیدروکسیل به جای گروه آلدهید و کاهش گلوکز سوربیتول به دست می آید.

این ماده به عنوان تثبیت كننده رطوبت در شیرینی ‌پزی هم به کار می رود. سوربیتول یک الکل جاذب رطوبت بوده و درحدود یک سوم کالری کمتری از قند دارد و ۶۰ درصد شیرین است. از سوربیتول ساشه هم به عنوان شیرین کننده در غذاهای افراد دیابتی و هم به عنوان نرم کننده و ماده جاذب رطوبت در کنسرو استفاده می ‌شود.

 

 

این ماده محلول در آب بوده و به طور طبیعی در برخی میوه ها مانند سیب، زردآلو، خرما، توت، هلو، آلو و انجیر یافته می شود.

برای تولید سوربیتول ساشه از شربت ذرت استفاده می شود. این ماده برای استفاده در غذاهای بسته بندی شده، انواع نوشیدنی و داروهایی مانند ملین ها تولید می شود.

سوربیتول ساشه چیست؟
سوربیتول ساشه چیست؟

خواص سوربیتول ساشه

سوربیتول ساشه ماده‌ای دارای تعداد زیادی گروه هیدروکسیل است. مصرف سوربیتول ساشه هیدراته شدن محتوای روده را تقویت می کند. سوربیتول می تواند ترشح کولسیستوکینین – پانکروزیمین را نیزتحریک کند. این ماده تحرک روده را تسریع کرده و با تاثیرات اسمزی و ملین خود مدفوع را مایع می کند.

یبوست

یبوست که با نام خشکی مزاج نیز شناخته می شود در دستگاه گوارش عارضه ای ایجاد می کند که منجر به سفت شدن مواد دفعی در روده بزرگ می‌شود. بنابراین دفع این مواد از بدن با درد و سختی همراه خواهد بود. یبوست حاد حتی ممکن است به بسته‌ شدن روده نیز منجر شود. به طوری که ممکن است نیاز به عمل جراحی هم وجود داشته باشد. رژیم غذایی نامناسب، عدم تعادل هورمونی، اثر جانبی داروهای مصرفی و آناتومی بدن دلایل ابتلا به یبوست هستند. با اصلاح رژیم غذایی و تمرینات ورزشی می توان به درمان یبوست کمک نمود.

نحوه درمان یبوست

  • مصرف روزانه دو تا چهار لیوان آب. مگر اینکه مصرف آب و مایعات توسط متخصص گوارش و کبد محدود شده باشد.
  • کاربرد مایعات گرم به خصوص در صبح
  • اضافه نمودن میوه و سبزیجات به رژیم غذایی
  • مصرف آلو و سبوس غلات و مصرف غذاهای پر فیبر
  • ورزش کردن. زیرا با ورزش کردن ماهیچه های روده ها نیز فعال می‌شوند.
  • تحت هیچ شرایط احساس دفع مدفوع نباید نادیده گرفته شود.

احتیاط در مصرف سوربیتول ساشه

استفاده از سوربیتول ساشه برای طولانی به عنوان یک داروی ملین توصیه نمی شود. درمان یبوست با سوربیتول ساشه تنها می تواند به صورت موقت صورت پذیرد.

در صورت بروز مشکل در دفع ادرار حتما به پزشک اطلاع دهید.

مصرف در حاملگی و شیردهی

معمولا تجویز سوربیتول ساشه به افراد باردار و شیرده توصیه نمی شود. بنابراین قبل از تجویز این دارو با پزشک معالج مشورت نمایید.

نحوه مصرف سوربیتول ساشه

  1. ۱ تا ۳ ساشه در روز و قبل از غذا و یا به هنگام بروز مشکل یبوست می تواند مصرف گردد.
  2. محتویات هر ساشه را در لیوان آب سرد حل نموده و پس از هم زدن کامل میل شود.
  3. در صورتی که مصرف یک نوبت از دارو فراموش شد، بلافاصله اقدام به مصرف دارو نمایید.اما اگر زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، از دو برابر کردن مقدار دارو جدا خودداری شود.
  4. دارو را می توان در آب، آبمیوه و شیر حل نموده و سپس مصرف نمود.
  5. مصرف آب و مایعات بدون کافئین در دوره مصرف سوربیتول باید به اندازه کافی باشد.
  6. در صورت وجود سابقه گوارشی با پزشک یا داروساز درباره مصرف و کاربرد سوربیتول ساشه مشورت نمایید.
  7. از مصرف دارو بیش از یک هفته و بدون تجویز پزشک خودداری نمایید.
  8. در صورتیکه دو روز پس از مصرف دارو یبوست برطرف نشد به پزشک مراجعه کرده و از ادامه مصرف بپرهیزید.

کاربرد سوربیتول ساشه در یبوست

سوربیتول ساشه را می توان از طریق دهان یا از مقعد به عنوان یک ملین اسمزی در درمان یبوست به کار برد. دوزهای سوربیتول برای رفع یبوست می تواند از ۲۰ تا ۵۰ گرم تجویز شود.

سوربیتول ساشه به عنوان ملین برای رفع یبوست بسیار استفاده می شود. این ترکیب ماده ای هیپراسموتیک است. این بدان معناست که آب را از بافت های اطراف به سمت روده بزرگ جذب می کند. بنابراین حرکات روده تقویت می شود. لازم به ذکر است که پودر سوربیتول ساشه ملینی بی خطر است، زیرا غیر محرک است. اما باز هم لازم است تا قبل از مصرف این پودر با پزشک مشورت نمایید.

توجه شود که اگر از سوربیتول برای کاهش یبوست استفاده می شود، باید از مصرف همزمان آن با سایر ملین ‌ها خودداری شود. رژیم غذایی پر فیبر برای حفظ حرکات منظم روده الزاممی است.

سایر کاربرد های سوربیتول

  1. سوربیتول ساشه۳ درصد به صورت محلول در جراحی مجاری ادراری به کار می رود.
  2. سوربیتول را می توان به عنوان ماده شیرین کننده نیز به کار برد.از این ماده در مقادیر کم به عنوان شیرین کننده در محصولات غذایی دیابتی نیز استفاده می شود تا انرژی دریافتی در این بیماران کاهش یابد.
  3. کاربرد این ماده در ساخت غذاهای بدون قند به عنوان جایگزینی برای ساکارز استفاده می شود.
  4. کاربرد سوربیتول ساشه احتمال پوسیدگی دندان ها را نیز کمتر می کند.
  5. سوربیتول ساشه دارای خواصی مانند رطوبت زا و تثبیت کنندگی است.
  6. این ماده در محصولات دارویی و آرایشی مختلف مانند خمیر دندان به کار می رود.

مزایای سوربیتول ساشه برای دیابت

سوربیتول ماده ای است که به آهستگی و به طور ناقص از روده کوچک انسان جذب و هضم آن تا روده بزرگ ادامه خواهد داشت. یعنی جایی که متابولیسم جذب آن کالری کمتری تولید می کند. بنابراین مصرف سوربیتول ساشه ترشح انسولین را کاهش داده و در نتیجه به کاهش سطح گلوکز خون می انجامد.

سوربیتول به عنوان جایگزین قند برای افراد دیابتی می تواند مفید باشد. این ماده قند خون را به شکل قابل توجه کاهش داده و بنابراین پاسخ انسولین مرتبط با مصرف گلوکز کاهش می یابد.

نکته

قبل از انتخاب غذاهای شیرین شده با سوربیتول و قندهای الکلی دیگر در مورد سودمندی این پلی اول ها با متخصص دیابت مشورت شود. البته برخی از محصولات ممکن است مواد دیگری هم داشته باشند که ممکن است برای رژیم غذایی دیابتی ها مناسب نباشد.

کاربرد سوربیتول در صنایع بهداشتی

در محصولات مراقبت از پوست از سوربیتول به عنوان ماده مرطوب کننده و حفظ کننده رطوبت استفاده می شود. سوربیتول به عنوان ماده تغلیظ کننده عمل کرده و باعث بهبود بافت فرمولاسیون ها می شود. همین طور این ماده به عنوان یک ماده پری بیوتیک عمل کرده و به تغذیه باکتری های موجود در پوست کمک می کند.

سوربیتول ساشه برای چیست

همان‌طور که پیش تر هم اشاره شد، سوربیتول یک عامل مرطوب کننده و حجم دهنده است. سوربیتولی که به شکل پودر است ماده مهمی در تولید شکلات، محصولات نانوایی و شیرینی ها می باشد. درواقع از دلایل مهم استفاده از سوربیتول ساشه و پودری پایداری شیمیایی بالای این ماده است. زیرا سوربیتول واکنش پذیری بسیار کمی دارد و در دماهای بالا هم با محصولات وارد واکنش نمی شود.

چون متابولیزه شدن این ماده به آرامی صورت می پذیرد برای افراد دیابتی بسیار مناسب است.

به دلیل عدم تجزیه پذیری سوربیتول توسط باکتری های دهان، این ماده در سلامت دندان ها حائز اهمیت است.

کاربرد در سلامت پوست

پوست دارای میکروبیوم طبیعی بوده که این امر موجب حافظت از آن در برابر باکتری های مضر و انواع عفونت خواهد شد. گاهی تعادل میکروبیوم به دلیل شستشوی زیاد، استفاده از محصولات نامناسب و یا بیماری به هم می‌ریزد. این امر به کاهش مقاومت در برابر عفونت ها منجر می شود.

سوربیتول را می توان برای پیشگیری از پیری پوست استفاده نمود. با افزایش سن به تدریج پوست به محتوای آب خود را از دست داده و دهیدراته می گردد. لایه های بالایی پوست از مواد و فاکتورهای مرطوب کننده طبیعی تشکیل شده اند. این لایه ها آب سلول های پوست را جذب نموده و نگه می دارد. این امر به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کند.

بخشی از روند طبیعی پیری، کاهش قابل توجه آب در این لایه ها است. در صورت کمبود آب، پوست دچار خشکی می شود. این کمبود آب در نهایت منجر به چین و چروک خواهد شد. بنابراین مصرف محصولاتی که حاوی مرطوب کننده اند، می تواند تا حدودی به حفظ رطوبت پوست کمک کنند.

سوربیتول ساشه چیست؟
سوربیتول ساشه چیست؟

کاربرد سوربیتول ساشه در لاغری

این ماده در بدن به آهستگی جذب می شود. بخشی از این ماده به روده بزرگ می رسد. بنابراین بخشی از آن از طریق روده دفع می شود. بنابراین با مصرف سوربیتول ساشه به عنوان جایگزین قند و شکر کالری کمتری در بدن دریافت می شود. در نتیجه کاهش وزن رخ می دهد.

نکته

شکر ۴ کالری در هر گرم دارد. اما سهم کالری سوربیتول حدود ۲.۶ کالری در هر گرم است. بنابراین با مصرف سوربیتول برای لاغری، می توان کالری دریافتی را کاهش داد. این امر موجب کاهش دریافت کالری در کنار فعالیت های روزانه شده و می تواند باعث کاهش وزن شود. اما عدم احتیاط در مصرف سوربیتول و استفاده زیاد از آن می تواند نتایج عکس داشته باشد.

عوارض سوربیتول ساشه

این دارو اگر طبق بروشور دارو یا طبق نظر پزشک صورت گیرد، عوارض خاصی در بر نخواهد داشت. اما برخی عوارض آن به صورت زیر گزارش شده است.

  • اسهال
  • استفراغ
  • گرفتگی معده
  • سرگیجه
  • ضعف
  • مدفوع سیاه
  • کم آبی بدن
  • هایپر گلیسمی
  • خشک شدن دهان
  • فعالیت بیش از حد روده

مزایای مصرف سوربیتول

  1. پودر سوربیتول یک شیرین کننده کم کالری است
  2. می تواند به عنوان جایگزین قند استفاده شود.
  3. می توان از آن به عنوان ماده ضخیم کننده در صنایع غذایی استفاده نمود.
  4. ایمنی کاربرد سوربیتول با تایید سازمان بهداشت جهانی رسیده است.
  5. سوربیتول ساشه۵ گرمی به صورت تجاری تولید می شود.

نحوه نگهداری سوربیتول های ساشه

  • دارو باید در محل خشک و در دمایی کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری شود.
  • دارو باید از تابش مستقیم نور خورشید دور نگه داشته شود.
  • از مصرف داروی تاریخ مصرف گذشته جدا خودداری شود.
  • دارو در جعبه و دور از دسترس اطفال نگهداری شود.

قیمت سوربیتول ساشه

سوربیتول ماده ای است که کاربرد های غذایی و دارویی مختلفی از آن می شود. بنابراین این ماده از بازار خرید و فروش خوبی برخوردار است. بازار خرید و فروش سوربیتول ساشه در کشور ما ایران نیز به دلیل فواید دارویی و صنعتی صورت می پذیرد. قیمت سوربیتول ساشه می تواند با توجه به شرکت تولید کننده اش متفاوت باشد. اما به طور کلی این محصول قیمت بالایی ندارد.

سوربیتول ساشه چیست؟
سوربیتول ساشه چیست؟

خرید و فروش سوربیتول ساشه

خرید و فروش سوربیتول ساشه ۵ گرمی معمولا برای رفع بیماری یبوست و موارد دیگر بسیار صورت می پذیرد. فروش این دارو در داروخانه ها و فروشگاه های مواد شیمیایی صورت می گیرد. همچنین برای خرید سوربیتول ساشه می توان از طریق مراکز فروش آنلاین نیز اقدام نمود. بسیاری از مراکز فروش اینترنتی دارو را درب منزل تحویل می دهند.

سخن آخر

استفاده از سوربیتول می تواند برای رفع برخی بیماری ها مانند دیابت و یبوست صورت گیرد. اما مصرف آن باید به اندازه و با دستور پزشک معالج باشد. در غیر اینصورت با مصرف نادرست، به جای مزایا، دچار عوارض این ماده خواهید شد. بنابراین در مصرف این گونه ترکیبات دقت نموده و نحوه مصرف آن را جدی بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا