Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد بولداگ چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

یکی از محبوب ترین و پر آوازه ترین سگ هایی که در جهان هستند، سگ نژاد بولداگ است که اعتماد به شجاعت و سرسختی معروف است. این سگ دوست داشتنی، باوفا، صمیمی و با عزت نفس است. سگ های بولداگ قوی و عضلانی هستند و پاها و قد کوتاهی دارند. این سگ های خانگی معمولا بین ۸ تا ۱۰ سال عمر می کنند و حتی می توانند در محیط های کوچک آپارتمانی زندگی کنند. سگ های تنبل این نژاد در ابتدا برای ای که گله داری کنند و پوزه گاو ها را گاز بگیرند، پرورش یافتند ولی در آینده به سگ های خانگی وفادار و محبوبی تبدیل شدند.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک می خواهیم درباره سگ نژاد بولداگ، تاریخچه، ویژگی های ظاهری، خلق و خو، تغذیه، نحوه نگهداری، قیمت و خرید برایتان توضیح دهیم. در مقالات دیگر این نشریه علمی می توانید اطلاعات جامع و مفیدی درباره سگ های سایر نژاد ها چون جمله نژاد کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل، سنت برنارد، کوکر اسپانیل، داگو آرژانتینو، باکسر، گریت دین، فرنچ بولداگ، قهدریجانی، کن کورسو، ژرمن شپرد، داشهوند، کانگل، سرابی، ماستیف تبتی، دالمیشن، بیگل، مالینویز، لابرادور رتریور، ولش کورگی، بردر کولی، آلاسکن مالاموت، شیبا اینو، پودل و آلابای به دست بیاورید.

تاریخچه سگ نژاد بولداگ

بولداگ های امروزی تفاوت های زیادی با جدشان دارند. این سگ ها در قدیم بلند تر بودند و وزن بیشتری داشتند و با فک و آرواره قویشان وقتی دهان گاو را گاز می گرفتند، دیگر اجازه نمی دادند گاو آن ها پرتاب کند. این سگ ها دماغ کوتاه و پهنی دارند که به آن ها اجازه می داد در حین ای که پوزه گاو را گرفته اند بتوانند نفس بکشند و تحمل درد آن ها بسیار بالا است و حتی چین های زیادی که روی بدنشان وجود دارد، باعث می شد خون روی چشم هایشان نریزد تا بتوانند ببینند.

دلیل پرورش بولداگ

بولداگ ها که از نوع سگ های ماستیف هستند، برای اولین بار در حدود سال ۱۵۰۰ به وجود آمدند و در آن زمان کارشان شرکت در یک مسابقه بود که طعمه کردن گاو یا Bullbaiting نام داشت و در آن سگ باید دهان و پوزه خرس یا گاو را گاز می گرفت. علت این مسابقه این بود که مردم آن زمان گمان می کردند، اگر بولداگ دهان گاو را گاز بگیرد، گوشت آن خوشمزه تر خواهد شد و علاوه بر این تماشاگران از تماشای این صحنه ها لذت می بردند.

لغو شدن طعمه کردن گاو

وقتی در سال ۱۸۳۵ این ورزش را غیر قانونی اعلام کردند، بعضی ها گمان می کردند که نژاد بولداگ به تدریج رو به نابودی می رود زیرا این سگ ها فقط برای مبارزه پرورش یافته بودند و نمی توانستند همراهان خوبی برای انسان ها باشند. ولی پرورش دهندگان، این سگ ها را اصلاح نژاد کردند که در نتیجه آن بولداگ ها به سگ هایی دوست داشتنی و وفادار تبدیل شدند.

سرنوشت بولداگ بعد از لغو مسابقه

در سال ۱۸۹۵ بولداگ ها در نمایش در بیرمنگام اجرا کردند و بولداگی به نام شاه دیک در نمایش سال ۱۸۶۱ برنده شد. فردی به نام آر. اس. راکسترو در سال ۱۸۶۴ اولین انجمن پرورش دهندگان سگ بولداگ را به وجود آورد که ۳۰ عضو داشت و اولین استاندارد سگ بولداگ را فردی به نام ساموئل ویکنز که یکی از اعضای گروه بود نوشت ولی انجمن بعد از ۳ سال از بین رفت. شروع به کار انجمن بولداگ در سال ۱۸۷۵ بود که تا به امروز باقی است.

ورود به آمریکا

اولین بوداگ در سال ۱۸۸۰ وارد ایالات متحده آمریکا شد و دونالد، بولداگ سفید و خال داری بود که در نمایشی در شهر نیویورک در معرض دید عموم قرار گرفت. باب اولین بولداگی بود که در سال ۱۸۸۶ در انجمن لانه آمریکایی ثبت شد و انجمن سگ بولداگ آمریکایی توسط شخصی به نام اچ دی کنل در سال ۱۸۹۰ تشکیل شد. بولداگ ها در بین ۱۵۵ نژاد سگ ها در رتبه دوازدهم قرار می گیرند و در سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۰ بین ۱۰ نژاد برتر جهان بودند.

سگ نژاد بولداگ چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد بولداگ چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

ویژگی های ظاهری سگ نژاد بولداگ

این سگ ها ابرو های خزدار، دمی فر، شانه های عریض و بدنی عضلانی دارند. در بولداگ های انگلیسی فک پایین جلوتر از فک بالایی است، پاهایشان کوچک است، دندان های فک پایینشان بیرون زده و دور چشم هایشان چروک است.

قد و وزن

وزن سگ های بولداگ نر حدود ۲۵ کیلوگرم و وزن سگ های ماده ای نژاد ۲۰ کیلوگرم است. قد این سگ ها نیز بین ۳۰ تا ۳۵ سانتی متر است.

رنگ و پوشش بدن

موهای بدن سگ بولداگ کوتاه و براق است و چین خوردگی های زیادی روی پوستش، (به ویژه پوست صورت) مشاهده می شود. این سگ می تواند تک رنگ یا دو رنگ باشد. رنگ های قرمز، آهویی، سفید و آهویی، سفید و مشکی و سفید در سگ های اصیل این نژاد دیده می شود.

سگ نژاد بولداگ چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد بولداگ چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

خلق و خو سگ نژاد بولداگ

این سگ های لجباز، سرسخت و متین رفتار دوستانه ای با انسان ها دارند ولی متاسفانه کمی سخت یاد می گیرند. سگ های این نژاد سر و صدای زیادی ایجاد نمی کنند و با ظاهر خشنشان دشمن را می ترسانند. این سگ های کنجکاو دوست دارند در آغوش صاحبشان آرام بگیرند و اگر خوب آموزش بیابند، سگ ها اجتماعی و خوش رفتاری می شوند. نژاد بولداگ در خانه هایی با هر اندازه زندگی می کند و از آنجایی که کم انرژی و تنبل است، مشکل زیادی ایجاد نمی کند.

رفتار با سایر حیوانات و غریبه ها

سگ های بولداگ در کل رفتار بدی ندارند و رفتارشان بیشتر به رفتار طرف مقابل بستگی دارد. اگر این سگ ها از سمت کس یا حیوانی آزار ببینند، از خودشان حفاظت می کنند و پرخاشگر می شوند ولی در غیر این صورت با سگ های دیگر و انسان ها خوب رفتار می کنند. اگر این سگ ها را خوب اجتماعی کنید، با سگ های دیگر جنگ نمی کنند و رابطه خوبی با کودکان دارند.

سگ نژاد بولداگ چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد بولداگ چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

انواع سگ نژاد بولداگ

این سگ های انگلیسی محبوب، طی زمان اصلاح شده اند و امروزه در ۵ نوع امریکن بولداگ، بولداگ انگلیسی یا بریتانیایی، فرنچ بولداگ، بولداگ برزیلی و بولداگ اسپانیایی یا اسپنیش هستند. ظاهر و اخلاق این سگ ها با یکدیگر متفاوت است. مثلا بولداگ های انگلیسی قد بلند تری نسبت به بولاگ های فرانسوی دارند و گوش فرنچ بولداگ ها بلند و کشیده تر است. جثه، قد و وزن امریکن بولداگ ها نسبت به سایر انواع این سگ بزرگتر است و این سگ ها را به دو نوع اسکات و جانسون طبقه بندی می کنند و شهرتشان به ظاهرشان وابسته است.

نحوه مراقبت و نگهداری از سگ نژاد بولداگ

نظافت دهان، گوش ها، چشم و کوتاهی ناخن

بهتر است با یک دستمال مرطوب گوش ها و چشم سگ های بولداگ و چین های روی بدنشان را تمیز کنید. اگر این چین خوردگی ها تمیز نشوند، میکروب ها، قارچ ها و باکتری ها در آن رشد می کنند. هر چند وقت یک بار و وقتی حس کردید ناخن های این سگ ها بلند شده، آن ها را کوتاه کنید تا بتوانند به راحتی راه بروند و ناخن وارد دست های پر و تپل آن ها نشود. هفته ای دو تا سه بار دندان های سگ بولداگ را مسواک بزنید و با یک پنبه و ضد عفونی کننده آن ها را تمیز کنید. جرمگیری دندان های این سگ ها بهتر است هر ۶ ماه یک بار انجام شود.

نظافت مو

موهای کوتاه این سگ ها نیاز به اصلاح و مراقبت زیادی ندارد ولی ریزش موی آن ها زیاد است. سگ های بولداگ را بهتر است در فصل تابستان یک بار اصلاح کنید و برای کم کردن ریزش مویشان از مکمل های تغذیه ای و ویتامین ها کمک بگیرید. این سگ ها را بهتر است هر ۲۰ روز یک بار به حمام ببرید و حمام بیش از اندازه باعث خشکی پوست و بیماری های پوستی می شود و بهتر است با دسمال های مرطوب و صابون های خشک آن ها را تمیز کنید.

سگ نژاد بولداگ چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد بولداگ چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

بیماری ها و سلامت سگ نژاد بولداگ

متاسفانه سگ های بولداگ به دلیل شکل خاص پوزه شان مستعد ابتلا به بیماری های تنفسی هستند و بیماری های پوستی و مشکلی مفصلی نیز در این سگ ها رایج است. در کل این نژاد به بیماری های زیادی مبتلا می شود و هزینه درمانش زیاد است و باید مرتبا چکاپ شود. در ادامه به بعضی از بیماری هایی که سگ بولداگ به آن ها دچار می شود، می پردازیم.

بیماری های چشمی

در بیماری چشم گیلاسی ها چشم آلبالویی پلک سوم سگ باد می کند، قرمز می شود و از چشم بیرون می زند که تنها راه درمان آن جراحی و خارج کردن توده است.

مشکلات تنفسی

همان طور که قبلا هم گفتیم، بیماری های تنفسی در سگ های این نژاد و در کل سگ های پوزه کوتاه یا براکیوسفال شایع است. اگر بولداگ ها در هوای خیلی سرد یا خیلی گرم و یا در مکانی که تهویه مناسبی ندارد بمانند، در تنفس دچار مشکل می شوند.

عارضه دم

در دم بعضی از این سگ ها مشکلاتی مثل پیچ خوردن یا انحراف پیش می آید که پوست دم را دچار مشکل می کند و برای این که عفونت نکند بهتر است این قسمت را خشک و تمیز نگه دارید.

ناهنجاری باسن

اگر استخوان ران سگ به درستی روی مفصل باسنش قرار نگیرد، این سگ به ناهنجاری باسن مبتلا است. بیشتر سگ های بولداگ این بیماری ارثی را دارند و در آن ها طبیعی است، ولی ورزش و اضافه وزن طی رشد توله سگ های بولداگ باعث حاد شدن این بیماری و لنگش سگ می شود.

سندروم سر پهن

این عارضه در سگ هایی که سوراخ بینی باریک، دهان کشیده و سر کوتاه دارند، ایجاد می شود و باعث انسداد مجرای تنفسی و مشکل تنفسی می شود. سگ بیمار خر و پف می کند و تنفسش با صدا است. بولداگ های بیمار را با روش اکسیژن تراپی یا جراحی و گشاد کردن سوراخ بینی درمان می کنند. در واقع درمان این بیماری به شدت و حاد بودن آن بستگی دارد.

سگ نژاد بولداگ چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد بولداگ چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تغذیه سگ نژاد بولداگ

اگر به سگ های بولداگتان غذای خشک یا کنسروی می دهید، بهتر از روزی ۱.۲ تا ۲ پیمانه غذا بخورند. البته میزان غذایی که هر سگی می خورد به عوامل مختلفی از جمله سن، جنسیت، میزان سوخت و ساز و فعالیت او بستگی دارد. هیچ گاه برای این که در هزینه ها صرفه جویی کنید، به سگتان غذای ارزان و بی کیفیت ندهید. روزانه ۲ وعده غذا برای این سگ ها مناسب است و از آن جایی که بولداگ ها فعالیت کمی دارند، بهتر است مراقب اضافه وزنشان باشید. اگر می خواهید سگتان را با غذای خانگی تغذیه کنید، بهتر است دقت کنید تا همه غذا ها و مواد مورد نیاز سگ از جمله پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، کربوهیدرات ها و فیبر را در برنامه غذایی او بگنجانید و این برنامه را زیر نظر کارشناس تغذیه و دامپزشک تهیه کنید.

قیمت و خرید سگ نژاد بولداگ

بهای خرید و قیمت سگ های عضلانی و دوست داشتنی این نژاد به سن، جنسیت و وضعیت سلامتی آن ها بستگی دارد. اگر قصد خرید سگ نژاد بولداگ را دارید بهتر است ابتدا از سلامتی او مطمئن شوید و سگ مورد نظرتان را از یک فروشگاه مطمئن یا سایت های فروش حیوانات خانگی، تهیه کنید. البته همواره به سرپرستی گرفتن حیوانات بهتر از خرید آن ها است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا