Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتی

استفاده از کرم برای از بین بردن جای جوش

بسته به جای جوش، نوع پوست و شدت جای جوش، یک یا ترکیبی از کرمها ظاهر پوست را بهبود میبخشد. مراقبت از پوست در منزل استفاده از کرم ضد آفتاب می تواند به رفع جای جوش کمک کند. برخی از کرم‌های دارویی آن‌هایی که حاوی آزلائیک اسید یا اسیدهای هیدروکسیل هستند نیز کمک کننده هستند.

در نشریه جهان شیمی فیزیک از کرم اسکار رژودرم، ماسک نشاسته، ماسک خاک رس و ماسک آبرسان مو مقالات خوبی منتشر شده است. در این مطلب شما را با اسکار یا جای جوش و معرفی ترکیبات کرم در از بین بردن جای جوش آشنا میکنیم.

جوش و جای جوش صورت

جوش های فعال به اندازه کافی ناامید کننده هستند، اما زخم هایی که آکنه از خود به جا می گذارد می تواند اذیت کننده باشد. خبر خوب این است که جای جوش قابل درمان است.

با این حال، قبل از شروع درمان، ابتدا باید یک بار برای همیشه از شر هر گونه آکنه خلاص شوید، زیرا جوش های جدید می توانند منجر به زخم های جدید آکنه شوند.

برخی از درمان‌های اسکار زیر را نمی‌توان در کنار داروهای معمولی آکنه انجام داد. التهاب ناشی از جوش‌ها نیز می‌تواند اثربخشی درمان را کاهش دهد.

اسکار زمانی ایجاد می شود که یک جوش عمیق به پوست نفوذ کند و به بافت های زیر آن آسیب برساند. هر نوع به طور متفاوتی به درمان پاسخ می دهد و برخی از درمان ها برای انواع خاص بهتر از سایرین هستند.

انواع اسکار

برخی از درمان ها برای انواع خاصی از اسکار موثرتر هستند. بسته به نوع زخمی که آکنه ایجاد کرده است، گزینه های درمانی مناسب ممکن است کمی متفاوت باشد. سه نوع اسکار وجود دارد:

اسکارهای آتروفیک: این اسکارها به صورت فرورفتگی های کوچک در پوست ظاهر می شوند. آنها زمانی رخ می دهند که پوست در فرآیند بهبودی فیبروبلاست کافی تولید نمی کند. فیبروبلاست ها سلول هایی هستند که نقش مهمی در بهبود زخم و سنتز کلاژن دارند.

اسکارهای هیپرتروفیک: این اسکارها زمانی اتفاق می‌افتند که پوست فیبروبلاست‌های زیادی ایجاد می‌کند که لکه‌های آکنه بهبود می‌یابند و باعث ایجاد اسکار برجسته می‌شوند.

اسکارهای کلوئیدی: این اسکارها شبیه اسکارهای هیپرتروفیک هستند اما معمولا بسیار ضخیم تر از محل آکنه اصلی هستند. آنها معمولا می توانند قرمز یا قهوه ای باشند. اسکارهای کلوئیدی نیز ممکن است علائمی مانند خارش یا درد ایجاد کنند.

استفاده از کرم برای از بین بردن جای جوش
استفاده از کرم برای از بین بردن جای جوش

اسکارهای آتروفیک

اسکارهای آتروفیک بیشتر روی صورت دیده می شوند. یک اسکار افسرده زیر پوست اطراف می‌نشیند. هنگامی که زخم در حال بهبود است، کلاژن کافی ساخته نمی شود. سه نوع اسکار آتروفیک وجود دارد:

اسکارهای پهن و U شکلی

اینها اسکارهای پهن و U شکلی هستند که لبه های تیز دارند. هرچه سطح آنها کم‌تر باشد، بهتر به درمان‌های لایه‌برداری پوست پاسخ می‌دهند.

اسکارهای باریک و V شکلی

اسکارهای برش یخ اسکارهای باریک و V شکلی هستند. می توانند به عمق پوست بروند. آنها می توانند مانند سوراخ های کوچک گرد یا بیضی مانند زخم آبله مرغان به نظر برسند. اینها سخت ترین اسکارها برای درمان هستند، زیرا می توانند تا حد زیادی زیر سطح پوست گسترش یابند.

متحرک

اینها فرورفتگی های گسترده ای هستند که معمولا دارای لبه های گرد و ظاهری نامنظم و چرخشی هستند.

اسکارهای هایپرتروفیک یا برجسته

این اسکارها بیشتر با آکنه سینه و پشت ایجاد می شوند. آنها بالای سطح پوست اطراف می ایستند و به دلیل کلاژن بیش از حد در طول درمان ایجاد می شوند. تغییر رنگی که پس از پاک شدن باقی می ماند جای زخم نیست. لکه های بنفش، قرمز یا قهوه ای طی چند ماه خود به خود محو می شوند.

انواع کرهای از بین برنده جای جوش

قبل از شروع هر گونه درمان برای جای جوش، مهم است توسط یک متخصص پوست معاینه شوید. آنها می توانند به شما در تعیین بهترین روش برای کاهش ظاهر اسکار کمک کنند و همچنین مطمئن شوید که علائم روی پوست شما واقعا جای زخم هستند و شرایط دیگری نیستند.

آلفا هیدروکسی اسیدها

اسیدهای آلفا هیدروکسی می توانند به خلاص شدن از شر سلول های مرده پوست و جلوگیری از مسدود شدن منافذ کمک کنند. پزشکان ممکن است AHA ها را برای درمان آکنه و کاهش ظاهر جای جوش توصیه کنند.

AHA ها شکل ملایمی از اسید هستند که لایه بیرونی پوست را می خراشند تا پوست تازه و جدیدی زیر آن نمایان شود. این فرآیند ممکن است به تغییر رنگ ناشی از جای زخم کمک کند.

اسیدهای آلفا هیدروکسی AHAs اغلب در محصولات ساخته شده برای درمان آکنه یافت می شوند زیرا به حذف پوست مرده و جلوگیری از مسدود شدن منافذ کمک می کنند. حتی بهتر از آن، AHA ها همچنین می توانند به کمتر دیده شدن جای جوش کمک کنند. اسید ملایم لایه بیرونی پوست را لایه برداری می کند تا به از بین بردن تغییر رنگ و زبری پوست کمک کند.

اسید لاکتیک

اسید لاکتیک یک لایه بردار ملایم برای سلول های مرده پوست عمل میکند. ممکن است به کاهش ظاهر اسکارها و صاف کردن بافت کلی پوست کمک کند.

اسید لاکتیک به روشن شدن بافت اسکار تیره کمک میکند. اگرچه گاهی اوقات باعث افزایش رنگدانه منبع مطمئن می شود. با توجه به این عارضه نامطلوب احتمالی، بهتر است محصولات حاوی اسید لاکتیک را روی قسمت کوچکی از پوست قبل از استفاده برای درمان جای جوش آزمایش کنید.

بسیاری از محصولات برای آکنه حاوی اسید لاکتیک هستند. همچنین در سرکه سیب رقیق شده وجود دارد که درمان طبیعی تر و مقرون به صرفه تری را ایجاد می کند.

لایه برداری اسید لاکتیک توسط متخصص پوست که هر دو هفته یک بار به مدت سه ماه انجام می شود، بافت، ظاهر و رنگدانه های پوست را بهبود می بخشد و جای جوش های آکنه را روشن می کند.

لایه‌بردارها، سرم‌ها و پمادهای بی‌شماری با اسید لاکتیک وجود دارد، اما می‌توانید از سرکه سیب رقیق‌شده به‌عنوان یک تونر یا درمان لکه‌های پوستی به لطف اسید لاکتیک طبیعی آن استفاده کنید.

استفاده از کرم برای از بین بردن جای جوش
استفاده از کرم برای از بین بردن جای جوش

رتینوئیدها

برخی از رتینوئیدهای موضعی ممکن است به خلاص شدن از شر جای جوش کمک کند. رتینوئیدهای موضعی التهاب را مسدود می کنند، ضایعات آکنه را کاهش می دهند و بازسازی سلولی را تسریع می کنند.

رتینوئیدها می‌توانند به روشن شدن جای جوش‌های پرپیگمانته آکنه، از جمله در افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند، کمک کنند.

توجه به این نکته ضروری است که رتینوئیدها می توانند پوست را به نور خورشید حساس کنند. هرکسی که از رتینوئیدها برای درمان آکنه یا اسکار استفاده می کند باید هنگام بیرون رفتن از خانه از کرم ضد آفتاب استفاده کند.

رتینوئیدهای موضعی یکی دیگر از درمان‌های آکنه با مزایای صاف کردن جای زخم است. بر اساس یک بررسی اخیر، رتینوئیدها علاوه بر تسریع بازسازی سلولی و بهبود بافت پوست، می توانند به کاهش تغییر رنگ کمک کرده و اسکارها را کمتر به چشم بیاورند.

با این حال، آنها همچنین می توانند پوست شما را به ویژه به خورشید حساس کنند. هنگام استفاده از هر چیزی که حاوی رتینوئید است، همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

می‌توانید کرم‌ها و سرم‌های حاوی رتینوئید را بدون نسخه پیدا کنید، اما ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند غلظت‌های بالاتری را نیز برای شما تجویز کند. به دنبال محصولاتی باشید که رتینول را به عنوان یکی از مواد فعال ذکر کرده اند.

اسید سالیسیلیک

جای جوش یا آکنه یک شکایت رایج پوستی است که بسیاری از افراد با جای جوش مواجه می شوند. اسید سالیسیلیک یک ترکیب طبیعی است که اغلب جزء محصولات مراقبت از پوست آکنه است. اسید سالیسیلیک به پاکسازی کثیفی، سلول های پوست و سایر مواد زائد که منجر به آکنه از منافذ پوست می شود کمک می کند. همچنین به کاهش تورم و قرمزی در ناحیه کمک می کند، که ممکن است ظاهر جای زخم را به حداقل برساند.

اسید سالیسیلیک برای انواع اسکار مفید است. برای اکثر افرادی که با آکنه زندگی می کنند، یک مکمل خوب برای مراقبت روزانه از پوست است.

افرادی که پوست حساسی دارند ممکن است نیاز داشته باشند که محصول حاوی این اسید را روی ناحیه کوچکی از پوست قبل از استفاده از آن روی کل صورت خود آزمایش کنند.

اسید سالیسیلیک منافذ را پاک می کند، تورم و قرمزی را کاهش می دهد و در صورت استفاده موضعی، پوست را لایه برداری می کند. این یکی از بهترین درمان ها برای جای جوش در نظر گرفته می شود.

می توانید محصولات حاوی اسید سالیسیلیک را به برنامه روزانه خود اضافه کنید یا متخصص مراقبت از پوست شما ممکن است از آن برای لایه برداری های شیمیایی کمتر استفاده کند.

ممکن است چند هفته طول بکشد تا تفاوت در استفاده از اسید سالیسیلیک مشاهده شود. اگر پوست حساسی دارید ممکن است نیاز به استفاده کمتر از این محصول داشته باشید یا درمان لکه بینی را امتحان کنید.

ضد آفتاب

استفاده از ضدآفتاب هر روز روی جای زخم ضروری است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند جای زخم ها را تیره کند یا آنها را بیشتر به چشم بیاورد.

استفاده از کرم برای از بین بردن جای جوش
استفاده از کرم برای از بین بردن جای جوش

انواع روشهای درمان جای جوش

پرکننده های بافت نرم تزریق کلاژن، چربی یا سایر مواد به زیر پوست می تواند پوست را بر روی جای زخم های فرورفته حجیم کند. هدف این است که اسکارها کمتر دیده شوند. نتایج موقتی هستند، بنابراین برای حفظ اثر به تکرار درمان نیاز است. این روش خطر کمی برای تغییر رنگ پوست دارد. تزریق استروئید به انواع اسکارهای برجسته می تواند ظاهر پوست شما را بهبود بخشد.

لایه برداری با لیزر

این روش به طور فزاینده ای محبوب است. اغلب برای زخم هایی که زمانی با درم ابریژن درمان می شدند، استفاده می شود. این روش برای افرادی که پوست تیره‌تر یا سابقه کلوئید دارند، خطر عوارض جانبی بیشتری دارد. مانند لایه برداری شیمیایی و درم ابریژن، لایه برداری با لیزر لایه بالایی پوست را از بین می برد. این درمان معمولا نسبت به سایر درمان‌های بازسازی کننده زمان بهبودی سریع‌تری دارد.

سایر رویه های مبتنی بر انرژی منابع نور پالسی و دستگاه‌های فرکانس رادیویی کمک می‌کنند جای زخم‌ها بدون آسیب رساندن به لایه بیرونی پوست کمتر قابل توجه باشد. نتایج ظریف هستند و ممکن است به درمان های تکراری نیاز داشته باشید.

درم ابریژن

درم ابریژن یکی از موثرترین و رایج ترین روش های درمانی برای اسکارهای صورت است. این روش معمولا برای اسکارهای شدیدتر استفاده می شود. پزشک لایه بالایی پوست را با یک برس با چرخش سریع یا دستگاه دیگری برمی دارد. اسکارهای سطحی ممکن است به طور کامل از بین بروند و اسکارهای عمیق تر آکنه کمتر قابل توجه به نظر برسند. عوارض جانبی شدید بالقوه شامل جای زخم و تغییر رنگ پوست است.

لایه برداری شیمیایی

پزشک یک محلول شیمیایی را روی بافت اسکار اعمال می کند تا لایه بالایی پوست را برداشته و ظاهر اسکارهای عمیق تر را به حداقل برساند. برای حفظ نتایج می توانید لایه برداری ملایم و متوسط ​​را تکرار کنید. شما فقط می توانید یک لایه برداری عمیق داشته باشید. عوارض جانبی بالقوه شامل تغییر رنگ پوست است، به خصوص با لایه برداری عمیق که در پوست تیره استفاده می شود.

سوزن زدن پوست

پزشک برای تحریک کلاژن سازی در بافت زیرین، یک وسیله سوزنی بر روی پوست می چرخاند. این یک تکنیک ایمن، ساده و احتمالا موثر برای جای جوش است. کمترین خطر تغییر رنگ پوست را دارد. نتایج ظریف هستند و ممکن است به درمان های تکراری نیاز داشته باشید.

عمل جراحي

با استفاده از یک روش کوچک به نام پانچ اکسیزیون، پزشک شما اسکارهای آکنه را جدا می کند و زخم را با بخیه یا پیوند پوست ترمیم می کند. با تکنیکی به نام سابسیژن، پزشک سوزن هایی را زیر پوست وارد می کند تا الیاف زیر اسکار را شل کند.

بوتاکس

گاهی اوقات پوست اطراف جای جوش باعث ایجاد زخم می شود. تزریق بوتاکس پوست اطراف را شل می کند، که ممکن است ظاهر جای جوش را بهبود بخشد. نتایج موقتی هستند، بنابراین برای حفظ اثر به تکرار درمان نیاز است.

میکرونیدلینگ

در این درمان سوزن‌ها پوست بی‌حس شده را سوراخ می‌کنند. با بهبودی پوست، کلاژن می سازد.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد میکرونیدلینگ به کاهش عمق جای جوش کمک می‌کند، اما طبق آکادمی پوست آمریکا، این درمان ممکن است تا ۹ ماه طول بکشد تا تغییرات را مشاهده کنید. خارج از عامل ترس خفیف، این یک درمان بی خطر است که برای همه رنگ های پوست کار می کند.

پیشگیری از جای جوش

بهترین راه برای درمان جای جوش در وهله اول پیشگیری از آن است. اگر کمتر ایجاد شود، احتمال ایجاد جای جوش کمتر است. برای جلوگیری از تحریک پوست و آسیب رساندن به بافت زیرین که می تواند منجر به زخم شود، از برداشتن، ترکیدن یا فشار دادن هرگونه جوش، صرف نظر از اینکه چقدر وسوسه انگیز باشد، خودداری کنید.

جای جوش می‌توانند خسته‌کننده باشند و همچنین می‌توانند زخم‌هایی را روی صورت و سایر نواحی بدن بر جای بگذارند. برخی از افراد متوجه می شوند که جای جوش یادآور ناخواسته یک وضعیت دردناک و آزاردهنده است. با این حال، جای جوش نباید دائمی باشد، زیرا برخی از درمان های خانگی و درمان های پزشکی می توانند به خلاص شدن از شر آنها کمک کنند.

استفاده از کرم برای از بین بردن جای جوش
استفاده از کرم برای از بین بردن جای جوش

درمان های طبیعی برای رفع جای جوش

بسیاری از مردم از داروهای طبیعی برای رفع جای جوش استفاده می‌کنند. برخی ممکن است باعث تحریک بیشتر یا مشکلات دیگر شوند، بنابراین افراد باید با احتیاط از آنها استفاده کنند.

درمان های خانگی که مردم به طور سنتی برای درمان جای جوش استفاده می کنند عبارتند از:

کلام آخر

جای جوش ممکن است عزت نفس را در برخی افراد کاهش دهند، اما دائمی نیست. بسیاری از افراد با استفاده از یک یا چند درمان خانگی موفق هستند. در مورد جای جوش عمیق، درمان های پزشکی در مطب متخصص پوست نیز می تواند به خلاص شدن از شر جای جوش کمک میکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا