Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آبغذایی و داروییکشاورزی و دامپروری

قیمت فروش و خرید رزین انیونی | کاربرد رزین انیونی چیست؟

این مقاله شامل اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها، خواص و کاربرد رزین آنیونی و موارد مصرف گوناگون آن است. همچنین اگر تصمیم به خرید رزین آنیونی دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروش رزین آنیونی در بازار مواد شیمیایی می‌توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان رزین آنیونی در انتهای مقاله استفاده نمایید. حجم محصول، درصد خلوص، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت مواد شیمیایی هستند؛ قیمت رزین آنیونی نیز تحت تاثیر این موارد است. لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی در پایان مقاله، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش رزین آنیونی به روزرسانی می‌شود.

رزین آنیونی (Anion exchange resins) از یک ماتریس پلیمری تشکیل شده است که گروه های عملکردی به آن متصل شده اند. رزین آنیونی بازهای ضعیفی هستند که حاوی آمین های گروه سوم بوده و در موارد معدودی شامل آمین های اولیه و ثانویه نیز می باشند. ذر این مقاله وبسایت نشریه جهان شیمی فیزیک شما را بار رزین آنیونی بیشتر آشنا می کند.

از یک بستر رزین می توان برای از بین بردن یون های ناخواسته از یک محلول یا برای جمع آوری یک ماده معدنی ارزشمند از آب که بعداً می توان آن را استخراج کرد، استفاده کرد.

مراکز خرید و قیمت فروش رزین آنیونی در تهران و شهرستان‌ ها

اغلب مراکز خرید و فروش رزین آنیونی و دیگر مواد شیمیایی در تهران وجود دارند و فروشندگان رزین آنیونی در سایر استان و شهرستان ها در بیشتر موارد، خرید خود را از تهران انجام می دهند. به همین دلیل، توصیه می شود که در صورت امکان سعی کنید تا خرید مواد شیمیایی از تهران انجام شود. چرا که

  • اغلب شرکت های واردکننده رزین آنیونی در تهران مستقر هستند.
  • به دلیل اینکه خرید رزین آنیونی در سایر استان ها و شهرستان ها در بیشتر موارد از طریق چندین واسطه انجام می شود، خرید در تهران می تواند از نظر قیمت مقرون به صرفه تر و ارزان تر باشد.
  • از آنجایی که در تهران به تامین کننده اصلی کالا نزدیک تر هستید و بیشتر انبارهای اصلی مواد شیمیایی در شهر تهران قرار دارند، احتمال اصالت و مرغوبیت کالا نیز افزایش می یابد.

اما باید توجه نمود که تمامی شرکت های بازرگانی مستقر در تهران از نظر تجربه، سابقه و کیفیت در یک سطح قرار ندارند. به همین دلیل در این صفحه و سایر صفحات مرتبط با مواد شیمیایی در سایت جهان شیمی، تلاش کرده ایم برترین و باسایقه ترین شرکت های فعال در زمینه خرید و فروش رزین آنیونی را به شما معرفی کنیم. شرکت هایی که در بنر بالای این صفحه یا در کادر «فروشندگان پیشنهادی» در پایان این مقاله معرفی شده اند، همگی به طور مرتب مورد بازبینی قرار می گیرند. خالی از لطف نیست که یادآور شویم از جمله مهمترین شرایط شرکت ها برای قرار گرفتن در بخش های مذکور و معرفی به خریداران، میزان سابقه، اعتبار و تجربه آن ها است.

پاسخ به سوالات در نشریه جهان شیمی فیزیک

 

نمونه ای از کاربردهای رزین ها حذف یون های ناخواسته از پساب کارخانه های ذوب فلزات، از بین بردن مایع از آب پنیر مورد استفاده برای تولید محصولات لبنی خاص و حذف نمک از آب میوه ها است. از رزین های کاتیونی قوی به شکل هیدروژن برای هیدرولیز نشاسته و ساکارز استفاده می شود. رزین ها همچنین در آزمایشگاه ها کاربرد گسترده ای دارند و با ملاحظات اقتصادی می توان از آنها برای حذف یون های تداخل کننده در حین تجزیه و تحلیل استفاده کرد.

قیمت خرید و فروش رزین آنیونی

رزین آنیونی بسته به شرکت تولیدی و وزن بسته بندی با قیمت های مختلفی خرید و فروش می شود و شما می توانید انواع رزین های آنیونی و کاتیونی را به صورت حضوری یا اینترنتی از شرکت های فروش مواد شمیایی خریداری نمایید. قیمت رزین های کاتیونی و آنیونی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد.

رزین آنیونی چیست و چه کاربردی دارد

رزین آنیونی و رزین کاتیونی دو رزین رایج هستند که در فرآیند تبادل یون مورد استفاده قرار می گیرند. در حالی که رزین های آنیونی یون های با بار منفی را جذب می کنند، رزین های کاتیون یون های با بار مثبت را به خود جذب می کنند.

یک رزین یا پلیمر تبادل یون، ساختاری است که به عنوان واسطه برای تبادل یونی مورد استفاده قرار می گیرد. رزین های تبادل یون معمولا به شکل میکروبیدهای کوچک (۰.۲۵-۰.۵ میلی متر شعاع) و به رنگ سفید یا زرد ساخته می شوند. تخلل موجود در ساختار رزین ها باعث افزایش مساحت داخلی و در نتیجه به دام افتادن یونهای با بار مخالف می شود.

رزین های تبادل یونی بطور گسترده ای در فرآیندهای جداسازی، تصفیه و رفع آلودگی های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و برای چنین فرآیندهای به عنوان جایگزین انعطاف پذیرتر زئولیت های طبیعی یا مصنوعی معرفی می شوند.

نکاتی در رابطه با رزینهای آنیونی

رزینهای آنیونی ممکن است بازهای به شدت قوی یا ضعیف باشند. رزینهای آنیونی بازی قوی بار منفی خود را در طیف وسیعی از pH حفظ می کنند ، در حالی که نوع بازی ضعیف در سطوح بالاتر pH خنثی می شوند.

رزین های بازی ضعیف بار خود را در pH بالا حفظ نمی کنند زیرا آنها در این سطوح دپروتونه می شوند. با این وجود، آنها پایداری مکانیکی و شیمیایی خوبی دارند که همراه با میزان بالای تبادل یونی، باعث می شود رزینهای آنیونی بازی ضعیف برای نمک های آلی مناسب باشند.

در رابطه با رزینهای آنیونی، بازسازی به طور معمول شامل تصفیه رزین با یک محلول کاملاً بازی مانند هیدروکسید سدیم محلول است. در طول احیا، ماده شیمیایی احیا کننده از رزین عبور داده می شود تا یون های منفی به دام افتاده بیرون آمده و ظرفیت تبادل یون دوباره تجدید شود.

رزین آنیونی چیست و چه کاربردی دارد؟
رزین آنیونی چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع رزین آنیونی

رزین آنیونی قوی

رزینهای آنیونی قوی به طور معمول برای دمینرالیزاسیون، دالکالیزاسیون، دسیلیکاسیون و همچنین از بین بردن کربن آلی کل (TOC) یا سایر ترکیبات ارگانیک ها بسته به نوع رزین مورد استفاده قرار می گیرد.

این رزین ها در انواع مختلفی موجود هستند که هر یک مجموعه ای از مزایا و محدودیت های منحصر به فرد را ارائه می دهند، اما به طور کلی رزین های آنیونی قوی به اندازه کافی قوی هستند تا اسیدهای قوی و ضعیف را (از جمله کربن و اسید سیلیسیک) حذف کنند.

رزین آنیونی ضعیف

رزینهای آنیونی ضعیف اغلب همراه با رزین های آنیونی قوی برای دمینرالیزاسیون جفت می شوند زیرا آنها فقط آنیونهای قوی تر (مانند کلرید و سولفات) را حذف می کنند و قادر به حذف آنیونهای اسیدهای ضعیف مانند دی اکسید کربن و سیلیس نیستند.

این عمل برای تسهیلاتی که مایل به حذف اسیدهای قوی و حفظ اسیدهای ضعیف تر هستتد سودمند است، اما اغلب رزین های آنیونی ضعیف و قوی به طور مشترک برای تکمیل یک فرآیند دمینرالیزاسیون مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربردهای رزین آنیونی

فرآیند تبادل یونی علاوه بر تصفیه آب و رنگبری شربت قند و دمینرالیزاسیون برای جداسازی و تصفیه فلزات از جمله جدا سازی اورانیوم از پلوتونیوم و سایر اکتینیدها از جمله توریم نیز استفاده می شود.

تکنیک تبادل یون سالهاست که تنها روش عملی برای جدا کردن فلزات قلیایی نادر در مقادیر بالاست. این کاربرد در دهه ۱۹۴۰ توسط فرانک اسپینگینگ توسعه یافت. پس از آن برای استخراج حلال اکثراً از رزینهای تبادل یونی به جز برای محصولات با بالاترین خلوص استفاده می شود.

از این روش همچنین برای جدا کردن مجموعه های از عناصر شیمیایی بسیار مشابه مانند زیرکونیوم و هافنیوم استفاده می شود که برای صنعت هسته ای بسیار مهم است. زیرکونیوم عملاً نسبت به نوترونهای آزاد بسیار شفاف است و در ساخت راکتورها استفاده می شود، اما هافنیوم یک جاذب بسیار قوی نوترون ها است که در میله های کنترل راکتور مورد استفاده قرار می گیرد

از رزین های تبادل یونی همچنین در تولید شکر از منابع مختلف استفاده می شود. از آنها برای کمک به تبدیل یک نوع قند به قند دیگر و برای تجزیه و تصفیه شربت های قندی استفاده می شود.

از رزین های تبادل یون در تولید آبمیوه هایی مانند آب پرتقال و زغال اخته نیز استفاده می شود تا اجزای مزه دار و تلخ از هم جدا شده و طعم آنها بهبود یابد. این تکنیک اجازه می دهد تا از میوه های ترش یا میوه های بی مزه تر برای تولید آب میوه مورد استفاده قرار گیرند.

رزین آنیونی چیست و چه کاربردی دارد؟
رزین آنیونی چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد رزین آنیونی در سختی گیری آب

برای رفع سختی آب از رزین های تبادل یونی برای جایگزینی یونهای سدیم با یونهای منیزیم و کلسیم موجود در آب سخت استفاده می شود. وقتی رزین تازه است، در محل های فعال خود حاوی یون های سدیم است. در تماس با محلول حاوی یون های منیزیم و کلسیم (اما غلظت کم یونهای سدیم)، یون های منیزیم و کلسیم ترجیحاً از محلول به مکان های فعال روی رزین مهاجرت می کنند و در محلول با یون های سدیم جایگزین می شوند. این فرآیند با غلظت بسیار کمتری از یون های منیزیم و کلسیم در محلول به تعادل می رسد. سپس رزین را با محلول حاوی سدیم بالا مانند نمک طعام غلیظ مجددا شارژ می کنند.

کاربرد رزین آنیونی در تصفیه آب

رزین ها در صنایع تصفیه آب برای حذف یون های سمی و فلزات خطرناک مانند سرب یا کادمیوم استفاده می شوند که برای سلامتی خطرناک هستند و آنها را با یون های بی خطر سدیم و پتاسیم جایگزین می کنند.

برخی از رزین های تبادل یونی به حذف کلر یا آلاینده های آلی از آب کمک می کنند. این کار معمولاً با استفاده از فیلتر ذغال فعال فعال شده با رزین انجام می شود. آب تصفیه شده با فرایندهای تبادل یونی یا ترکیبی از روش های تبادل یونی و غشایی با بالاترین خلوص برای وسایل الکترونیکی، آزمایش های علمی، تولید ابررساناها و صنایع هسته ای و غیره مورد نیاز است.

کاربرد رزین آنیونی در داروسازی

از دیگر کاربردهای رزین های تبادل یونی جداسازی و تصفیه مواد فعال دارویی در داروسازی است. بطور معمول از ۳ رزین تبادل یونی، سدیم پلی استایرن سولفونات، کلستیپول و کلستیرامین در این زمینه استفاده می شود. به عنوان مثال سدیم پلی استایرن سولفونات یک رزین تبادل یونی به شدت اسیدی است و در بیمارستان برای درمان هایپرکالمی استفاده می شود. کلستیپول و کلستیرامین رزین های تبادل یونی هستند که برای درمان هایپرکلسترولمی مورد استفاده قرار می گیرد.

رزین های به عنوان مواد افزودنی در فرمولاسیون های دارویی مانند قرص، کپسول، صمغ و سوسپانسیون استفاده می شوند و به پوشاندن طعم، انتشار طولانی مدت، تجزیه قرص، افزایش فراهمی زیستی و بهبود ثبات شیمیایی مواد فعال در داروها کمک می کنند.

کلاتورهای پلیمری انتخابی برای درمان نگهدارنده برخی از آسیب ها هستند جایی که تجمع یون مزمن رخ می دهد، مانند بیماری ویلسون یا هموکروماتوز ارثی (تجمع بیش از حد آهن در بدن ). این پلیمرها برای ایجاد مجتمع های پایدار با Fe2 + و Fe3 + در GIT طراحی شده اند و بنابراین با جذب این یون ها از تجمع طولانی مدت آنها را محدود می کنند. اگرچه این روش بر خلاف کلاتورهای مولکولی کوچک (دفراسیروکس، دپریپرون، یا دفروکسامین) فقط یک اثر محدود دارد اما اثر درمانی را افزایش می دهد.

رزین آنیونی چیست و چه کاربردی دارد؟
رزین آنیونی چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد رزین آنیونی در جداسازی فلزات

فرآیندهای تبادل یونی برای جداسازی و تصفیه فلزات از جمله جدا کردن اورانیوم از پلوتونیوم و سایر اکتینیدها از جمله توریم، استفاده می شود. از این روش برای جداسازی فلزات قلیایی خاکی کمیاب، لانتانیدها و اکتینیدها نیز استفاده می شود زیرا اعضای هر خانواده دارای خصوصیات شیمیایی و فیزیکی بسیار مشابهی هستند. تبادل یونی برای سال ها تنها روش عملی برای جداسازی فالزات قلیایی خاکی نادر در مقادیر زیاد بود.

این روش برای جداسازی پلوتونیوم و اورانیوم از مواد سوخت مصرف شده از یک راکتور هسته ای و برای دفع مواد زائد استفاده می شود. سپس  پلوتونیوم و اورانیوم برای ساخت مواد انرژی هسته ای مانند سوخت راکتور جدید و سلاح های هسته ای مورد استفاده قرار می گیرند.

رزین های تبادل یونی نیز یک جز اساسی در استخراج اورانیوم لیچ درجا هستند. بازیابی درجا شامل استخراج آب حامل اورانیوم از طریق دانه های رزین است سپس رزین های پر از اورانیوم به یک کارخانه فرآوری منتقل می شوند و مورد بازیابی قرار می گیرند.

تشخیص فرسودگی رزین آنیونی

وقتی بیشتر یون های موجود در رزین توسط یونهایی که از محلول خارج می شوند جایگزین شده اند، یک رزین در حال اتمام است. فرسودگی توسط یک سلول رسانای الکتریکی نصب شده در خروجی شناسایی می شود. هنگامی که رسانایی افزایش می یابد که نشان دهنده عبور یون هاست می توان به طور خودکار چرخه بازسازی را آغاز کرد. با استفاده از واحدهای کوچک رزین می توان یک نشانگر pH را روی رزین آنیون یک کارتریج بستر قرار داد. فرسودگی را می توان از طرف شفاف کارتریج بررسی کرد وقتی یونهای قلیایی رزین آنیونی به شکل یک نمک خنثی تبدیل می شوند. احیای رزین آنیونی به روش های مختلفی انجام می شود.

تفاوت رزین کاتیونی و انیونی

تفاوت رزین کاتیونی و آنیونی در عملکرد این دو رزین است. رزین کاتیونی دارای بار منفی است بنابراین یون مثبت را جذب می کند یعنی سدیم را جایگزین کلسیم می کند و رزین آنیونی با داشتن بار مثبت یون های منفی را جذب می کند و این بدین معنا است که مثلا کلرید را جایگزین آرسنیک می کند. این دو رزین دارای کاربردهای گسترده ای هستند اما عملکرد آنها در صنایع مختلف با یکدیگر کاملا متفاوت است. به همین دلیل با در نظر گرفتن خواص شیمیایی و فیزیکی مانند اندازه ذرات، توانایی رزین در نگه داری آب و فیلتراسیون و کیفیت آب در پساب نهایی می توان رزین مورد نظر را انتخاب و به کار برد.

قیمت رزین کالیفرنیوم زرد

قیمت رزین کالیفرنیوم زرد در بازار متفاوت است و شرکت های تولید کننده این رزین را با توجه به قیمت روز این محصول به فروش می رسانند. این رزین زرد رنگ از انواع رزین های تبادل یونی است که اغلب به منظور کاهش سختی آب در مکان هایی مانند موتورخانه ساختمان و موتورخانه های بخار و کارخانجات صنعتی به کار برده می شود. رزین کالیفرنیوم زرد یکی از بهترین رزین های موجود است که در صنعت آب و فاضلات برای تصفیه آب استفاده می شود. در هنگام استفاده از این رزین باید به عدد سیستم های گرمایشی که می تواند بر کارکرد رزین ها تاثیر بگذارد دقت شود.

انواع رزین های کاتیونی و آنیونی

رزین های کاتیونی به دو شکل قوی و ضعیف تقسیم می شوند. رزین کاتیونی ضعیف مانند اسید کربوکسیلیک کارایی بسیار خوبی در برابر کاهش سختی آب به صورت موقت از خود نشان می دهد. رزین کاتیونی قوی مانند پلی استایرن سولفونات که دارای قطب مثبت فعال بوده و به عنوان سختی گیر دائم استفاده می شود. اما رزین های آنیونی نیز به دو شکل تقسیم می شوند، رزین آنیونی ضعیف می تواند آنیون اسیدهایی مانند اسید نیتریک را به راحتی از بین ببرد و رزین آنیونی قوی نیز به منظور کاهش مقدار کلر موجود در آب و همچنین اسیدهای معدنی استفاده می شوند.

قیمت رزین کاتیونی و آنیونی

قیمت رزین کاتیونی و آنیونی با توجه به اینکه به عنوان پلیمرهایی با قابلیت جذب بسیار بالا شناخته می شوند و در طیف گسترده ای از صنایع مانند تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرند، متفاوت است. زیرا این رزین ها ذراتی هستند که دو قطب دارای بار دارند و به دلیل تبادل یونی بالا و اینکه کاتیون هستند یا آنیون دارای خواص شیمیایی و فیزیکی و عملکرد متفاوتی هستند. البته گاهی اوقات بعضی از صنایع به دلیل اینکه خلوص بسیار بالایی نیاز دارند از هر دوی این رزین ها در کنار یکدیگر استفاده می کنند که این عمل کمک می کند کارایی بالاتری داشته باشند.

رزین های تعویض یون چگونه سختی آب را کاهش می دهند

رزین های تعویض یون قابلیت جایگزین کردن یون های مطلوب به جای یون های نامطلوب در محلول را دارند. به این معنا که با از بین بردن یون های منیزیم و کلسیم که باعث ایجاد سختی آب شده اند سختی آب را کاهش می دهد و همچنین از ایجاد رسوب نیز جلوگیری می کند. این ذرات جامد این عمل را از طریق جایگزین کردن یون سدیم که در بدنه رزین وجود دارد انجام می دهند و سپس موادی مانند رزین پلی استیرن در دستگاه تبادل یون قرار داده می شود که آب را فیلتر می کند و با حذف کاتیون های کلسیم و منیزیم سختی آب کاهش می یابد.

ستون های آنیونی و کاتیونی

با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از صنایع استفاده از آب با قابلیت هدایت الکتریکی پایین که می تواند کیفیت بخار تولید شده را افزایش دهد و همچنین از هرگونه آسیب به تجهیزات جلوگیری کند را آغاز کرده اند. این صنایع برای تولید این آب از ستون های آنیونی و کاتیونی استفاده می کنند که به عنوان یک ضرورت برای تولید این آب در نظر گرفته می شود. این تجهیزات از یک مخزن استوانه ای فلزی تشکیل شده است که درون آن از رزین های کاتیونی یا آنیونی استفاده می شود که کارایی این رزین ها به عواملی مانند کیفیت آب ورودی و رزین تولید شده بستگی دارد.

احیا رزین کاتیونی

هنگامی که ظرفیت تبادل یونی محدود می شود رزین ها قابلیت تبادل یونی خود را از دست می دهند و نشت رزین های کاتیونی نامطلوب افزایش می یابد که در این مواقع لازم است رزین ها را احیا نمود. برای احیای رزین کاتیونی اغلب از نمک یا اسید و یا محلول قلیایی که حاوی ماده اصلی رزین است در احیای همسو و احیای ناهمسو استفاده می شود. در هنگام استفاده از ماده احیا کننده باید به میزان مناسب و غلظت کافی آن دقت کرد و سپس آن را در بستر رزین عبور داد تا بتواند از طریق تبادل معکوس و دفع و جایگزینی یون های از پیش مبادله شده رزین های کاتیونی نامطلوب را احیا و قابل استفاده کند.

رزین تصفیه آب شهری

از رزین به عنوان یک ماده با مولکول های بزرگ که قادر به انجام تبادل یونی است و به عنوان یک ماده مصنوعی دارای قطب های فعال که می تواند به سایر ذرات و مولکول ها متصل شود در بسیاری از کاربردها استفاده می شود. یکی از مهمترین کاربردهای آن برای تصفیه آب شهری است. هدف اصلی استفاده از رزین کاهش سختی و جلوگیری از پدیده رسوب گذاری آب است. استفاده از رزین برای تصفیه آب به نوع ذرات انتخاب شده بستگی دارد اما بطور کلی ذرات رزین با توجه به نوع کاتیون یا آنیون بودن آنها از طریق انجام تبادل یونی با ذرات معلق در آب باعث خنثی سازی ذرات معلق می شوند.

خرید رزین انیونی

یکی از مهمترین دغدغه های فعالان حوزه شیمیایی، خرید رزین انیونی از یک فروشنده معتبر، باسابقه و قابل اطمینان است. با هدف افزایش اعتماد بین فروشندگان و خریداران از کیفیت محصول موردنظر در فرایند خرید رزین انیونی، ما به عنوان مرجع مواد شیمیایی در ایران، تمام تلاش خود را کرده ایم که بهترین فروشندگان رزین انیونی را در این بخش و همچنین بنر بالای صفحه به شما معرفی نماییم. امیدواریم با معرفی تامین کنندگان منتخب، نگرانی های خریداران محترم کاهش یافته و بتوانیم لذت تجربه خرید رزین انیونی با قیمت و کیفیت مناسب را به شما هدیه نماییم.



  • محل تبلیغ شما

فروش انواع مواد شیمیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا