Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد شارپی یا چروک چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سگ نژاد شارپی یا چروک رفتار خشنی دارد و رابطه خوبی با سایر حیوانات از جمله هم نوعانش ندارد، به همین دلیل هم سگ مناسبی برای نگهبانی است. این سگ باهوش، اعتماد به نفس زیادی دارد و فقط اگر صاحبی مقتدر و مسلط داشته باشد از او اطاعت می کند و حرف افرادی را از خودشان ضعفی نشان دهند را گوش نمی کند، سگ شارپی چینی، وزن زیاد و جثه بزرگی دارد و به دلیل این که روی بدنش چروک های زیادی وجود دارد، سگ چروک نیز نامیده می شود که البته وقتی توله سگ های شارپی بزرگ می شوند تعداد این چروک ها نسبت به زمان تولگی کمتر می شود. شارپی ها معمولا بین ۸ تا ۱۲ سال عمر می کنند، پیدایش آن ها به زمان های قدیم بر می گردد و شجاع و وفادار هستند.

اگر دوست دارید درباره تاریخچه، ظاهر، خلق و خو، تغذیه، سلامت، قیمت و خرید سگ نژاد شارپی یا چروک اطلاعاتی به دست بیاورید، در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک، با ما همراه باشید. اگر در زمینه حیوانات خانگی علاقه مند هستید، می توانید به مقالات دیگر این نشریه که درباره نژاد های محبوب گربه و سایر نژاد های سگ ها از جمله نژاد چی هواهوا، بولداگ، کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل، سنت برنارد، کوکر اسپانیل، شیبا اینو، مالتیز، داگو آرژانتینو، باکسر، بیچون فرایز، گریت دین، فرنچ بولداگ، قهدریجانی، کن کورسو، ژرمن شپرد، مالتیز، سرابی، داشهوند، کانگل، ماستیف تبتی، دالمیشن، مالینویز، لابرادور رتریور، شیبا اینو، ولش کورگی، بردر کولی، آکیتا، آلاسکن مالاموت، پودل و آلابای است، مراجعه کنید.

سگ نژاد شارپی یا چروک چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد شارپی یا چروک چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تاریخچه سگ نژاد شارپی یا چروک

سگ های چینی اعم از پاگ دلقک، چوچو و شارپ مانند فرهنگ کشور چین، از تغییرات بیرونی و نفوذ فرهنگ های دیگر مصون مانده اند و خاص و منحصر به فرد اند. این سگ ها ظاهری خاص و رفتاری آرام و با وقار دارند. سگ نژاد شارپی حدود ۲۰۰۰ سال پیش و در زمان سلسله هان به وجود آمده و خواستگاه آن به یکی از استان های جنوبی چین بر می گردد. احتمالا اجداد این سگ ها، سگ های دهقانی بوده اند که همه کار ها را انجام می دادند و در کنار کشاورزان چینی به کار هایی از جمله نگهبانی از دام و محافظت در برابر شکارچی ها و حیوانات می پرداختند.

کاهش تعداد سگ های چروک در چین

در سال ۱۹۴۹ که جمهوری خلق چین تاسیس شد، بیشتر نژاد های چینی به دلیل قانون هایی مبنی در منع نگهداری سگ ها وضع شد، از بین رفتند ولی نمونه هایی از شارپی های اصیل در کشور تایوان و هنگ کنگ حفظ شد.

ورود به ایلات متحده آمریکا

در اواسط دهه ۱۹۶۰ این سگ ها در آمریکا حضور یافتند و در سال ۱۹۷۳ بین نژاد های محبوب قرار گرفتند. به درخواست یک پرورش دهنده هنگ کنگی از آمریکاییان سگ های شارپی از خطر انقراض در امان ماندند و AKC در سال ۱۹۹۲ این نژاد را به طور مستقل به رسمیت شناخت.

سگ نژاد شارپی یا چروک چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد شارپی یا چروک چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

ویژگی های ظاهری سگ نژاد شارپی یا چروک

چاینیز شارپی ها زبانی به رنگ آبی و مشکی، گوش های بلند و مثلثی شکل، دم کوتاه، بینی پهن و کوچک و چشمان بادامی شکلی دارند که معمولا تیره است. تعداد چین و چروک های این سگ ها با افزایش سن کمتر می شود و دندان های منظم و فک محکمی دارند.

نوع پوشش و رنگ

چین و چروک های زیادی که روی بدن این نژاد وجود دارد، از او در برابر عوامل خطر محافظت می کند، تا بتواند راحت تر فرار کند. پوست بدن این سگ حالتی ارتجاعی دارد که این ویژگی باعث می شود، از ارگان های حیاتی اش در برابر دشمنان محافظت شود به گونه ای که در قدیم از پوست سگ های شارپی برای درست کردن زره جنگی استفاده می کردند.

سه نوع پوشش در سگ های این نژاد وجود دارد و سر پر چروکی دارند. یکی از این پوشش ها حالت فرچه مانند و زبری دارد، پوشش دوم به طور کامل زمخت و زبر است و پوشش سوم به رنگ سفید و مانند پوشش اسب است. در بعضی از انواع این سگ ها لکه هایی روی پوست وجود دارد و برخی دیگر دو رنگ هستند. پوشش سگ چروک می تواند به رنگ های آبی یا زاغ، حنایی، خاکستری، کرم، مشکی یا قرمز باشد. طول موهای این سگ معمولا کوتاه است.

سگ نژاد شارپی یا چروک چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد شارپی یا چروک چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

خلق و خو سگ نژاد شارپی یا چروک

سگ های چروک آرام و بی سر و صدا هستند و حتی می توانیم آن ها را در آپارتمان نگه داریم. این سگ ها بیشتر جنگی و نگهبان های خوبی هستند و شخصیت مستقلشان گاهی باعث انزوا و گوشه گیریشان می شود. سگ های شارپی علاقه دارند بیشتر وقتشان را با انسان ها بگذرانند و با صاحب خود باشند و رابطه آن ها با سگ ها و حیوانات دیگر خشن است، البته با آموزش خوب می توانیم این رفتار را تا حدی بهبود ببخشیم.

کسی که به این سگ ها آموزش می دهد یا می خواهد سگ شارپی به سرپرستی بگیرد، باید مهربان، قاطع و با اراده باشد تا سگ از او حساب ببرد. این نژاد وفاداری و شجاعت مثال زدنی دارد و باید بداند در خانه چه کسی رئیس است و از او حساب ببرد. این نژاد معمولا راحت آموزش می بیند و بهتر است از سنین پایین در اجتماعات، مکان ها شلوغ، پارک، مهمانی و فروشگاه ها حضور یابد تا بتواند اجتماعی شود و به این مکان ها عادت کند.

نحوه رفتار با کودکان و حیوانات

سگ های چروک با کودکان خانواده خودش رابطه خوبی دارد و از آن ها محافظت می کند که البته برای این کار باید از زمان کودکی با این بچه ها بزرگ شده باشد و بیشتر برای خانواده هایی که کودکان بیشتر از ۱۰ سال دارند مناسب است. بهتر است نحوه رفتار درست با کودک را به سگتان آموزش دهید و هیچ گاه بدون نظارت یک بزرگتر کودک و سگ را تنها رها نکنید. سگ ها از این که کسی ظرف غذایشان را لمس کند یا دم آن ها بگیرد متنفر اند و به کودکانتان یاد بدهید تا این کار را نکنند.

سگ نژاد شارپی یا چروک چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد شارپی یا چروک چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سلامت و بیماری های سگ نژاد شارپی یا چروک

سگ های نژاد شارپی بیشتر به بیماری های پوستی مبتلا می شوند و باید مراقبشان باشیم. بهتر است هر ۶ ماه یا حداقل هر سال این سگ ها به دامپزشکی ببرید تا وضعیت سلامتیشان را بررسی کند. در ادامه به بعضی از بیماری هایی که در سگ ها شارپی شایع است می پردازیم.

در رفتگی کشکک

طی این عارضه کشکک زانو، استخوان ران یا ساق پا از جای خود در می رود و باعث می شود حیوان بلنگد و نتواند به درستی راه برود. این بیماری زندگی را برای سگ سخت می کند و بهتر است اقدام به درمان کنید، البته سگ های بیمار می توانند بدون درمان هم به زندگیشان ادامه دهند.

گلوکوم

بیماری گلوکوم می تواند به صورت ارثی و مادرزادی باشد یا در اثر افزایش سن  و کم شدن مایع داخل چشم حاصل شود. در این بیماری فشار درون چشم، در پی کاهش مایع، افزایش می یابد، درد زیادی را به سگ متحمل می کند و می تواند حتی باعث کوری او شود.

پیچ خوردگی معده

در این بیماری دردی در شکم و معده سگ ایجاد می شود که با نفخ همراه است و حیوان را آزار می دهد. پیچ خوردگی معده در سگ های مسن بیشتر دیده می شود و اگر سگ بعد از غذا فعالیت فیزیکی سنگین کند یا با عجله غذا بخورد، بروز پیدا می کند.

تغذیه سگ نژاد شارپی یا چروک

روزانه ۱.۵ تا ۲.۵ پیمانه غذای خشک طی دو وعده برای سگ های این نژاد کافی است. البته مقدار غذایی که هر سگی می خورد به عوامل مختلفی از جمله سن، جثه، سوخت و ساز بدن و میزان فعالیت بستگی دارد. دقت کنید تا اگر به سگتان غذای خانگی می دهید، در رژیم غذایی اش تمام ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین ها و فیبر لازم برای بدن سگ را بگنجانید و از دادن غذا هایی از جمله تخم مرغ خام، گوشت ماهی و مرغ خام، شکلات، هلو، کشمش و آلو به این سگ خود داری کنید.

برای این که بفهمید شارپی اضافه وزن دارد، دستتان را روی کمرش قرار دهید، اگر توانستید دنده ها را لمس کنید، یعنی سگتان وزن نرمال دارد.

سگ نژاد شارپی یا چروک چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد شارپی یا چروک چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

نحوه مراقبت و نگهداری از سگ نژاد شارپی یا چروک

این سگ های چروک چینی باید هر روز فعالیت مناسب را داشته باشند و از آن جایی که بینی کوتاه دارند، باید تهویه محل سکونتشان مناسب باشد.

نظافت و اصلاح

این نژاد در کل سگ های تمیزی دارد ولی برای این که گرد و خاک پوستشان را تمیز کنید، بهتر است حداقل ماهی یک بار آن ها را به حمام ببرید و حداقل هفته ای یک بار موهایشان را شانه بزنید. بعد از حمام حتما پوست این سگ ها را خشک کنید چرا که اگر خیسی بین چروک هایشان باقی بماند ممکن است به بیماری های پوستی، عفونی و قارچ مبتلا شوند.

بهداشت دهان و ناخن

اگر دیدید سگ شارپی شما هنگام راه رفتن دچار مشکل می شود یا ناخن هایش روی زمین کشیده می شوند، آن ها را کوتاه کنید تا ناخواسته به شما یا وسایل خانه آسیب نرسانند و بتوانند راحت راه بروند. برای این که سگتان به بیماری های دهان و دندان مبتلا نشود و دهان خوش بویی داشته باشد، حداقل هفته ای ۲ تا ۳ بار دندان هایش را مسواک بزنید.

قیمت و خرید سگ نژاد شارپی یا چروک

اگر قصد خرید سگ شارپی را دارید بهتر است ابتدا از سلامت او مطمئن شوید و سگ مورد نظرتان را از یک فروشگاه مطمئن یا سایت های فروش حیوانات خانگی معتبر، تهیه کنید. البته همواره این که حیوانی را به سرپرستی بگیرید، بهتر از خرید آن است. قیمت شارپی در بازار ایران تقریبا ۱۵ تا ۱۸ میلیون تومان است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا