Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتی

موخوره چیست و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟

موخوره زمانی اتفاق می افتد که انتهای موهای شما خشک، شکننده شود. مو شبیه انتهای یک طناب باز میشود. قرار گرفتن در معرض شرایط آب و هوایی متفاوت و تکنیک های مراقبت از مو مانند سشوار کشیدن، صاف کردن و فر کردن مو ممکن است باعث موخوره میشود. تقریبا همه در یک مقطع زمانی با موخوره سروکار دارند.

موخوره قابل درمان نیست. تنها راه مطمئن برای خلاص شدن از شر آن، چیدن آنهاست. ماسک‌های مو اغلب به‌عنوان درمان‌کننده‌ای به بازار عرضه می‌شوند. اگرچه آنها مو را مرطوب می کنند و ممکن است به پنهان کردن انتهای شکاف یا جلوگیری از آنها کمک کنند، اما آنها را از بین نمی برند.

از آبرسان مو، انواع قرص ها و مکملها مانند قرص مولتی ویتامین در نشریه جهان شیمی فیزیک مطالب خوبی منتشر شده است. در این مقاله شما را با موخوره و علل ایجاد آن آشنا میکنیم.

روشهای درمان موخوره

ماسک های مو، درمان های حالت دهنده عمیق هستند که به بازگرداندن رطوبت به مو و تقویت ساقه های مو کمک می کنند. آنها برای پنهان کردن انتهای شکاف و بهبود ظاهر کلی موهای شما عالی هستند.

نرم کننده ها معمولا روی موهای تمیز و به آرامی با حوله خشک شده استفاده می شود. جداکردن موهای خود در حین استفاده به شما کمک میکند نرم کننده را به درستی از ریشه تا نوک بمالید.

می‌توانید ماسک‌های مو و نرم‌کننده‌ها را در اکثر داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم آرایشی پیدا کنید، یا می‌توانید خودتان درست کنید. هنگام تهیه نرم کننده ، موادی را انتخاب کنید که به تغذیه موهای شما کمک می کند:

موخوره چیست و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟
موخوره چیست و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟

روغن بادام شیرین

روغن بادام شیرین استخراج شده از بادام، آبرسان است و موها را سنگین نمی کند. می توان از آن به عنوان یک نرم کننده خشک استفاده کرد یا روی موهای مرطوب مالیده شد. بوی فوق العاده ای می دهد.

پانتنول

پانتنول محصول جانبی اسید پانتوتنیک است. به تقویت مو، حفظ رطوبت و بهبود بافت موهای آسیب دیده کمک می کند. پانتنول اغلب جزء اصلی بسیاری از ماسک ها و نرم کننده های مو است.

روغن آرگان

روغن آرگان غنی از هسته درختان آرگان بومی مراکش به دست می آید. روغن آرگان عمیقا مرطوب کننده است و به موها درخشندگی می بخشد. برای استفاده از روغن آرگان بر روی موها، چند قطره از آن را به موهای مرطوب یا خشک مالیده و شانه کنید.

آیا برخی از افراد بیشتر در معرض موخوره هستند

اگرچه هر کسی ممکن است دچار موخوره شود. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، موهای با بافت آفریقایی به ویژه مستعد آسیب هستند. این به دلیل قرار گرفتن ساقه های موی بیضی شکل آن است. همچنین دارای انحنای طبیعی فولیکول‌های مو، رشد کندتر مو و تراکم مو کمتر است. موهای با بافت آفریقایی شکننده‌تر است. ایجاد گره‌ها و دو شاخه شدن انتهای موها بیشتر میشود.

زنانی که در دوران یائسگی قرار می گیرند نیز ممکن است دچار موخوره بیشتر شوند. با کاهش سطح استروژن، روغن های طبیعی تولید شده در پوست سر کاهش می یابد. موها ممکن است خشک‌تر شوند و احتمال شکستن آنها بیشتر باشد.

اگرچه موهای شما قوی است، اما می تواند در برابر آسیب های ناشی از ساییدگی و پارگی روزانه آسیب پذیر باشد. انتهای موهای شما، که قدیمی ترین قسمت ساقه مو نیز هستند، می توانند ضعیف شده و لایه محافظ خود را از دست بدهند. باعث شکافتن موها میشود. عوامل متعددی می تواند در ایجاد موخوره نقش داشته باشد. برخی از رایج ترین عبارتند از:

  • فرآوری شیمیایی مانند رنگ آمیزی
  • حرارت مانند سشوار
  • موهای خود را به شدت شانه کنید یا برس بزنید

موخوره شکایت رایجی است. اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید موهایتان را سالم نگه دارید و از ایجاد موخوره جلوگیری کنید.

موخوره چیست و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟
موخوره چیست و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟

نکاتی برای جلوگیری از موخوره

جلوگیری از موخوره دشوار است. با این حال، کارهایی وجود دارد که می توانید برای کاهش فراوانی و شدت آنها انجام دهید:

  • کوتاه کردن موها را به طور منظم ترجیحا هر شش هفته یکبار انجام دهید.
  • موهای خود را روزانه نشویید هنگام شستشو، فقط از نرم کننده و شامپو استفاده کنید.
  • شامپوهای کاملا طبیعی را انتخاب کنید که حاوی مواد خشن نیستند.
  • بعد از شامپو از نرم کننده استفاده کنید یا از نرم کننده ترک استفاده کنید.
  • از یک شانه دندانه پهن برای باز کردن موهای خیس استفاده کنید.
  • خدماتی را که به موها آسیب می رساند، مانند رنگ کردن و صاف کردن شیمیایی محدود کنید.
  • از اسپری محافظ در برابر حرارت استفاده کنید و استفاده از گرما را به حداقل برسانید.
  • از مکمل تقویت کننده مو مانند بیوتین و اسید فولیک مصرف کنید.

مانند دم اسبی و پیچ‌شدن مو سبب موخوره می شود. تعداد دفعات استفاده از این مدل موها را محدود کنید. کش های نرم تر به جلوگیری از آسیب کمک میکند.

متاسفانه، شما نمی توانید موخوره را درمان یا تعمیر کنید. بنابراین هنگامی که انتهای موهای شما آسیب دیده یا فرسوده شد، تنها راه خلاص شدن از شر آنها، کوتاه کردن آنهاست.

به همین دلیل است که پیشگیری برای سالم نگه داشتن موهای شما کلیدی است. اگرچه ممکن است نتوانید به طور کامل از موخوره جلوگیری کنید، اما ممکن است بتوانید تعداد دفعات آن را محدود کنید.

بیایید به هفت نکته و تکنیکی که ممکن است به جلوگیری از شکاف انتهایی کمک کند نگاه کنیم.

شستن موها با ملایمت

موهای خیس آسیب پذیر هستند. بنابراین مهم است که پس از شامپو کردن و حالت دادن به موهای خود به آرامی از موهای خود مراقبت کنید. برخی از افراد عادت دارند موهای خود را با حوله خشک کنند، اما این می تواند به آن آسیب برساند. مالش مکرر می تواند باعث موخوره شود. همچنین می‌تواند به کوتیکول‌های موی شما آسیب برساند و منجر به شکافتن انتهای مو یا وز شود. به جای اینکه موهایتان را خشک کنید، آن ها را با حوله خشک کنید تا از شکستگی و آسیب جلوگیری کنید.

 موهایتان را باز کنید

موهای درهم، چه خیس و چه خشک، شانه کردن یا برس زدن آنها دشوار است. بنابراین همیشه قبل از خشک کردن، برس زدن یا حالت دادن موهای خود را باز کنید. استفاده از شانه دندانه پهن را توصیه می کند.

 موهای خود را آبرسانی کنید

مرطوب نگه داشتن موها کلیدی برای جلوگیری از موخوره است. خشکی می تواند موها را به خصوص در انتهای آن ضعیف کند و باعث آسیب و شکاف موها شود. برای افزایش رطوبت موهای خود، از ماسک موی هفتگی استفاده کنید. ماسک مو یک درمان حالت دهنده عمیق است که می تواند موهای شما را مرطوب کرده و وز و خشکی را کاهش دهد. ماسک همچنین می تواند خطر آسیب مو را کاهش دهد و در نتیجه موهایی نرم تر و درخشان تر داشته باشد.

محصولات موجود در ماسک مو معمولا غلیظ تر از محصولاتی هستند که در حالت دهنده فوری پیدا می کنید. همچنین، ماسک برای مدت طولانی تری روی موهای شما باقی می ماند. می توانید یک ماسک موی آماده بخرید یا خودتان با استفاده از مواد زیر درست کنید، مانند:

موخوره چیست و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟
موخوره چیست و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟

سشوار و اتو مو را کم کنید

استفاده از وسایل گرمایشی بر روی موها، به خصوص به صورت روزانه، می تواند آن را خشک کرده و ساختار پروتئین مو را تغییر دهد. در صورت امکان، اجازه دهید موهایتان پس از شستن در هوا خشک شود و سپس بدون استفاده از اتوی فر، اتوی صاف یا سشوار، موهایتان را حالت دهید.

اگر نیاز به استفاده از وسایل گرمکن دارید، سعی کنید تنظیم حرارت را کم کنید. همچنین می توانید قبل از سشوار کشیدن یا حالت دادن به یک محصول محافظ حرارتی استفاده کنید تا از آسیب حرارتی جلوگیری کنید.

از برس زدن زیاد خودداری کنید

موهای شما نیازی به ۱۰۰ ضربه برس در روز ندارد. این یک افسانه است در واقع، برس زدن بیش از حد موها می تواند باعث آسیب شود، از جمله شکستگی و موخوره شود. درعوض، فقط موهایتان را برس بزنید تا حالت دهید تا مرتب به نظر برسند. هنگام برس زدن یا شانه زدن موهای خود از کشیدن یا کشیدن موها خودداری کنید و در صورت نیاز به خلاص شدن از شر گره، از یک محصول بازکننده استفاده کنید.

 روبالشی ابریشمی استفاده کنید

محافظت از موهای شما در شب نیز می تواند از موخوره جلوگیری کند. به جای خوابیدن روی روبالشی نخی، برای کاهش اصطکاک روی روبالشی ابریشمی یا ساتن بخوابید.

خوابیدن روی روبالشی ابریشمی یا ساتن به موهایتان اجازه می دهد تا روی بالش بچرخند. داشتن اصطکاک کمتر بین روبالشی و موهای شما ممکن است به جلوگیری از موخوره کمک کند.

یکی دیگر از گزینه ها این است که در شب از روسری ابریشمی استفاده کنید تا از موهای خود محافظت کنید.

 زمان بین درمان های مو را بیشتر کنید

درمان‌های شیمیایی مانند رنگ کردن، پر کردن یا شل کردن موهایتان می‌تواند تاثیر خود را بگذارد، به خصوص اگر همزمان بیش از یک درمان داشته باشید. شما می توانید برای کاهش احتمال آسیب، شکستگی و شکاف موها اقداماتی را انجام دهید:

بین درمان ها زمان بیشتری اضافه کنید. در صورت امکان، سعی کنید ۸ تا ۱۰ هفته بین درمان ها فاصله داشته باشید. فقط یک نوع درمان شیمیایی را در یک زمان انجام دهید. اگر به بیش از یک نوع درمان نیاز دارید، AAD پیشنهاد می‌کند که ابتدا موهایتان را آرام کنید یا صاف کنید. اگر می خواهید موهای خود را رنگ کنید، ۲ هفته قبل از انجام آن صبر کنید. هفته ای یکبار از ماسک مو استفاده کنید یا هر بار که موهای خود را می شویید از نرم کننده فوری استفاده کنید.

محصولات مراقبتی مو

ماسک مو: برای موهای خشک و آسیب دیده. این فرمول ملایم حاوی موادی است که به تقویت و ترمیم موهای آسیب دیده کمک می کند و همچنین هیدراتاسیون را بازیابی می کند.

کلام آخر

حتی اگر راهی برای ترمیم انتهای دوشاخه وجود ندارد، می‌توانید آسیب را کمتر محسوس کنید. یکی از گزینه ها این است که روغن نارگیل، روغن بادام یا نوع دیگری از مرطوب کننده ها را به انتهای موهای خود بزنید. این محصولات نه تنها به موهای شما درخشندگی می بخشند، بلکه موهای شما را صاف می کنند. به پوشاندن انتهای شکاف کمک می کند. گزینه دیگر انتخاب مدل مویی است که انتهای شما را پنهان می کند. می توانید سعی کنید موهای خود را به صورت موی کم یا بلند حالت دهید یا از اکستنشن مو استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که موخوره می تواند پیشرفت کند و ساقه مو را شکافته کند. بنابراین برای جلوگیری از آسیب بیشتر، باید موهای آسیب دیده را کوتاه کنید.

هنگامی که موخوره دارید، هیچ درمانی وجود ندارد. مو را کوتاه کنید. به همین دلیل است که پیشگیری کلید حفظ موهای شما از موخوره و شکستگی است. تغذیه مناسب موها و دوری از عادات خاص می تواند به بهبود سلامت کلی و ظاهر موهای شما کمک کند. به طور کلی، موخوره می تواند ظاهر موهای شما را تحت تاثیر قرار دهد و در دراز مدت باعث آسیب مو شود. وقتی نوبت به دوشاخه ها می رسد، پیشگیری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا