Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتی

معرفی قرص برای تقویت موهای نازک چیست؟

همه خواهان موهای قوی و براق هستند. ژن ها در نوع، استحکام و حجم موها نقش دارند. مانند بقیه بافتهای بدن، موهای شما برای سالم و قوی بودن به ویتامین ها و مواد معدنی خاصی نیاز دارند. کمبودهای تغذیه ای ممکن است با ریزش مو مرتبط باشد. برای تقویت مو خصوصا موهای نازک مصرف مکملهای مو ضروری است.

در نشریه جهان شیمی فیزیک از آبرسان مو، قرص مولتی ویتامین مینرال مقالات خوبی منتشر شده است. در این مطلب در مورد ترکیبات و ویتامینهای موجود در قرص ها و مکملهایی که برای موهای نازک و تقویت مو استفاده میشود، صحبت میکنیم.

راههای تقویت تارهای نازک و رشد مو

در این مقاله، ۱۰ مرحله را بررسی خواهیم کرد که می توانید برای کمک به تقویت تارهای خود، تقویت رشد مو، بهبود ظاهر و سلامت موهای خود انجام دهید.

دفعات سشوار را کم کنید

سشوار، اتو، بیگودی و سایر ابزارهای حالت دهنده می توانند به موها آسیب وارد کند. به خصوص اگر موهای شما نازک، خشک یا مستعد شکستن باشد. گرمای بیش از حد می تواند موهای شما را ضعیف کند و در نتیجه موهای شما آسیب دیده یا وز شود.

برای محدود کردن آسیب‌های ناشی از خشک کردن مو، محققان در سال ۲۰۱۱ مطالعه‌ای انجام دادند، توصیه می‌کنند سشوار را در فاصله ۶ اینچی از سطح موهای خود نگه دارید و سشوار را در حرکت نگه دارید و روی یک نقطه متمرکز نشوید. سشوار کشی و سایر جلسات حالت دهی گرم خود را به دو یا سه بار در هفته محدود کنید تا بین هر جلسه به موهایتان فرصت دهید تا بهبود پیدا کنند.

سشوار و سایر ابزارهای حالت دهنده گرم شده خود را روی دمای کمتری تنظیم کنید تا احتمال آسیب مو را کاهش دهید. همچنین ممکن است بخواهید از یک محصول محافظ حرارت روی موهای خود استفاده کنید تا آسیب را به حداقل برسانید.

مصرف ویتامین خود را افزایش دهید

بسیاری از مردم داشتن موهای سالم را نشانه سلامت یا زیبایی می دانند. مانند هر قسمت دیگری از بدن شما، مو نیز برای سالم و رشد به انواع مواد مغذی نیاز دارد. بسیاری از کمبودهای تغذیه ای با ریزش مو ارتباط دارد. در حالی که عواملی مانند سن، ژنتیک و هورمون ها نیز بر رشد مو تاثیر می گذارند، مصرف بهینه مواد مغذی مهم است.

معرفی قرص برای تقویت موهای نازک چیست؟
معرفی قرص برای تقویت موهای نازک چیست؟

شامپو مناسب مصرف کنید

تمیز نگه داشتن موهایتان مهم است. اما بیشتر شامپوها از موادی استفاده می‌کنند که چربی طبیعی موهای شما را از بین می‌برند تا چربی و کثیفی را از بین ببرند. مگر اینکه موهای شما به شدت چرب باشد. احتمالا می توانید به جای هر روز دو تا سه بار در هفته شستشو با شامپو را کاهش دهید. شستن بیش از حد موها ممکن است باعث خشک شدن آن و احتمالا ضعیف شدن ساقه مو شود. همچنین از شامپو زیاد استفاده نکنید.

پوست سر خود را ماساژ دهید

افزایش گردش خون در پوست سر ممکن است به تقویت سلامت و وضعیت پوست سر شما کمک کند و همچنین جریان خون را در فولیکول های مو افزایش دهد. طبق یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۶، یک ماساژ روزانه ۴ دقیقه ای پوست سر ممکن است توانایی افزایش ضخامت و استحکام مو را در طول زمان داشته باشد. فشار با حرکات دایره ای با نوک انگشتان چند دقیقه پوست سر را ماساژ دهید. این کار را روی موهای خشک یا موهای خیس قبل از استفاده از شامپو انجام دهید. همچنین می توانید یک ماساژور پوست سر بخرید. این دستگاه های دستی و شبیه برس برای تحریک پوست سر است.

پروتئین را در رژیم غذایی خود افزایش دهید

دریافت پروتئین در رژیم غذایی برای رشد مو مهم است. کمبود پروتئین در رژیم غذایی می تواند منجر به نازک شدن مو و ریزش مو شود. غذاهای غنی از پروتئین که به تقویت سلامت مو کمک کنند عبارتند از:

  • تخم مرغ
  • ماهی مانند ماهی خال خالی و سالمون
  • آجیل و دانه ها
  • گوشت لخم، گوشت کم چربی
  • اسفناج و کلم پیچ
  • لوبیا و حبوبات
معرفی قرص برای تقویت موهای نازک چیست؟
معرفی قرص برای تقویت موهای نازک چیست؟

 

ماسک زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ همان پروتئین هایی است که فولیکول مو را تقویت میکند. پپتیدهای موجود در زرده تخم مرغ ممکن است به تحریک رشد مو کمک کنند. زرده تخم مرغ حاوی چندین ماده مغذی ضروری است. غنی از ویتامین A و D، بیوتین و فولات است. با انجام مراحل زیر می توانید ماسک زرده تخم مرغ خود را درست کنید:

  • از ۳ زرده تخم مرغ و ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری استفاده کنید. روغن نارگیل کمی گرم
  • دو ماده را با هم مخلوط کنید.
  • هنگامی که مخلوط به خوبی مخلوط شد، به پوست سر و ریشه خود بمالید.
  • پس از استفاده از مخلوط، کلاه دوش را روی سر خود قرار دهید.
  • ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی سرتان بماند.
  • آن را با آب خنک بشویید.

 از یک دوش ولرم استفاده کنید

دوش گرفتن با آب خیلی داغ سبب آسیب به موهای شما میشود. بخار در حمام می تواند کوتیکول های موهای شما را باز کند، که ممکن است باعث شود موهای خشک، وز و مستعد شکستگی شوند.

برای محافظت از موهای خود، با آب ولرم کف کنید. سپس حمام خود را با اسپری آب خنک روی موها و پوست سر خود به پایان برسانید. این ممکن است به مهر و موم کردن کوتیکول موهای شما کمک کند و رطوبت را برای موهای شما راحت تر حفظ کند.

از آلوئه ورا استفاده کنید

آلوئه ورا سرشار از ویتامین های A، C است. این ویتامین ها ممکن است به رشد سلول های سالم از جمله سلول های موجود در موهای شما کمک کنند. علاوه بر این، آلوئه ورا همچنین حاوی ویتامین B12 و اسید فولیک است که هر دو ممکن است در تقویت موهای سالم مفید باشند.

می توانید ژل خالص گیاه آلوئه ورا را روی موها و پوست سر خود بمالید یا به دنبال محصولات موی حاوی ترکیبات آلوئه ورا باشید. همچنین می توانید ماسک موی آلوئه ورا خود را برای حالت دادن بیشتر بسازید.

معرفی قرص برای تقویت موهای نازک چیست؟
معرفی قرص برای تقویت موهای نازک چیست؟

حوله میکروفایبر

به گفته متخصصان مراقبت از مو، مالیدن موهای خیس با یک حوله پارچه ای پس از شستن مو می تواند به دلیل اصطکاک ایجاد شده بین حوله و مو باعث آسیب و شکستگی مو شود. یک حوله میکروفایبر انتخاب کنید. راه حل ساده تر و ارزان تر استفاده از یک پارچه نخی است. پارچه تیشرت هنگام خشک شدن اصطکاک کمتری ایجاد می کند. برای استفاده از سه راهی روی موهای خود، مراحل زیر را دنبال کنید:

پس از شستن و آبکشی، بخش هایی از موهای خود را به آرامی فشار دهید تا تا حد امکان آب از آن خارج شود. سر خود را به جلو خم کنید و حوله را به شکل دایره دور سر خود بپیچید. حوله را به آرامی دور هر قسمت از مو که رطوبت بیش از حد دارد فشار دهید، سپس خشک کنید و طبق معمول حالت دهید.

 درمان با روغن داغ را امتحان کنید

درمان با روغن داغ یک انتخاب محبوب برای کمک به بازگرداندن رطوبت به موهای خشک، وز یا آسیب دیده است. درمان روغن نارگیل و آووکادو ممکن است به ویژه مفید باشد. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۰۳، روغن نارگیل توانایی کاهش ریزش پروتئین را در موهای آسیب دیده و آسیب دیده دارد. مانند روغن نارگیل، روغن آووکادو نیز حاوی اسیدهای چرب ضروری و همچنین ویتامین های A، B5 و E است.

برای تهیه روغن داغ خود، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱-۲ قاشق غذاخوری را با هم مخلوط کنید. روغن نارگیل بکر (در دمای اتاق) و ۱-۲ قاشق غذاخوری. روغن آووکادو بسته به بلندی موهایتان می توانید کم یا زیاد استفاده کنید، اما نسبت هر دو روغن را تقریبا برابر نگه دارید. مخلوط روغن را در یک ظرف شیشه ای بریزید و به آرامی آن را در یک قابلمه آب داغ بریزید. اجازه دهید روغن با هم ذوب شود و حدود ۲ دقیقه داخل شیشه گرم شود. شما نمی خواهید روغن خیلی داغ باشد، فقط کمی گرم و خوب مخلوط شود. دمای پشت مچ دست خود را تست کنید. باید ولرم باشد نه داغ. اگر روغن داغ به نظر می رسد، خطر دارد. صبر کنید تا خنک شود.

هنگامی که مخلوط روغن در دمای مطمئنی قرار گرفت، آن را به پوست سر، ریشه موها و انتهای موهای خود بمالید. روغن را روی بقیه موهایتان بمالید. یک کلاه دوش بگذارید و اجازه دهید روغن به مدت ۲۰ دقیقه به موهای شما نفوذ کند. با آب ولرم خوب بشویید.

بهترین ویتامین ها برای تقویت مو

در زیر ۵ ویتامین و ۳ ماده مغذی دیگر که ممکن است برای رشد مو مهم باشند آورده شده است.

 ویتامین A

سلول ها برای رشد به ویتامین A نیاز دارد. این شامل مو، سریع ترین بافت در حال رشد در بدن انسان است. ویتامین A همچنین به غدد پوست کمک می کند تا ماده ای روغنی به نام سبوم بسازند. سبوم پوست سر را مرطوب می کند و به حفظ سلامت مو کمک می کند.

رژیم های غذایی با کمبود ویتامین A ممکن است منجر به مشکلات متعددی از جمله ریزش مو شود. در حالی که دریافت مقدار کافی ویتامین A مهم است، شما بیش از حد نمی خواهید. مطالعات نشان می دهد که ویتامین A بیش از حد نیز می تواند به ریزش مو کمک کند. سیب زمینی شیرین، هویج سرشار از بتاکاروتن هستند که به ویتامین A تبدیل می شود. ویتامین A را می توان در محصولات حیوانی مانند شیر، تخم مرغ و ماست نیز یافت. روغن کبد ماهی یک منبع خوب است.

معرفی قرص برای تقویت موهای نازک چیست؟
معرفی قرص برای تقویت موهای نازک چیست؟

ویتامین های گروه B

یکی از شناخته شده ترین ویتامین ها برای رشد مو، ویتامین B به نام بیوتین است. کمبود بیوتین با ریزش مو مرتبط است. اگرچه بیوتین به عنوان یک درمان جایگزین برای ریزش مو استفاده می شود، کسانی که کمبود دارند بهترین نتایج را دارند. با این حال، کمبود آن بسیار نادر است زیرا به طور طبیعی در طیف وسیعی از غذاها وجود دارد. همچنین اطلاعات کافی در مورد اینکه آیا بیوتین برای رشد مو در افراد سالم موثر است یا خیر وجود دارد.

سایر ویتامین های B به ایجاد گلبول های قرمز خون کمک می کنند که اکسیژن و مواد مغذی را به پوست سر و فولیکول های مو حمل می کنند.

ویتامین C

آسیب رادیکال های آزاد می تواند رشد را متوقف کند و باعث پیری موهای شما شود. ویتامین C آنتی اکسیدان قوی است. بدن برای پروتئینی به نام کلاژن (بخش مهمی از ساختار مو است) به ویتامین C نیاز دارد. ویتامین C همچنین به جذب آهن، ماده معدنی لازم برای رشد مو، کمک می کند.

ویتامین دی

سطوح پایین ویتامین D با آلوپسی، یک اصطلاح فنی برای ریزش مو، مرتبط است. تصور می شود که ویتامین D در تولید مو نقش دارد، اما بیشتر تحقیقات بر روی گیرنده های ویتامین D متمرکز استگفته می‌شود، اکثر مردم ویتامین D کافی دریافت نمی‌کنند. همچنان ممکن است ایده خوبی باشد که میزان مصرف خود را افزایش دهید.

ویتامین E

مانند ویتامین C، ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که می تواند به جلوگیری از استرس اکسیداتیو کمک کند. در یک مطالعه، افراد مبتلا به ریزش مو پس از مصرف مکمل ویتامین E به مدت ۸ ماه، ۳۴.۵ درصد افزایش رشد مو را تجربه کردند.

آهن

آهن به گلبول های قرمز کمک می کند تا اکسیژن را به سلول های شما منتقل کنند. این ماده معدنی مهمی برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله رشد مو می کند. کمبود آهن که باعث کم خونی می شود، یکی از دلایل اصلی ریزش مو است. این امر به ویژه در زنان شایع است.

روی

روی در رشد و ترمیم بافت مو نقش مهمی دارد. به عملکرد صحیح غدد چربی اطراف فولیکول ها کمک می کند. ریزش مو از علائم رایج کمبود روی است. رفع کمبود روی با مکمل ها ریزش موی ناشی از کمبود را کم میکند. با این حال، برخی گزارش‌های حکایتی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف مکمل با دوز بیش از حد نیز می‌تواند به ریزش مو کمک کند.

پروتئین

مو از پروتئین ساخته شده است. برای رشد مو مهم است. کمبود پروتئین رشد مو را کاهش میدهد و منجر به ریزش مو میشود. خوردن پروتئین کافی برای رشد مو مهم است، اگرچه این روزها کمبود پروتئین در کشورهای غربی نادر است.

کلام آخر

دستیابی به موهای قوی و سالم نیاز به کار در همه زمینه ها دارد. در حالی که به حداقل رساندن آسیب گرما و شستشوی بیش از حد مهم است، آنچه به بدن خود وارد می کنید نیز مهم است. خوردن یک رژیم غذایی متعادل که شامل طیف گسترده ای از ویتامین ها، مواد معدنی و منابع پروتئین است می تواند به تقویت سلامت مو و پوست سر شما کمک کند.

اگر متوجه شدید که موهایتان مستعد شکستن شده است یا بیشتر از حد معمول موهایتان می ریزد، بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید. ریزش مو برای بسیاری از مردان و زنان طبیعی است، اما گاهی اوقات می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا