Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتیغذایی و دارویی

فواید و عوارض سدیم لوریل سولفات (SLS) در خمیردندان

سدیم لوریل سولفات (SLS) یک عنصر رایج در محصولات پاک کننده و مراقبت شخصی از جمله خمیر دندان است. برخی افراد به دلایل مختلف محصولات بدون SLS را انتخاب می کنند. شایان ذکر است که خمیردندان‌ های بدون سدیم لوریل سولفات نیز وجود دارند که برای تمیز کردن دندان‌ ها و خوشبو کردن نفس شما بسیار عالی عمل می ‌کنند.

سدیم لوریل سولفات نمک سدیم لوریل سولفات است که معمولا به صورت کریستال یا پودری به رنگ سفید یا کرم ظاهر می شود. همچنین ممکن است سدیم دودسیل سولفات، دودسیل سولفات، نمک سدیم و سدیم n-دودسیل سولفات نامیده شود.

این ترکیب اغلب با سدیم لورت سولفات اشتباه گرفته می شود اما این دو ماده کاملا متفاوت هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این ماده شیمیایی در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه ما باشید.

سدیم لوریل سولفات (SLS) چیست

سدیم لوریل سولفات یک ترکیب شیمیایی است که به عنوان سورفکتانت شناخته می شود. سورفکتانت بودن یک ماده به این معنی است که می تواند کشش سطحی بین اجزای تشکیل دهنده یک محصول را کاهش دهد. این همان چیزی است که به محصولات تمیزکننده قوام کف آلود و حباب داری می دهد که ما انتظار داریم. سدیم لوریل سولفات می تواند به صورت مصنوعی یا طبیعی ساخته شود.

سدیم لوریل سولفات می تواند از نفت تولید شود اما اغلب از منابع گیاهی مانند روغن نارگیل یا روغن پالم ساخته می شود. اگرچه این ترکیب از منابع طبیعی تولید می شود اما از اسیدهای چرب با استفاده از فرآیند شیمیایی نیز به راحتی به دست می آید.

سدیم لوریل سولفات خمیردندان

استفاده از سدیم لوریل سولفات (SLS) در محصولات پاک کننده رایج است زیرا در به  دام انداختن ذرات کثیف برای از بین بردن آنها بسیار موثر است. سدیم لوریل سولفات موجود در خمیر دندان می تواند به از بین بردن باقی مانده های غذا بعد از مسواک زدن کمک کند. همچنین به خمیر دندان اجازه می دهد کف کند و به تمام نواحی دهان شما برسد.

سدیم لوریل سولفات علاوه بر اینکه به عنوان یک عامل کف زا استفاده می شود به عنوان یک امولسیفایر عمل می کند و به حل شدن ترکیبات مبتنی بر روغن و آب کمک کند. در بسیاری از خمیردندان های از SLS به عنوان یک سورفکتانت استفاده می شود که به پراکندگی مواد خمیردندان در حین مسواک زدن کمک کرده و شستشوی آسان و حذف مواد زائد (یعنی ذرات غذا) را تضمین می کند.

برخی از افراد نسبت به سدیم لوریل سولفات حساس تر هستند به خصوص زمانی که در نواحی حساسی مانند دهان استفاده می شوند. اگر لثه های شما حساس هستند یا مستعد ابتلا به آفت هستید، خمیر دندان بدون سدیم لوریل سولفات می تواند جایگزین خوبی باشد. با این حال، ممکن است خمیر دندان بدون SLS را حتی به دلیل احساس طراوت و تمیزی دهان خود ترجیح دهید.

سدیم لوریل اتر سولفات در شامپو
سدیم لوریل اتر سولفات در شامپو

سدیم لوریل اتر سولفات در شامپو

سدیم لوریل اتر سولفات با نام تجاری تگزاپون به عنوان یک سورفاکتانت در شوینده های مختلف از جمله شامپوها استفاده می شود. این ترکیب به رفع کثیفی و چربی موها کمک کرده و ظاهری شفاف به شامپو می بخشد.

روش تولید سدیم لوریل سولفات (SLS)

سدیم لوریل سولفات ممکن است از منابع نفتی یا سبزیجات خاص تولید شود. این ترکیب گاهی اوقات به طور کامل از منابع گیاهی مانند روغن نارگیل و یا روغن هسته خرما به دست می آید. روغن ها را می توان به گلیسیرین و اسیدهای چرب جزء تقسیم کرد که یکی از آنها اسید لوریک است.

اسید لوریک جدا شده و سپس هیدروژنه می شود تا لوریل الکل را تشکیل دهد. متناوبا کل روغن را می‌توان استری‌ کرده و سپس هیدروژنه کرد تا الکل‌ های چرب بیشتری تشکیل شود. سپس لوریل الکل با گوگرد ترکیب می شود که نمک سدیم لوریل سولفات را تشکیل دهد.

خواص سدیم لوریل سولفات (SLS)

سدیم لوریل سولفات (همچنین به عنوان سدیم دودسیل سولفات شناخته می شود) در حال حاضر پرمصرف ترین ماده شوینده در خمیردندان است زیرا تقریبا تمام نیازها را برآورده می کند. این ترکیب یک عامل کف کننده و حل کننده است. SLS چربی ها را امولسیون می کند، میل ترکیبی بالایی با پروتئین ها دارد و فعالیت ضد باکتریایی ملایمی دارد.

تمام خواصی که به پراکندگی رسوبات پلاک و جلوگیری از ایجاد لکه دندان کمک می کند در این ترکیب وجود دارد. این ترکیب برخلاف بسیاری از شوینده‌ های دیگر روغن ‌های طعم ‌دهنده استفاده شده در محصولات مراقبت از دهان را بدون تغییر در طعم و مزه آن‌ها یا ایجاد طعم جدید، امولسیون می ‌کند. علاوه بر خمیردندان، سدیم لوریل سولفات در شامپوها، لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی بی ‌شماری به دلیل خاصیت کف ‌کنندگی و غلیظ کنندگی استفاده می ‌شود.

جایگزین سدیم لوریل سولفات

خمیردندان های بدون SLS از پاک کننده های دیگر برای تولید کف و حذف ذرات غذا استفاده می کنند. جوش شیرین یکی از ترکیباتی است که برای پاک کردن غذا، لکه ها و سفید کردن دندان ها استفاده می شود.

خمیر دندان بدون سدیم لوریل سولفات

خمیردندان های بدون سدیم لوریل سولفات ممکن است به اندازه خمیردندان های حاوی SLS کف نکنند، بنابراین تجربه استفاده از آن ممکن است کمی متفاوت باشد. وقتی صحبت از خمیردندان های بدون SLS می شود انتخاب های زیادی در طعم و فرمولاسیون وجود دارد.

خمیردندان‌های حاوی SLS حاوی فلوراید هستند که می‌ توانند به تقویت دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی کمک کنند، در حالی که خمیردندان‌های بدون SLS در میان مواد تشکیل دهنده‌ خود فلوراید ندارد.

خمیر دندان بدون سدیم لوریل سولفات
خمیر دندان بدون سدیم لوریل سولفات

کاربرد سدیم لوریل سولفات

از آنجایی که SLS یک ماده متداول است که در انواع محصولات مراقبت شخصی، آرایشی و بهداشتی و پاک کننده خانگی استفاده می شود، احتمالا آن را در موارد زیر پیدا خواهید کرد:

محصولات آرایشی مانند کرم موبر، بالم لب، ضدعفونی کننده دست، نرم کننده های ناخن، پاک کننده آرایش، کرم پودر، پاک کننده های صورت، لایه بردارها و صابون مایع دست بسیاری از محصولاتی هستند که در آنها این ترکیب شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • محصولات مراقبت از مو، مانند شامپو، نرم کننده، رنگ مو و ژل حالت دهنده
  • محصولات مراقبت از دندان مانند خمیر دندان، محصولات سفید کننده دندان و دهانشویه
  • محصولات حمام ، مانند روغن یا نمک حمام، شستشوی بدن و مواد لباسشویی

چرا بهتر است خمیر دندان بدون سدیم لوریل سولفات را انتخاب کنید؟

اگر زخم دهان دارید، خمیر دندان بدون سدیم لوریل سولفات برای شما بهتر است. مزیت دیگر مربوط به سلیقه است زیرا SLS می تواند طعم را تغییر دهد و مانند بعضی از نوشیدنی ها (مانند آب پرتقال) بلافاصله پس از مسواک زدن می توانند طعم عجیبی داشته باشند. وقتی از خمیردندان بدون SLS استفاده می کنید، مشکل طعم آب پرتقال را پیدا نمی کنید.

ایمنی و خطرات سدیم لوریل سولفات

اگرچه گزارش‌های غیرمستند مربوط به اثرات مضر SLS در اینترنت یافت می ‌شود، اما مسمومیت جدی ندارد و سرطان ‌زا نیست. به دلیل میل ترکیبی آن به پروتئین، سدیم لوریل سولفات در غلظت های بالاتر ( یعنی بیشتر از ۵٪) می تواند بر عملکرد پوست تاثیر بگذارد و در صورت قرار گرفتن در معرض طولانی مدت می تواند باعث تحریک (درماتیت تماسی) شود.

همچنین محصولات حاوی SLS می توانند باعث تحریک بافت های نرم دهان در افراد مستعد به عنوان یک عارضه جانبی شوند، اما این یک مشکل رایج نیست زیرا سطح SLS در محصولات دندانی کمتر از ۲٪ است.

برخی از مطالعات گزارش کرده اند که SLS در خمیردندان ممکن است درعود زخم های آفتی تاثیر بگذارد (به عنوان مثال زخم های شانکر)، اما مطالعات دیگر هیچ تاثیری را نشان نداده اند. ایمنی SLS در خمیردندان ها و دهانشویه ها در صدها آزمایش بالینی و با این واقعیت که این محصولات هر روز برای بیش از ۵۰ سال بدون اثرات منفی توسط میلیاردها نفر در سراسر جهان استفاده می شوند نشان داده شده است.

بسیاری از شوینده‌های بدون سولفات وجود دارند، اما دارای معایبی هستند، مانند کف کردن ضعیف، ناپایداری، مشکلات طعم و مواد تحریک‌ کننده نامطلوب.

سدیم لوریل سولفات به دلیل ویژگی های کف کنندگی عالی، پایداری و عدم وجود مشکلات طعمی، بهترین شوینده برای بسیاری از فرمولاسیون های خمیردندان است. هنگامی که SLS با خاک رس و کائولن تصفیه شده در خمیر دندان طبیعی ترکیب می شود به ارائه محصولی با توانایی تمیز کنندگی بسیار بالا کمک می کند که برای دندان ها و بافت های نرم دهان بسیار عالی است.

فروش سدیم لوریل سولفات
فروش سدیم لوریل سولفات

علائم آلرژی یا حساسیت به SLS چیست

SLS می ‌تواند باعث خارش، پوسته پوسته شدن یا ترک خوردن پوست از قبل حساس یا خشک شود. محصولات مراقبت بهداشتی دهان که حاوی SLS هستند احتمالا باعث ترک خوردن گوشه‌های دهان و زخم‌ های شانکر می ‌شوند. علاوه بر این، برخی از یافته ها نشان می دهد که سطوح باقیمانده SLS ممکن است با عدم تعادل هورمونی مرتبط باشد.

عوارض سدیم لوریل سولفات

وجود SLS در غلظت های بالاتر از حد مجاز در محصولات پاک کننده باعث تحریک پوست می شود. استفاده مکرر ممکن است منجر به التهاب پوست (درماتیت تماسی) شود. هنگامی که در خمیر دندان استفاده می شود، SLS می تواند عوارض جانبی زیر را ایجاد کند.

استوماتیت آفتی راجعه (Recurrent aphthous stomatitis)

استوماتیت آفتی راجعه یک بیماری عود کننده دردناک است که با به وجود امدن زخم های منفرد یا متعدد در دهان با حاشیه های مشخص و قرمزی همراه است. استفاده از خمیر دندان با غلظت بالای SLS ممکن است منجر به عود این زخم ها شود.

این مسئله به دلیل تحریک بافت نرم و در نتیجه ریزش مخاط (پوشش داخلی یا پوست داخلی حفره دهان) است. قرار گرفتن در معرض سدیم لوریل سولفات در خمیر دندان، لایه محافظ موسین موجود در بافت های نرم حفره دهان را از بین می برد. این مسئله یکپارچگی مخاط دهان را به خطر می اندازد و در نتیجه باعث ایجاد زخم در بافت های نرم (مثلا لثه ها، پوشش داخلی گونه ها، لب ها و زبان) می شود. بهبود کامل زخم ها حدود ۵ تا ۸ روز طول می کشد.

تغییر حس چشایی

برخی افراد کاهش یا تغییر ادراک طعم را گزارش کرده اند که تا ۴ ساعت طول می کشد. سدیم لوریل سولفات با عملکرد سلول های چشایی تداخل پیدا می کند و درک چشایی را تغییر می دهد. حس طعم ناخوشایند زمانی مشهود است که آب مرکبات بلافاصله پس از مسواک زدن با خمیر دندان غنی از SLS مصرف شود.

احساس سوزش در دهان

برخی افراد از احساس سوزش در سطح داخلی لب ها، زبان یا گونه و خشکی دهان هنگام مسواک زدن با خمیر دندان های مبتنی بر SLS شکایت دارند. این ناراحتی می تواند به تحریک پذیری و اضطراب منجر شود.

کاربرد سدیم لوریل سولفات
کاربرد سدیم لوریل سولفات

تغییر ضخامت مخاط

چندین مطالعه بافت ‌شناسی (مطالعه بافت‌ها) در افرادی که از خمیردندان هایی با درصد بالای سدیم لوریل سولفات استفاده می کنند تغییر قابل‌ توجهی در ضخامت مخاط دهان را نشان داده است که بر توانایی آنها برای محافظت از حفره دهان تاثیر می‌ گذارد.

فروش سدیم لوریل سولفات

اس ال اس یک ماده شیمیایی پرکاربرد است که تهیه آن از بسیاری از شرکت های تولید و توزیع مواد شیمیایی به راحتی امکان پذیر است. بازار خرید و فروش اس ال اس در سراسر جهان بسیار گسترده و رو به رشد است.

قیمت سدیم لوریل اتر سولفات

قیمت اس ال اس به فاکتورهای مختلفی از جمله کیفیت و خارجی یا ایرانی بودن آن بستگی دارد. هرچقدر کیفیت این ماده شیمیایی بالاتر باشد قیمت آن نیز بالاتر است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا