Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

علت و نحوه درمان چربی مو و پوست سر با روش های خانگی

دلایل متعددی وجود دارد که سبب چربی مو و پوست سر می شود. برخی از این دلایل ناشی از شیوه های نادرست محافظت و نگهداری از مو است. از این رو، موجب می شود اغلب موی سر آشفته و نازیبا به نظر برسد.

چربی مو و پوست سر، آرایش و حالت دادن مو را با سختی مواجه کرده و با ایجاد ظاهری نامناسب سبب کاهش اعتماد به نفس فرد می شود. مراقبت از پوست و مو علاوه بر ایجاد چهره ای زیبا و شاداب، سبب افزایش اعتماد به نفس نیز می شود. به همین دلیل نگهداری و حفظ زیبایی پوست و مو مساله ای مهم در بین مردم دنیا است.

روش های مختلفی برای رفع این مشکل وجود دارد. اما پیش از آن، باید علت اصلی ایجاد این مشکل را شناسایی و سپس اقدام به رفع آن نماییم. امروزه روش های خانگی زیادی وجود دارد که به کمک آن ها می توان این مشکل را برطرف کرد. روش های خانگی به دلیل داشتن هزینه کم و روش استفاده آسان نسبت به روش های پیچیده و پر هزینه شیمیایی، طرفداران بسیاری دارد.

در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مقالاتی با عناوین زیر وجود دارد که مطالب بسیار مفیدی را در رابطه با پوست و مو در اختیار خواننده قرار می دهد. این مقالات عبارتند از:

چربی مو و پوست سر
چربی مو و پوست سر

فهرست مطالب

دلایل چرب شدن مو و پوست سر چیست؟

دلایل توید چربی بیش از حد مو در افراد مختلف متفاوت است. در این قسمت به مهم ترین علل چربی مو و پوست سر اشاره می کنیم.

به نوع و جنس مو بستگی دارد

نوع و جن مو میزان آسیب پذیری فرد نسبت به این مشکل را تعیین می کند. با وجود داشتن موهای خوب، باید بدانید که همچنان مستعد ابتلا به این مشکل هستید. موهای ضخیم و فر دار نسبت به مو های نازک و صاف ریشه های چرب تری دارند.

موی فر از حرکت سبوم جلوگیری و موجب چرب شدن ریشه مو می شود. افرادی که موهای ضخیم تری دارند، به نسبت فولیکول های بیشتری دارند. در نتیجه غدد سباسه نیز بیشتر است. این امر سبب افزایش تولید چربی می شود.

عدم تعادل هورمونی چربی مو و پوست سر را افزایش می دهد

عدم تعادلی هورمونی موجب تولید بیش از حد چربی می شود. هورمونی به نام آندروژن تولید سبوم را کنترل می کند. از این رو، عدم تعادل در سطح این هورمون منجر به تولید بیش از حد چربی مو و پوست سر می شود.

عدم تعادل هورمونی در سن بلوغ به خصوص در پسران شایع تر است. زنان در دوران حاملگی و یائسگی با تغییرات هورمونی مواجه می شوند که عاملی منفی در تولید چربی است. علاوه بر این، مشکلات تیروئید نیز سبب بر هم زدن تعادل هورمونی می شود.

رژیم غذایی نامناسب تولید چربی را تحریک می کند

رژیم غذایی نامناسب یکی از عواملی است که سبب چرب شدن مو و پوست سر می شود. در این صورت، غدد سباسه روغن بیشتری تولید و پوست سر را چرب می کند. رژیم غذایی مناسب باید شامل غذاهایی حاوی انواع ویتامین B ، E و روی باشد.

رژیم غذایی نامناسب تولید چربی را تحریک می کند
رژیم غذایی نامناسب تولید چربی را تحریک می کند

برخی بر این باور هستند که به دلیل چربی زیاد مو، باید از خوردن چربی اجتناب کنند. این باوری اشتباه است. زیرا، تنها چربی های اشباع شده و چربی های ترانس برای پوست و کل بدن مضر است.

تغییرات آب و هوایی نیز عاملی موثر است

شرایط آب و هوایی با چربی پوست سر ارتباط دارد. بر این اساس، رطوبت در تولید چربی بیشتر پوست سر موثر است. افزایش دما ی هوا در طول تابستان موجب افزایش تعریق می شود. ترکیب عرق با چربی پوست سر، در چرب شدن بیش از حد مو تاثیرگذار است.

استفاده بیش از حد از محصولات مراقبت مو تاثیر منفی دارد

مصرف بی رویه مواد مراقبت مو سبب ایجاد رشته های براق در پوست سر می شود. به عنوان نمونه، انتخاب شامپو اشتباه سبب ترشح تومور پوستی شده و به این ترتیب به پوست آسیب می رساند. از این رو، در انتخاب و خرید شامپو های متناسب با نوع مو و پوست سر باید نهایت دقت را اعمال کرد.

استرس و افسردگی در تحریک غدد چربی نقش دارد

استرس و افسردگی، از عواملی هستند که با اثرگذاری روی پوست بدن، سبب ایجاد بیماری های پوستی می شود. تاثیر استرس بر عملکرد هورمون ها غدد چربی را تحریک کرده و پوست سر چرب می کند.

زیاد دست زدن به موی سر عاملی موثر در تولید چربی است

دست زدن به موی سر و لمس پی در پی آن خود عاملی است که سبب تحریک غدد تولید کننده ی چربی پوست سر می شود. به این ترتیب، میزان چربی افزایش یافته، مو و پوست سر چرب می شود.

خشکی پوست سر در تولید چربی موثر است

عواملی مانند آب و هوای گرم و مرطوب، درجه حرارت بالا، شامپو مکرر، داروهای خاص و برخی از شرایط پزشکی مانند پسوریازیس و درماتیت سبورئیک سبب خشکی پوست سر می شود .اگر پوست سر خشک شود غدد سباسه شروع به تولید سبوم بیشتر می کند و این عاملی تاثیرگذار در چرب شدن مو و پوست سر است.

خشکی پوست سر در تولید چربی موثر است
خشکی پوست سر در تولید چربی موثر است

زیاده روی در مصرف نرم کننده عامل ایجاد چربی است

در صورت شستشوی نامناسب مو و پوست سر و همچنین استفاده زیاد و نادرست از محصولات نرم کننده مو، عواملی هستند که در چرب شدن پوست سر و مو نقش موثر دارند.

شانه کردن بیش از حد مو موجب تولید چربی می شود

بیش از حد شانه کردن مو، غدد تولید کننده چربی پوست سر را تحریک می کند. این امر موجب افزایش تولید سبوم شده و چرب شدن مو و پوست سر را به دنبال دارد.

پوست چرب در ایجاد چربی پوست سر موثر است

افرادی که به طور طبیعی دارای پوست های چرب هستند، اغلب از این مشکل رنج می برند. در این افراد سیستم بدن به طور طبیعی چربی بیش از حد تولید می کند. برای رفع این مشکل توصیه می شود فرد با مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو این مشکل را درمان کند.

دلایل ژنتیکی در تولید چربی پوست سر نقش دارد

چرب شدن بیش از حد مو و پوست سر می تواند دلایل ژنتیکی داشته باشد. به این ترتیب، اگر والدین دچار این مشکل باشند به احتمال زیاد فرزندان نیز از این مشکل رنج خواهند برد.

درمان چربی مو و پوست سر با روش های خانگی

روش های مختلف خانگی و آسان وجود دارد که به کمک آن می توان میزان چربی مو و پوست سر را تا حد زیادی کاهش داد. در این قسمت به مهم ترین روش های خانگی اشاره می کنیم.

استفاده از آلوئه‌ ورا در کاهش چربی موثر است

در این روش از ژل آلوئه ورا به صورت ماسک استفاده می شود. استفاده از این ماسک چربی اضافی مو را برطرف کرده و با برطرف کردن محصولات زائد پوست سر را نرم و صاف می کند. این امر از ریشه مو محافظت کرده و به داشتن موهای نرم و سالم کمک می کند.

استفاده از آلوئه‌ ورا در کاهش چربی موثر است
استفاده از آلوئه‌ ورا در کاهش چربی موثر است

روش استفاده از ژل آلوئه ورا برای درمان چربی مو و پوست سر

برای استفاده از این گیاه، یک قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا و یک قاشق غذا خوری آب لیمو را در یک فنجان با هم مخلوط می کنیم. ترکیب به دست آمده را به شامپو مورد استفاده اضافه می کنیم. شامپو را به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست قرار داده سپس آن را شستشو می دهیم.

شست و شو مو با سرکه سیب به کاهش چربی کمک می کند

استفاده از سرکه ی سیب رقیق شده در حذف محصولات اضافی پوست سر، تنظیم میزان PH و کاهش وز شدن مو موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب، pH سطح پوست سر را متعادل می کند. این امر تولید چربی اضافی مو را کنترل کرده و مو را نرم و براق می کند.

روش استفاده از سرکه سیب برای کاهش چربی مو

در این روش یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را به یک فنجان آب اضافه می کنیم. ابتدا موها را با استفاده از شامپوهای ملایم شستشو داده، سپس با استفاده از این محلول شستشو می دهیم. پس از چند دقیقه، مو ها را با استفاده از آب سرد شستشو می دهیم. بهتر است این روش درمانی ۲ تا ۳ بار در هفته تکرار شود.

روغن درخت چای در کاهش چربی پوست و مو نقش دارد

روغن درخت چای حاوی ترکیبات ضد باکتری است. از این رو، فعالیت باکتری ها را مهار کرده و موجب بهبود شوره ی سر، کاهش خارش و بهبود چربی می شود.

به همین دلیل توصیه می شود، هنگام خرید شامپو نوعی انتخاب شود که حاوی روغن درخت چای است. اسید تنییک موجود در چای سیاه با سفت کردن حفره های پوست میزان چربی پوست سر را کاهش می دهد.

روغن درخت چای در کاهش چربی پوست و مو نقش دارد
روغن درخت چای در کاهش چربی پوست و مو نقش دارد

روش استفاده از چای سیاه برای درمان پوست و موی چرب

برای این کار یک قاشق چای خوری از برگ چای سیاه را به یک فنجان آب اضافه می کنیم. سپس آن را روی حرارت قرار می دهیم تا به مدت ۱۰ دقیقه بجوشد. پس از آن، چای را در دمای اتاق خنک کرده و مو و پوست سر را به محلول به دست آمده آغشته می کنیم.

نکته

عصاره چای سبز نیز سبب کاهش تولید سبوم و تغذیه پوست می شود. به جای استفاده از عصاره ی چای سبز می توان از شامپو آن استفاده کرد.

استفاده از عسل در کاهش چربی پوست سر موثر است

عسل به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی موجب تسکین پوست سر و بهبود شوره ی سر می شود. بر اساس مطالعات انجام شده ترکیب ۹۰% عسل با ۱۰% آب، در کاهش علائم درماتیت سبوره مانند خارش، قرمزی، پوسته پوسته شدن و تولید بیش از حد چربی موثر است.

آبلیمو موجب کاهش چربی موی سر می شود

آبلیمو مانند سرکه خاصیت اسیدی دارد. به همین دلیل، استفاده از آن مانع از تولید بیش از حد سبوم شده و چربی پوست سر و مو را کاهش می دهد.

استفاده از جوش شیرین پوست سر و موی چرب را درمان می کند

برای این منظور توصیه می شود جوش شیرین را با ۳ لیوان آب مخلوط کنیم. به این ترتیب خمیری به دست می آید که آن را به مدت چند دقیقه روی موهای چرب قرار می دهیم. سپس مو ها را با آب گرم شستشو می دهیم. بهتر است این کار یک یا دو بار در هفته انجام شود.

برای کاهش چربی مو و پوست سر رعایت چه نکاتی الزامی است؟

از نرم کننده ها با احتیاط استفاده شود

استفاده از نرم کننده ها به تجمع چربی در پوست سر سرعت می بخشد. توصیه می شود فقط انتهای موها را به نرم کننده ها آغشته کرده و پس از آن به خوبی بشویید.

از نرم کننده ها با احتیاط استفاده شود
از نرم کننده ها با احتیاط استفاده شود

حالت نرمال و طبیعی مو حفظ شود

استفاده از اتوهای مو و سشوار، برای صاف و براق شدن موها بسیار رایج است. این کار سرعت چرب شدن موها را افزایش می دهند. بعد از شست و شو با حوله آب موها را گرفته و اجازه دهید تا موها به طور طبیعی با هوا خشک شوند. با این کار از آسیب های ناشی از گرما جلوگیری می شود.

از شانه و بروس تمیز استفاده شود

برای شانه کردن موهای تمیز و شسته شده هرگز از شانه کثیف استفاده نکنید. زیرا شانه ی کثیف سرشار از مواد زائد، روغنی و گرد و غبار است که موجب کثیف شدن سریع مو پس از شست و شو می شود.

همواره شانه و بروس خود را با شامپو یا صابون بشویید. علاوه بر این، موهای ریخته و کنده شده را بعد از هر بار شانه زدن از شانه جدا کنید. این کار مانع از روغنی و کثیف شدن شانه می شود.

با مو ها با ملایمت رفتار کنید

هنگام شست و شو، شانه زدن، حالت دادن یا مالش سر، با مو ها به آرامی و ملایمت رفتار کنید. تحریک پوست سر غدد چربی ساز را تحریک و منجر به تولید بیش از حد چربی می شود.

از بازی کردن با موها پرهیز کنید

مالش سر، فرو کردن انگشتان در سر یا انجام هر گونه بازی با موی سر علاوه بر ایجاد ظاهری نازیبا غدد تولید کننده ی چربی را تحریک کرده و مو ها را چرب می کند.

از مرطوب کننده های مو استفاده نکنید

افرادی که موی چرب دارند نیازمند استفاده از محصولات مرطوب کننده ی مو نیستند. افزودن روغن اضافی مانند مرطوب کننده ها، نرم کننده ها و کرم ها تعادل بدن را از بین برده و باعث سنگینی سر می شود.

بعد از فعالیت های پر تعرق حمام کنید

تعریق موجب پخش شدن چربی و ایجاد ظاهری نامناسب در موها می شود. از این رو توصیه می شود، بعد از هر فعالیت تعریق آور موهای خود را مورد شستشو قرار دهید.

بعد از فعالیت های پر تعرق حمام کنید
بعد از فعالیت های پر تعرق حمام کنید

پس از استفاده از هر نوع کلاه مو ها را بشویید

استفاده از هر نوع کلاه و سربند مانند کلاه کاسکت، روسری و سربند در پخش شدن چربی و به دام افتادن گرما نقش دارد. با یک شست و شوی سریع می توان عوارض آن را برطرف کرد.

در انتخاب مدل مو دقت کنید

شیوه بستن مو ها در چرب شدن آن نقش دارد. عقب بستن مو ها به سرعت آن را چرب کرده و ظاهری براق و روغنی ایجاد می کند. از این رو، بهتر است مو های خود را آزاد گذاشته و نزدیک به  زمان شستشو آن را ببندید.

بستن دم اسبی مو، روشی است که به کمک آن گردنتان خنک و موها از آن دور می‌شوند. اما، متخصصان هشدار می‌دهند که این مدل مو سبب می شود ریشه‌ مو ها چرب‌ به نظر برسد.

سخن پایانی

دلایل متعددی وجود دارد که به عنوان عوامل موثر در چرب شدن مو و پوست سر شناخته می شوند. برخی از این دلایل با شیوه های نادرست محافظت و نگهداری از مو مرتبط است.

روش های مختلف طبیعی و خانگی برای رفع این مشکل وجود دارد. اما پیش از آن، باید نوع و جنس مو و علت اصلی ایجاد این مشکل را به خوبی شناسایی و سپس اقدام به رفع آن کرد.

استفاده از ماسک های آلوئه ورا، عسل، آبلیمو، چای سبز و سیاه، جوش شیرین و سرکه سیب از جمله روش های طبیعی و خانگی است که به کمک آن ها می توان چربی پوست سر و مو را کاهش داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا