Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

کود تراپیست کمپلکس چیست و روش استفاده از آن چگونه است؟

کود تراپیست کمپلکس یک کود مایع قارچ کش حاوی مس است که برای درختان میوه، گیاهان زراعی و گل های زینتی و آپارتمانی مورد استفاده قرار می گیرد. این کود با غلظت های مختلف در آب حل شده و به صورت مه پاشی و محلول پاشی مورد استفاده قرار می گیرد.

در فرمولاسیون کود تراپیست کمپلکس عنصر مس کمپلکس شده با بنیان های کربوکسیلیک بکار رفته است که اثرات قوی قارچ کشی آن برای گیاهان کاملا مشخص و تائید شده است.

تراپیست کمپلکس حاوی ۴۰ درصد ترکیبات مسی است و مس فعال ۱۲-۱۴% وزن به حجم آن را تشکیل می دهد. با مشورت کارشناس کشاورزی می توانید از این کود به جای ترکیبات مسی کلره موجود در بازار استفاده کنید. این فرآورده به دلیل داشتن اسید سالیسیلیک باعث مقاومت گیاهان به عوامل بیماریزا و آفات گیاهی می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

کود قارچ کش چیست؟

قارچ کش ها نوعی محصول شیمیایی هستند که برای پیشگیری یا از بین بردن بیماری های قارچی استفاده می شوند. آنها یکی از بسیاری از محصولاتی هستند که می توانید در برنامه مراقبت و محافظت از گیاهان استفاده کنید. به طور خاص قارچ کش ها زمانی بهترین عملکرد را دارند که یک بیماری قارچی در شاخ و برگ گیاهان، درختان و محصولات زراعی وجود داشته باشد.

قارچ کش ها به روش های مختلفی کار می کنند اما بیشتر آنها باید یا با قارچ روی سطح گیاه یا داخل خود گیاه تماس داشته باشند. اکثر قارچ کش ها در بافت برگ گیاه آلوده جذب می شوند و از طریق سیستم آوندی گیاهان حرکت می کنند تا بیماری هایی مانند لکه های برگ، سفیدک پودری، سوختگی و زنگ را درمان کنند.

با این حال، قارچ کش ها به عنوان یک درمان پیشگیرانه بهترین عملکرد را دارند و نمی توانند نتایج عالی را برای مناطقی که قبلا به شدت آلوده به قارچ هستند، ارائه دهند. توصیه می شود با ارسال نمونه ای از خاک خود به اداره ترویج محلی نوع قارچ محصولات خود را مشخص کنید تا به صرفه جویی در زمان و هزینه کمک کند.

مزایای استفاده از قارچ کش ها برای گیاهان

قارچ کش ها به عنوان آفت کش در نظر گرفته می شوند و به مهار یا جلوگیری از رشد قارچ ها روی گیاهان، ریشه ها یا دانه ها کمک می کند.

قارچ کش ها به شکل اسپری، پودر یا فرمول سیستمیک استفاده می شوند، آنها از گیاهان بالغ و محصولات زراعی محافظت می کنند و به حفظ سلامت دانه ها کمک می کنند. قارچ کش های مدرن سمیت کمی برای مصرف کنندگان دارند و در صورت استفاده صحیح بازدهی محصولات کشاورزی را افزایش می دهند.

بدون استفاده از قارچ کش ها بازدهی میوه و سبزیجات بین ۵۰ تا ۹۵ درصد کاهش می یابد. به عنوان مثال بررسی موسسه تحقیقات حفاظت محصولات کشاورزی نشان داد تولید هویج بدون استفاده از قارچ کش ها ۲۴ درصد کاهش می یابد. مطالعه انجام شده توسط این مؤسسه همچنین نشان داد که استفاده از قارچ کش ها در محصول هویج باعث افزایش ۲۲ تنی محصول در هر هکتار می شود. هنگامی که این فرآورده ها به درستی استفاده شوند، می توانند از رشد قارچ بر روی دانه های محصول و گیاهان در حال رشد جلوگیری کنند.

فواید کاربرد کود تراپیست کمپلکس

  • گیاهان جوان را در برابر سوختگی برگ آنتراکنوز و لکه چشم و سایر بیماری ها محافظت می کند.
  • استحکام ساقه را با کاهش خطر سکونت و ضربه بهبود می بخشد.
  • با اسپری آنها بر روی دانه ها می توان آنها از انواع قارچ محافظت کرد.
  • به افزایش بازدهی محصولات زراعی، رشد شاخ و برگ جدید کمک می کند.
  • از رشد بیماری های قارچی در فصول مختلف جلوگیری می کند.
  • در برابر طیف وسیعی از بیماری های قارچی مانند کپک برفی موثر است.
  • استفاده از قارچ کش در دانه ها به رشد آنها و تبدیل به گیاهان بالغ کمک می کند.

در مراحل اولیه رشد که گیاهان تغییرات مهمی را تجربه می کنند از آنها محافظت کرده و بازدهی را افزایش می دهد. زیرا در این دوران گیاهان برای اولین بار باید تمام مواد مغذی و منابع خود را تامین کنند و در برابر تنش ها و بیماری های محیطی بسیار حساس هستند.

روش استفاده از کود تراپیست کمپلکس

درختان میوه

برای درختان میوه از این کود به میزان ۲-۳ لیتر در هزار به صورت مه پاشی استفاده کنید.

گیاهان زراعی دانه های روغنی و جالیز

۲-۳ لیتر از کود تراپیست را در هر هکتار به صورت مه پاشی استفاده کنید.

گلها و گیاهان زینتی و آپارتمانی

برای رفع مشکلات قارچی گل های زینتی و آپارتمانی ۲- ۳ سی سی از آن را در یک لیتر آب حل کرده و بر روی شاخ و برگ گیاهان با اسپری مه پاشی کنید. در صورت وجود قارچ های ریشه ای با محلول آماده شده گیاهان خود را آبیاری کنید. در صورت نیاز می توانید دو هفته بعد مجددا همین روش ها را مورد استفاده قرار دهید.

سازگاری کود تراپیست کمپلکس

قبل از ترکیب تراپیست کمپلکس با کودهای دیگر و تعیین قابلیت اختلاط پذیری آنرا در سطح کوچک آزمایش نمایید در غیر این صورت ممکن است به گیاهان شما آسیب بزند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا