Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

عروس هلندی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

عروس هلندی پرنده ای از خانواده طوطی ها است که بعد از مرغ عشق پر طرفدارترین پرنده در بین مردم جهان است.

زیستگاه این پرنده استرالیا است که پرنده ای از نوع طوطی های کاکل به سر که با نام عروس هلندی شناخته می شود، از ویژگی های رفتاری این پرنده به متغیر بودن رفتارش می توان اشاره کرد به طوری که این پرنده می تواند یک پرنده بسیار مهربان و دوست داشتنی یا یک پرنده عصبانی و شجاع باشد، علاوه بر زیبایی ظاهریش صدای بسیار زیبا و دلنشینی دارد و در فرهنگ زبان انگلیسی کوکاتیل Cockatiel  نامیده می شود.

در این نشریه مقاله جهان شیمی فیزیک شما را با تاریخچه، ویژگی های ظاهری، ویژگی های رفتاری، نحوه نگهداری و بیماری عروس هلندی بیشتر آشنا می کنیم. در دیگر مقالات این نشریه می توانید درباره نژاد های مختلف سگ ها ازجمله نژاد کانگل، بیچون فرایز، سنت برنارد، آلاسکن مالاموت، پامرانین، پودل، کن کورسو، گلدن رتریور و تریر آشنا شوید.

 

 

عروس هلندی

کوکاتییل یا عروس هلندی پرنده ای با اصالت استرالیایی است که از خانواده طوطی های کاکل سفید محسوب می شود. این طوطی که از جمله پرندگان زینتی محبوب و معروف در جهان است، در رنگ های مختلفی از جمله نارنجی، صورتی، زرد، ابلق، سفید، خاکستری و زرد مایل به سبز وجود دارد. این حیوان خون گرم است و روی سرش کاکلی زیبا، چشم نواز و بلند قرار گرفته است. این پرنده زیبا و دوست داشتنی در آمریکا جزو یکی از محبوب ترین حیوانات خانگی است، چرا که در زمینه های مختلف استعداد بالایی دارد مثلا می تواند با ملودی های مختلفی سوت بزند و آواز بخواند. این پرنده دوست دارد روی شانه صاحبش بنشیند و با او معاشرت کند، در صورتی که در قفس باشد و هیچ کدام از این کار ها را نکند نیز مشغول غذا خوردن، آشامیدن آب یا بازی کردن می شود.

تاریخچه پرورش عروس هلندی

نخستین بار در سال ۱۷۷۰ این پرنده به وسیله گروهی طبیعی دان به سرپرستی کاپیتان جیمز کوک که برای تحقیق به استرالیا سفر کرده بودند شناسایی شد و اولین نمونه از این پرنده به موزه تشریح رویال کالج لندن راه پیدا کرد و در سال ۱۸۴۰ این پرنده در اروپا به عنوان حیوان خانگی نگهداری شد. خیلی سال ها بعد این پرنده جزء محبوب ترین پرنده در اروپا شناخته شد و در سال ۱۹۴۰ عروس هلندی اولین پرنده محبوب اروپا بود اما در سال ۱۹۵۰ مرغ عشق این عنوان را از او گرفت و تا کنون این پرنده در مقام دوم محبوب ترین  پرنده در بین مردم است.

عروس هلندی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
عروس هلندی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

خصوصیات ظاهری عروس هلندی

عروس هلندی دارای ظاهری بسیار زیبا و دلنشین است که بر روی سر خود کاکلی بلند و زیبا دارد و لکه سرخ رنگی روی گونه ها خود دارد. این پرنده هیکل و اندازه کوچکی دارد از خانواده طوطی ها کوچک است، دم این پرنده دراز و بلند است که انتهای آن نوک تیز می باشد.

رنگ بندی عروس هلندی

عروس هلندی بیشتر به رنگ های خاکستری، کرم، سفید و قهوه ای دیده می شود، بال و پر پرنده به رنگ نیمه خاکستری و بخش پایین بدنش روشن تر است. از ویژگی های بارز این پرنده رنگ سفید حاشیه بال هایش است در پرنده های ماده در قسمت زیرین بال های آن ها یک ردیف لکه های نارنجی رنگ دیده می شود که در پرنده های نر وجود ندارد. انواع جهش یافته ای از این پرنده ها وجود دارد که دارای پرهای به رنگ زرد روشن و چشم های آن ها به رنگ قرمز است و ماده های این پرنده دم باریکی دارند، به این ترکیب رنگی لوتینو اطلاق می شود. قیمت عروس هلندی بنا بر رنگ ها و ظاهرش متفاوت است.

ساختار رنگی دیگر به دلیل جهت ژنتیکی که وایت فیس نام دارد وجود دارد که به صورت رنگ های خاکستری یا سفید و قهوه ای  پرهای این پرندگان دیده می شود ولی لپ قرمز رنگی دیگر وجود ندارد. گونه ای نیز است که کاملا سفید رنگ و زیر مجموعه ساختار وایت بوده که چشم های آن به رنگ قرمز است و آلبینو نام دارد. به طور کلی تا به امروز ۱۶ رنگ مختلف از این نوع پرنده کشف شده است که این رنگ ها عبارت اند از خاکستری، زرد (لوتینو)، وایت فیس، سفید(آلبینو)، مرواریدی، ابلق و زرد مایل به سبز.

قد و وزن عروس هلندی

طول بدن این پرنده اگر بلندی دم آن ها را حساب کنیم در حدود ۳۲ سانتی متر و وزن آن در حدود ۷۸ تا ۱۲۵ گرم است.  گونه هایی مانند لوتینو و آلبینو وزنی در حدود ۷۸ تا ۹۰ گرم دارند و برخی وزنی بین ۱۱۰ تا ۱۲۵ گرم دارند که این گونه ها نوع اصلاح شده اند و درشت هیکل هستند.

طول عمر عروس هلندی

از مهم ترین عواملی که بر روی عمر این پرنده تاثیر می گذارد نوع تغذیه و میزان جنب و جوش یا تحرکش است، به طور کلی عروس هلندی اگر در قفس باشد بین ۱۶ تا ۲۵ سال میانگین عمرش است که البته کمتر یا بیشتر نیز می تواند باشد. بیشترین عمری که  تا کنون از عروس هلندی گزارش شده است ۳۶ سال است.

عروس هلندی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
عروس هلندی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

خصوصیات رفتاری عروس هلندی

از روی حالت پرهای تاج مانند عروسی هلندی می توان به حالت های درونی آن پی برد وقتی که احساس هیجان یا کنجکاوی می کند تاج این پرنده به حالت عمود می باشد در حالت آرام و ریلکس تاجش اندکی به سوی عقب و خمیده است اگر این پرنده در حالت ترس و عصبانیت باشد تاج کاملا خوابیده به خود می گیرد.

شخصیت عروس هلندی نر و ماده با یکدیگر متفاوت است، عروس هلندی ماده شخصیت منزوی و گوشه گیری دارد و بیشتر متمایل است در داخل کابینت یا جاهای تاریک خانه باشد و این مکان ها را دوست دارد ولی عروس هلندی نر بیشتر عاشق نگاه کردن تصویر خود در آیینه است و یا اگر بیرون از قفس باشد بیشتر دوست دارد در خانه راه برود پس شما باید خیلی مواظب باشید که در زیر پای شما نماند و یا اگر حیوان خانگی مانند سگ یا گربه داشته باشید حواستان باشد تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

معایب عروس هلندی

عروس هلندی ها پرندگانی باهوش، اجتماعی و کنجکاو هستند که رابطه خوبی با صاحبانشان دارند، این پرندگان روی سلام کردن، توجه و بازی کردن شما با آن ها حساس هستند و دوست دارند همه چیز سر جا و در وقتش انجام گیرد. این حیوانات اگر خوب تغذیه شوند می توانند تا ۱۵ سال عمر کنند و بهتر است در صورتی یکی از آن ها را به سرپرستی بگیرید که زمان کافی برای تامین مواد غذایی، بازی و تامین سلامت جسمی و روانیشان را داشته باشید.

معایب عروس هلندی لوتینو

لوتینو ها علی رغم ظاهر زیبایی که دارند، معایبی هم دارند که باید به آن ها توجه شود. اول این که این پرندگان کور رنگی غیر قابل درمان دارند، زال هستند، حساسیت آن ها نسبت به سایر گونه ها در مقابل نور خورشید بیشتر است و از جمله نژاد های کمیاب محسوب می شوند. این نژاد به سختی با دیگر عروس هلندی ها جفت می شود، بعضی از آن ها هوش کمتری دارند و احتمال این که یکی از جوجه ها لوتینو باشد ۱ به ۴ است، البته این امر به والدین و اجداد پرنده بستگی دارد.

عروس هلندی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
عروس هلندی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

مراقبت عروس هلندی

افراد بسیاری علاقمند به نگهداری از انواع طوطی ها هستند چون این پرنده ها هوش بالایی دارند و خیلی کنجکاو هستند آموزش پذیرند و یکی از این طوطی ها، عروس هلندی می باشد که به دلیل اینکه این پرنده خیلی راحت و آسان با محیط زندگی خود سازگار می شود به عنوان یک پرنده خانگی نگهداری می شود و پرنده ای آرام و بی سر و صدایی است که زمان طولانی در خانه می تواند تنها بماند.

معمولا عروس های هلندی برای خروج گرد و غبار از مجرای تنفسی خود روزانه دو بار عطسه می کنند اگر این عطسه طولانی باشد و باعث تغییر رنگ پرنده شود حتما باید توسط دامپزشک معاینه شود. این پرنده سالانه یک یا دوبار ریزش مو دارد و دوباره رشد می کند اگر پرهای آن ها را کوتاه کنید زیاد نمی توانند پرواز کنند و به طور کلی این پرنده ها در بین انواع طوطی ها مهارت پرواز بسیار خوبی دارند. مکان نگهداری از عروس هلندی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید جایی باشد که پرنده در آنجا حتما احساس امنیت و آرامش داشته باشد. اولین قدم تهیه یک قفس مناسب است،

محل نگهداری عروس هلندی

قبل از خرید حتما مکان مشخصی را برای نگهداری قفس تعیین کنید چون این پرنده در زمان جابجایی زیاد، ممکن است دچار استرس بشود، همچنین اندازه قفس باید بزرگ باشد تا پرنده درون آن راحت حرکت کند و یا حتی به صورت مسافت کوتاه نیز بتواند پرواز کند و یک نکته مهم را به یاد داشته باشید، چون این پرنده ها باهوش هستند و خیلی زود یاد می گیرند که در قفس را باز کنند باید قفسی تهیه شود که در آن به راحتی باز نشود در ورودی قفس باید کمی بزرگ باشد که ظرف غذا و آب خیلی آسان بیرون آورده شود. قفس پرنده در جاهای خیلی تاریک نباید باشد حداقل کمی روشنایی به آن بتابد چون در جاهای تاریک پرنده ممکن است احساس ترس و اضطراب کند با شنیدن صداهای کوچک خودش را به قفس بکوبد،

مکان قفس نباید جلوی پنجره و یا جاهایی که باد می خورد یا جلوی پنکه یا کولر باشد و همچنین نباید در زیر نور شدید آفتاب باشد چون گرما و نور آفتاب باعث مرگ پرنده می شود و قفس را در مکان های بلند قرار ندهید حداقل فاصله از زمین در حدود یک متر باشد. برای اینکه  پرنده از انسان ها نترسد و به وجودشان عادت کند بهترین مکان نگهداری آنها جاهای شلوغ خانه مانند هال و پذیرایی باشد و هرگز آنها را در داخل آشپز خانه نگه ندارید چون ممکن است بوی غذا و بوی گاز باعث ناراحتی آنها شود. حتما قفس را هفته ای یک بار تمیز کنید و همیشه ظرف غذا و آب آن را خوب و تمیز بشورید.

عروس هلندی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
عروس هلندی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

جوجه کشی عروس هلندی

یکی از کار های پر درآمدی که در حال حاضر وجود دارد، تکثیر و جوجه کشی عروس هلندی زیبا و محبوب است. جوجه کشی این پرنده ها بسته به نژادشان متفاوت است و دو دو نوع طبیعی و مصنوعی و با دستگاه انجام می شود.

 جوجه کشی طبیعی

در این روش یک جفت عروس هلندی را که شرایط مساعدی برای تولید مثل دارد، یعنی سرحال، شاداب و درشت هیکل است، بدن کشیده ای دارد و حداقل سنش ۱ سال و نیم است با هم بگذراید تا جفت گیری کنند، از دیگر ویژگی های عروس هلندی مناسب برای جفت گیری این است که پا ها و ناخن هایش تمیز و آراسته باشد، صاف باشد و آمادگی کامل را دارا باشد. این عروس های هلندی باید تغذیه مناسبی داشته باشند به طوری که روزی چند بار به آن ها غذاهایی مثل سبزی های خرد شده، گشنیز، جعفری، حبوبات، ارزن، شاهدانه، تخم آفتابگردان، کافیشه، گندم پخته و سفیده تخم مرغ رنده شده بدهید.

جوجه کشی مصنوعی با دستگاه جوجه کشی

دستگاه های جوجه کشی شرایط مصنوعی مشابه با بدن مادر را برای تخم ها شبیه سازی می کنند که باعث رشد جنین و به دنیا آمدن جوجه می شود. دستگاه های جوجه کشی عروس هلندی سنسور هایی دارند که رطوبت و گرما را کنترل و تنظیم می کنند و بیشتر آن ها سیستم گردش خودکاری دارند که باعث می شود تخم ها بچرخند و این عمر هوا را تهویه کرده و گاز های مضری مثل کربن دی اکسید را از دستگاه خارج می کند. معمولا تخم ها را به مدت ۱۸ تا ۱۲ روز با حرارت بین ۵۸ تا ۶۳ درصد در دستگاه قرار می دهند تا نبدیل به جوجه شوند. این فرایند در هر فصلی می تواند انجام بگیرد و دمای مناسب برای رشد جنین ۵.۳۷ درجه و دمای مناسب برای زمانی که جوجه ها از تخم بیرون می آیند ۲.۳۷ درجه است.

بهتر است جوجه کشی عروس هلندی را در فصل بهار انجام بدهید البته فصول دیگر سال به جز تابستان که زمان استراحت این پرنده ها است، برای جوجه کشی مناسب هستند.

قفس مناسب برای جوجه کشی

حداقل اندازه قفس، برای جفت گیری عروس هلندی ۵۰.۶۰.۱۰۰ است، البته هر چه اندازه قفس بزرگتر باشد، پرنده ها راحت تر آمیزش می کنند. بهتر است هنگام جفت گیری وسایل اضافی مثل اسباب بازی ها را که ممکن است حواس پرنده را پرت کنند از قفس خارج کنید و قفس را از سر و صدا و بوهای نامطبوع دور کنید. حتی شما می توانید اتاقک یا لانه کوچکی در قفس برای پرندگان بسازید و کف آن را بپوشانید تا بتوانند به راحتی در آن آمیزش کنند.

عروس هلندی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
عروس هلندی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

غذا عروس هلندی

تغذیه این پرنده در طبیعت شامل انواع میوه ها، حشرات ریز و دانه های وحشی است، غذای عروس هلندی جوجه با نوع بزرگسال متفاوت است جوجه این پرنده مانند بزرگسال آن نمی تواند با دانه تغذیه شود پس باید با روش های زیر تغذیه شود.عروس هلندی کوچک را می توان با موادی که مخلوط چند عدد بیسکویت مادر، کمی آب جوش، زرده تخم مرغ و خمیر نان باگت یا آرد نخود چی تغذیه کرد. برای غذا دادن از سرنگ می توانید استفاده کنید که راحت تر است. این پرنده ها روزانه در چند نوبت باید تغذیه شوند که در زمان خالی بودن چینه با دست زدن به شکمش می توان فهمید پر یا خالی هست.

غذا عروس هلندی قبل از بلوغ

بهترین مواد در این زمان مخلوط ۷۵۰ گرم ارزن با ۲۵۰ گرم  کتان است البته باید حتما در رژیم غذایی آنها از میوه های مناسب و سبزیجاتی  مانند برگ کلم، برگ چغندر، کاهو، تره، جعفری، شوید، گشنیز، اسفناج، کرفس، هویج، فلفل سبز، فلفل دلمه و کلم بروکلی استفاده کرد و همچنین از میوه هایی مانند انار، هلو، انگور، پرتغال و سیب، فقط یادتان باشد که حتما دانه آن است. یک نکته مهم در مورد تغذیه در این زمان این است که هر ده روز یک بار با تخم مرغ تغذیه شوند آن هم به اندازه یک بند انگشت و بیشتر از این نباید تخم مرغ به آن ها بدهید. ذرت تازه و پخته شده را هر ده روز یک بار می توان استفاده کرد و هر هفته با مقداری حبوبات پخته مثل ماش، عدس و گندم تغذیه شوند.

غذا عروس هلندی در زمان بلوغ

غذای در این زمان باید با مواد گرم باشد که بهترین زمان شروع این کار از ۱۴ ماهگی به بعد می باشد که باید برای جفت گیری آماده شود. تغذیه عروس هلندی در این وقت حاوی ترکیب دانه هایی مانند ۲۵۰ گرم تخم کتان، ۷۵۰ گرم ارزن ۱۵۰ گرم شاهدانه، تخم کاسنی و کافشه است و از میوه هایی مانند سیب و هلو در برنامه غذایی آنها استفاده کنید، همچنین در هفته دو بار از سبزیجات تازه مانند جعفری، گشنیز، فلفل دلمه، فلفل سبز، کاهو و هویج رنده شده به این پرنده بدهید. نکته خیلی مهمی را که نباید فراموش کنید این است که از مولتی ویتامین ها و پروتئین در رژیم غذایی آن ها استفاده کنید، تخم مرغ حاوی پروتئین است برای این کار تخم مرغ را بپزید و رنده کنید و به پرنده بدهید.

از حبوبات پخته نیز به مقدار خیلی کم به آنها بدهید و ۲۰ تا ۳۰ عدد جوانه گندم حتما در برنامه غذایی آنها باشد. نکات مهم در مورد ویتامین ها بعد از گذاشتن اولین تخم حتما به آنها قطره ی مکمل کلسیم و مولتی ویتامین بخورانید. آب تازه همیشه باید در دسترس آنها باشد و ظرف حاوی آن تمیز باشد، به هیچ عنوان از میوه هایی مانند پیاز، سیر، قارچ، آووکادو و شکلات در رژیم غذایی این پرنده ها استفاده نشود چون برای آنها سمی هستند.

عروس هلندی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
عروس هلندی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

بیماری عروس هلندی

نگهداری از عروس هلندی خیلی راحت است ولی گاهی ممکن است بیمار شود به یاد داشته باشید علائمی مانند کاهش تحرک و از دست دادن وزن نشانه وجود بیماری در این پرندگان است. برخی از بیماری های شایع در بین عروس هلندی که می توان نام برد عبارتند از

شکاف بال یا پا

منقار و ناخن های بزرگ

گرما زدگی

آرترزو رماتیسم

ضربه مغزی

چشم های اشک آلود

گواتر

سرماخوردگی

ترشح پر

شیوه تربیت عروس هلندی

از آنجایی که این پرنده در آب و هوای نیمه خشک استرالیا زندگی می کند، حالت گوش هایش نسبت به عروس طوطی های هوای بارانی متفاوت است. گونه های وحشی این حیوان برای یافتن غذا روی زمین می آیند و در کل می توانند در جنگل و حیات وحش و حتی در خانه و داخل قفس به راحتی زندگی کنند و خودشان را با شرایط محیطی سازگار کنند این توانایی باعث شده تا جمعیت زیادی از آن ها وجود داشته باشد و به همین دلیل قیمت معقول تری نسبت به سایر پرندگان دارند. عروس های هلندی خواب سبکی دارند که باعث می شود همواره در برابر خطرات و حملات احتمالی آمادگی لازم را داشته باشند. اگر این پرندگان را در خانه نگه دارید، ممکن است در هنگام شب به دلیل ترس از تاریکی خودشان را به در و دیوار قفس بکوبند به همین دلیل هم بهتر است یک چراغ خواب یا لامپ کوچک در کنار قفسشان تعبیه کنید.

عروس هلندی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
عروس هلندی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

قیمت خرید و فروش عروس هلندی

در بازار انواع مختلف عروس هلندی موجود هست که از لحاظ سن، جثه و رنگ با یکدیگر متفاوت هستند و قیمت خرید و فروش آن ها بین ۳ تا ۴ میلیون تومان متغییر است و به جنسیت، گونه، وضع سلامت و عوامل مختلفی بستگی دارد. برای اطلاع از قیمت بهتر از پت شاپ ها و سایت ها معتبر کمک بگیرید. یک نکته مهم قبل از خرید عروس هلندی این است که حتما به دامپزشک او را نشان بدهیدتا از سلامتی آن مطمئن شوید.

صدای عروس هلندی

عروس هلندی ها از محبوب ترین پرندگان خانگی هستند آنها بسیار باهوش و مهربان هستند. می توان آواز خواندن و تقلید گفتار را به آنها آموزش داد، اما این تنها دو مورد از صداهایی است که از پرنده خود می شنوید.

اگر برنده شما بیش از حد فریاد می‌زند باید علت آن را پیدا کنید. مثلا پرنده ممکن است نیاز به یک وعده غذایی یا خرید یک اسباب بازی جدید داشته باشد اما جیغ زدن همچنین می تواند نشان دهنده بیماری باشد.

پرندگان برای شاد ماندن و سالم ماندن به مقدار مناسبی از تحریک ذهنی و جسمی نیاز دارند. این پرندگان باهوش به تماس اجتماعی و فرصت های زیادی برای پرواز و بازی نیاز دارند. اگر پرنده شما بیش از حد فریاد می زند می خواهد به شما بگوید که موارد مورد نیاز خود را دریافت نمی کند.

پرنده شما ممکن است از ترس جیغ بزند اگرچه این اغلب با علائم دیگری مانند برق زدن چشم‌ها یا بالا انداختن تاج همراه است. چیزهای به ظاهر بی ضرر زیادی وجود دارد که می تواند حیوان خانگی شما را بترساند. حتی چیزی به سادگی اضافه کردن یک نقاشی جدید در اتاقشان که به آن عادت ندارند می تواند برای ترساندن آنها کافی باشد.

اگر متوجه شدید که پرنده شما در شب بیشتر جیغ می‌زند، ممکن است دچار ترس شبانه شوند. ترس های شبانه به هر گونه اختلالی گفته می شود که می تواند باعث ترس یا ناراحتی پرنده در نیمه شب شود. برخی از عروس هلندی ها از داشتن پوشش روی قفس خود در شب سود می برند.  بسیاری از چیزها در محیط پرنده شما می تواند آنها را به حدی تحت فشار قرار دهد که از شما فریاد بزنند تا کمک کنید. این می تواند مواردی مانند:

  • قفس پرنده شما به اندازه کافی بزرگ نیست
  • تعداد زیادی پرنده نر در کنار هم نگهداری می شوند
  • تغییر ناگهانی در روال زندگی
  • وجود یک حیوان خانگی درنده مانند گربه
  • تنهایی

کوکاتیل ها حیواناتی بسیار اجتماعی هستند. آنها به زندگی در گله ها در طبیعت عادت دارند، بنابراین تنها ماندن در تمام روز در قفس می تواند آنها را ناامید کند.

نوشته های مشابه

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. بیسکوییت مادر . آرد نخودچی و ….. فوق العاده ضرر داره زرد تخم مرغ هم همین طور فقط سفیدشو میشه داد لطفا اگر عروس هلندی جوجه خریدید اگر سرلاکی بود سرلاک مخصوص از پت شاپ ها تهیه کنید

    1. به نظر من لازم نیست که حتما پول سرلاک بدیم ارزن و تخم کتان و بقیه دانه هایی که به پدر مادر می‌دهیم اونها هم همون رو به بچه میدن به صورت جویده این تخم ها رو اسیاب کنید بعد با آب مخلوط کنید مثل سرلاک میشه یه سرلاک سالم و خوب با قیمت یک دهم

  2. بازتاب: طوطی ماکاعو

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا