Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پرخوانندهپزشکیعمومیغذایی و دارویی

قرص پاکسلووید چیست؟ کاربرد آن در درمان کرونا

با شیوع بیماری کرونا، داروهای جدیدی به سبد دارویی مردم جهان اضافه شد. یکی از این داروها که به تازگی معرفی شده است، قرص پاکسلووید است. امروز در نشریه جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا اطلاعات منتشر شده در رابطه با این داروی تازه وارد را در اختیار شما قرار دهیم.

از اولین روزهای شیوع بیماری کرونا، به دلیل ناشناخته بودن آن، پزشکان در مورد استفاده از داروها دچار تردید شدند. اما به هر حال با توجه به رفتار ویروس و علائم بیماران، به طور هماهنگ شروع به استفاده از داروهای خاصی کردند که از جمله آن‌ ها می توان به آمپول رمدسیویر و قرص فاویپیراویر اشاره کرد.

اگر شما هم علاقه دارید تا در رابطه با روش درمان این بیماری اطلاعات بیشتری کسب کنید، پیشنهاد ما این است که مطلب داروهای موثر برای درمان کرونا را که در همین نشریه منتشر شده است، مطالعه کنید.

امروز قصد داریم تا داروی جدیدی که به خانواده داروهای درمان کننده کرونا اضافه شده است، به شما معرفی کنیم. این دارو پاکسلووید نام دارد و به صورت قرص به بازار دارویی جهان ارائه خواهد شد. این دارو هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده است اما از مرحله آزمایشات بالینی سر بلند بیرون آمده و قرار است به یاری بیماران و پزشکان بشتابد.

قرص پاکسلووید چیست؟

قرص پاکسلووید جهت درمان کرونا طراحی و تولید شده است. این دارو، سومین داروی اختصاصی کرونا بعد از آمپول رمدسیویر و قرص مولنوپیراویر است. این دارو که توسط شرکت فایزر آمریکا تولید شده است، ۸۹ درصد در پیشگیری از موارد شدید ابتلا به کرونا موثر است.

قرص پاکسلووید یک داروی خوراکی و مهارکننده آنزیم پروتئاز جهت پیشگیری و درمان بیماری کرونا در افراد پر خطر است. مصرف این دارو باید در طول روزهای ابتدایی بیماری آغاز و به مدت ۵ روز هر ۱۲ ساعت مصرف شود.

نکته مهم در مصرف این دارو، شروع مصرف آن از روزهای آغازین بیماری کروناست. این دارو نقش مهمی در جلوگیری از تکثیر ویروس کرونا در بدن داشته و در کاهش ویروس تکثیر شده نقش به سزایی دارد.

قرص پاکسلووید چیست؟ کاربرد آن در درمان کرونا
قرص پاکسلووید چیست؟ کاربرد آن در درمان کرونا

عملکرد قرص پاکسلووید در برابر ویروس کرونا

کمپانی فایزر آمریکا در زمینه تولید داروهای ضد کرونا کمک بسیاری به جامعه پزشکی و داروسازی جهان کرده است. این کمپانی واکسن موفق فایزر را جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا به بازار جهانی عرضه کرد. مکانیسم اثر داروهای این شرکت تقریبا یکسان است اما هر کدام از آن ها ویژگی های منحصر به فردی دارند که درمان کرونا را تسریع می بخشند.

قرص پاکسلووید با مهار آنزیم پروتئاز ویروس کرونا  که نوعی آنزیم جهت همانند سازی ویروس است، مانع از همانند سازی این ویروس می شود. ترکیبی که سبب مهار پروتئاز ویروس کرونا می شود، PF-07321332 نام دارد.

این ترکیب برای اینکه بتواند مدت زمان طولانی در بدن باقی بماند، نیاز به یک تثبیت کننده دارد. تثبیت کننده ای که شرکت فایزر برای این ترکیب به کار برده است، Ritonavir نام دارد. ریتوناویر می تواند مانع از تخریب سریع ترکیب PF-07321332 شود و فرصت کافی برای عملکرد مناسب را در اختیار آن قرار می دهد.

دو ترکیب مذکور با همکاری موثر، نهایتا منجر به جلوگیری از تکثیر ویروس کرونا خواهند شد و بیماری به صور ضربتی کنترل می شود. بعد از آن نیز ویروس های باقی مانده توسط گلبول های سفید بدن نابود خواهند شد.

میزان اثربخشی قرص پاکسلووید

همانطور که کمی قبل تر اشاره کردیم، میزان اثربخشی این دارو ۸۹ درصد گزارش شده است. طبق تحقیقات بالینی انجام شده، این تاثیر زمانی قابل مشاهده است که بیمار طی سه الی پنج روز از آغاز بیماری آن را دریافت کند. در چنین شرایطی بیمار دچار شدت بیماری نشده و نیاز به بستری در بیمارستان نخواهد داشت. همچنین این دارو خطر مرگ را نیز به طرز چشمگیری کاهش خواهد داد.

تحقیقات انجام شده اینطور ادعا می کنند که این دارو برای جلوگیری از شروع بیماری در افرادی که با فرد مبتلا به کرونا تماس نزدیک داشته اند بسیار موثر خواهد بود.

ذکر این نکته الزامی است که تزریق واکسن به هیچ وجه از ابتلا به بیماری جلوگیری نخواهد کرد. تزریق واکسن تنها راهی برای کاهش شدت بیماری و جلوگیری از مرگ و میر است. این بدان معناست که حتی اگر واکسن دریافت کرده باشید، باز هم نیاز به مراقبت دارید و استفاده از ماسک برای شما ضروری خواهد بود.

همچنین متاسفانه برخی افراد دارای بیماری های زمینه ای و خاص، علی رغم تزریق واکسن، دچار پیشرفته ترین حالت بیماری کرونا خواهند شد. لذا مصرف قرص پاکسلووید برای چنین افرادی بسیار سودمند خواهد بود.

عوارض جانبی و تداخلات دارویی قرص پاکسلووید

هر دارویی که در شبکه دارو رسانی جهانی توسط پزشکان تجویز می شود، عوارض خاص خودش را دارد. با این حال تاکنون عوارض خاصی برای قرص پاکسلووید ارائه گزارش نشده است. اما بهتر است برای جلوگیری از هر گونه عوارض و حساسیتی، از مصرف همزمان این دارو با داروهای قلبی، مسکن ها و داروهای مهار کننده سیستم ایمنی خودداری کنید.

اگر در حال مصرف هر کدام از داروهای نام برده شده هستید، پیش از مصرف قرص پاکسلووید پزشک خود را مطلع سازید.

قرص پاکسلووید چیست؟ کاربرد آن در درمان کرونا
قرص پاکسلووید چیست؟ کاربرد آن در درمان کرونا

احتمال مقاومت دارویی ویروس کرونا

ویروس ها به دلیل ساختار پیچیده ای که دارند در طول زمان می توانند دچار جهش شده و تغییراتی در RNA خود ایجاد کنند تا با تغییرات محیطی سازگار شوند. از همین رو، بعد از مدتی نسبت به داروهای تولید شده مقاوم خواهند شد. همانطور که می دانید ویروس کرونا نیز از این ویژگی مستثنی نبوده و در طول دو سالی که جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است، چندین بار جهش داشته و با سویه های جدید خود دنیا را دچار چالش کرده است.

با این حال دانشمندان با اطلاع از این ویژگی ویروس ها، اقدام به یافتن راه حلی برای از بین بردن مقاومت های دارویی کرده اند. طبق تحقیقات انجام شده، ترکیب کردن چندین داروی ضد ویروس با هم می تواند مانع بروز بسیاری از موارد مقاومت های دارویی شود.

از همین رو، داروهای جدیدی که تولید می شوند، همگی دارای چندین نوع ضد ویروس هستند که با کمک یکدیگر می توانند اثربخشی بیشتری برای نابودی ویروس ها داشته باشند.

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، قرص پاکسلووید پروتئین‌ هایی را که به ویروس کرونا کمک می‌ کنند تا تکثیر شود را هدف قرار می ‌دهد؛ طبق تحقیقات انجام شده سویه جدید اومیکرون جهش‌ های زیادی در آن بخش از ویروس ندارد. با این حال تا کنون بیشتر آنتی‌ بادی‌ های مونوکلونال در برابر سویه اومیکرون بی ‌اثر بوده اند.

دریافت مجوز FDA

قرص پاکسلووید به تازگی توانست تاییدیه مصرف اضطراری از FDA یا همان سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت کند.

آزمایشات بالینی و مطالعات برای اثبات کارایی قرص پاکسلووید شرکت فایزر مدت ها به طول انجامید. تا اینکه بالاخره در تاریخ ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱، سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز اضطراری مصرف این دارو را برای درمان شرایط خفیف تا متوسط بیماری کرونا در بزرگسالان و اطفال بالای ۱۲ سال صادر کرد.

این مجوز طبق ماده ۵۶۴ قانون فدرال غذا، دارو و فرآورده های آرایشی بهداشتی ایالات متحده، صادر شده است. از همین رو انتظار می رود تا قرص پاکسلووید به زودی توسط باقی کشورها نیز مورد تایید قرار گرفته و برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مورد استفاده قرار گیرد. به گفته شرکت فایزر، کشورها می توانند نسبت به تولید فراورده ژنریک یا واردات این دارو نیز اقدام کنند.

قرص پاکسلووید چیست؟ کاربرد آن در درمان کرونا
قرص پاکسلووید چیست؟ کاربرد آن در درمان کرونا

مشخصات قرص پاکسلووید

قرص پاکسلووید به صورت بسته های ۳۰ عددی تولید خواهد شد. این دارو برای مصرف ۵ روز بوده و هر ۱۲ ساعت باید یک قرص مصرف شود.

افراد بزرگسال و کودکان و نوجوانان بالای ۱۲ سال مجاز به مصرف این دارو هستند.

به گزارش رسانه بلومبرگ، دولت بایدن اعلام کرده است که تا پایان ماه ژانویه سال ۲۰۲۲ مصادف با یکم بهمن ماه سال جاری، حدود ۲۵۰ هزار دوره مصرف از قرص پاکسلووید در دسترس مردم ایالات متحده آمریکا خواهد بود. تولید و پخش این دارو در نقاط مختلف جهان نیز بستگی به تصمیم دولت ها برای تولید و یا واردات قرص پاکسلووید دارد.

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. بازتاب: آیا قرص پاکسلووید برای بیماران وخیم کرونایی اثربخش است؟
  2. بازتاب: مرتضی
  3. بازتاب: بهروز
  4. بازتاب: رضوانی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا