Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

طوطی برزیلی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

طوطی برزیلی یا طوطی کوتوله، پرنده ای کوچک و بسیار کنجکاوی است که هر کس را عاشق خودش می کند و امروزه یکی از حیوانات خانگی پر طرفدار است که محبوبیت خاصی بین مردم جهان دارد. این پرنده پر انرژی، بسیار دلبرانه رفتار می کند. اگر به ترکیب رنگ بندی آنها توجه کنید متوجه می شوید که قسمتی از طیف رنگین کمان می باشند، نام اصلی این پرنده در زبان انگلیسی love bird یعنی مرغ عشق می باشد که رفتار بسیارعاشقانه ای با جفت خود دارد. در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک شما را با تاریخچه، خصوصیات ظاهری، خصوصیات رفتاری، شرایط نگهداری، بیماری ها، قیمت و خرید این پرنده بیشتر آشنا می کنیم. در سایر مقالات این نشریه می توانید درباره سایر حیوانات خانگی از جمله عروس هلندی، مرغ عشق، همستر، فنچ و خوکچه هندی بیابید.

"<yoastmark

تاریخچه طوطی برزیلی

قاره آفریقا زیستگاه اولین طوطی برزیلی بر طبق مطالعه جانور شناسان گزارش شده است. این نژاد از پرندگان نه گونه دارند که تعداد هشت گونه ازآنها به قاره افریقا تعلق دارند و یک گونه باقیمانده که به این طوطی سر خاکستری معروف است، به جزیره ماداگاسکار که از جزایر قاره آفریقا است تعلق دارد. این پرندگان توسط بومیان آفریقا اهلی شده اند، اولین گونه از این پرنده که این پرنده صورت قرمز نام داشت به کشورهای اوپایی وارد شد که آثاری از آنها در نقاشی های قرن ۱۶ میلادی دیده شده است.

در سال ۱۸۰۰ گونه های دیگر از این پرنده شناسایی و از طریق ناوگان نظامی کشورهای استعماری که برای آوردن برده به افریقا سفر کرده بودن به اروپا وارد شدن چون آنها همراه برده ها با خودشان پرندگان و حیوانات بی نظیر را نیز می برند که به این طریق طوطی برزیلی به اروپا منتقل شدند که در در اثر زاد و ولد این پرندگان تعداد آنها رو به فزونی گردید و در سال ۱۹۰۸ برای اولین بار گونه طوطی برزیلی گونه سیاه و در سال ۱۹۲۶ طوطی برزیلی لیلیان به قاره اروپا پا گذاشتند.

خصوصیات ظاهری طوطی برزیلی

طوطی کوتوله دارای بدنی ضخیم، دم کوتاه و منقار تیز و نسبتا بزرگی است، در برخی از گونه های این نژاد یک حلقه سفید در اطراف چشم وجود دارد و در برخی از آنها حلقه وجود ندارد، چهار گونه ای که دارای حلقه سفید در اطراف چشم خود هستند شامل طوطی برزیلی سیاه گونه، طوطی برزیلی فیشر، طوطی برزیلی لیلیان و طوطی برزیلی نقابدار است و گونه های دیگر که فاقد حلقه سفید هستند، شامل طوطی کوتوله صورت قرمز، طوطی برزیلی ماداگاسکار، طوطی اند. طوطی برزیلی را همیشه با جفت خود نگهداری می کنند و آن ها وقت زیادی را دوست دارند با هم بگذرانند و رفتارهای صمیمی و عاشقانه با همدیگر دارند. جنس نر و ماده آنها در طول روز ساعت ها کنار یکدیگر می نشیند و پرو بال یکدیگر را مرتب و تمیز می کنند.

قد و وزن

طول بدن طوطی های برزیلی در حدود ۱۷ سانتی متر است و جزء طوطی های کوچک بوده و وزنش بین ۴۰ تا ۶۰ گرم است.

طول عمر

بر طبق تحقیقات پرنده شناسان طوطی های کوتوله در اسارت بیشترعمر می کنند نسبت به آنهایی که در طبیعت هستند. البته گاهی آنهایی که در طبیعت زندگی می کنند عمر طولانی دارند، یکی از مهمترین عواملی که بر روی طول عمر طوطی کوتوله در اسارت موثر است شرایط نگهداریش می باشد. مسلما طوطی برزیلی که در طبیعت زندگی می کند خطراتی مانند شکار، کمبود غذا، کمبود آب ، تغییرات آب و هوایی که شامل گرم یا سرد شدن هوا و یا بارندگی های خیلی شدید و همچنین تغییر در قلمرو مثل از بین رفتن جنگل ها، قطع کردن درختان و به وجود آوردن مزارع مواجه هستند که این عوامل برروی طول عمر این پرنده تاثیر می گذارد وعمر او را کاهش می دهد.

طول عمر این پرنده در حدود ۱۰ تا ۱۵ سال است البته اگر شرایط نگهداری نامناسب و همچنین تغذیه نامناسبی داشته باشد طول عمر بسیار کمتری خواهد داشت اما اگر شرایط زندگیش مناسب باشد تا ۳۰ سال نیز عمر می کنند.

رنگ بندی

در طبیعت این طوطی به رنگ سبز است ولی گونه های اهلی آن شامل رنگ های سبز، زرد، آبی و نارنجی است.

"<yoastmark

خصوصیات رفتاری طوطی برزیلی

درست است که این طوطی ها جثه کوچکی دارند ولی بسیار شجاع، نترس و پر جنب و جوش هستند. آنها دوست دارند اسباب بازی های خود را بجوند. این پرنده خیلی اجتماعی است و به صاحب خود و همچنین پرنده های هم خانه خود حس وفاداری فراوانی دارد، برای اینکه همیشه طوطی شاداب و سالمی داشته باشید به صورت جفت از آنها نگهداری کنید ولی به این نکته توجه داشته باشید که گونه های مختلف این طوطی را باهم جفت نکنید چون با همدیگر نمی سازند و دعوا می کنند.

جفت هایی که با هم سازگار هستند در طول روز همیشه در حال تمیز کردن همدیگر اند ویا به یکدیگر غذا می دهند. در طول روز مدام در حال آواز خواندن هستند در اول صبح و همچنین غروب پر سر و صداتر می شوند آنها با انسان ها صحبت نمی کنند ولی با همدیگر صحبت می کنند و اگر احساس خطر کنند یا هوا سرد شود در لانه خود پنهان می شوند.

انواع نژاد طوطی برزیلی

طوطی برزیلی نقابدار،طوطی برزیلی لیلیان،  صورت هلویی، فیشر، صورت قرمز، طوطی برزیلی سوین درین و آبسینیان هستند.

"<yoastmark

شرایط نگهداری از طوطی برزیلی

این پرندگان چون بسیار پر جنب و جوش هستند باید قفسی که برای آنها در نظر می گیرید فضای بزرگی داشته باشد، بهتر است قفسی در اندازه های ۵۰*۵۰*۸۱ سانتی متر برای یک جفت طوطی کوتوله انتخاب شود که ظرف غذا وآب، چهار میله نشیمن گاه و جایی برای حمام کردن نیز داشته باشد، بهتر است قفس را اگر می خواهید آویزان کنید درارتفاع دو متری زمین باشد یا می توانید بر روی زمین بگذارید فقط توجه داشته باشید که حتما نور و تهویه مناسب داشته باشد. جلوی نور مستقیم آفتاب یا باد نباشد چون ممکن است اذیت شوند و در مکان های سرد نگهداری نشود، دمای مناسب برای نگهداری از این پرنده در طول روز بهتر است بین ۱۵.۵ تا ۲۱.۵درجه سانتی گراد و در شب  ۴.۵درجه سانتی گراد باشد به طور کلی دمایی که برای شما مناسب است برای پرنده نیز مناسب است.

البته یک نکته این که باید علائم و نشانه های احساس ناراحتی پرنده در مورد دما را بدانید تا در صورت بروز مشکل آن را حل کنید، اگر مشاهده کردید که پرنده بال هایش را به مدت طولانی به حالت پف کرده نگه داشته باشد سردش است و اگرپرنده بال هایش را از بدنش دور نگه می دارد و نفس نفس می زند بیش از حد گرمش است. این پرندگان برای اینکه از سرما و سر وصدا در امان باشند بهتر است شب ها روی قفسشان آنها پارچه کشیده شود، برای استراحت طوطی برزیلی علاقه ویژه ای به قسمت های خاص قفس دارد لانه ها بهتر است در قسمت بالای قفس باشد برای جلوگیری از دعوا بین طوطی ها بر سر جا بهترین کار این است که همه لانه ها در یک شکل و در یک ارتفاع قرار گیرند.

"<yoastmark

بیماری های طوطی برزیلی

عفونت قارچی (کاندیدیازیس)

بیماری عفونی ویروسی آوی پاکس

عفونت ویروسی پولیوماویریده

جراحات ناشی از دعوا

بیماری منقار وپر طوطی سانان

انگل های داخلی

شپش وکنه

گیر کردن تخم

بیماری تنفسی

اسهال

کوکسیدیوز

علائم بیماری های طوطی

تغییر حالت چشم

باد کردن نوک یا تغییر رنگ آن

بی رنگ شدن مدفوع

ازبین رفتن شادابی پرها

نشستن بر روی کف قفس

بی اشتهایی

نشستن با یک پا بر روی میله

چشم های کدر و پر از اشک

در صورت مشاهده هریک از علائم بالا حتما به یک دامپزشک مراجعه شود.

"<yoastmark

تغذیه طوطی برزیلی

غذای طوطی برزیلی در طبیعت انواع دانه ها، میوه ها،علف ها، توت ها، غلات، دانه های ذرت، شکوفه برگ ها و دانه های انجیر است، طوطی برزیلی هر روز بین ۴۵ تا ۶۰ گرم باید غذا بخورد که مناسب ترین غذا برایش میکس شده دانه مخصوص طوطی های کوچک و همچنین انواع ویتامین ها و مکمل ها می باشد. البته می توان از رژیم غذایی شامل مواد غذایی بسته بندی وآماده به همراه سبزیجات، مکمل های غذایی ومیوه ها که فاقد ویتامین های اضافی باشند استفاده کرد که به نظر این بهترین روش برای تغذیه طوطی برزیلی است که اکثرا از این روش استفاده می کنند.

میوه هایی مانند سیب، توت، انگور، موز، کیوی و گلابی که به صورت مکمل است، در تغذیه آنها می توان استفاده کرد و همچنین مکمل هایی که حاوی سبزیجات تازه، سبزیجات برگی و شاخه درخت برای نوک زدن گزینه مناسبی هستند. سبزیجات تازه متشکل از کاسنی سالادی، اسفناج، گندمک، آب تره، برگ هویج، جعفری، کاهو، نخود فرنگی، قاصدک، بلال، تربچه وعلوفه سبز است، برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن آنها می توان از خشکباری مانند فندق، شاه بلوط، فندق برزیلی و بادام زمینی با پوست در رژیم غذایی این پرندگان استفاده کرد.

همچنین برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن طوطی کوتوله از کف دریا، شن و صدف دریایی استفاده کرد. یک نکته این که هرگز به طوطی خود میوه آووکادو ندهید چون باعث مسمومیت و مرگ پرنده می شود. ظرف غذا و آب این طوطی از جنس پلاستیک انتخاب نشود چون این پرنده عادت دارد ظروف پلاستیکی را بجوئد که این کار باعث تلف شدن پرنده می شود پس بهتر است از ظروف چینی یا سفالی استفاده شود، مصرف آب این پرنده خیلی زیاد است پس همیشه آب تازه در دسترس پرنده باشد.

"<yoastmark

چند نکته در مورد طوطی برزیلی

برخی از انواع این طوطی ها توانایی صحبت کردن را دارند ولی اغلب نمی توانند صحبت کنند. تعیین جنسیت در این نوع طوطی با خطا همراه است و کار آسانی نیست، یک روش درست فقط آزمایش DNA  است. از عواملی که باعث افسردگی وعصبانیت در این طوطی می شود به نداشتن جفت، نبود اسباب بازی و شرایط نامناسب محیط زندگی می توان اشاره کرد.

مراقبت از طوطی برزیلی

طوطی برزیلی ناخن ها و نوکشان را با بالا رفتن از چوب ونوک زدن تمیز می کنند ولی برای کوتاهی ناخن ها یشان بهتر است به دامپزشک مراجعه شود.

علاقه طوطی برزیلی

حمام کردن یکی از کارهای مورد علاقه این پرنده است، حمام کردن بهتر است در یک ظرف سفالی باشد یا می توانید آب را روی آنها اسپری کنید، این طوطی دوست دارد سر و قسمت های بالای بدنشان را خیس کنند و حمام کامل را دوست ندارد.

"<yoastmark

قیمت خرید و فروش طوطی برزیلی

برای خرید بهتر است از سایت های معتبر و پت شاپ ها کمک بگیرید و یک نکته قبل از خرید این پرنده قبل از خرید حتما به دامپزشک مراجعه کنید تا از سلامت آن مطمئن شوید. قیمت خرید و فروش طوطی کوتوله با توجه به عواملی مانند سخنگو بودن و همچنین نوع گونه آنها متفاوت است.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا