Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

هرآنچه باید در رابطه با محصولات ارگانیک بدانید

محصولات ارگانیک (Organic product) محصولاتی هستند که توسط کشاورزی ارگانیک تولید شده اند و در فرآیند تولید آنها هیچ ماده شیمیایی مورد استفاده قرار نگرفته است. محصولات ارگانیک انواع مختلفی دارند و شامل مواد غذایی ارگانیک ، سبزیجات ارگانیک ، میوه های ارگانیک و بسیاری از محصولات دیگری هستند که دارای گواهی ارگانیک می باشند. برای آگاهی بیشتر در این رابطه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

در اکثر کشورها دستورالعمل های ایمنی غذایی بسیار دقیقی برای محافظت از مصرف کنندگان در برابر محصولات مضر وجود دارد. در این رابطه هر کشوری استاندارد خاص خود را برای تعریف محصولات ارگانیک دارد که با کشور دیگر متفاوت است.

محصولات غذایی ارگانیک تحت سیستم کشاورزی ارگانیک و  بدون استفاده از کودهای شیمیایی مضر و سموم دفع آفات با رویکردی مسئولانه از نظر زیست محیطی و اجتماعی رشد می کنند.

در این روش کشاورزی با حفظ  و احیاء ظرفیت باروری خاک ، تغذیه مناسب گیاه و مدیریت صحیح خاک اطراف گیاه محصولی سرشار از مواد مغذی و همچنین مقاوم در برابر بیماری ها تولید می شود. در این روش رشد گیاهان مستلزم زمان بیشتری است و محصولات بدست آمده به دلیل رشد طبیعی نسبت به سایرین سالم تر هستند.

مزایای محصولات ارگانیک

مزایای بسیاری در مورد محصولات غذایی ارگانیک وجود دارد. غذاهای ارگانیک حاوی مقدار کمتری آفت کش هستند. این بدان معنی است که مواردی مانند حشره کش که در اکثر روشهای کشاورزی استفاده می شود در آنها وجود ندارند.

نگرانیهای زیادی در رابطه با مصرف این مواد شیمیایی وجود دارد که برای حفظ مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین کشاورزی بدون سموم دفع آفات برای محیط زیست بهتر و ایمن تر است زیرا مواد شیمیایی کمتری روی زمین قرار می گیرند و وارد خاک و آب نمی شوند.

گوشت های ارگانیک نیز حاوی مواد مغذی بسیار بیشتری هستند. تحقیقات در رابطه با درصد مواد مغذی مانند اسیدهای چرب امگا ۳ در مقایسه با محصولات غیر ارگانیک نشان داده است که در محصولات ارگانیک مانند گوشت و شیر این ترکیبات %۵۰ درصد بیشتر هستند.

نکته:

یکی از اصلی ترین دلایلی که مردم از محصولات ارگانیک کمتر استفاده می کنند هزینه بالاتر این محصولات است. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۵ ، محصولات ارگانیک به طور متوسط  ۴۷ درصد گران تر از محصولات معمولی بودند که دلیل این گرانی هزینه بیشتری است که در فرآیند تولید صرف می شود.

از دلایل دیگر گرانتر بودن این محصولات می توان به این مسئله اشاره کرد که تقاضا برای محصولات ارگانیک بیشتر از محصولات غیرارگانیک است. علاوه براین بدون استفاده از آفت کش های سنتتیک مقدار مواد غذایی تولید شده بسیار کمتر خواهد بود و تولید کمتر به معنای افزایش هزینه است. علاوه بر این میزان کار صرف شده برای پرورش محصول ارگانیک خیلی بیشتر از محصولات انبوه غیرارگانیک است.

جالب است بدانید:

پوشاک ساخته شده با چنین مواد اولیه ای که با استفاده از روش های ارگانیک تولید شده اند به عنوان لباس ارگانیک شناخته می شوند. تی شرت های نخی ارگانیک تی شرت هایی هستند که از پنبه ارگانیک تهیه شده اند که برای پرورش آنها به جای حشره کش های سنتتیک و سموم دفع آفات از کودهای آلی و مکمل های دیگر استفاده شده است.

طبق تعریف پوشاک ارگانیک به محصولاتی گفته می شود که مواد اولیه آنها با استفاده از روشهای ارگانیک تولید شده و محصول با استفاده از روش سازگار با محیط زیست از جمله ماشین آلات و تجهیزات مناسب تولید می شود.

اعتقاد عمومی وجود دارد مبنی بر اینکه غذاهای ارگانیک از غذاهای معمولی ایمن تر ، مغذی تر و خوشمزه تر هستند  که این امر تا حد زیادی در توسعه فرهنگ غذایی ارگانیک نقش داشته است. مصرف کنندگان مواد غذایی ارگانیک را به دلایل مختلف ، از جمله نگرانی در مورد تأثیر شیوه های کشاورزی معمولی بر محیط زیست ، سلامت انسان و رفاه حیوانات خریداری می کنند.

نکته:

از نظر علمی هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد غذاهای ارگانیک از نظر طعم بهتر از همتایان غیرارگانیک خود هستند. با اینحال شواهدی وجود دارد که نشان می دهد میوه های ارگانیک از میوه های دیگر خشک تر هستند و به همین جهت ممکن است محتوای آب کمتر باعث شود غلظت طعم دهنده ها در میوه ها افزایش یافته و مصرف کننده طعم شدیدتری حس کند.

به عنوان مثال میوه ای مثل موز بدون اینکه فرآیند طبیعی رسیدن را روی درخت طی کند به صورت نرسیده چیده می شود و با قرار گرفتن در معرض گازهای پروپیلن یا اتیلن به سرعت رسیده و وارد بازار می شود. این مسئله ممکن است طعم و بافت میوه را تحت تاثیر قرار دهد و در نهایت کیفیت محصول نهایی را کاهش دهد.

هرآنچه باید در رابطه با محصولات ارگانیک بدانید
هرآنچه باید در رابطه با محصولات ارگانیک بدانید

تفاوت محصولات ارگانیک با غیر ارگانیک

بسیاری از مردم بر این باورند که غذاهای ارگانیک از مواد مغذی بالاتری برخوردار هستند و بنابراین از غذاهای معمولی سالم تر هستند. با این حال ، دانشمندان هنوز به اندازه کافی در این رابطه قانع نشده اند و تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

بررسی منظم انجام شده در سال ۲۰۰۹ نشان داد که مواد غذایی ارگانیک از نظر ویتامین ها و مواد معدنی غنی تر از مواد غذایی  معمولی نیستند. با اینحال نتایج حاصل از بررسی های منظم نشان داد که این محصولات فقط حاوی نیتروژن کمتر و میزان فسفر بالاتری نسبت به مواد غذایی معمولی است. محتوای ویتامین C ، کلسیم ، پتاسیم  ، مس ، آهن ، نیترات ، منگنز و سدیم بین این دو گروه فرقی نمی کرد.

یکی از مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۲ نشان داد تفاوت معنی داری در میزان ویتامین هایی مانند اسید اسکوربیک ، بتاکاروتن و آلفا توکوفرول محصولات گیاهی یا حیوانی ارگانیک و معمولی وجود ندارد.

نکته:

ولی بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۱ نشان داد که غذاهای ارگانیک در مقایسه با غذاهای تولیدی معمولی دارای محتوای ریزمغذی بالاتری هستند. به طور مشابه ، مرغ ارگانیک حاوی مقادیر بالاتر اسیدهای چرب امگا ۳ نسبت به مرغ معمولی است. ولی دانشمندان هیچ تفاوتی در میزان پروتئین یا چربی شیر خام ارگانیک و معمولی مشاهده نکردند.

البته مقدار نیتروژن در برخی سبزیجات ، به ویژه سبزیجات برگ سبز و ریشه های خوراکی  در هنگام رشد ارگانیک نسبت به گیاه معمولی کمتر است. از نظر فلزات سنگین نیز مرغ های ارگانیک ممکن است سطح آرسنیک کمتری داشته باشند. هرچند بررسی های اولیه شواهد مهمی را در مورد تفاوت سطح آرسنیک ، کادمیوم یا سایر فلزات سنگین در بین محصولات غذایی ارگانیک و معمولی نشان نداده است.

مطالعات فیتوکمیکال انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان داده است که غلظت پلی فنول ها ، اسید فنولیک ، فلاوانونها ، استیلبن ها ، فلاوونها ، فلاونول ها و آنتوسیانین ها در محصولات ارگانیک بالاتر از محصولات معمولی است.

یکی دیگر از تفاوت های محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک از نظر سطح باقی مانده آفت کش هاست. تحقیقات نشان داده است باقی مانده سموم دفع آفات در ۷٪ از نمونه های محصولات ارگانیک و ۳۸٪ از نمونه های معمولی یافت شده است.

انجمن سرطان آمریكا اظهار داشته است كه هیچ شواهدی وجود ندارد مبنی بر اینكه مقدار اندكی از مواد سموم دفع آفات موجود در غذاهای معمولی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد ، اگرچه توصیه می شود میوه ها و سبزیجات را به طور کامل شستشو دهید.

آنها همچنين اظهار داشته اند كه تاکنون هيچ تحقيقی برای اثبات اينكه مواد غذایی ارگانیک در مقايسه با غذاهايی كه با روش های معمول كشاورزی رشد می كنند خطر سرطان را كاهش می دهد، انجام نشده است.

ایمنی محصولات ارگانیک در مقایسه با سایر محصولات

شواهد علمی کمی در مورد فایده یا مضرات محصولات ارگانیک برای سلامتی انسان وجود دارد زیرا انجام آزمایشات دقیق در این زمینه دشوار است.  نتایج اولیه فقط محتوای بالاتر آنتی اکسیدان محصولات ارگانیک را نشان می دهد که برای حفظ سلامتی ریزمغذی های محصولات حائز اهمیتی هستند.

اگرچه شواهد علمی در رابطه با سطح بالاتر ترکیبات مغذی در محصولات ارگانیک وجود ندارد اما بطورکلی باید گفت غذاهای ارگانیک سالم تر از غذاهای معمولی هستند و رابطه بین مصرف محصولات ارگانیک و ارتقاء سبک زندگی سالم در بین انسان ها دیده شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا