Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

شاه طوطی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

این پرنده ها که نامشان شاه طوطی Alexandrine parakeet یا طوطی بزرگ اسکندر است، از باهوش ترین، وفادار ترین و پر حرف ترین پرندگان هستند. این طوطی های آسیایی برای اولین بار به وسیله مردم هندوستان اهلی شدند و در آن زمان مورد علاقه اشراف و ثروتمندان هندی بودند و صدای آن ها را تقلید می کردند. طوطی اسکندر که به دلیل رفتار بامزه و دوست داشتنی اش، شناخته می شود، خواستگاه دقیقش مشخص نیست و مهارت بالایی در یادگیری حرکات مختلف از جمله کار های آکروباتیک دارد.

مقاله ای که در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک می خوانید، می خواهد درباره شاه زیستگاه، تاریخچه، ویژگی های ظاهری، خلق و خو، تغذیه و نحوه نگهداری از شاه  طوطی ها توضیح دهد. در مقالات دیگر این نشریه علمی می توانید درباره نژاد های مختلف سگ، نژاد های مختلف گربه و انواع حیوانات خانگی از جمله فنچ ها، همستر، خوکچه هندی، انواع مرغ عشق، عروس هلندی و طوطی برزیلی مطالعه کنید.

تاریخچه شاه طوطی

قدمت طوطی های بزرگ اسکندر به ۳۵۶ سال قبل از میلاد باز می گردد که به دلیل علاقه زیاد اسکندر مقدونی به آن ها به این اسم نامگذاری شده اند. جایگاه دقیق این طوطی ها مشخص نیست ولی احتمالا جنوب آسیا یعنی پاکستان، افغانستان و هند است که از این مکان به کشور های اروپایی و مدیترانه صادر شدند. اسم این طوطی در انگلیسی Alexandrine parakeet است که پاراکیت در واقع به پرنده هایی با سایز کوچک تا متوسط می گویند که دمشان بلند است و معمولا به رنگ سبز هستند.

مثلا مرغ عشق یکی از اعضای این خانواده است. شاه طوطیها بزرگترین اعضای این گروه هستند که به آن ها Large Indian Ringneck نیز می گویند و در واقع دو قسمت آخر این نام اشاره به حلقه مشکی دور گردنشان و زادگاهشان هند دارد. این پرندگان را می توانیم در کشور هایی مثل ترکیه، یمن، ایران، افغانستان، عربستان، امارات و کویت بیابیم ولی زادگاه اصلیشان مناطقی از جمله پاکستان، هند، ویتنام، بوتان، سریلانکا، نپال، لائوس، تایلند یا بنگلادش است.

خصوصیات ظاهری شاه طوطی

رنگ بدن این پرندگان و بال هایشان سبز است و  نواری سیاه رنگ از زیر منقار شروع شده و تا پشت گردن می رسد و در این نقطه به نوار قرمز رنگی متصل می شود. طول بدن این شاه طوطی هایی که بزرگ محسوب می شوند حدود ۵۸ سانتی متر است و شباهت ظاهری زیادی به طوطی منگلو دارد البته این طوطی بزرگتر از طوطی منگلو بوده و روی بال هایش می توانیم لکه های سرخی را ببینیم.

رنگ

شاه طوطیها به دلیل این که در طی زمان دستخوش جهش های زیادی شده اند، به رنگ های مختلفی از جمله آبی که پرهایش آبی رنگ است و والدینش نیز به رنگ آبی هستند و سفید در طبیعت دیده می شوند.

شاه طوطی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
شاه طوطی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

خلق و خو و رفتار های شاه طوطی

طوطی های بزرگ اسکندر توانایی های مثبت زیادی دارند، یکی از آن ها باعث شد دریانوردان، پادشاهان و تاجران بتوانند این پرنده ها از محلی به محل دیگر ببرند این است که این طوطی ها به راحتی می توانند خودشان را با شرایط آب و هوایی مختلف وفق دهند و در مکان های مختلف پرورش بیابند و تکثیر شوند. سرعت تولید مثل این طوطی بالا است ولی متاسفانه در لیست پرندگان رو به کاهش است، البته این کاهش خیلی زیاد نیست و می توانیم به افزایش دوباره آن امید داشته باشیم.

طوطی های اسکندر چه در زمان بچگی و چه در بزرگسالی می توانند آموزش ببینند و اهلی شوند البته لازم به ذکر است که اهلی شدن آن ها در سنین پایین تر محتمل تر و راحت تر از سنین بالاتر است. این پرندگان معمولا رفتار خوب و دوستانه ای با اطرافیانشان دارند اما ممکن است نسبت به سایر پرندگان پرخاشگر یا بدرفتار باشند. نگهداری از طوطی ها می تواند برای افراد تازه کار چالش برانگیز باشد ولی در کل این پرندگان هوش بسیار بالایی دارند و دوست دارند با شما بازی کنند.

تغذیه شاه طوطی

طوطی های بزرگ اسکندر در وعده های غذاییشان باید مواد غذایی از جمله سبزیجات تازه، میوه، انواع دانه ها، مغز درختان، غلات، مکمل های لازم و غذاهایی که پروتئین ها و ویتامین های مورد نیاز این پرنده ها را داشته باشند، میل کنند. هر پرنده ای باید با توجه به میزان سوخت و ساز، وزن و میزان فعالیتش غذا بخورد. برای این که طوطی هایتان مسموم نشوند، حتما غذاهای باقی مانده را از قفس خارج کنید و غذای تازه به آن ها بدهید.

صدای شاه طوطی

این طوطی های باهوش، دوست دارند با صاحبانشان صحبت کنند و در سخن گفتن ماهر اند. در واقع این حیوانات خانگی سر و صدای زیادی ایجاد می کنند و می توانند به راحتی صدا ها را تقلید کنند و این کلمات را با وضوح تمام تلفظ می کند. طوطی های بزرگ اسکندر را از آن جایی که صدای زیادی ایجاد می کنند، نمی توانیم در آپارتمان نگه داریم.

شاه طوطی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
شاه طوطی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

وضعیت سلامت و بیماری های شاه طوطی

این طوطی ها بسیار قوی و قدرتمند هستند و از آن جایی که به راحتی می توانند با محیط های مختلف سازگاری بیابند، به ندرت بیماری می شوند و در نقاط مختلف جهان زندگی می کنند. عمر متوسط این پرندگان حدود ۴۰ سال است و در برابر برخی از بیماری ها از جمله تعدادی از بیماری های باکتریایی، پولیوما ویروس، آسپرژیلوس و پسیتاکوز (اورنیتوزیس) آسیب پذیر تر هستند.

بارداری و تولید مثل شاه  طوطی

این طوطی ها حدود ۲ تا ۴ عدد تخم می گذارند و طوطی ماده حدود ۲۸ روز روی تخم ها می خوابد البته این پرنده تا اتمام تخم گذاری یا گذاشتن تخم دوم صبر می کند و بعد روی آن ها می نشیند. این پرنده ها در ۲ یا ۳ سالگی بالغ می شوند و جوجه های ۸۵ تا ۱۰۰ روزه می توانند به طور مستقل از والدینشان غذایشان را تامین کنند و به نظافتشان برسند. طوطی های اسکندر ماده دوست دارند در محل های تاریک و عمیق مثل تنه درختان لانه بسازند و لانه آن ها معمولا عمقی به اندازه ۶۰ تا ۷۵ سانتی متر و ۳۰ سانتی متر مربع است. این پرندگان بستری از جنس فیبر گرند وود دارند و این بستر با خاک اره متفاوت است.

اگر این حیوانات را در خارج از خانه نگه دارید، می توانند در زمستان هم تولید مثل کنند و خودشان را با طول روز های تابستان و بهار وفق می دهند. بهتر است جنس ماده و نر این گونه را قبل از جفت گیری با هم آشنا کنید چرا که پرندگان ماده این گونه غالب هستند و ممکن است نر ها را بترسانند و آن ها از جفت گیری امتناع کنند.

انواع گونه های شاه طوطی

این پرندگان گونه های مختلفی از جمله شاه طوطی معمولی، شاه طوطی نپال، شاه طوطی آندامان، شاه طوطی برمه و سیامی دارند.

شاه طوطی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
شاه طوطی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

نحوه مراقبت و نگهداری از شاه طوطی

ویژگی های قفس و نظافت

قفس های بزرگ برای نگهداری شاه طوطی ها مناسب است و این قفس حداقل باید ۲ فوت طول و عرض و ۳ فوت ارتفاع داشته باشد تا طوطی بتواند به راحتی در آن زندگی کند. این پرندگان علاقه زیادی به جویدن وسایل مختلف دارند، بنابراین بهتر است اسباب بازی ها و ابزاری مثل چوب نرم در اختیارشان قرار بدهید. این محیط باید به دور از نور خورشید، دود و بوهای شدید، سرما و حیوانات شکارچی باشد و دقت کنید که این طوطی ها به ۱۰ تا ۱۲ ساعت خواب در روز و ۴ تا ۷ ساعت نور (بهتر است نور طبیعی خورشید باشد)، نیاز دارند.

بازی و فعالیت

اسباب بازی هایی از جمله شاخه تازه، پازل، آکریلیک و انواع چوب ها برای این طوطی ها مناسب هستند چرا که آن ها باید چوب ها را بجوند و ناخن هایشان را به جایی بسابند چون ناخن هایی به تیزی سر سوزن دارند. البته بهتر است برای این کار از چوب مناسب استفاده کنید تا ناخن ها را خیلی گرد یا کوتاه نکنید. محل بازی این پرنده بهتر است سر بسته باشد و می توانید برای درست کردن آن از مش های فلزی که قطر بالایی دارند، استفاده کنید. چوب نشیمنگاه این طوطی ها را از چوب های سخت طبیعی یا مانزانیتا که مخصوص جویدن یا سابیدن ناخن هستند می سازند و ای نشیمنگاه می تواند به شکل های مختلف و ۳ سایز مختلف باشد.

چگونه سن و جنسیت شاه طوطی را تشخیص دهیم؟

تعیین سن

تعیین سن این پرنده ها در صورتی مقدور است که شناسنامه داشته باشند و در غیر این صورت نمی توانیم سن دقیقشان را تخمین بزنیم. البته پرورش دهنده های حرفه ای می توانند با نگاه جوان یا پیر بودن پرنده ها را تشخیص بدهند. در طوطی های بزرگ اسکندر عنبیه چشم با افزایش سن از تیرگی به سمت زردی می رود. منقار پرنده با افزایش سن خط خطی تر و کم رنگ تر می شود و فلس های پایش کدر می شوند.

تعیین جنسیت

در سنین بالاتر از ۳ سالگی می توانیم حلقه دور گردن و رنگ پر و بال طوطی ها را تشخیص دهیم. البته در پرندگان نر حلقه دور گردن بین ۱۸ تا ۳۰ ماهگی و در برخی موارد در ۳۶ ماهگی کامل می شود. از آنجایی که گونه های نر و ماده این پرنده همرنگ هستند، فقط بعد از بلوغ می توانیم از روی حلقه دور گردن ماده یا نر بودن این پرندگان را تشخیص بدهیم.

شاه طوطی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
شاه طوطی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

قیمت خرید و فروش شاه طوطی

بنابر عواملی چون شکل، رنگ و وضع سلامتی قیمت خرید و فروش شاه طوطی های مختلف با یکدیگر متفاوت است. اگر می خواهید این پرنده را تهیه کنید بهتر است به پت شاپ ها مطمئن یا فروشگاه های آنلاین معتبر سر بزنید و حتما قبل از این که طوطی را بخرید به دامپزشک مراجعه کنید تا از سلامتش اطمینان حاصل کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا