Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

طوطی ملنگو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

ملنگو یا طوطی سبز یکی از پر طرفدارترین و محبوب ترین پرنده های خانگی در جهان است که به دلیل رنگ سبز بسیار زیبایش و همچنین استعداد فوق العاده اش در تقلید صدا معروف است، پرنده ای بسیار اجتماعی که ارتباط خوبی با انسان ها دارد و می تواند یک دوست خوبی برای خانواده باشد. نگهداری از این طوطی کمی مشکل است یعنی نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارد. در این نشریه مقاله علمی جهان شیمی فیزیک شما را با تاریخچه، خصوصیات ظاهری، خصوصیات رفتاری، شرایط نگهداری، بیماری ها و قیمت خرید و فروش این طوطی بیشتر آشنا می کنیم. در مقالات دیگری که در این نشریه وجود دارد می توانید اطلاعاتی کاربردی و مهمی درباره حیوانات خانگی از جمله نژاد های مختلف سگ مثل بیچون فرایز، کانگل، سنت برنارد، گلدن رتریور، پامرانین و پیت بول به دست بیاورید.

طوطی ملنگو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
طوطی ملنگو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

تاریخچه طوطی ملنگو

این نوع طوطی دارای چند زیر گروه است که در آفریقا و آسیا پخش شده اند. اصالت آنها به سیلان منطقه ای در آسیا و همچنین به آفریقای مرکزی برمی گردد، امروزه  این نوع طوطی را در بیشتر مناطق آسیا از جمله پاکستان، هند، بنگلادش، چین و سایر مناطق دیگر می توان پیدا کرد و همچنین این طوطی ها را در خاورمیانه نیز یافت می شود. آنها همیشه در دسته های ۱۰۰ تایی پرواز می کنند، محل زندگی آنها در طبیعت مناطق کم درخت، مناطق کشاورزی وحومه شهر می باشد.

برطبق تحقیات ۲۰۰ سال قبل از میلاد این طوطی ها را در قفس نگهداری می کردند و در هندوستان به عنوان موجود مقدس شناخته می شد اززمانی که رهبران مذهبی پی به قدرت تقلید صدای آنها بردند، این طوطی ها را در قفس های بسیار زیبا و با شکوه نگهداری می کردند و افراد ثروتمند علاقه خاصی به این طوطی داشتند ودر آن زمان ها به دلیل رنگ زیبایشان و خصوصیات جذابشان محبوبیت بسیاری کسب کرده بودند.

طوطی ملنگو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
طوطی ملنگو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

انواع طوطی ملنگو

آفریقایی

طوطی ملنگوی آفریقایی

ملنگوی آبسینیان

آسیایی

طوطی ملنگوی هندی

ملنگوی بورآل

این طوطی چهار زیر گروه دارد دو زیر گروه آسیایی و دو زیر گروه آفریقایی که نوع آسیایی آنها درشت تر از نوع آفریقایی اند. در نوع آسیایی پرنده بالغ هیکل بزرگتر و منقار بزرگتر دارد و رنگ منقار بالایی سرخ روشن است و در نوع آفریقایی پرنده بالغ جثه و هیکل حالت کشیده دارد و دمی بلند تر نسبت به نوع آسیایی دارد و رنگ منقار بالای در این نوع سرخ روشن می باشد. در طوطینوع آفریقایی گردن حالت درازی دارد وفاصله آن از سر بیشتر است. استعداد طوطی ملنگو هندی در تقلید صدا از نوع آفریقایی بیشتر است و همچنین خیلی آسان تر اهلی  می شود.

خصوصیات ظاهری طوطی ملنگو

پرنده ای است با پرهایی به رنگ سبز زیبا و دارای نوک به رنگ قرمز و همچنین دم حدودا بلندی دارند که اندازه آن می تواند تا ۲۵ سانتی متر باشد، جنس های نر این پرنده در اطراف گردن خود حلقه ای ارغوانی رنگ دارند که به آنها طوق گفته می شود که در زمانی که پرنده به بلوغ برسد این نشانه ظاهر می شود.

قد و وزن ملنگو

این پرنده دارای جثه متوسطی است و قد بالغ آن در حدود ۳۸ سانتی متر می رسد، وزن آن به طور میانگین ۱۳۸ گرم است.

طول عمر ملنگو

در صورت شرایط نگهداری مناسب این طوطی به طور میانگین بین ۲۰ تا ۳۰ سال عمر می کند البته عمر برخی از گونه ها تا ۵۰ سال نیز گزارش شده است.

رنگ بندی ملنگو

با توجه به محبوبیت این پرنده رنگ های مختلفی از آنها به وجود آمده است که برجذابیتشان افزوده است، امروزه این طوطی در رنگ های آبی، سفید، دارچینی، زرد کم رنگ و انواع طیف سبز رنگ دیده می شود. البته رنگ های زرد و آبی این طوطی بسیار خاص  و کمیاب هستند و در طبیعت رنگ اصلی آنها سبز لیمویی است و دم و بال ها به رنگ زرد دیده می شود و نام دیگر این طوطی ها، طوطی سبز است به دلیل رنگ سبز پرهای بدنشان.

طوطی ملنگو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
طوطی ملنگو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

خصوصیات رفتاری طوطی ملنگو

پرنده بسیار اجتماعی که عاشق سرو صدا و مکان های شلوغ است، اگر مورد توجه زیاد قرار بگیرد و هر روز فعالیت داشته باشد بهترین دوست و رفیق و وفادار برای شما می شود، پرنده ای بسیار دوست داشتنی که عاشق معاشرت با انسان هاست و از بودن کنار آنها لذت می برد. طوطی خیلی باهوشی است که خیلی زود اهلی می شود و در تقلید صدا فوق العاده است، فقط این نکته را در نگهداری از آنها فراموش نکنید چون اجتماعی هستند اگه مورد توجه قرار نگیرند ممکن است خرابکاری به بار بیاورند و یا دچار مشکلات رفتاری مانند جویدن و نوک زدن بشوند.

تعیین جنسیت طوطی ملنگو

قبل ازرسیدن پرنده به بلوغ تعیین جنسیت آنها بسیار مشکل است ولی بعد از بلوغ این کار بسیار آسان می باشد چون جنس نر آنها بعد از بلوغ طوقی بر روی گردن دارند که از زیر منقار شروع شده و تا پشت سر امتداد دارد و طوق دیگری به رنگ سرخ در زیر طوق اصلی در پشت سر وجود دارد، نوع ماده این طوطی فاقد طوق است و همچنین آرام تر از جنس نر است. تولید مثل آنها از سن ۳ سالگی شروع می شود.

طوطی ملنگو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
طوطی ملنگو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

شرایط نگهداری طوطی ملنگو

برای نگهداری از این طوطی در ابتدا قفس استاندار تهیه کنید که ویژگی های زیر را داشته باشد.

قفس دارای میله های با رنگ کوره ای باشد یا روکش شده با آب کروم تا با نوک زدن رنگ آنها کنده نشود، برای ظرف غذا و آب جای مناسبی باشد تا بدونه اینکه در قفس را باز کنید بتوانید آنها را راحت بردارید. ابعاد قفس بزرگ باشد تا طوطی راحت در آن حرکت کند و احساس راحتی داشته باشدو دمش به کناره های قفس برخورد نکند چون ممکن است پرهایش خراب شود، داخل قفس چوبی به قطر ۲ سانتی متر برای نشیمن قرار دهید طوری که ناخن های جلو وعقب پای طوطی با هم تماس نداشته باشند و پایش کاملا به سطح چوب بچسبد. بهترین مکان برای گذاشتن قفس جایی است که حداقل یک سمت قفس به دیوار تکیه داده باشد و در ارتفاع ۵۰ تا ۹۰ سانتی متر از زمین قرار بگیرد.

قفس نباید جلوی باد مستقیم کولر و پنکه باشد وهمچنین نور مستقیم آفتاب به آن تابیده نشود. دمای ۲۴ تا ۲۸ درجه مناسب ترین دما برای نگهداری از طوطی است، هرگز قفس در مسیر باد گذاشته نشود چون طوطی دچار سرما خوردگی می شود و از قرار دادن قفس در جایی که راحت بتونه بیرون را تماشا کند پرهیز کنید. برای اینکه طوطی شما دچار افسردگی و عصبانیت نشود بهتر است چند تیکه اسباب بازی چوبی برایش تهیه کنید تا سر گرم شود و برای اینکه طوطی ای که هنوز وحشی است به وجود انسان ها عادت کند باید در جایی از خونه نگهداری شود که بتواند همه اعضای خانه را ببیند و نزدیکشان باشد. برای تامین املاح معدنی و کلسیم مورد نیاز بدن طوطی بهتر است کف دریا یا سنگ های معدنی که در پرنده فروشی ها موجود است نصب کنید.

طوطی ملنگو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
طوطی ملنگو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

تغذیه طوطی ملنگو

در حیات وحش جوجه های این طوطی در داخل سوراخ تنه درخت ها رشد می کند وبزرگ می شود، رژیم غذایی آنها شامل انواع جوانه ها، سبزیجات، میوه ها، توت ها و انواع بذرها می باشد. برگ های تازه گل رز هم می تواند غذای طوطی های کوچکتر باشد، تغذیه این طوطی ها در کشور هند معمولا دانه غلات می باشد و غذای آنها در فصل زمستان بیشتر نخود کفتری است اما در کشور هند تغذیه این پرندگان در فصل بهار میوه انواع توت است و آنها از میوه درخت خرما در فصل تابستان نیز تغذیه می کنند.

همچنین دانه های آفتابگردان و ذرت هم مورد استفاده آنها قرار می گیرد. تغذیه این طوطی در قفس با موادی همچون انواع سبزیجات، میوه ها و دانه های مغذی انجام می شود و برای تامین پروتئین مورد نیاز آنها از کمی گوشت پخته شده می توان استفاده کرد. در رژیم غدایی آنها از برنج نیز می توان استفاده کرد، یک نکته در مورد تغذیه طوطی با تخم آفتابگردان، این تخم دارای چربی خیلی زیادی است که اگر در دراز مدت استفاده شود باعث مرگ طوطی می شود پس در مصرف آن دقت کنید. هرگز از میوه آووکادو، شکلات والکل برای تغذیه طوطی استفاده نکنید که باعث تلف شدن طوطی می شود.

طوطی ملنگو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
طوطی ملنگو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

بیماری های طوطی ملنگو

ملنگو ها پرنده های سالمی هستند و کمتر دچار بیماری می شوند، ولی در طول عمر درازشان ممکن است دچار بیماری های زیر شوند.

پسیتاکوز یا ذات اریه عفونی

عفونت های باکتریایی

پولیوماویروس

عفونت قارچی آسپررژیلو فومی گاتوس

ومستعد بیماری افسردگی است البته اگر تنها بماند و نیزمی تواند دچار انواع مشکلات و اختلالات مانند پر کنی شود.

فعالیت طوطی ملنگو

چون این پرنده ها اکتیو و پر انرژی هستند، به تخلیه انرژی و انجام فعالیت روزانه نیاز دارند بنابراین باید مکان امنی داشته باشند که بیرون از قفس بتوانند بازی و فعالیت داشته باشند و بدنشان را کش و قوس بدهند. روزانه باید ۳ ساعت بازی و فعالیت بیرون از قفس داشته باشند تا همیشه سرحال باشند البته شما باید در کنارش باشید و باهاش وقت بگذرانید و می توانید کلمه و جمله آموزش بدهید.

طوطی ملنگو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
طوطی ملنگو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

آموزش و تربیت طوطی ملنگو

این طوطی باهوش ترین پرنده در تقلید صدا است و می تواند اگر خوب آموزش ببیند تا ۲۰۰ کلمه یاد بگیرد و تکرار کند، آنها از سن ۸  ماهگی تا ۱ سالگی شروع به صحبت کردن می کنند. صحبت با این طوطی آسانترین روش برای آموزش حرف زدن است، سرعت تقلید صدا در آنها بسیار سریع است چون خوب دقت می کنند. همیشه با لحن مهربان، آرام و با حوصله با آنها صحبت کنید و کلمات را تکرار کنید و برای اینکار از تشویقی ها نیز می توانید استفاده کنید که به آنها انگیزه می دهد و بیشتر به حرف زدن علاقه مند می شوند. فقط اگر طوطی ملنگو در خانه دارید مواظب صحبت کردن خود باشید چون آنها خیلی سریع تقلید صدا می کنند.

قیمت خرید و فروش طوطی ملنگو

برای خرید بهتر است از پت شاپ ها و سایت های معتبر کمک گرفته شود تا طوطی ملنگو اصل خرید کنید. قیمت خرید و فروش این طوطی نسبت به رنگش متفاوت است به عنوان مثال طوطی آبی و زرد که کمیاب هستند قیمت گران تری دارد. یک نکته این که قبل از خرید بهتر است حتما طوطی مورد نظر را به دامپزشک نشان دهید تا از سلامت آن مطمئن شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا