Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

انواع مرغ مینا چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

در همه جای دنیا مردم زیادی به انواع مرغ مینا علاقه دارند، این پرندگان کوچک و زیبا به آسانی می توانند صدا های مختلف را تقلید کنند و دهه ها است که انسان ها به کار پرورش و نگهداری آن ها می پردازند. مینا ها همنشین ها و همراهان مناسبی برای خانم های خانه دار، کودکان و افراد دیگر هستند و توانایی تقلید صدایشان باعث جذابیت بیشتر آن ها شده است. حدود ۳۵ گونه از مرغ مینا وجود دارد که هر کدام در مکان متفاوتی زندگی می کنند و نحوه تغذیه و ویژگی های رفتاری متفاوتی دارند. این پرندگان بسیار باهوش، اجتماعی و چابک هستند.

این مقاله که در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مشاهده می کنید، می خواهد درباره تاریخچه، ویژگی های شخصیتی، رفتار، نحوه نگهداری، تغذیه و قیمت خرید و فروش انواع مرغ مینا توضیح دهد. در دیگر مقالات این سایت می توانید اطلاعات جامعی درباره سایر حیوانات خانگی از جمله، طوطی گرینچیک، عروس هلندی، فنچ، همستر ها، قناری، طوطی کاسکو، طوطی ملنگو، طوطی برزیلی و انواع نژاد های گربه و سگ از جمله سگ نژاد سنت برنارد، بیچون فرایز، آکیتا، شیبا اینو و پامرانین بیابید.

انواع مرغ مینا چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
انواع مرغ مینا چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

ویژگی های ظاهری انواع مرغ مینا

رنگ منقار و پوست پشت چشم مینا های معمولی زرد است و سر و گردنشان سیاه است. سینه و پشت این پرندگان به رنگ قهوه ای است و کناره های دم و زیر بالشان که هنگام پرواز مشخص می شود، سفید رنگ است. مینای ماده جثه کوچکتری نسبت به مینای نر دارد و رنگ پر و بال آن کمرنگ تر است. این پرنده روی زمین راه می رود و بر خلاف سایر پرندگان روی زمین نمی پرد. در مینای معمولی لکه های زردی در پشت سر پرنده دیده نمی شود در حالی که در مینای بانک لکه های نارنجی رنگ در این قسمت وجود دارد. در میناهای دمگاه سفید پر های اطراف دم به رنگ سفید است و در مینای معمولی نیز لبه های دم سفید رنگ است.

مرغ مینای جاوا

این پرنده های مینا که از خانواده سار ها هستند، خودشان سه نوع مختلف دارند که بدنشان به رنگ مشکی براق است و می توانند به خوبی صدا ها را تقلید کنند. از طرفی این پرندگان تقریبا می توانند هر چیزی که در طبیعت وجود دارد اعم از میوه، علف، انواع دانه ها و… را بخورند.

مرغ مینای کولتو

قیمت مینا های این نژاد خیلی زیاد نیست و خانه آن ها جزایر سلو و فیلیپین است. این پرندگان کوچک در میان گونه های مرغ مینا کمیاب هستند، دم باریکی دارند و طول بدنشان حدود ۲۸ سانتی متر است.

مرغ مینای معمولی

در بین ایرانیان مرغ مینای معمولی از محبوب ترین ها است و از ویژگی های بارز او این است که حافظه بسیار خوبی دارد و می تواند همه صدا ها و کلماتی را که می شنود با سرعت بالایی یاد بگیرد. این گونه های مهاجم توسط انسان ها به مناطقی از کشور استرالیا برده شده اند و جثه شان به کوچکی سار ها است. این پرنده به راحتی می تواند با محیط اطرافش وفق پیدا کند، به همین دلیل هم می توانیم آن را در قفس های ساده ای که سایز استاندارد دارند، نگه داریم.

انواع مرغ مینا چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
انواع مرغ مینا چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

مرغ مینا گوشواره ای

این پرنده ها حلقه زردی در اطراف سرشان دارند و به همین دلیل به این نام هستند، باهوش تر از مینا های معمولی هستند و در مناطقی مثل آسیای شرقی و آسیا و در کشورمان ایران یافت می شود. این پرندگان نترس هستند و می توانند به راحتی با انسان ها ارتباط برقرار کنند و به همین دلیل هم محبوب ترین توع مینا ها هستند. منقار زرد، پاها و پرهای سیاه از ویژگی های ظاهری این پرنده ها است. البته رنگ زیر بال مینا های گوشواره ای سفید است و جفت گیری آن ها در فصل بهار اتفاق می افتد. البته اگر در قفس زندگی کنند می توانند تقریبا در هر فصلی جوجه کشی انجام دهند.

از آن جایی که این گونه های مرغ مینا جسارت زیادی دارند، بهتر است آن ها را با سایر پرندگان نگهداری نکنید چرا که ممکن است به آن ها آسیب بزنند. این مرغ ها نمی توانند بعد از ۷ ماهگی چیز زیادی یاد بگیرند و بهتر است زمانی که یک یا دو ماهه هستند یاد بگیرند.

مرغ مینای هندی کوچک

این مرغ مینا را خیلی سخت می توانیم اهلی کنیم و نمی توانند به راحتی سخن بگویند. مرغ های مینای کوچک قبلا فروش زیادی داشتند ولی امروزه میناهای هندی کوچک جای آن ها را گرفته اند و در بین پرندگان زینتی به مقدار زیاد صادر می شوند.

انواع مرغ مینا چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
انواع مرغ مینا چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

مینای سخن گو فیلیپینی

از آن جایی که این پرنده بیشتر در جزایر فیلیپین زندگی می کند، به این نام خوانده می شود و جثه او نسبت به نژاد جاوا کوچکتر است. این مرغ مینا منقار و سر بزرگی دارد که باعث شباهتش به جاوا شده و اگر در دوران کودکی به او آموزش دهیم در بزرگسالی خواهد توانست به خوبی سخن بگوید.

مینای غول آسا

این پرنده غول پیکر در زمان کنونی پرورش می یابد و تعداد زیاد از آن وجود دارد، در حالی که در زمان های قدیم، در رده مینا های نادر قرار می گرفت. شما ممکن است این پرنده را با گونه جاوا اشتباه بگیرید در حالی که کاملا با هم متفاوت هستند. منقار این پرنده کلفت است، سر بزرگی دارد و می توانیم بگوییم که استعداد او در صحبت کردن بیشتر از سایر گونه ها و جاوا است.

مرغ مینای سر طلایی

یکی از معروف ترین گونه های مینا مینای سر طلایی است که صادرات آن در سطح بین المللی و ظرفیت بالا انجام می گیرد، به ویژه در کشور هایی مثل لائوس، برمه، تایلند، کامبوس و بخش هایی از مالزی پرورش می یابد.

مرغ مینای نیکوبار

این پرنده یکی از زیر شاخه های جاوا است و شباهت ظاهری زیادی به مرغ مینای هندی دارد و نام دیگرش آندامان است. البته منقارش کمی بزرگتر از مینای هندی است و خرید و فروش آن رونق زیادی ندارد.

مرغ مینای اوتشیلدی

این مرغ مینا بسیار زیبا و جذاب است و کسانی که کلکسیون پرنده های زینتی دارند علاقه زیادی به آن ها دارند. ولی متاسفانه نمی توانند خیلی خوب صحبت کنند. این پرندگان به رنگ سفید هستند و روی قسمت های پایانی پر و نوکشان نقطه های سیاهی وجود دارد. حالت یخی گردن و هاله های آبی که در اطراف چشم این پرنده وجود دارد، در واقع علت اصلی زیبایی او است.

انواع مرغ مینا چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
انواع مرغ مینا چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

مرغ مینای گیلون

این مرغ مینا که با نام مینای بازیچه نیز در گیلون شناخته می شود، نسبت به مینای هندی کوچک کمی سنگین تر است ولی تقریبا هم طول این پرنده محسوب می شود. این مرغ مینا شهرت جهانی ندارد و خرید و فروش و صادرات آن به طور گسترده انجام نمی گیرد. مینای گیلون منقاری به رنگ قرمز مایل به نارنجی دارد و نوار عریض مشکی رنگی روی قائده منقارش وجود دارد.

نحوه مراقبت و نگهداری از انواع مرغ مینا

محل نگهداری

از آنجایی که این پرندگان فعالیت و جنب و جوش زیادی دارند، بهتر است قفس بزرگی حداقل به ارتفاع و عمق ۶۰ سانتی متر و طول ۱ متر و ۲۱ سانت فراهم کنید. بهتر است قفس مرغ های مینا را طی شب بپوشانید و جعبه ای برای خوابشان فراهم کنید و این جایگاه را دور از باد و نسیم نگه دارید. به دلیل این که این مرغ ها به دود و بوی زیاد حساسیت دارند، بهتر است قفسشان را در جایی دور از آشپزخانه قرار دهید.

نظافت

برای حمام این پرندگان می توانید ظرف بزرگی را تهیه کنید تا پر های شل، شوره و گرد و غبار از روی بدن آن ها برود و مرطوب شود. البته می توانید آب را روی بدنش اسپری کنید چرا که فشار آب دوش امکان دارد خیلی قوی باشد و توجه کنید که وسایل گرمایشی یا تهویه که در خانه تان وجود دارد.

انواع مرغ مینا چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
انواع مرغ مینا چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

تغذیه انواع مرغ مینا

مرغ مینا هایی که در طبیعت زندگی می کنند بیشتر از میوه ها تغذیه می کنند البته این پرندگان همه چیز خوار از حشرات، شهد و میوه ها نیز به عنوان غذا استفاده می کنند. اگر مرغ مینایی را به عنوان حیوان خانگی نگه می دارید، می توانید به او پلت نرمی حاوی ۸ درصد چربی، ۱۸ درصد پروتئین و مقداری آهن بدهید و این پلت باید نصف غذای پرنده را تشکیل دهد.

هندوانه، پاپایا، پرتغال، آلو، آناناس، موز رسیده، هلو، خرما، انگور و سیب نیز میوه های مورد علاقه مرغ مینا هستند، البته این پرنده نباید زیاد از میوه هایی مثل میوه های خشک یا موز که قند دارند، استفاده کنند. سبزی هایی که می خواهید به پرنده بدهید را حتما خوب خرد کنید و از دادن سبزی های پر آهن مثل کلم بروکلی، لوبیا سبز، نخود فرنگی و سیب زمینی شیرین به آن خودداری کنید. حتما همیشه آب تازه و تمیز در اختیار این پرنده قرار دهید و وعده روزانه آن را با یک چهارم پیمانه سبزی و میوه شروع کنید.

قیمت خرید و فروش انواع مرغ مینا

مرغ های مینا بنا بر سن، وضع سلامتی، گونه و فراوانی در بازار قیمت خرید و فروش متفاوتی دارند و قیمت آن ها در ایران هم بر اساس نرخ روز تعیین می شود. شما می توانید گونه مرغ مینای مورد نظرتان را از سایت های مطمئن و یا پت شاپ های معتبر تهیه کنید و حتما قبل از خرید پرنده را پیش یک دامپزشک ببرید تا از وضعیت سلامتش مطمئن شوید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. غذای مرغ مینای خونگی چیه؟

    شما می تونید به مرغ مینا میوه و غذاهای نرمی مثل سینه ی مرغ بدید. بهترین میوه برای مینا ها سیب هست. سیب رو کاملا رنده و نرم کنین و به پرنده تون بدید.

    یا می توونید مقداری سینه ی مرغ رو بدون ادویه رنده کنید و بهش بدید.

    میوه هایی مثه موز، سیب، انجیر، انگور به مقدار کم، توت سفید، گلابی و خیار می تونید بهش بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا