Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید اسید سیتریک در مواد غذایی طبیعی چیست؟

مواد شیمیایی در زندگی و تغذیه بشر کاربرد های زیادی دارند. اسیدها از ترکیباتی هستند که به وفور در مواد غذایی ما انسان ها یافته می شوند. یکی از اسید هایی که در محصولات غذایی بخصوص انواع میوه یافته می شود، اسید سیتریک است. اسید سیتریک در مواد غذایی طبیعی مانند انواع مرکبات، توت، گوجه فرنگی و… یافته می شود. از خواص اسید سیتریک در مواد غذایی این است که یک آنتی اکسیدان بوده و بنابراین کاربرد های زیادی در مقابله با بیماری ها دارد. علاوه بر این یک طعم دهنده مطلوب و نگهداره است. در ادامه این مقاله به بررسی فواید اسید سیتریک در مواد غذایی و خواص آن در بدن می پردازیم. البته اسید سیتریک علاوه بر اینکه در مواد غذایی طبیعی یافته می شود، به طور مصنوعی نیز قابل تهیه است. در ادامه با ما همراه باشید تا با مواد غذایی طبیعی حاوی اسید سیتریک آشنا شوید.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا هم به بررسی بسیاری از ترکیبات موجود در غذاها پرداخته است. مفاهیمی مانند اسید و باز، اسید آسکوربیک، اسید سیتریک و… نیز قبلا در این نشریه بررسی شده اند. با ما در ادامه با بررسی اسید سیتریک در مواد غذایی طبیعی همراه باشید.

اسید سیتریک چیست

اسید سیتریک اسیدی ضعیف و آلی است که با فرمول شیمیایی C۶H۸O۷ شناخته می شود. این ترکیب به دو صورت صنعتی و خوراکی کاربرد دارد. اسید سیتریک در مواد غذایی طبیعی مانند انواع میوه ها و سبزیجات یافته می شود. اسید سیتریک در مواد غذایی طبیعی مزه ای ترش و خاصی به آن ها می بخشد. این ترکیب به دلیل اسیدی بودن از رشد باکتری در غذاها جلوگیری به عمل می آورد. در صنایع غذایی از اسید سیتریک به عنوان نگهدارنده، تنظیم کننده pH غذا و به عنوان عاملی ضد میکروب استفاده می شود. گرید خوراکی اسید سیتریک را در بسیاری از مرکبات در غلظت های بالا می توان یافت.

در سال ۱۷۸۴ دانشمندی به نام کارل ویلهم شیل موفق به کشف اسید سیتریک شد. این دانشمند توانست از آب لیمو، کلسیم سیترات را استخراج کند. سپس با افزودن اسید سولفوریک به کلسیم سیترات موفق شد تا سیتریک اسید مایع را به دست آورد. دانشمندانی به نام آدامز و گریموکس در سال ۱۸۸۰ نیز موفق به سنتز اسید سیتریک از گلیسرول شدند. جالب است بدانید فروش اسید سیتریک در جهان از کمتر از ۰.۵ تن، به بیش از ۲ میلیون تن افزایش یافته است. اسید سیتریک در مواد غرایی طبیعی مانند پرتقال، لیمو و لیمو ترش نیز گرفته می شود.

فواید اسید سیتریک در مواد غذایی طبیعی چیست؟
فواید اسید سیتریک در مواد غذایی طبیعی چیست؟

خواص و فواید اسید سیتریک

  • یک اسید ضعیف آلی است.
  • طعم و مزه غذا را بهبود می بخشد.
  • یک آنتی اکسیدان است و بنابراین از اکسیداسیون جلوگیری می کند.
  • در ایجاد رنگ در ژله و مربا و آب نبات استفاده می شود.
  • Ph مواد غذایی را تنظیم می کند.
  • این ماده یک آنتی اکسیدان و امولسیون کننده در صنایع لبنی است.
  • اسید سیتریک برای تهیه پنیر در انعقاد شیر استفاده می شود.

تولید اسید سیتریک از مواد غذایی طبیعی

اسید سیتریک در غلظت های بالایی در بسیاری از مرکبات یافته می شود. اما استخراج اسید سیتریک از میوه ها برای مصرف در صنعت مقرون به صرفه نیست. تقاضا جهت مصرف و خرید اسید سیتریک در بازارجهانی بسیار بیشتر از مقدار موجود در میوه هاست. بنابراین ضرورت تولید صنعتی اسید سیتریک از روش های مصنوعی و صنعتی و در مقیاس های انبوه اثبات می شود.

اسید سیتریک در مواد غذایی طبیعی

  • اسید سیتریک در مواد غذایی طبیعی مانند مرکبات

همان طور که می دانید اسید سیتریک نوعی اسید ضعیف و آلی است که معمولا می توان آن را در مرکبات یافت. اما اسید سیتریک در مواد غذایی طبیعی مانند میوه ها نیز یافته می شود. مقدار این ماده در مواد غذایی طبیعی مانند برخی از میوه ها گاهی به ۸% هم می رسد. میوه های ترش دارای بیشترین درصد از اسید سیتریک هستند. اگر میزان اسید سیتریک زیاد باشد طعم تلخی ایجاد می کند.

  • اسید سیتریک در مواد غذایی مانند انواع میوه

مرکبات از میوه های هستند که بالا ترین سطح این ماده در مواد غذایی طبیعی را دارند. مرکبات همچنین دارای اسید آسکوربیک یا ویتامین C نیز هستند. همانطور که می دانید این نوع میوه ها دارای طعم تیز و ترشی هستند. اسید سیتریک در مواد غذایی مانند گریپ فروت، پرتقال، لیمو، نارنگی، کامکوات و میوه یخی به فراوانی وجود دارد. البته انواع مختلف  لیمو بیشترین مقدار این ماده در مواد غذایی طبیعی را داراست. این میوه ها حدود ۴ گرم اسید سیتریک در ۱۰۰ گرم میوه دارند.

  • اسید سیتریک در انواع توت

انواع توت نسبت به مرکبات درصد پایین تری اسید سیتریک دارند. توت فرنگی، زغال اخته، تمشک، انگور فرنگی در دسته توت ها قرار گرفته اند و حاوی اسید سیتریک هستند. البته زغال اخته در این میان کمترین میزان اسید سیتریک را داراست.

  • اسید سیتریک در مواد غذایی طبیعی مانند گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی دانه است. بنابراین در دسته میوه و سبزیجات قرار دارد. گوجه فرنگی میوه ای بسیار اسیدی بوده و حدود ۰٫۵ گرم اسید سیتریک در هر ۱۰۰ گرم میوه دارند. هم گوجه فرنگی تازه و هم گوجه فرنگی کنسرو شده هر دو دارای اسید سیتریک هستند.

  • اسید سیتریک در میوه های گرمسیری

آناناس به عنوان یک میوه اسیدی شناخته می شود. میوه آناناس و تاماریند (Tamarind) میوه های استوایی بوده که حاوی اسید سیتریک طبیعی هستند. از آناناس به عنوان میوه ای با درصد اسید بالا یاد شده و عطر و طعم تند و تیزی دارد. هر صد گرم از آناناس حدود ۱ گرم اسید سیتریک طبیعی دارد.

  • اسید سیتریک در میوه های کم اسید مانند مانگو (انبه)

انبه مقداری اسید سیتریک در خود دارد. اما مقدار اسید سیتریک طبیعی آن نسبت به میوه های دیگر کمتر است. اسید سیتریک در مواد غذایی طبیعی مانند گیلاس، سیب شیرین، هلو، آلو شیرین، انبه، انجیر، خرمالو و حتی زیتون نیز یافته می شود. البته لازم به ذکر است که مقدار اسید سیتریک در این میوه ها بسیار کم است. به طوری که هر ۱۰۰ گرم گیلاس کمتر از ۰٫۱ گرم اسید سیتریک دارد.

قیمت اسید سیتریک

این ماده در مواد غذایی طبیعی یافته می شود. اما علاوه بر آن اسید سیتریک به صورت صنعتی نیز تولید می گردد. قیمت اسید سیتریک متنوع بوده و می تواند قیمت های مختلفی را در برگیرد. برای آگاهی از قیمت اسید سیتریک می توانید به مراکز فروش اینترنتی مراجعه نمایید. قیمت این ماده می تواند با توجه به انواع مختلفش متفاوت باشد. این محصول در انواع خشک و مایع عرضه می گردد.

خرید و فروش اسید سیتریک

خرید و فروش اسید سیتریک به دلیل استفاده های فراوان در مواد غذایی بسیار صورت می پذیرد. اسید سیتریک در مواد غذایی طبیعی وجود داشته و برای دریافت آن می توان برخی از میوه های حاوی این ماده را مصرف نمود. البته خرید و فروش اسید سیتریک در مقیاس صنعتی در حجم های بالا صورت می گیرد و کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارد. برای خرید و فروش سیتریک اسید می توانید به فروشگاه های اینترنتی معتبر مراجعه نمایید.

فواید اسید سیتریک در مواد غذایی طبیعی چیست؟
فواید اسید سیتریک در مواد غذایی طبیعی چیست؟

ایمنی اسید سیتریک در مواد غذایی طبیعی

سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) استفاده از اسید سیتریک را به عنوان یک افزودنی غذایی بی خطر اعلام نموده است. سیتریک اسید مصرفی در بدن کاملا متابولیز شده و هیچ سمیتی برای بدن به وجود نمی آورد. اما این موضوع در رابطه با انواع صنعتی این اسید قدری متفاوت است. زیرا مشاهده شده است که برخی افراد ممکن است نسبت به غذاهایی که حاوی اسید سیتریک بالا هستند، حساس باشند. اسید سیتریکی که به صورت مصنوعی و بیش از حد در برخی از محصولات استفاده می شود، ممکن است در برخی از افراد موجب بروز آلرژی شود. اینکه چه مقدار از اسید سیتریک می تواند ایجاد آلرژی نماید نیاز به بررسی های بیشتری دارد.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی اسید سیتریک در مواد غذایی طبیعی پرداختیم. اسید سیتریک را در بسیاری از میوه ها نظیر مرکبات می توان یافت. توت ها نیز از ترکیبات حاوی اسید سیتریک هستند. اما مقدار کمتری از این اسید آلی ضعیف در خود دارند.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک با بررسی انواع محصولات مهم طبیعی و مصنوعی سعی دارد تا مطالب به روز و متنوعی در اختیار خواننده قرار دهد. با ما همراه باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا