Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

خطرناکترین مواد شیمیایی در جهان !

خطرناکترین مواد شیمیایی (Most Dangerous Chemicals) برخلاف آنچه که فکر می کنید خیلی عجیب و غریب نیستند و همه با اکثر آنها را خوب می شناسیم. خطرناکترین مواد شیمیایی به راحتی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و بسیاری از ما نادانسته در معرض آنها قرار می گیریم.

مواد شیمیایی به معنای واقعی کلمه در هر جایی که به نظر می رسند وجود دارند. در حالی که اکثر آنها کاملاً بی خطر هستند و یا حتی برای زندگی مهم هستند ولی برخی می توانند به سرعت زندگی شما را به مخاطره بیاندازند.

به هر ماده شیمیایی ، به صورت گاز ، مایع یا جامد ، که پتانسیل ایجاد آسیب را داشته باشد ماده شیمیایی خطرناک یا پرخطر گفته می شود. ما در نشریه جهان شیمی فیزیک برخی از خطرناکترین مواد شیمیایی که امیدوارم هرگز در طول زندگی خودتان با آنها برخوردی نکنید را خدمت شما معرفی می کنیم.

آشنایی با خطرناکترین مواد شیمیایی

انواع مواد شیمیایی مثل بنزین ، دیزل ، LPG ، روغن های هیدرولیک ، گریس ، مواد شوینده ، رنگ ها ، رقیق کننده ها و حتی مواد شیمیایی که برای درمان ملانوز یا لکه سیاه روی پوست مورد استفاده قرار گیرد می تواند جز خطرناکترین مواد شیمیایی برای سلامتی دسته بندی شود.

علاوه بر این ، ممکن است مواد شیمیایی خاصی مانند دود ساطع شده هنگام جوشکاری ، گرد و غبار ایجاد شده هنگام سمباده زنی ، گاز مونواکسید کربن اگزوز موتور و یا سولفید هیدروژن تولید شده از ماهی پوسیده نیز برای سلامتی خطرناک باشند.

بعضی از مواد شيميايی ممكن است خطرات شيميايی – فيزيكی نيز داشته باشند ، به عنوان مثال قابل اشتعال یا منفجره بوده یا در صورت مخلوط شدن با مواد شیمیایی ناسازگار ، خطرهای اضافی دیگری به وجود بیاورند. مواد شیمیایی همچنین در صورت استفاده ، ذخیره سازی یا دفع نادرست می توانند تأثیر منفی بر محیط زیست داشته باشند که عواقب آن به صورت غیر مستقیم به خودمان برخواهد گشت.

خطرناکترین مواد شیمیایی چه موادی هستند؟

کاندیداهای بسیار کمی برای  خطرناک ترین مواد شیمیایی وجود دارد. اما یکی از قدرتمندترین سم های روی کره زمین سم بوتولینوم است. این ماده به طور طبیعی توسط باکتری Clostridium botulinum تولید می شود ، در دوزهای بسیار کمی نیز برای جراحی زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد شیمیایی خطرناک دیگری نیز وجود دارند که شامل موارد زیر است:

ماده N – توسعه یافته توسط سوسیالیست های ملی در طول جنگ جهانی دوم.

کلر تری فلوئورید – یکی دیگر از مواد خطرناک تولید شده  توسط نازی ها. این ماده در واقع می تواند باعث شود که آزبست بسوزد.

آزیدوازید آزید – این ماده منفجره ترین ترکیب ساخت بشر است که تاکنون ایجاد شده است.

دی متیل کادمیوم – این ماده می تواند سمی ترین ماده شیمیایی جهان محسوب شود.

فلوروآنتی مونامیک اسید – ظاهرا قدرتمندترین اسیدی است که توسط بشر ابداع شده است.

خطرناکترین مواد شیمیایی در جهان
خطرناکترین مواد شیمیایی در جهان

آشنایی با خطرناکترین مواد شیمیایی

 

کلر تری فلوئورید

کلر تری فلوئورید به دلیل توانایی در خوردن شیشه مشهور است. این یک ترکیب به اصطلاح  interhalogen است که بی رنگ ، بسیار خورنده و یک ماده شیمیایی بسیار واکنش پذیر است.

این ماده عمدتا به عنوان سوخت موشک مورد استفاده قرار می گیرد و فقط در ظروف فلزی حاوی فلورین قابل ذخیره است. هنگامی که این ماده شیمیایی خطرناک با آب در تماس قرار می گیرد منجر به واکنش بسیار انفجاری خواهد شد.

سیانید پتاسیم

سیانید پتاسیم یک ماده شیمیایی بسیار سمی است که در عرض چند دقیقه انسان را می کشد. در گذشته این ترکیب تعداد قابل توجهی از افراد را کشته است به همین دلیل  از لحاظ تاریخی به عنوان قرص خودکشی توسط بسیاری از افراد برجسته تاریخ استفاده شده است.

قربانیان این ماده شیمیایی امثال اوا براون (شریک دیرینه هیتلر) ، جوزف گوبلز ، هاینریش هیملر ، آلن تورینگ و بسیاری دیگر هستند. سیانید پتاسیم همچنین توسط آنتولوژیست های حرفه ای به عنوان عامل کشتار در  شیشه های جمع آوری نمونه های حشرات استفاده می شود.

 عامل عصبی VX

VX یا Venomous Agent X یک عامل عصبی خطرناک است که به طور خاص برای استفاده در جنگ طراحی شده است. این ترکیب توسط محققان نظامی انگلیس تولید شده است و دوزهای آن به حداقل ۱۰ میلی گرم می رسد.

VX می تواند از طریق پوست وارد بدن شود و به راحتی در محیط تجزیه نمی شود. قرار گرفتن در معرض VX با فعال شدن مداوم غدد و ماهیچه ها باعث مرگ فرد می شود. مرگ هنگامی رخ می دهد که دستگاه تنفسی از کار بیفتد.

سم بوتولینوم A

سم بوتولینوم A  یا بوتاکس یک ماده شیمیایی آرایشی بسیار رایج است که به نظر می رسد یکی از سمی ترین ترکیبات موجود در طبیعت نیز هست. این پروتئین عصبی توسط باکتری Clostridium botulinum و سایر گونه های مرتبط تولید می شود.

این ماده آنقدر سمی است که فقط  ۱.۳-۲.۱ نانوگرم / کیلوگرم از آن کافی است که در صورت تزریق کسی را بکشد. بنابراین ممکن است  بپرسید چرا در جراحی زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد؟ به دلیل توانایی فلج کردن عضلات ، برای درمان مواردی مانند چین و چروک و اسپاسم عضلات در دوزهای بسیار کم مناسب است.

ریسین

ریسین به عنوان یک ماده شیمیایی بسیار خطرناک شناخته شده است. با این وجود می توان آن را به راحتی در دانه گیاه روغن کرچک یافت. ریسین یک سم بسیار قوی است و مصرف آن به اندازه چند دانه نمک سفره باعث نابودی انسان می شود. این ماده  برای مدتی به دلیل کاربردهای بالقوه در جنگ مورد بررسی قرار گرفت اما در نهایت علاقه به سلاح سازی سارین را جایگزین آن کرد.

سارین

سارین یک عامل عصبی بسیار قدرتمند است که قربانیان در معرض را در کمتر از ده دقیقه از بین می برد. عضلات ریه در نتیجه استنشاق این ماده فلج شده و از کار می افتند.

سارین به طور کلی سلاح کشتار جمعی در نظر گرفته می شود و تولید و انبار کردن سارین از آوریل ۱۹۹۷ توسط کنوانسیون سلاح های شیمیایی سال ۱۹۹۳ غیرقانونی اعلام شده است.

مونو اکسید کربن

این گاز بی رنگ و بی بو اگرچه بیشتر اوقات با نشت در خانه جان افراد را می گیرد اما مونو اکسید کربن در فضاهای صنعتی محصور نیز یک مشکل جدی است. مونو اکسید کربن محصول طبیعی موتورهای احتراق داخلی است ، همانطور که در بعضی از لیفتراک ها یا وسایل نقلیه حمل و نقل داخل یک کارخانه نیز مشاهده می شود و برای انسان عملا غیر قابل کشف است.

مسمومیت با مونواکسید کربن زمانی رخ می دهد که شخصی در طی چند دقیقه یا چند ساعت در معرض بیش از ۵۰ ppm آن قرار بگیرد. افرادی که در معرض این گاز قرار می گیرند دچار سردرد و سردرگمی شده و سرانجام  دستگاه تنفسی آنها از کار می افتد. حتی قرار گرفتن در معرض سطح پایین این ماده طی هفته ها یا ماه ها می تواند عواقب مخربی برای حافظه و سلامت روان داشته باشد.

آمونیاک

آمونیاک یک ماده رایج در پاک کننده های خانگی و صنعتی است و در دوزهای کوچک یا به شکل مایع تهدیدی چندانی ندارد. آمونیاک مایع هنگامی که در معرض اکسیژن قرار  می گیرد خطرناک می شود و به گاز آمونیاک تبدیل می کند.

شروع مسمومیت با آمونیاک سریعاً فقط در عرض چند دقیقه انجام می شود. قربانیان در معرض خطر آبریزش بینی ، تنگی نفس ، قرمزی چشم و سوزش گلو را تجربه می کنند. در صورت ادامه قرار گرفتن در معرض ، قربانیان ممکن است دچار سوختگی سیستم تنفسی و دستگاه گوارش شوند. بلع این ماده می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم عصبی مرکزی و در نهایت منجر به فلج و مرگ شود.

 کلر

این ترکیب اولین بار به عنوان سلاح کشتار جمعی در طول جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار گرفت . اکنون کلر یکی از مهمترین مواد شیمیایی صنعت مدرن الکترونیک محسوب می شود. این  ماده نقش اساسی در ساخت تابلوهای مدار و نیمه هادی ها دارد و همچنان به عنوان عامل سفیدکننده مورد نظر برای صنعت کاغذسازی است.

کلر ، به ویژه در شکل گازی آن  در مقادیر بسیار پایین تر از سایر مواد شیمیایی صنعتی کشنده است. قربانیان تقریباً در معرض  ppm  ۱۵تحریک می شوند و در  ppm 60نیز ممکن است آسیب تنفسی دائمی رخ دهد. گاز کلر در  ppm 1000کشنده می شود فرد فقط  در عرض چند دقیقه خواهد مرد.

اسید هیدروکلریک

اسید هیدروکلریک یک ماده شیمیایی مهم در پردازش و ساخت فلزات ، پارچه و لاستیک است. این ماده یکی از قویترین اسیدهای جهان است و ممکن است در سطوح بسیار کم قرار گرفتن در معرض آن باعث  آسیب دائمی شود.

قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض اسید هیدروکلریک باعث سوزش چشم ها و سایر بافت های نرم می شود. اولین علامت هشدار دهنده اغلب سرفه شدید و مشکل در تنفس است. با افزایش طول مدت قرار گرفتن در معرض اسید هیدروکلریک قربانیان دچار خونریزی داخلی و نارسایی دستگاه گوارش شده و سرانجام  مرگ رخ می دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا